کد خبر: 641263
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۰
علاقه به چيپس و پفك در بين مردم و صدا و سيما پايان ندارد
صدا و سيما دلش نمي‌آيد تبليغ چيپس و پفك را قطع كند و بايد مجلس و قوه قضائيه كاري كنند تا صدا و سيما مجبور شود و قيد چيپس و پفك را بزند.
محمدصادق عابديني

صدا و سيما دلش نمي‌آيد تبليغ چيپس و پفك را قطع كند و بايد مجلس و قوه قضائيه كاري كنند تا صدا و سيما مجبور شود و قيد چيپس و پفك را بزند.

مدير شبكه راديويي سلامت اعتقاد دارد، تنها راه جلو‌گيري از تبليغ مواد غذايي نامطلوبي چون چيپس و پفك، ورود قوه قضائيه و مجلس است تا آنها با تصويب قوانين مانع آن شوند كه صدا و سيما اين گونه تبليغ‌ها را پخش كند.

اگر نخواهيم پخش شبانه‌روزي بيشتر شبكه‌هاي تلويزيوني را در نظر بگيريم و فقط از صبح تا شب پاي برنامه‌هاي تلويزيون بنشينيم يا گاهي راديو گوش دهيم، متوجه خواهيم شد كه بخش اعظم آگهي‌هاي بازرگاني را كه زمان زيادي نيز به خود اختصاص مي‌دهند، مختص به تبليغ چيپس و پفك است. انواع و اقسام خوراكي‌هاي نامطلوب كه مضرات آن براي همه روشن شده است در قالب نام‌هاي شكيل، آگهي‌هاي بازرگاني موزيكال و با تصويرسازي‌هاي زيبا پخش مي‌شوند. بعد در بين اين آگهي‌هاي بازرگاني برنامه‌هاي خانواده سيما پخش مي‌گردد و در آن يك مشاوره تغذيه به صورت خيلي اتو كشيده درباره مضرات مصرف چيپس و پفك توسط كودكان حرف مي‌زند. حرف‌هايي كه با وجود تكرار بيش از حد آن در برنامه‌هاي صدا و سيما هيچ تأثيري نداشته‌اند. چراكه اگر قرار بود تأثيري داشته باشند، حداقل تلويزيون بايد قيد پخش اين آگهي‌هاي مضر را مي‌زد و براي رعايت سلامت جامعه هم كه شده تبليغ چيپس و پفك را مانند تبليغ دخانيات ممنوع مي‌كرد. ولي در اين بين مردم همچنان عاشق مزه شور چيپس و پفك هستند و تلويزيون هم از درآمد‌هاي چندين ميليوني براي هر دقيقه تبليغ چيپس و پفك لذت مي‌برد. در اينجا است كه بيننده بايد به صداقت صدا و سيما در ساير مسائل نيز شك كند. وقتي صدا و سيما حاضر نيست براي سلامت جامعه از پول بگذرد، چرا نبايد باز هم به خاطر پول مردم را دور بزند؟ كسي مي‌تواند تضمين بدهد كه همه زيرنويس‌هاي صدا و سيما درباره اعلام انصراف مردم از دريافت يارانه و عدم ثبت‌نامشان براي دريافت يارانه، از سر دلسوزي است؟ صدا و سيما حتي دورويي خودش را پنهان نمي‌كند. از يك طرف انواع مشاوران تغذيه و پزشكان را به برنامه‌هاي خانواده دعوت مي‌كند تا آنها درباره ضرر‌هاي بيشمار چيپس و پفك هشدار ‌دهند و خانواده‌ها را از اينكه فرزندان‌شان دچار اضافه وزن، چاقي و فشار خون خواهند شد، بتراسند و از سوي ديگر بلافاصله بعد از آن هشدار‌ها براي اينكه ترس خانواده‌ها بريزد و نگراني‌شان درباره عاقبت دلبندانشان كم شود، آگهي شاد تبليغ چيپس و گاز زدن ورق‌هاي خوشمزه آن را پخش مي‌كند.

بحران كم‌پولي صدا وسيما حتماً بايد به قيمت به خطر افتادن سلامت جامعه جبران شود؟ شركت‌هاي جذب‌كننده آگهي براي صدا و سيما به غير از شركت‌هاي توليدكننده اين نوع خوراكي‌هاي بي‌مصرف، شماره هيچ توليدكننده يا شركت ديگري را ندارند؟ اگر در خانه همسايه‌تان احياناً ماهواره وجود دارد مي‌توانيد به آگهي‌هاي شبكه‌هاي ماهواره‌اي نيز توجه كنيد. در آنجا برعكس موج چيپس و پفك شاهد گستره‌اي از انواع محصولات تجاري هستيم كه اتفاقاً چيپس و پفك يا در آنها ديده نمي‌شود يا اگر هم باشد بسيار محدود است. رسانه ملي ما گويا در اين چند ساله توانسته برنامه‌هاي تلويزيوني و تاك‌شو‌هاي ماهواره‌اي را كپي‌سازي كند و انواع مسابقات تلويزيوني را بدون هيچ گونه خلاقيتي مشابه‌سازي نمايد اما در هنگامي كه به سيستم موفق جذب آگهي مي‌رسيم، صدا و سيما عملاً دستش خالي است و هنوز محتاج آن است كه يكي از شركت‌هاي توليدكننده چيپس و پفك محصولي جديد با سر و شكل نو يا مزه‌اي تازه به بازار بفرستد تا سريعاً انيميشن موزيكال آن را تهيه كنند و به خورد مخاطبان خود بدهد. در اينجا است كه تنها مي‌توانيم با مدير شبكه سلامت ابراز همدردي كنيم و از سوي ديگر آرزو كنيم كه هر چه سريع‌تر از طريق مراجع قانوني جلوي تبليغات اين محصولات ناسالم گرفته شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار