کد خبر: 641609
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۱
جوان آنلاين از تازه‌ترين تكنولوژي خبر مي‌دهد
آلفردو موزر برزيلي همان توماس ادیسون عصر ماست، كسي که اختراعش دسترسي به روشنايي را در سراسر جهان امكان پذير كرد.
صالح سلیمانی

جوان آنلاين: در يكي از روزهاي سال 2002، هنگامي كه آلفردو موزر مشغول خيال بافي در كارگاه مكانيك خود بود، به راه حلي براي روشن نگه داشتن اتاق در طول روز رسيد. آن هم تنها بوسيله چند شيشه نوشابه، آب و كمي وايتكس! طي دو سال گذشته، او این ایده خود را به سراسر جهان معرفي كرد. انتظار می رود که تا اوايل سال آينده، اين طرح در یک میلیون خانه در سراسر جهان به كار گرفته شود. آلفردو موزر برزيلي همان توماس ادیسون عصر ماست، كسي که اختراعش دسترسي به روشنايي را در سراسر جهان امكان پذير كرد.

به گزارش جوان آنلاين به نقل از نيوزويك، هر کسی که تاکنون به خرابه شهرهای مختلف دنیا سری زده باشد به خوبی آگاه است که حتی زیر آفتاب سوزان برزیل یا نیجریه، داخل کلبه‌های فقیرنشین خبری از نور نیست. تنها تعداد معدودی می‌توانند از پس هزینه‌های برق بر بیایند و در روز هم از روشنایی بی‌بهره نباشند. به هر حال، پنجره‌ سقفی پاسخگوي نياز آنان نيست؛ بی تردید در آب و هوای بارانی طبیعت را به خانه خواهد آورد! اما راه حلی که یک دهه پیش برای نخستین بار توسط آقاي موزر بیان شد در حال گسترش روشنایی به سراسر نقاط جهان است.

به طور کلی، چراغ خورشیدی موزر چیزی جز یک شیشه پلاستیکی یک لیتری نیست. پر از آب و اندکی وايتكس برای جلوگیری از رشد جلبک می‌شود و در منفذی روی سقف و در میان مصالح قرار می‌گیرد. حدود ثلثی از شیشه بیرون از خانه قرار می‌گیرد تا نور خورشید را دریافت کند، و دو سوم دیگر آن که در خانه قرار دارد نور شکسته شده معادل 40 تا 60 وات را در خانه پخش می‌کند.

گروهی بنام «پناهگاه من» در فیلیپین، که این وسیله روشنایی را تاکنون در اختیار 140 هزار خانوار قرار داده‌اند، در حال اطلاع رسانی فناوری‌هاي پایه‌ای این چنینی در سراسر آسیا و آفریقا هستند.

منبع: مجله هفتگي نيوزويك

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
alizadeh
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
1
1
چه کاریه میشه اون بطریها را هم نگذاشت نور از سوراخ ها اتاق را روشن میکنه میشه بجاش پنجره یا شیشه معمولی نصب کرد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
0
1
ادیسون عصر!؟
Kasra
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
0
2
آقاي عليزاده، متن رو درست خونده باشيد نوشته پنجره سقفي هم جوابگو نيست! بارون بياد شما ميري ايزوگام كني؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار