کد خبر: 641002
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۸
نشست اژه‌اي با اخباري از محاكمه غيابي فتنه‌گران 88، احمدي‌نژاد، زنجاني، مهدي هاشمي، خاوري و م .‌ر
سخنگوي قوه قضائيه در شصتمين نشست خبري خود در خصوص پرونده‌هاي احمدي‌نژاد، مهدي هاشمي، زنجاني، خاوري، م. ر و بدهكاران بانكي و قطعنامه غربي‌ها اظهارنظر كرد.
علي رضائي
اولين جلسه نشست خبري سخنگوي قوه قضائيه حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي در سال 93 با حضور نمايندگان رسانه‌ها برگزار شد.

معوقات بانك‌ها سال گذشته 60 هزار ميليارد تومان بود

حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي سخنگوي قوه قضائيه در اين نشست خبري گفت: متأسفانه در سال 92 نسبت به سال 91 معوقات بانك‌هاي دولتي 25 درصد افزايش داشته و اين درحالي است كه صحبت‌هاي زيادي در اين باره شده بود.

وي مجموع معوقات بانك‌هاي خصوصي و دولتي را حدود 60 هزار ميليارد تومان عنوان كرد و گفت:‌متأسفانه كساني هم كه معوقه خود را به بانك صفر كردند، پولي نپرداختند بلكه با بانك مذاكره كرده و براي تعويق زمان بازپرداخت به توافق رسيدند.

سخنگوي قوه قضائيه ادامه داد: ما توقع داريم همانطور كه مردم به دولتمردان كمك مي‌كنند آنها هم با اقدامات مناسب و اجراي صحيح مردم را راضي نگه دارند. دولت به همان اندازه‌اي كه از مردم مي‌خواهد از يارانه‌ها انصراف دهند با معوقات بانكي هم برخورد كند.

محاكمه غيابي برخي از فتنه‌گران 88

حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي در ادامه نشست خبري خود، اظهار داشت: در هفته‌هاي اخير اتفاقاتي از ناحيه برخي كشورهاي غربي از جمله امريكا رخ داد كه يك بار ديگر ماهيت اين سلطه‌گران غرب را براي مردم روشن كرد و مشخص شد كه چرا مردم ما مرگ بر امريكا مي‌گويند و به امريكا و كشورهاي غربي اعتمادي ندارند.

محسني‌اژه‌اي اظهار داشت: مايه تأسف است كه برخي افراد در داخل كشورمان تصور مي‌كنند وقتي امريكا چراغ سبز نشان مي‌دهد به اين معنا است كه مي‌توانند با يكديگر كنار بيايند. همچنين در ايران وقتي عليه امريكا برخي صحبت‌ها مطرح مي‌شود، برخي افراد بهشان برمي‌خورد. مگر چه نسبتي با اين شيطان بزرگ دارند، ماهيت امريكا كاملاً مشخص شده است.

وي در ادامه در خصوص عده‌اي از فتنه‌گران سال 88 گفت:‌برخي افراد كه در جريان فتنه 88 در مظان اتهام بودند و به خارج از كشور گريخته بودند، در اسفند 92 به صورت غيابي محاكمه و محكوم شدند.

رفع تصرف از 10 هزار هكتار زمين‌هاي وابسته به دولت

وي در ادامه در خصوص زمين‌هايي كه توسط برخي افراد به ناحق تصرف شده بود، گفت: به‌غير از سه استان كه هنوز گزارش خود را ارائه نداده‌اند در بقيه استان‌ها در سال 92 حدود 10 هزار هكتار از زمين‌هايي كه به نحوي وابسته به دولت بود خلع يد شد و در اختيار دولت قرار گرفت.

وي همچنين در مورد شرارت‌ها و جرائم خشن گفت: با اقدامات ويژه‌اي كه در سال 92 صورت گرفت در شش عنوان مجرمانه خشن در سال 92 شاهد كاهش 23 درصدي بوديم.

بازداشت 5 نفر در پرونده بابك زنجاني

دادستان كل كشور درباره پرونده بابك زنجاني متهم نفتي گفت: در اين پرونده به جز خود متهم اصلي و يكي از مديرانش كه در فاصله كوتاهي از وي دستگير شد، سه نفر ديگر هم بازداشت شدند؛ سه نفر بازداشت شده بعدي دو نفر از سيستم بانكي بودند و يك نفر از مديران خود متهم.

اژه‌اي خاطرنشان كرد: در حال حاضر بابك زنجاني به يكي از نزديكان خود وكالت داده تا با نظارت دادستاني اموال وي شناسايي شده و كار كارشناسي قيمت‌گذاري آن به انجام برسد.

دادستان كل كشور تصريح كرد: اين اموال هنوز به طور كامل شناسايي نشده، اما برخي از اموال اين فرد در خارج از كشور هم شناسايي شد و نكته بعدي اين است كه قرار بازداشت موقت اين فرد هم با نظر قاضي پرونده تمديد شد. وي در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه آيا تمديد بازداشت بابك زنجاني به دليل تهديدات جاني زنجاني بوده است، گفت: خير چنين موضوعي صحت ندارد.

محسني اژه‌اي در مورد آخرين وضعيت پرونده شهرام جزايري نيز گفت: در اواخر سال گذشته حرف و حديث‌هايي در مورد اتمام مدت حبس اين فرد مطرح شد، اما در بررسي‌هاي انجام شده مشخص شد اين ادعاها صحت ندارد و هنوز حبس اين فرد به پايان نرسيده است.

غربي‌ها اجازه دخالت در امور ما را ندارند

محسني اژه‌اي در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران درباره واكنش دستگاه قضايي نسبت به صدور قطعنامه اروپايي بر ضد كشورمان، گفت: رئيس قوه قضائيه در اولين جلسه مسئولان عالي قضايي كشور نسبت به صدور اين قطعنامه اعلام موضع كردند.

وي گفت: غربي‌ها به هيچ عنوان اجازه دخالت در امور كشورمان را ندارند و اصلاً بيخود كرده‌اند كه چنين قطعنامه‌اي صادر كردند.

وي تأكيد كرد: در موضوع فتنه 88 افرادي كه متهم بودند طبق روال با آنها برخورد خواهد شد و ربطي به غربي‌ها نخواهد داشت.

محسني اژه‌اي درباره اينكه غربي‌ها در دو ديدار اخيرشان با برخي افراد از دستگاه قضايي اجازه گرفته يا هماهنگ كرده بودند نيز گفت: هيچ هماهنگي‌اي صورت نگرفته بود و ما هم تذكر داديم تا دفعات بعد اينگونه اتفاقات رخ ندهد.

يكي از خبرنگاران درباره آخرين وضعيت پرونده قضايي سعيد مرتضوي دادستان سابق تهران پرسيد كه سخنگوي قضايي گفت: آن پرونده كه در دادسراي تهران مفتوح بود همچنان مفتوح است و نتيجه جديدي به همراه نداشته است.

وي گفت: يكي از پرونده‌هاي اين فرد هم منجر به صدور حكم شد كه حكم در ديوان عالي كشور در حال بررسي و در مرحله تجديد نظر خواهي است اما موضوع ممنوع‌الخروج بودن ايشان صحت دارد.

عاقبت پرونده تخلف در ستاد سوخت و حادثه 22 بهمن قم

محسني اژه‌اي در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به اين سؤال كه شنيده شده پرونده بابك زنجاني به وزارت امور خارجه داده شده است گفت: اين موضوع صحت ندارد، زيرا پرونده‌اش قضايي است و در دستگاه قضايي مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت. البته در زمينه رسيدگي به اين پرونده دستگاه قضايي از برخي وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها كمك خواسته تا پرونده سريع‌تر به نتيجه برسد. محسني اژه‌اي در پاسخ به اين سؤال كه شنيده شده پرونده حادثه 22 بهمن شهر قم با صدور حكمي در همان شهر قم مختومه شده است، آيا اين موضوع صحت دارد، گفت: من از حكمي كه در شهر قم صادر شده باشد اطلاعي ندارم اما پرونده در تهران در حال رسيدگي است و مختومه هم نشده است.

سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران درباره اينكه سرنوشت پرونده ستار بهشتي به كجا رسيده است، گفت: همان طور كه اطلاع داريد اين پرونده زمان زيادي را از دستگاه قضايي گرفت تا سرانجام براي آن كيفرخواست صادر شد. پس از صدور كيفرخواست جلسه اول دادگاه در هفته گذشته برگزار شد و رسيدگي به اين پرونده همچنان ادامه دارد.

يكي از خبرنگاران درباره سرنوشت رسيدگي به پرونده سرپرست سابق تيم فوتبال پرسپوليس پرسيد كه محسني اژه‌اي گفت: اگر منظورتان آن پرونده‌اي است كه در موضوع ستاد سوخت تشكيل شده بود بايد بگويم كه برخي تخلفات در آن پرونده شده بود كه در حال رسيدگي است.

سخنگوي قوه قضائيه همچنين درباره اينكه چرا رئيس قوه قضائيه خواستار ارائه گزارش درباره ربايش مرزبانانمان شده است گفت: بايد بررسي شود كه چگونه اين اتفاق رخ داده و اگر ربايندگان در داخل كشور اعوان و انصاري دارند شناسايي شوند و به جرمشان رسيدگي شود.

محسني اژه‌اي همچنين در پاسخ به سؤالي درباره محمود احمدي نژاد رئيس‌جمهور سابق كشورمان گفت: رسيدگي به پرونده مقاماتي نظير رئيس‌جمهور تابع ضوابط و شرايط تعيين شده در قانون است. وي گفت: در خصوص اين پرونده هم بعد از اعلام شكايت پرونده به دادگاه رفت و تحقيقات درباره آن ادامه دارد.

توضيحات اژه‌اي درباره شهادت علي خليلي و پرونده قاتل

سخنگوي قوه قضائيه در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه جوان مبني براينكه بعد از شهادت علي خليلي طلبه ناهي از منكر، برخي نمايندگان مجلس مدعي شده‌اند قوه قضائيه با قوه مقننه در بحث ترويج فرهنگ امر به معروف و نهي از منكر همكاري لازم را ندارد، شما چه پاسخي به اين مطلب داريد و در مجموع برنامه‌هاي قوه قضائيه براي گسترش فرهنگ امر به معروف و نهي از منكر در سال 93 چيست، گفت: من چنين تعبيري را نشنيدم، آنها درخواست داشتند در مورد اين موضوعات اقدامات قوي‌تري انجام دهيم كه ما هم ظرف يكي دو سال گذشته همين كار را كرديم و در آينده هم اقدامات قوي تري خواهيم داشت.

وي در ادامه پاسخ به اين سؤال در مورد وضعيت پرونده علي خليلي گفت: زماني كه حادثه براي اين فرد اتفاق افتاد پزشكي قانوني بايد نظر مي‌داد كه آثار جراحات چقدر است و آيا وي بهبود پيدا مي‌كند يا خير. محسني اژه‌اي گفت: با توجه به اهميتي كه قوه قضائيه به موضوع مي‌داد پرونده خيلي سريع رسيدگي شد و در بهمن‌ماه كيفرخواست صادر شد.

دادستان كل كشور طول زمان رسيدگي به اين پرونده را 40 روز اعلام كرد و خاطرنشان كرد: در 20 اسفند همان سال ضارب محكوم شد اما كمتر از سه ماه خود مجروح و پدرش به طور قاطع و بدون هيچ قيد و شرطي رضايت خود را از متهم اعلام كردند و متهم تنها از جنبه عمومي محكوم به حبس شد.

اژه‌اي ادامه داد: اكنون با توجه به شهادت علي خليلي، تا پزشكي قانوني نظر ندهد ما نمي‌توانيم كاري انجام دهيم. بايد مشخص شود علت مرگ ضربات وارده بوده يا خير بنابراين هر حكمي كه بدهند قطعي و قابل اجرا است. در حال حاضر هم متهم دستگير شده و در بازداشت بسر مي‌برد اما بايد منتظر نظر پزشكي قانوني ماند.

وي همچنين درخصوص اقدامات آتي قوه قضائيه درباره پرونده‌هايي از اين دست گفت: در اين باره رئيس قوه قضائيه به تمام دادستان‌ها و رؤساي دادگستري دستور داده‌اند و از آنان خواسته شده در رسيدگي به اين موضوعات با سرعت و جديت عمل كنند و احكام صادر شده سريعاً انجام شود.

دادستان كل كشور همچنين در خصوص اعدام ريحانه جباري گفت: برخي‌ها اظهار كردند كه وي تا دو روز آينده اعدام مي‌شود، اما اين ادعاها تنها در سطح گمانه‌زني افراد است.

آخرين وضعيت پرونده‌هاي مهدي هاشمي، خاوري و «م- ر»

حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي در خصوص پرونده مهدي هاشمي و خاوري گفت: در مورد مهدي هاشمي بخش اعظمي از نقص‌ها برطرف شده و ترجمه اسناد نيز به پايان رسيده و به زودي كيفرخواست به دادگاه مي‌رود. وي افزود: در اين پرونده محكوميت هر چه باشد به اجرا درمي‌آيد.

دادستان كل كشور ادامه داد: پرونده خاوري هم به دادگاه رفته و نقصي گرفته نشده و اگر محاكمه غيابي باشد، هر حكمي كه باشد به صورت غيابي صادر مي‌شود. وي همچنين در مورد پرونده «محمدرضا- ر» گفت: اين پرونده هنوز در دادگاه است و محاكمه‌اي صورت نگرفته است.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
0
3
چرا اسم همه کامل برده شده غیر از یک مورد (م-ر)؟ البته همه می دانند ایشان چه کسی ولی این دیگر چه صیغه ایست؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
چون از باند اختلاسگر ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
0
2
چرام..._ ر ولی دیگران با اسم دیگران کامل
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
عدالت آقايان يعني همين ديگر تا قوه قضاييه دست اينها است مملكت واختلاسها درست نمي شود
ترسو سانسور نكن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار