کد خبر: 641520
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴
رئیس جمهور در شورای اداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مذاکره با کشورهای مدعی قدرت کار آسانی نیست، گفت: بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی به‌حق و یا ناحق تحت سلطه کشورهای مدعی قدرت قرار دارند.
تسنیم: حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی دقایقی پیش پس از بازدید از طرح توسعه بندر چابهار، در شورای اداری سیستان و بلوچستان در شهرستان کنارک شرکت کرد.

در این جلسه که جمعی از اعضای هیئت دولت و مسئولان استانی و شهرستانی حضور دارند، تمامی خواسته‌ها و مشکلات استان سیستان و بلوچستان جمع‌بندی می‌شود. 

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: به خاطر مهمانوازی بسیار گرم اعم از بانوان، آقایان و مردم، همه اقوام و مذاهب قدردانی دارم؛ امیدوارم خداوند توفیق دهد که بتوانم به مردم خدمت کنم.

مشکلات مردم بسیار بیشتر از منابع دولت است

وی افزود: نکاتی که همه مطرح کردند اعم از استاندار و امام جمعه و همه نمایندگان مجلس از روی دلسوزی بود، همه مشکلات استان را به خوبی مطرح کردند و دولت هم انجام وظیفه می‌کند؛ نمایندگان می‌دانند که دولت منابعش برای اجرای خدمات محدود است، مشکلات مردم بسیار بیشتر از منابع دولت است درعین حال ما باید کاری بزرگ را در این مقطع انجام دهیم اما شما بدانید که دولت با مشکلات زیادی مواجه است.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: بیشتر این مشکلات مربوط به استان خاصی نیست، مثلا معضل آب و کم‌آبی سراسری است و تنها بحث سیستان و بلوچستان نبوده بلکه در اصفهان و آذربایجان غربی هم مشکل وجود دارد؛ در خوزستان و بوشهر هم مشکل داریم در خراسان رضوی هم همین‌طور؛ به‌جز یکی، دو استان که شرایط اقلیمی خوبی داشته و مشکل آب ندارند اکثر استان‌های ما با این مشکل مواجه هستند.

وی با بیان اینکه مشکل بیماری هم یک مشکل عام است، تصریح کرد: در ارتباط با مشکلات محیط زیست نیز کمتر استانی است که با مشکلات زیست محیطی گریبانگیر نباشد حتی مرکز کشور که ممکن است گاهی مشکلات زیست محیطی مرکز از استان شما هم بیشتر باشد، این مشکلات زیست محیطی انجام برخی از آن‌ها وظیفه دولت است و برخی دیگر همه باید دست به دست هم دهیم و با مشارکت مردم آن‌ها را رفع کنیم.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه ما مشکلات بین‌المللی نیز داریم، گفت: دولت در مدت کوتاهی که این وظیفه را برعهده گرفته به رفع این مشکلات ورود پیدا کرد و به‌واقع خادمان و نمایندگان مردم در صحنه بین‌المللی در این مدت  کار بزرگی را انجام داده‌اند.

ایران، کشوری انقلابی، مستقل و قدرتمند در منطقه‌ است/ دنیای امروز، دنیای رقابت است

وی افزود: دنیای امروز دنیای رقابت است اما اگر واقع‌بینانه برخورد کنیم هم رقابت است و در بعضی موارد دنیای توطئه و تخاصم است، کار آسانی نیست ما یک کشور انقلابی، مستقل و قدرتمند در منطقه‌ هستیم کشوری دینی و اسلامی هستیم؛ حساسیت‌ها روی کشور ما زیاد است و مشکلات زیادی وجود دارد که باید حل و فصل شود.

بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی تحت سلطه مدعیان قدرت قرار دارند

حجت‌الاسلام روحانی اضافه کرد: دولت در این چند ماه قدم‌های زیادی را برداشته است، توافقی که با 1+5 برای مدت 6 ماه انجام داده‌ایم در یک مقطعی چون هنوز در وسط بحث هستیم در آینده این را باز می‌کنم و توضیح می‌دهم برای آن‌هایی که در گوشه و کنار به خاطر مسائل سیاسی و حزبی قدردانی نمی‌کنند، مذاکره کردن با کشورهای مدعی قدرت هستند و بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی که به‌حق و یا ناحق تحت سلطه آن‌ها قرار دارند، کار آسانی نیست.

وی تاکید کرد:‌ شما می‌دانید که صهیونیست‌ها چقدر عصبانی هستند آن‌هایی که دلشان با قلب ملت ایران صاف نیست چقدر عصبانی هستند، بشر عادی کارش نقص و عیب دارد اما کار بسیار بزرگی انجام گرفته است، در بحث مذاکرات نهایی هم در این مدت کار بسیار مهمی و امیدبخشی تا به امروز انجام گرفته است، امیدواریم بتوانیم در این مذاکرات ظرف این 6 ماه یا بیشتر به نتایجی برسیم که نه تنها به نفع ایران بلکه به نفع کل منطقه و جهان خواهد بود.

دنیای مذاکره است دنیای برد - برد است نه برد - باخت

رئیس جمهور در ادامه سخنانش اظهار کرد: در دنیای مذاکره کسی نمی‌تواند مدعی باشد که من همه چیز را گرفتم و هیچ چیزی را ندادم. دنیای مذاکره است دنیای برد - برد است نه برد - باخت؛ اگر کسی فکر می‌کند همیشه او برد دارد و همه دنیا همیشه در حال باخت است دنیا را نمی‌شناسد.

وی با اشاره به دیدار شب گذشته خود با سرمایه‌گذاران و کارآفرینان گفت: شب گذشته سرمایه‌گذاران زیادی به زاهدان آمدند در سطح بین‌المللی هم سرمایه‌گذاران آمدند که این تنها ویژه زاهدان نبود، به واقع شرایطی که امروز در ایران و جهان به وجود آمده کار آسانی نبوده است،  در شرایط منطقه‌ای هم با همسایگان استان شما مذاکره داشتیم. هم با عمان، پاکستان و هم با افغانستان.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: با افغانستان برای یک قرارداد جامع بلندمدت که تقریبا برای امضاء آماده شده، توافق کردیم؛ همچنین روابط ما با عمان نیز به سرعت رو به توسعه است.

نخست وزیر پاکستان به‌زودی به تهران می‌آید

وی اضافه کرد: نخست وزیر پاکستان به‌زودی به تهران می‌آید، در نیویورک نیز با وی مذاکره داشتم که در تهران این مذاکرات ادامه می‌یابد؛ شما در استانی هستید که مرزی بوده و سر مرز بودن امتیاز است، شما مرز دارید، مرزبان هستید و معمولا کار شما سخت است، شما به همان نسبت می‌توانید از روابط خوب با همسایگانتان استفاده کنید.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد:‌ شما لب آب هستید که این هم برای استان شما بسیار مهم است شما کنار ساحل هستید و 300 کیلومتر ساحل دارید و تنها استان نزدیک به اقیانوس هستید، ما باید تلاش کنیم دست به دست هم دهیم و از فرصت‌ها استفاده کنیم.

ایران نسبت به همسایگان شرقی از امنیت خوبی برخوردار است

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در ایام حضور ما در سیستان و بلوچستان فردی در این استان به شهادت رسید، اظهار کرد: مشکلات امنیتی در همه جا وجود دارد لااقل ایران نسبت به همسایگان شرقی امنیت خوبی دارد و قابل مقایسه با آن‌ها نیست؛ شما مقایسه کنید با گذشته اگر مشکلات ما کمتر بوده امتیاز آن مال شماست که تلاش کردید و کوشش کردید و دولت هم به وظایف خود عمل می‌کند، اگر ما مشکلی داریم اول به خود مردم برمی‌گردد قبل از اینکه به نیروهای مسلح برگردد.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: نخستین وظیفه بر دوش خود مردم است، امنیت، توسعه، پیشرفت، تعالی، فرهنگ و اخلاق بارش بر دوش مردم است، دولت می‌تواند کمک مردم باشد و امکاناتی در این زمینه بگذارد، بدون حضور و فداکاری و حضور مردم این مباحث امکانپذیر نیست.

رئیس جمهور گفت: در سفر دو روزه تمامی مشکلات یک استان حل نمی‌شود، اگر به استانی سفر می‌کنیم و ده‌ها و صدها ساعت با متخصصان، صاحبنظران قبلا جلساتی تشکیل می‌شود، یا با نماینده، صاحبنظران و فرهیختگان صحبت می‌شود بعد با کارشناسان صحبت می‌کنیم برای چند طرحی که تاثیرپذیری آن برای کل استان زیاد است تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: اگر ما می‌گوئیم بندر چابهار و  توسعه این بندر که یکی از طرح‌های مهم در این سفر بوده تنها بحث چابهار نیست، بحث سیستان و بلوچستان نیست یک بحث ملی است، اگر امکانات و قدرت این بندر را به جایی برسانیم و قدرت آن را افزایش دهیم برای صادرات تنها برای چابهار نیست، بلکه برای کل کشور است، چابهار نه تنها برای استان و ایران، بلکه می‌خواهد مرکز اتصالی باشد برای کشورهای همسایه.

اتصال راه‌آهن از چابهار به شبکه ریلی کشور یک طرح ملی است

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: در ارتباط با بحث راه‌آهن که بحث اتصال به چین و آسیای مرکزی است کسی نمی‌تواند فقط بگوید برای چابهار است، بلکه این بحث ملی است، اتصال راه‌آهن از چابهار به شبکه ریلی کشور یک طرح ملی است.

وی تاکید کرد: در بحث گازرسانی نیز برای پتروشیمی طرح عظیمی در نظر است و زمینه برای سال َآینده آماده می‌شود؛ آقای زنگنه آن را دنبال می‌کند بحث انتقال گاز به چابهار نیز در واقع بحث توسعه ملی است، 15 طرح مهم که همه آن را بخش خصوصی انجام می‌دهد و تنها دولت زمینه را آماده می‌کند، همچنین بحث گاز رسانی به شهرهایی که سرمای آن‌ها بیشتر است مطرح شد که خاش و زاهدان و شهرهایی که در مسیر قرار دارند را در این راستا در برنامه قرار دادیم.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه طرح‌هایی را پیشنهاد می‌دهیم که اجرای آن برای دولت امکانپذیر باشد، اظهار کرد: بحث انتقال گاز در سال 93 و 94 انجام می‌شود، برای طرح لوله‌کشی نیز به خاطر شرایط این منطقه کار بزرگی باید انجام گیرد؛ همچنین از دیگر طرح‌ها این بوده که 46 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان تحت پوشش لوله‌کشی آب قرار می‌گیرد تا بدین صورت آب با کمترین پرت و با بهره‌وری بالا به مزارع برسد، قطعا اجرای این طرح استان را متحول می‌کند.

قصد کلنگ‌زنی در جایی نداریم بلکه کلنگ‌زنی‌ها برعهده مردم است

وی با بیان اینکه قرار ما با وزرا بر این بوده که هر چه می‌گوئیم و قول می‌دهیم در دولت یازدهم یا کل آن را یا بخشی از آن را عملیاتی کنیم، خاطرنشان کرد: ما قصد کلنگ‌زنی در جایی را نداریم بلکه کلنگ‌زنی آن بر عهده مردم است، هر جایی از کشور که آباد شود افتخار ماست چراکه ایران یک مجموعه است، عزت و سرفرازی ماست، پس هر مسلمانی یا هر ایرانی در رفاه قرار گیرد افتخارمی‌کنیم چرا که ما در یک مجموعه هستیم و در یک قایق نشسته‌ایم.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه بخشی از مشکلات که امروز با آن‌ مواجه هستیم در اختیار ما نبوده و به شرایط اقلیمی برمی‌گردد، تاکید کرد: در بحث معادن امسال آنچه که لازم است از لحاظ اکتشاف بودجه‌ای را که در اختیار خواهیم گذاشت، سیستان و بلوچستان، استانی زرخیزی است زیرا معادن طلا دارد، معادن مس، سنگ آهن، قلع وغیره دارد، امیدواریم اکتشافات نتیجه بدهد که در صورت نتیجه دادن در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری، گفت: در سال جدید نخستین تلاش ما بر آن بوده که کشور را از رکود خارج کنیم، برای این کار همت و تلاش همگی نیاز است، در زمینه تورم یک قدم خوب و مثبت برداشته‌ایم؛ همچنین برای جوانان تحصیل‌کرده و آن‌هایی که بعد از فارغ‌التحصیلی بیکار می‌شوند طرح‌هایی داریم.

بار سنگینی در بحث یارانه برعهده دولت است

وی با تاکید بر اینکه امسال در بحث بهداشت و درمان قطعا شاهد تحول خواهیم بود، اظهار کرد: در بحث یارانه بار سنگینی برعهده دولت است، از کسانی که در این مرحله ثبت‌نام نکردند تشکر می‌کنم آنهایی که برای اهدافی چون توسعه بهتر، توسعه بهداشت و درمان ثبت نام نکردند؛ ما در این مرحله از مردم داوطلبانه خواستیم که این رقم اگر تاثیر زیادی برای زندگی آن‌ها ندارد ثبت نام نکنند که بسیاری هم لبیک گفتند.

حجت‌الاسلام روحانی اضافه کرد: ثبت نام یارانه‌ها تا 29 فروردین ماه امسال ادامه دارد، امیدواریم دولت در این زمینه موفق باشد و توفیقاتی به دست بیاورد.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه کشور مال شماست و دولت نماینده شماست، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم خدمات بیشتری به مردم ارائه دهیم؛ 88 طرح برای شهرهای مختلف استان برنامه‌ریزی کردیم که برخی امسال و برخی نیز در نیمه اول سال آینده اجرا می‌شود؛ امیدواریم ایرانی سرافرازتر و آبادتر داشته باشیم، ایرانی رفاه داشته باشیم، تعالی از نظر اخلاقی و دینی داشته باشیم و در سایه وحدت و یکپارچگی و جهاد به موفقیت دست یابیم، از استاندار، فرمانداران، مسئولان، نمایندگان، ائمه جمعه و وزراء سپاسگزاری می‌کنیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
سیدجلال
|
UNITED STATES
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
0
0
کمی ازتشریفات سفرها وهزینه فوتبال بازا وپاداش هیئت مدیره ها ومدیران چند شغله وسمینارا کم کنی همه هرینه یارانه ها جبران میشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار