کد خبر: 641463
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
رییس‌جمهور تصریح کرد: هیچ کس نباید برای منافع حزبی و یا گروهی و یا تشکل‌های خاص از نام سیستان یا بلوچ و یا زابلی به نفع حزبش استفاده کند.

خبرگزاری ایسنا: رییس‌جمهور تصریح کرد: هیچ کس نباید برای منافع حزبی و یا گروهی و یا تشکل‌های خاص از نام سیستان یا بلوچ و یا زابلی به نفع حزبش استفاده کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی صبح امروز در دومین روز سفر خود به استان سیستان و بلوچستان، در جمع مردم زابل تاکید کرد: برای این‌که استان سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه قرار بگیرد و معضلات و مشکلات مردم، بیکاری‌ها و عدم اشتغال حل و فصل شود، اولین قدم آن است که همه مردم این استان وحدت، انسجام، یکپارچگی، برادری و اخوت اسلامی را بیش از پیش مستحکم کنند.

وی افزود: تمام مردم این استان اعم از سیستانی یا بلوچ، شیعه یا سنی، همه با هم برادرند و زیر پرچم واحد اسلام و ایران با اخوت و مهربانی و یکپارچگی باید زندگی کنند و این دستور خداوند، قرآن مجید، پیامبر (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت بر همه ماست که نگاه‌مان به هم نگاهی برادرانه و مهربانانه باشد و در واقع این رمز توسعه، موفقیت، پیروزی و امنیت این مردم است.

روحانی در ادامه با مورد توجه قرار دادن بحث امنیت در استان سیستان و بلوچستان، گفت: امنیت این استان دومین پایه در کنار انسجام و وحدت برای توسعه و پیشرفت این استان است. امنیت استان باید به دست شما مردم و به دست همه طوایف و قبایل و مرزداران و همه آنهایی که عشق وطن و عشق اسلام و قرآن در دل آنها زنده است، پایدار بماند.

رییس‌جمهور در ادامه گفت: نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج به وظایف خود عمل خواهند کرد اما باید طوایف، قبایل و همه مردم این بار سنگین مسئولیت را به دوش بکشند.

وی با بیان این‌که هیچ کس نباید برای منافع حزبی یا گروهی و یا تشکل‌های خاص از نام سیستانی یا بلوچ یا زابلی به نفع حزبش استفاده کند، خاطرنشان کرد:‌ احزاب، تشکل‌ها و فعالیت و رقابت آنها آزاد است، اما کسی نباید خدای نکرده از برادری و اخوت و وحدت و انسجام مردم کم بگذارد و یا سوء استفاده کند.

روحانی تاکید کرد: راه برای رقابت باز است. این مردم قرن‌هاست که با برادری،‌ اخوت و مهربانی در کنار همدیگر زندگی کرده‌اند. مردم این استان غیور، هوشمند، بااستعداد هستند. ما در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها شخصیت‌های بسیار بزرگ، فهیم، عالم و دانشمند داریم تا جایی که یکی از مراجع بزرگ تقلید شیعه از منطقه سیستان شما است.

وی گفت: این استعداد و انسجام و این برادری و امنیت ان‌شاءالله زمینه‌ای برای توسعه این منطقه و کل استان سیستان و بلوچستان خواهد بود و در اولین قدمی که دولت مصمم است آن را بردارد، مساله کشاورزی در منطقه سیستان و بلوچستان است.

رییس‌جمهور افزود: برای این‌که کشاورزی در این منطقه توسعه پیدا کند مشکل اساسی کمبود آب در این استان و منطقه است و در این راستا و حل این مساله چند راه‌حل وجود دارد؛ اول این‌که بحث دیپلماسی آب را مورد توجه قرار دهیم یعنی بتوانیم آب مورد نیاز منطقه را طبق قراردادها با کشور همسایه‌مان تامین کنیم و من در همین راستا در سفری که در فروردین ماه به کابل داشتم در جلسه‌ای دوجانبه با رییس‌جمهور و وزرای افغانستان بحث مساله آب و رودخانه هیرمند و دریاچه هامون را مورد توجه قرار دادم و این بحث، بحث اصلی من بود.

روحانی افزود: تمام مقامات افغانی و از جمله رییس‌جمهور محترم افغانستان قول داده‌اند که بر قرارداد بین ایران و افغانستان نسبت به استفاده از رودخانه هیرمند و دریاچه هامون، مقررات بین‌المللی را مراعات کنند و به زودی هیاتی از آنجا به ایران می‌آید تا در این زمینه مذاکره داشته باشیم.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: این آب به خاطر شرایط آب و هوایی به سرعت تبخیر می‌شود، بنابراین ما باید برای رساندن آب از مزارع از خطوط لوله استفاده کنیم و برای این کار 46 هزار هکتار زمین کشاورزی را زیر شبکه آبیاری لوله‌ای در جهت استفاده بهره‌ورانه از آب قرار خواهیم داد. این طرح ان‌شاءالله در ظرف سه سال آینده اجرا خواهد شد که البته برای آن 1500 میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شده است، یعنی ما هر سال باید 500 میلیارد تومان منابع لازم را در اختیار بگذاریم تا ان‌شاءالله این طرح ظرف سه سال اجرا و پیاده شود و مسلما با اجرای این طرح یک تحول بزرگ در کشاورزی منطقه به وجود خواهد آمد.

رییس‌جمهور گفت: البته طرح دیگری هم برای آبیاری تحت فشار برای کل استان مورد نظر ماست که آن طرح هم ان‌شاءالله اجرایی و عملیاتی خواهد شد. این طرح طرحی است که حدود 100 هزار هکتار را در کل استان زیر پوشش خود قرار می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به بحث گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان گفت: ان‌شاءالله گازرسانی از ایرانشهر به زاهدان و خاش عملیاتی و اجرایی می‌شود و البته ما در این طرح زابل را هم اضافه کرده‌ایم، ضمن این‌که باید گفت گازرسانی از زاهدان به زابل 600 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که دولت آن را تامین می‌کند.

روحانی افزود:‌ البته همزمان با اجرای طرح لوله گاز یک نیروگاه گاز در زابل اضافه و اجرا خواهد شد. همچنین برای این منطقه دو نیروگاه بادی هر کدام به قدرت 100 مگاوات در نظر گرفته شده که از چند ماه دیگر شروع به کار خواهند کرد و امیدواریم این طرح در دولت یازدهم به بهره‌برداری برسد.

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود با بیان این‌که احیای بازارچه‌های مرزی از دیگر طرح‌هایی است که برای کل استان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: وزیر محترم کشور همراه هیات هستند و دیروز به منطقه میرجاوه رفته بودند و با توجه به بازدیدی که از بازارچه‌های مرزی داشتند، قرار شده که بازارچه‌های مرزی تعطیل و نیمه تعطیل احیا شوند تا این‌که تجارت در این استان ان‌شاءالله رونق بگیرد.

وی مساله زیست محیطی و تثبیت شن‌های روان در استان سیستان و بلوچستان را از دیگر موارد مورد توجه خواند و خاطرنشان کرد: ما امسال حدود هزار هکتار را تحت پوشش تثبیت شن قرار خواهیم داد و طرح‌های مختلفی برای بیابان‌زدایی وجود دارد که ان‌شاءالله دولت این طرح‌ها را گسترش خواهد داد و همه این طرح‌ها در نهایت به توسعه استان کمک خواهد کرد.

روحانی با بیان این‌که این استان باید به یک استان تجاری و ترانزیتی تبدیل شود، گفت: طرح توسعه بندر چابهار و راه‌آهن چابهار به سمت زاهدان و اتصال آن به شبکه ریلی کشور و در نهایت اتصال راه‌آهن به افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان تا چین مدنظر است که ما این طرح را از چابهار آغاز کردیم و چین هم این بحث را مورد توجه قرار داده است.

وی با اشاره به جلسه شب گذشته هیات دولت با کارآفرینان و سرمایه‌گذاران، گفت: دولت زمینه‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری آماده می‌کند. صندوق توسعه ما برای هر کس که بخواهد سرمایه‌گذاری کند با تخفیف چهار درصد در اختیار کارآفرینان قرار خواهد گرفت و به زمان بازپرداخت این وام‌ها دو سال اضافه خواهد شد.

رییس‌جمهور همچنین وجود معادن بسیار غنی مخصوصا در نوار شرقی این استان را بااهمیت خواند و اظهار کرد: در این باره هشت گروه شروع به کار اکتشاف کردند که البته ما این گروه‌ها را اضافه خواهیم کرد تا اینکه تا پایان سال گروه‌های اکتشاف بتوانند خبرهای خوشی را به مردم این استان عزیز و دلاور بدهند.

روحانی گفت: من مطمئن هستم که با وحدت و یکپارچگی و اخوت و با وجود استعدادهای درخشانی که در این استان وجود دارد ما شاهد تحرک بسیار خوبی در این استان خواهیم بود. ضمن اینکه طرح‌های متعددی برای همه شهرستان‌های این استان وجود دارد که امشب در جلسه شورای اداری همه آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به مردم حاضر در این مراسم که بحث منطقه آزاد را مطرح می‌کردند، گفت: ما ان‌شاءالله این موضوع را در دستور کار هیات وزیران برای بررسی در تهران قرار خواهیم داد.

رییس‌جمهور در پایان سخنان خود خطاب به مردم شهر زابل اظهار کرد: برای شما استانی توام با آبادانی در سال‌های پیش‌رو و نشاط و توفیق بیشتر آرزو می‌کنیم. برای شما که مردمی متدین، ولایتمدار، مسلمان و عاشق خاندان رسالت و اهل بیت (ع) هستید.

روحانی پس از پایان این مراسم و در آخرین روز سفر خود به استان سیستان و بلوچستان به چابهار سفر خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار