کد خبر: 641258
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰
احمد كاظم‌زاده
در حالي كه حاميان خارجي مخالفان دولت سوريه در قبال استفاده جبهه النصره از گازهاي سمي كلر عليه ساكنان كفر زيتا واقع در حومه حماه سكوت كرده‌اند اما سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه با هشدار درباره گزارش‌هاي جديد درباره استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در سوريه بر تحقيق فوري درباره اين موضوع تأكيد كرد و مسئوليت اين اقدام را متوجه حاميان مخالفان افراطي دانست كه از هيچ تلاشي براي تخريب روند انهدام سلاح‌هاي شيميايي در سوريه فروگذار نمي‌كنند.
 
 به گفته وي، آنها تلاش مي‌كنند بهانه‌اي براي دخالت نظامي بيشتر در اين كشور بيابند. وزارت امور خارجه سوريه نيز با ارسال دو نامه جداگانه به دبيركل سازمان ملل متحد و شوراي امنيت با هشدار درباره قصد گروه‌هاي تروريستي براي ارتكاب حملات جديد شيميايي عليه مردم سوريه و متهم كردن دمشق در اين زمينه از آنها خواست به مسئوليت‌هاي خود بر اساس قطعنامه‌هاي شوراي امنيت در زمينه مبارزه با تروريسم به ويژه قطعنامه‌هاي 1373 مربوط به سال 2001ميلادي و قطعنامه 1267مربوط به سال 1999ميلادي و قطعنامه 3314براي سال 1974و قطعنامه 2625براي سال 1970عمل و كشورهايي را كه در اين جنايات و جنايت به كارگيري مواد سمي دست دارند به ويژه امريكا، قطر، عربستان، تركيه و فرانسه را مؤاخذه كنند و از آنها بخواهند از حمايت از گروه‌هاي تروريستي و موارد نقض و تخلفي كه امنيت و صلح را در سوريه و منطقه به خطر مي‌اندازند، دست بردارند. اتخاذ چنين مواضعي از سوي روسيه و سوريه چند نكته را آشكار مي‌كند.
 
 نخست اينكه نشان مي‌دهد اين دو كشور مدارك و شواهد كافي دال بر استفاده مخالفان از سلاح شيميايي در اختيار دارند و مي‌توانند آنها را در اختيار گروه تحقيق سازمان ملل قرار دهند. دوم اينكه روسيه و سوريه به اهدافي كه در وراي پرونده‌سازي اخير دنبال مي‌شود به شدت مشكوك‌اند و آن را بخشي از يك سناريوي جديد مي‌بينند كه بايد در نطفه خفه كنند و الا بيم آن دارند كه طراحان اين سناريو براي اجراي مراحل بعدي آن وارد عمل شوند.
 
 سال گذشته كه برچسب اتهام استفاده از سلاح شيميايي به دولت سوريه در غوطه شرقي زده شد، با زمينه‌چيني براي اقدام نظامي عليه دولت سوريه همراه بود، اما با پيشدستي روسيه در متقاعد كردن دولت سوريه به نابودي سلاح‌هاي شيميايي خود جلوي حمله نظامي گرفته شد. اتهام جديد درست زماني مطرح شده كه روند نابودي سلاح‌هاي شيميايي ادامه دارد و تاكنون بيش از 60 درصد اين سلاح‌ها معدوم شده‌اند و به همين علت مديركل سازمان مقابله با سلاح‌هاي شيميايي در جهان در جريان سفر جاري خود به مسكو همكاري روسيه و سوريه را مورد تحسين قرار داده است.
 
حال سؤال اين است كه با ادامه اين روند چه اهدافي از طرح اتهام جديد عليه دولت سوريه دنبال مي‌شود؟ در پاسخ چند علت را مي‌توان مطرح كرد: نخست اينكه روند قبلي خلع سلاح‌هاي شيميايي سوريه، گاز سارين، خردل و گاز اعصاب را دربر مي‌گرفت و لذا گاز كلر از اين دايره خارج مانده بود و بر همين اساس تصور مي‌شود يكي از اهداف سناريوي جديد وادار كردن سوريه به نابودي گاز كلر است.
 
دوم اينكه روند تحولات ميداني در سوريه به خصوص در استان قلمون و حلب كاملاً به نفع دولت و ارتش سوريه رقم خورده و دولت سوريه را در موقعيتي قرار داده است كه به فكر برگزاري انتخابات رياست جمهوري بيفتد كه اين دو تحول نظامي و سياسي مخالفان و حاميان خارجي آنها را به وحشت انداخته و لذا به نظر مي‌رسد يكي ديگر از اهداف سناريوي جديد ايجاد فضايي براي تحت‌الشعاع قرار دادن پيروزي‌هاي نظامي جديد ارتش سوريه و دستاوردهاي سياسي ناشي از آن است كه مي‌تواند در تقويت روند آشتي ملي مورد نظر دولت و برگزاري انتخابات آتي رياست جمهوري تجلي يابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار