کد خبر: 640936
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸
پایگاه خبری-تحلیلی آمریکاییˈالمانیتورˈ درگزارشی از قول وندی شرمن معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا درمورد سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نوشت:عراقچی مذاکره کننده ای بسیار حرفه ای و درهمان حال بسیار سخت گیر است.

خبرگزاری ایرنا: پایگاه خبری-تحلیلی آمریکاییˈالمانیتورˈ درگزارشی از قول وندی شرمن معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا درمورد سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نوشت:عراقچی مذاکره کننده ای بسیار حرفه ای و درهمان حال بسیار سخت گیر است.

به نوشته ˈلورا روزن/Laura Rozenˈ کارشناس مسائل سیاسی، مقامات آمریکایی بعد از دیدارˈوندی شرمنˈ رییس گروه مذاکره کننده آمریکایی با ˈسیدعباس عراقچیˈ رییس گروه مذاکره کننده ایرانی در حاشیه مذاکرات هسته ای هفته گذشته در وین دیدار دو طرف را مفید و حرفه ای توصیف کردند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، نشست دوجانبه با عراقچی را در شرایط کنونی عادی توصیف کرد و گفت: ما حدودا برای نیم ساعت با هم مذاکره کردیم... مطمئن شدیم که ایران چشم اندازها و اهداف ما را در همه موضوعات درک می کند و می تواند دیدگاه های خود را در این زمینه ها به ما منتقل کند.

شرمن روز گذشته به المانیتور گفت : عراقچی مذاکره کننده ای بسیار حرفه ای و در همان حال بسیار سخت گیر است.

به نوشته روزن، عراقچی پنجاه و سه ساله تنها فردی است که از گروه مذاکره کننده دوران سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده پیشین ایران باقی مانده است و پیش از این سفیر ایران در ژاپن و سخنگوی وزارت امور خارجه بوده است.

 

 

از زمانیکه حسن روحانی رییس جمهوری ایران محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه این کشور را به عنوان رییس گروه مذاکره کننده هسته ای معرفی کرد، عراقچی یکی از مهم ترین بازیگران بود که توانستند توافق موقت با گروه 1+5 را در نوامبر گذشته (سوم آذر92) به ثمر برسانند.

وی همچنین مهم ترین مذاکره کنند ایران با آمریکا با هدف دست یافتن به توافق جامع بوده است.

عراقچی که مدرک دکتری خود را از دانشگاه ˈکنت/Kentˈ انگلیس گرفته است، دیپلمات با سابقه ای است که در زمان وزارت امور خارجه علی اکبر ولایتی و کمال خرازی وزرای امور خارجه پیشین ایران پله های ترقی را طی کرد.

یک محقق ایرانی که خواست نامش فاش نشود، گفت : عراقچی سیاسی نیست. البته مشخص است که او به طور کلی هم برای غربی ها ناشناس نبوده است.

مصاحبه ها با مقامات پیشین توسط المانیتور و افشای نامه های محرمانه وزارت امور خارجه آمریکا نشان می دهد که عراقچی پیش از این نیز درنشست منطقه ای درعراق در سال 2007 با مقامات آمریکایی دیدار کرده است و یکی از مقامات آمریکایی این دیدار را ˈبه شدت حرفه ایˈ و برای دیدارهای بعدی مفید توصیف می کند که با دیگر دیدارهای دو طرف بسیار متفاوت بوده است.

عراقچی بعد از آن به عنوان سفیر ایران در ژاپن در سال 2008 حاضر می شود، اقدامی که بعضی دیپلمات های آمریکایی به عنوان تلاش منوچهر متکی وزیر امور خارجه پیشین ایران برای نجات عراقچی از دست تندروها در دولت محمود احمدی نژاد رییس جمهوری پیشین ایران می بینند.

ˈتوماس شیفرˈسفیر پیشین آمریکا در ژاپن درماه مارس 2008 می نویسد : عراقچی دیپلماتی جوان، حرفه ای، خوشایند و مرتب است که به خوبی خود را معرفی می کند؛ موضوعات مد نظر را به آرامی و منطقی بیان می کند و به راحتی می تواند در نشست های خبری حاضر شده و با رسانه ها تعامل داشته باشد.

عراقچی درماه مارس 2007 در سمت معاونت امور بین الملل و حقوقی وزارت امور خارجه ایران ریاست گروه ایران را در نشست عراق برعهده داشت.

ˈزلمی خلیل زادˈسفیر آمریکا درعراق در آن زمان و ˈدیوید ساترفیلد/David Satterfieldهماهنگ کننده امور عراق در وزارت امور خارجه آمریکا نیز در این نشست حاضر بودند. نشست درحالی برگزار شد که آمریکا به شدت از حمایت ایران از گروه های خاص عراقی نگران بود این گروه ها علیه نیروهای خارجی تحت امر آمریکا عملیات انجام می دادند.

ایران حمایت از این گروه ها را رد کرد در حالی که تمایل خود رابرای تعامل با آمریکا نشان داد. آمریکا در سال 2007 چندین نشست سه جانبه با مقامات ایرانی و آمریکایی برگزار کرد، اما در نهایت به این نتیجه رسید که نشست ها بی ثمر است.

یکی از حاضران در این نشست که خواست نامش فاش نشود، گفت : در حالیکه در نشست راجع به شیوه عملکرد ایران درعراق و تهدید امنیت آن کشور نظرهایی ابراز می شد، زمانی که کار رسمی نشست آغاز شد و به ویژه در زمان تنظیم پیش نویس بیانیه نهایی بسیار تعجب کردم که هیات ایرانی بسیار نسبت به دست یافتن برای تنظیم بیانیه نهایی مبنی بر احترام به امنیت عراق مقید و هیات سوری به ریاست ˈفیصل مقدادˈ معاون وزیر امور خارجه با آن مخالف بود.

وی ادامه داد: من هنوز لحظاتی را در نشست های خصوصی و علنی به یاد می آورم که ایرانی ها در آن با موضع شبه نظامی گری سوریه مخالفت می کردند. ایرانی ها از این وضع ناراضی بودند.

عراقچی 10مارس 2007 در نشست خبری در بغداد گفت : ادعای آمریکا مبنی بر حمایت ایران از شبه نظامیان درعراق نادرست است.

وی افزود: ما تصور می کنیم حضور نیروهای خارجی درعراق به تامین امنیت کمک نمی کند، حضور نیروهای خارجی خشونت را توجیه می کند و خشونت برای توجیه حضور نیروهای خارجی به کار می رود.

هر چند مقامات آمریکایی به دلیل عملکرد حرفه ای عراقچی در نشست ماه مارس 2007 به شدت متعجب شدند، دیدارهای بعدی هیات های مذاکره کننده آمریکا و ایران در ماه مه و ژوئیه همان سال به ریاست ˈرایان کروکرˈ سفیر سابق آمریکا در عراق و ˈحسن کاظمی قمیˈ سفیر سابق ایران درعراق کاملا بی نتیجه بود.

یکی از حاضران این نشست ها می گوید: ما به این نتیجه رسیدیم که نشست ها بی فایده است و ایران برای مقابله با ما از آن استفاده می کرد، تهران به دیگر بازیگران منطقه ای از جمله اروپایی ها می گفت در مورد برنامه هسته ای، حقوق بشر یا عملیات تروریستی با ما رایزنی نکنید؛ زیرا ما در حال مذاکرات خصوصی با امریکایی ها هستیم، شما نمی دانید چه روندی در حال انجام است.

وی افزود : ما با مشکل دو سویه در مذاکرات روبرو شدیم... از یک طرف پیشرفتی وجود نداشت و معیاری در دست نداشتیم که بدانیم واقعا پیش می رویم و مانند دیگر تلاش های دولت آمریکا برای مذاکره با ایران به این مرحله رسیدیم که مذاکرات نه تنها مفید نیست، بلکه مخرب نیز هست.

این مقام آگاه توافق ایران با گروه 1+5 را فصلی نوین در روند تعامل ایران و آمریکا دانست و گفت: اگر این توافق محقق شود و بتوان اعتبار آن را آزمود، توافقی استثنایی و ارزشمند است، اما بهتر است برنامه زمان بندی در ذهن خود داشته باشید...داشتن اهداف راهبردی که به ایرانی ها اجازه ندهد فشار را کاهش دهند در حالی که به رفتار خود ادامه می دهند؛ نیز ضروری است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار