کد خبر: 641710
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
معاون وزیر نیرو با هشدار به مشترکان خانگی نسبت به استفاده از کولر گازی و یا اسپیلت‌های پرمصرف برق، اعلام کرد: استفاده از کولرهای گازی در مقایسه با کولر آبی بار مالی قبوض برق را 4 تا 5 برابر افزایش می دهد.

خبرگزاری مهر: معاون وزیر نیرو با هشدار به مشترکان خانگی نسبت به استفاده از کولر گازی و یا اسپیلت‌های پرمصرف برق، اعلام کرد: استفاده از کولرهای گازی در مقایسه با کولر آبی بار مالی قبوض برق را 4 تا 5 برابر افزایش می دهد.

هوشنگ فلاحتیان با اشاره به افزایش قابل توجه بار مالی قبوض برق در صورت استفاده از کولرهای گازی به ویژه در تهران و برخی از کلانشهرهای کشور، گفت: به تمامی مشترکان برق به ویژه در مناطقی که دارای آب و هوایی شرجی و گرم نیستند، توصیه می شود که از کولرها یگازی و یا اسپیلت استفاده نکنند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه کولرهای گازی تنها برای مناطق دارای اب و هوای گرم و خشک باید مورد استفاده قرار بگیرد، تصریح کرد: استفاده از کولرهای گازی و یا اسپیلت های پرمصرف علاوه بر افزایش پیک مصرف برق، منجر به افزایش بار مالی قبوض برق مشترکان هم خواهد شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه استفاده از کولرهای آبی نسبت به کولرهای گازی از نظر میزان و شدت مصرف برق دارای توجیه اقتصادی بالاتری برای مشترکان به ویژه خانگی است، اظهار داشت: مصرف برق کولرهای گازی 5 برابر کولرهای آبی برق مصرف می کنند.

وی با یادآوری اینکه استفاده از کولرهای گازی و یا اسپیلت های پرمصرف منجر به افزایش 4 تا 5 برابری بار مالی قبوض برق در فصل بهار و تابستان خواهد شد، تبیین کرد: در صورتی که مشترکان 20 درصد در مصرف برق خود صرفه‌جویی کنند، هزینه مصرف برق مشترکان برای فصل تابستان سال جاری حتی از سال قبل هم کمتر خواهد شد.

فلاحتیان با بیان اینکه 10 تا 15 درصد صرفه جویی مردم موجب می شود که برای تابستان سال جاری هیچ گونه خاموشی در سطح شبکه برق به وقوع نپیوندد، تاکید کرد: مشترکان در ساعات پیک مصرف به ویژه بین ساعات 11 صبح تا 23 شب صرفه جویی در مصرف برق را در دستور کار قرار دهند.

معاون وزیر نیرو از عدم استفاده همزمان چند وسلیه برقی در ساعات پیک، خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از نسل جدید لامپ ها و وسایل برقی سرمایشی کم مصرف همچون کولرهای جدید آبی کم مصرف از مهمترین راهکارهای کاهش مصرف برق در فصول گرم سال یاد کرد.

با افزایش قیمت برق مشترکان خانگی بار مالی قبوض در حالی با روشن نگاه داشتن لامپ‌های اضافی و سایر وسایل برقی در ساعات اوج مصرف به 70 تا 90 هزار تومان افزایش می‌یابد که هر کولر گازی به تنهایی 200 تا 250 هزار تومان هزینه مصرف برق مشترکان را افزایش می‌دهد.

در شرایط فعلی متوسط مصرف برق مشترکان خانگی کشور بدون احتساب وسایل سرمایشی همچون کولرهای گازی، اسپیلت و کولرهای آبی به طور متوسط برای هر دوره بین 300 تا 400 کیلووات ساعت است.

بر این اساس با احتساب تعرفه های جدید آن دسته از مشترکانی که به طور متوسط در هر دوره محاسبه صورتحساب حدود 200 تا 300 کیلووات ساعت برق مصرف کنند با احتساب مالیات و آبونمان باید معادل 25 هزار تومان تا 38 هزار تومان هزینه مصرف برق پرداخت کنند.

در این بین در صورتی که مصرف برق مشترکان به 310 تا 400 کیلووات ساعت افزایش یابد هزینه مصرف برق این دسته از مشترکان خانگی به 70 تا بیش از 90 هزار تومان افزایش می یابد.

یکی از مهمترین راهکارهای دولت برای کاهش هزینه مصرف برق به مشترکان استفاده کمتر از لوازم برقی در ساعات پیک مصرف برق کشور است به طوری‌که کل مصرف برق در ساعات اوج بار در هر دوره در عدد 40 تومان ضرب و از صورتحساب مشترکان خانگی کسر خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار