کد خبر: 641271
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
دفن ريچارد فراي، مستشرق امريكايي در كنار زاينده‌رود اين روزها در ميان روشنفكران وطني سينه چاكان زيادي پيدا كرده است و اين جنابان با برخي وكلاي ملت و عده‌اي از درون وزارت خارجه و نهادهايي مثل مركز دايره‌المعارف اسلامي به تكاپو افتاده‌اند تا مگر اين جسد را پاي پل‌خواجو دفن كنند.
غلامرضا صادقيان

دفن ريچارد فراي، مستشرق امريكايي در كنار زاينده‌رود اين روزها در ميان روشنفكران وطني سينه چاكان زيادي پيدا كرده است و اين جنابان با برخي وكلاي ملت و عده‌اي از درون وزارت خارجه و نهادهايي مثل مركز دايره‌المعارف اسلامي به تكاپو افتاده‌اند تا مگر اين جسد را پاي پل‌خواجو دفن كنند.

در اين باره از برخي گفته‌ها نظير اينكه اين فرد جاسوس بوده و نبايد در خاك وطن دفن شود، مي‌گذريم و به دلايل ديگري اشاره مي‌كنيم. شايد براي كساني كه وكيل‌مدافع و عاشق شيطان بزرگ هستند و هر وصله‌اي كه به دم شيطان آويزان باشد، آنان را وسوسه مي‌كند تا آنجاكه جاسوس و غير جاسوس برايشان علي السويه مي‌شود، اين دلايل تازه قابل قبول باشد.

اول اينكه كدام انگيزه و تصميم ملي و داخلي در اين باره وجود دارد كه مخالفت گروهي از مردم اصفهان با اين موضوع را كم اهميت مي‌گيريد و به آن تصميم ملي و انگيزه بزرگ توجه مي‌كنيد؟! هر چه كه هست صرفا يك تقاضاي شخصي از سوي فراي براي دفن در ايران بوده و حالا تقاضاي مردم اصفهان در مخالفت با آن است. آن هم در برهه‌اي حساس كه مسئله هسته‌اي را در برابر امريكايي‌ها آنچنان كرديد و حالا مي‌خواهيد جسد يك امريكايي را اينچنان كنيد. بين اين دو تقاضا چه شده كه برخي ساز امريكايي مي‌زنند؟!

يك احتمال كوچك بدهيد كه اين فرد براي دفن خود در كنار پل خواجو انگيزه‌هايي غير از مثلاً عشق به فرهنگ ايراني داشته باشد. با دفن او ظاهراً كار تمام مي‌شود و شما بايد عواقب آن را تا گور او باقي است، تحمل كنيد. در اين باره داستان وزير يهودي آن پادشاه ظالم را از مثنوي مولانا مرور كنيد كه وزير براي آنكه به جامعه مغضوبان پادشاه ورود كند و خود را يكي از آنها جا بزند تا بتواند عليه آنها فتنه كند، از پادشاه مي‌خواهد كه دست و گوش و بيني او را ببرد و از دربار براند تا مغضوبان پادشاه بپذيرند كه او واقعا مورد خشم پادشاه قرار گرفته است و بدين ترتيب او را بپذيرند و در كنار خود بگيرند.

بايد بپذيريم كه مستشرقين ابزارهاي اصلي تسلط غرب بر مشرق زمين در 200 سال اخير بوده‌اند، حتي اگر صرفا كاري علمي كرده و علاقه‌اي هم به آن آب و خاك شرقي پيدا كرده باشند. اما اگر مثل بيشتر همين مستشرقين با هدف اوليه « تسلط » پا به شرق گذاشته باشند، دور نيست كه در ادامه همان اهداف نيز بخواهند اينجا مقبره‌اي داشته باشند. تقاضا براي دفن در ميان دشمن بسيار آسان‌تر از تقاضا براي بريدن دست و گوش و بيني براي نفوذ در دشمن است !

دليل ديگر اينكه وقتي كار از روال عادي خارج و با عكس‌العمل‌هاي مردم روبه‌رو مي‌شود، چرا كشور را براي آن به هزينه بيندازيم؟ فرض كنيد اين نامه‌نگاري‌ها و تلاش‌هاي غير معمول سرانجام به دفن فراي در كنار زاينده‌رود منجر شود، آيا مي‌خواهيد يك گردان نيروي ويژه به پاسباني گور فراي بگماريد؟! يا اينكه آن زبان بسته هر شب و روز منتظر مردم اصفهان باشد كه او را محترمانه از كنار پل خواجو به جايي كه دست دولت به آن نرسد- مثلاً يكي از باغات اطراف اصفهان - ببرند و شر را بخوابانند؟! اين پاسخ مردم اصفهان طبيعي‌ترين واكنش به جريحه دار شدن احساساتشان است. پس با دفن فراي فقط ظاهراً كار تمام مي‌شود.

اما دليل ديگر « غيرت » است! چرا اندكي غيرت وجود ندارد تا اين مسئله را با شاخص غيرت حل كنيم؟! بايد بارها به روح آناني كه گفتند روشنفكران ملت ما غربزده‌اند و بر اساس « الناس علي دين ملوكهم» بدنه اجتماع نيز غربزده شده‌اند، درود فرستاد. چرا براي چنين موضوعي كه اتفاقا مدافعانش آن را حاشيه‌اي مي‌خوانند، وزير خارجه به دفتر رئيس‌جمهور نامه مي‌نويسد، رئيس مركز دايره المعارف اسلامي – كه نمي‌دانم كيست- تقبل زحمت و هزينه مي‌فرمايد، نمايندگان مجلس وقت و هزينه صرف مي‌كنند و روزنامه دولت جلوداري مي‌كند و روشنفكران خواب شبشان حرام مي‌شود؟! قرار است چه اتفاقي بيفتد؟ آيا يكي از شما روشنفكران اجازه پيدا مي‌كنيد كه حتي در خيال خود از دولت امريكا بخواهيد به پاس اين همه غربزدگي و وادادگي در برابر فرهنگ غربي و تلاش‌هايي كه به پيشبرد بهتر كار امريكا در اين سوي كره زمين مي‌كنيد، در كنار پل بروكلين دفنتان كنند؟! شايد هم اصلا در شأن خود نمي‌دانيد كه در كنار چنين پل با عظمتي دفن شويد؟! مي‌توانيد همين حالا امتحان كنيد، از رئيس آن مركز يعني اسلامي گرفته تا ديگران وصيتنامه‌اي بنويسيد و تقاضا كنيد در كنار پل بروكلين دفن شويد تا روحتان نظاره گر رفت و آمد خودروها بين منهتن و نيويورك باشد. بعيد است وزارت خارجه و سنا و نخبگان امريكايي حتي به اندازه فرصت بين نوشيدن دو جرعه از يك فنجان قهوه براي شما وقت بگذارند، دفن در خاك امريكا پيشكش. آيا مي‌توان از راه غيرت اين مشكل را حل كرد؟

غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
عبدالله منتقد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
12
1
بالا غيرتا كساني براي جاسوس آمريكايي مديحه سرايي مي كنند اگر راست مي گويند اجازه دهند كنار قبر پدر و يا برادرشان دفن شود ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
11
0
جالب بود. حرف حساب جواب نداره. من قانع شدم
Ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
1
11
اقاي صادقيان عزيز شما اول داستان را كه دولت مورد حمايت شما از اين مستشرق دعوت ،تجليل ،و اهداي منزل دو ميليارد توماني وقول دفن ايشان در كنار زاينده را داده بود نفرموديد.
عبدالله منتقد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
6
1
در پاسخ آقاي Ali بايد گفت اولا آن موقع ما به اين تصميمات غلط اعتراض داشتيم . كار نا صحيح و غلط براي همه غلط است . حالا چون دولت قبلي آن غلط را انجام داده ما بايد آن را تكرار كنيم ؟!
محمد
|
FRANCE
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
0
8
چرا دولت احمدینژاد خونه بهش میداد چیزی نمیگفتید؟ اونروز که زنده بود و اگه جاسوس بود انوقت کاری می تونست بکنه نه حالا که مرده
همشهری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
0
0
درست است که حرف حساب جواب ندارد اما از آن مهمتر " جواب ... "
مریم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
0
5
متاسفانه مشکل بزرگ ما اینه که همه چیز راسیاسی می بینیم اینکه یک آمریکایی درخواست کرده درکنار زاینده رود دفن بشود یک مساله فرهنگی است که مسئولان فرهنگی کشور باید تصمیم مناسب بگیرند ضمن اینکه فردی که زنده اش ضرری نداشته است چطوری جسدش می خواهد جاسوسی کند
ابراهيم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
0
5
چرا ....مسئله دفن شدن ايشون در اصفهان از 16 سال پيش مطرح شده بود.بعدش به ايشون در دوران آقاي احمدي نژاد خانه داده شده بود ولي اون روزها ايشون جاسوس نبودند..الان يكدفعه جاسوس شدند.
بعدش هم كي گفته كه مردم اصفهان مخالف هستند.همه ميدونيم كه ... اين هم مثل روز روشنه فقط به دلايل سياسي است.
مجيد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
0
3
...تنها دليل خاك نكردن ايشون مسائل سياسيت......براي خودم متاسفم...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار