کد خبر: 640580
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
سازندگان پيامك‌هايي كه در آنها «انصراف از يارانه‌ها» به استهزا گرفته شده است چه كساني هستند؟
پس از آنكه دولت با وجود تلاش‌هاي بسيار زياد موفق نشد نظر مجلس را براي تعويق فاز دوم فدهمندي - به دليل شرايط اقتصادي مردم - جلب كند، جريان ضددولتي كه البته تمام تلاش خود را براي زمين زدن دولت در حوزه‌هاي مختلف به كار گرفته است، اينك با تشكيل شاخه «بلي به يارانه» درصدد است ضربه ديگري را متوجه دولت كند تا به زعم خود، محبوبيت رييس‌جمهور را تحت‌الشعاع قرار دهد.
اعتماد:سازندگان پيامك‌هايي كه در آنها «انصراف از يارانه‌ها» به استهزا گرفته شده است چه كساني هستند؟  آيا آنها سازمان يافته و در اتحادي نانوشته با يكديگر قرار دارند؟ يكي از سايت‌هاي طرفدار دولت معتقد است «در شرايطي كه بحث و مساله يارانه‌ها به منافع ملي و مردمي گره خورده است، فعاليت يك جريان منسجم ضد دولت كه برخي آن را ستاد ضددولتي بله به يارانه نامگذاري كرده‌اند تشديد شده است. »

اين سايت نوشته است: « پس از آنكه دولت با وجود تلاش‌هاي بسيار زياد موفق نشد نظر مجلس را براي تعويق فاز دوم فدهمندي - به دليل شرايط اقتصادي مردم - جلب كند، جريان ضددولتي كه البته تمام تلاش خود را براي زمين زدن دولت در حوزه‌هاي مختلف به كار گرفته است، اينك با تشكيل شاخه «بلي به يارانه» درصدد است ضربه ديگري را متوجه دولت كند تا به زعم خود، محبوبيت رييس‌جمهور را تحت‌الشعاع قرار دهد.

نه به يارانه، آزمون محبوبيت رييس‌جمهور؟
اين ستاد يا جريان منسجم و ضددولتي «بلي به يارانه» كه در راس آن صداوسيما قرار دارد، با تبليغات تحريك‌آميز و پخش مكرر و جهت‌دار سخنان رييس‌جمهور در مورد يارانه، ضمن تلاش براي ثبت شعار «انصراف از يارانه» به نام رييس‌جمهور، درصدد است محبوبيت روحاني را برابر با «تعداد انصراف‌دهندگان از يارانه» معرفي كرده و از اين نگراني و برخي مخالفت‌هاي مردم با ايده «نه به يارانه»، نهايت بهره‌برداري را كرده تا به نتايج دلخواه خود برسد. تماس‌هاي مكرري از سوي نزديكان و مشاوران رييس‌جمهور با ضرغامي، معاونان و حتي خبرنگاران اين سازمان و همچنين مسوول برخي رسانه‌هاي ضددولت گرفته شده و صراحتا از آنان خواسته شده از چنين اقدامي جلوگيري كنند و اجازه ندهند منافع ملي و ملت، فداي منافع گروهي برخي جريان‌هاي خاص شود! محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌يي رييس‌جمهور نيز با تاييد اين خبر گفت: با رييس، معاونين و حتي خبرنگاران اين سازمان تماس گرفته شده و خواستار توجه بيشتر به اين موضوع شده‌ايم.
 
از جوك‌هاي پيامكي تا تبليغات تحريك آميز در تلويزيون!
اين جريان منسجم ضددولت به جز آنكه نقش برجسته‌يي در برنامه سازي‌ها و اخبار خاص راديو و تلويزيون داشته است، سعي كرده در شبكه‌هاي اجتماعي، سايت‌هاي خبري، رسانه‌هاي مكتوب و... تبليغ «بلي به يارانه» را به صورت غيرمستقيم، مطرح كند. البته، طبق نظر رييس‌جمهور، ثبت نام هر شهروند ايراني براي يارانه، حق مسلم آنان است اما اينكه اين جريان درصدد است با چنين اقدامات تحريك آميز و پخش شعارهاي نامفهوم، مردم را از «لج دولت به ثبت نام در يارانه» ترغيب كند، از عجيب‌ترين روش‌هاي اين ستاد جنگ رواني به شمار مي‌رود.

 پخش صدها مدل جوك و شعر و پيامك (SMS) در حمله به رييس‌جمهور و شعار «نه به يارانه» كه با تيراژ ميليوني ميان مردم منتشر شده، تنها بخشي اندك از پروژه جنگ رواني اين ستاد عليه دولت است. اين حجم انبوه و بي سابقه پيامك نيز اين ذهنيت را ايجاد مي‌كند كه كميته‌يي براي سرودن شعر و همچنين ساخت جوك در مورد ايده «نه به يارانه» و مسائل مرتبط تشكيل شده است. اين همت و تلاش بي وقفه و مخلصانه اين جريان يا ستاد منسجم در شرايطي در حال وقوع است كه پروژه «هدفمندي يارانه‌ها» يك پروژه ملي است كه هيچ ربطي به هيچ جريان و گروهي ندارد.

اين پروژه ملي، قرار بود در دولت گذشته انجام شود اما بنا به دلايلي تعويق افتاد و به همراه شرايط وخيم اقتصادي، به دولت يازدهم ارث رسيد. با اين حال، دولت با خصيصه «قانونگرايي»، خود را موظف به انجام آن مي‌داند چرا كه اجراي صحيح آن را به سود اقتصاد ملي و توسعه پايدار مي‌داند. آفت امروز كشور، جريان‌گرايي و بي توجهي محض به مصالح نظام است، آن هم مدلي متفاوت كه براي زمين زدن يك دولت، منافع ملي و ملت را به خطر مي‌اندازند.

برخورد هوشمندانه

دولت يازدهم شايد تصوري غيردقيق از نوع برخورد منتقدان به ويژه صدا و سيما با موضوع انصراف از يارانه‌ها داشت. صدا و سيما در حالي كه در ماه‌هاي گذشته هرگز همراهي كاملي با دولت در حوزه‌هاي گوناگون از جمله سياست خارجي نداشته است، چگونه با دولت همراه شد؟ بررسي كارشناسانه همه برنامه‌هاي صدا و سيما درباره انصراف از يارانه‌ها مي‌تواند و بايد در دستور كار دولت و كارشناسان رسانه‌يي قرار گيرد.

برخي برنامه‌هاي ارائه شده در راديو كه در آن انواع فشارهاي احتمالي دولت براي انصراف از يارانه‌ها به روش‌هاي غيراصولي با صراحت بيان مي‌شود جز اينكه به بدگماني شهروندان منجر شود فايده‌يي ندارد. كارشناسان و مديران صدها دستگاه، سازمان و موسسه دولتي همين روزها بايد بتوانند با ارائه روش‌هاي موثر تبليغاتي، دولت را در موضوع بسيار با اهميت انصراف از يارانه‌ها همراهي كنند. در حالي كه در روزهاي گذشته حرف‌هاي تكراري، كليشه‌يي و غيرموثر توسط رسانه‌هاي طرفدار دولت تهيه و عرضه شده است، صدها پيامك جوك‌گونه در جبهه مقابل عرضه شده است. شايد رسيدگي به اين موضوع از ابعاد غيرامنيتي و كالبدشكافي ضعف‌هاي دولت بتواند براي اقدام‌هاي بعدي موثر باشد.
 
 
 
 
منبع: شفاف
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار