کد خبر: 641589
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶
در انتخابات كشورمان و مقايسه واكنش مردم و آنچه در سايت‌ها مي‌آيد مي‌توان فهميد نبايد به اين سايت‌ها توجه كرد. بايد به خاطر داشته باشيم گمراه نشويم و از آنچه بايد بگوييم دست نكشيم.
وحيد مهري
ابراهيم حاتمي‌كيا با اشاره به اينكه روز يك‌شنبه به دليل انتشار نظرسنجي مردمي محبو‌ب‌ترين فيلمسازان جامعه و ديدار با مقام معظم رهبري برايش روز خوبي بوده است، گفت:
در انتخابات كشورمان و مقايسه واكنش مردم و آنچه در سايت‌ها مي‌آيد مي‌توان فهميد نبايد به اين سايت‌ها توجه كرد. بايد به خاطر داشته باشيم گمراه نشويم و از آنچه بايد بگوييم دست نكشيم.
به گزارش «جوان»، همايش تصوير قلم به منظور رديابي انديشه‌هاي سيد شهيدان اهل قلم در آثار 20 سال اخير سينماي داستاني و مستند ايران عصر روز سه‌شنبه 26‌فروردين در فرهنگسراي انديشه به همت مؤسسه شهيد آويني برگزار شد.
ابراهيم حاتمي‌كيا كه به اصرار مجري مراسم پاي تريبون قرار گرفت در سخناني گفت: طي مدت گذشته به خواست دوستان برخي از حرف‌ها را زدم كه فحش و جيغ‌هاي بسياري را براي من به همراه داشت كه البته بايد خدا را شكر كنم. براي سخنراني در چنين مراسمي آماده نبودم، اما بايد بگويم كه هميشه دوست داشتم با بچه‌هاي هنرجو در مؤسسه شهيد آويني صحبت كنم، اما براي صحبت كردن شرطي را گذاشته‌ام كه در حال حاضر عملي نيست، قول مي‌دهم كه بعدها با اين هنرجويان صحبت كنم.
وي با اشاره به خاطره‌اي مربوط به هشت سال پيش بيان كرد: يادم هست كه هشت سال پيش بود كه سفري به كرمان داشتم در آنجا يك گروه هشت نفره از من خواستند تا با هم گپ بزنيم، به آنها گفتم اگر جمع خصوصي است و خبرنگاري در آن نيست، حرف مي‌زنم كه آنها نيز تأكيد كردند كه يك جمع كاملاً خصوصي است، من نيز صحبت‌هايي در اين جمع كردم كه در نهايت به اعتراض من به حضور افرادي مانند ايرج قادري در سينماي ايران كشيده شد، هرچند قصد شخصي نسبت به اين سينماگر نداشتم، اما در نهايت دو روز بعد زماني كه به تهران رسيدم ديدم تمام صحبت‌هاي من تيتر يكي از روزنامه‌هاي كشور است.
كارگردان فيلم سينمايي «به رنگ ارغوان» ادامه داد: خيلي دوست ندارم كه در سايت‌ها ديده شوم اما برخي از حرف‌ها را بايد گفت و بايد تأكيد كنيم كه از كجا آمده‌ايم، براي چه آمده‌ايم و چه مي‌خواهيم بگوييم و اين همان چيزي است كه بچه‌هاي هنرجوي سينما بايد بدانند. در اين روزها نقدهاي بسياري از فيلم «چ» مي‌خوانم، نقدهايي كه كمتر به زبان دلسوزانه حرف زده‌اند و بيشتر بر پايه تكنيك استوار بوده است، چنين نقدهايي بيشتر به خاطر درگير شدن با ظرف موضوع است كه البته در جاي خود اهميت دارد ولي قبل از هرچيز بايد بدانيم براي چه آمده‌ايم.
وي ادامه داد: در اوج جواني زماني كه وارد فضاي سينماي ايران شديم، جنگ بود. فضا براي فعاليت مشخص بود و چنين فضايي شرايط را براي كار كردن ما فراهم مي‌كرد، اما جواناني كه امروز وارد سينما مي‌شوند، كار كردن در چنين فضايي برايشان كمي سخت‌تر است و فضاي فعاليت آنها درست مانند زماني است كه بچه‌هاي روايت فتح در دوره پس از جنگ وارد كار شدند، هرچند اين گروه تمام تلاش خود را كرد تا به سراغ بچه‌هاي جنگ بعد از پايان جنگ برود، اما در نهايت يك غم نوستالژيك ما را گرفت.
اين كارگردان سينماي ايران خاطرنشان كرد:آنچه من بعد از شهادت سيد مرتضي آويني نسبت به روايت فتح معتقد بودم، اين بود كه بايد وارد مباحث روز شوند، بروند به دنبال بچه‌هاي جنگ و ببينند كه حرف آنها بعد از جنگ چيست، اما گفتند موانع و خط قرمزهاي بسياري در رابطه با اين مسئله وجود دارد كه در نهايت فرود روايت فتح آغاز شد، البته الان نمي‌دانم كه روايت فتح در چه شرايطي قرار دارد چون آن را دنبال نمي‌كنم.
حاتمي كيا گفت: هنرجويان بايد بدانند كه ورود به چنين حوزه‌اي كار بسيار سختي است، اگر سخت نبود كه همه وارد مي‌شدند. مدرسان بايد بدانند كه در هنگام تدريس بايد جهت را مشخص كنند كه هنرجو را براي جشنواره‌ها تربيت مي‌‌كنيم يا براي ايران اسلامي خودمان. البته همه اينها به جايي برمي ‌گردد كه زير ساخت‌‌ها چگونه شكل مي‌‌گيرد و آن نسلي كه بايد از اينجا شكل بگيرد بايد با همت و بي‌تعارف پاي حرف‌ها بايستد و از هجمه‌اي كه هست نترسد.
كارگردان فيلم سينمايي «چ» همچنين با اشاره به نظرسنجي انجام شده و انتخابش به عنوان محبوب‌ترين فيلمساز از سوي مردم تأكيد كرد: در ابتدا بايد از وزارت ارشاد كه اين نظرسنجي‌ را درباره سينما و محبوب‌ترين سينماگران انجام داده است، تشكر كنم. پريروز براي من روز خوبي بود چون صبح آن روز فهميدم به‌ خاطر فيلم «چ» مي‌توانم خدمت آقا برسم و در مراسمي سر وقت نماز خيلي نسبت به من و فيلم «چ» محبت داشتند و با چهره‌اي بشاش راجع به اين فيلم توضيح دادند و نسبت به چمراني كه ساخته شده است بسيار هم علاقه‌‌مند بودند و گفتند همان چمراني بود كه من مي‌شناختم. علاوه بر آن متوجه شدم كه در نظرسنجي وزارت ارشاد از مردم، فيلم من بهترين فيلم انتخاب شده كه در روزنامه‌‌ها هم رفت.
كارگردان فيلم سينمايي «ديده‌بان» بيان كرد: ده نمكي در چنين شرايطي فحش‌خورش ملس است، اما من تازه وارد اين گونه فضا شده‌ام. چنين فضايي آدم را گمراه مي‌كند اما لازم است كه گمراه نشويم. بايد بدانيم كه اين صندلي‌نشين‌هاي پاي كيبوردها، سپاه بزرگي نيستند و تنها جنجال‌هاي آنها بزرگ است. اين گروه از افراد، شبيه «خونه تيمي» هستند و بايد بدانند كه اين فضايي كه در اينترنت ايجاد كرده‌اند، هيچ راهي به جامعه ندارد.
حاتمي كيا در پايان سخنان خود گفت: در انتخابات كشورمان و با مقايسه واكنش مردم و آنچه در سايت‌ها مي‌آيد مي‌توان فهميد كه نبايد به اين سايت‌ها توجه كرد. بايد به خاطر داشته باشيم گمراه نشويم و از آنچه بايد بگوييم، دست نكشيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار