کد خبر: 640471
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
مدیر عامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها به ده پرسش کلیدی هم به این شرح پاسخ داد.

واحد مرکزی خبر: مدیر عامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها به ده پرسش کلیدی هم به این شرح پاسخ داد.

1) ممکن است در روز جمعه مراکز کمیته امداد، بهزیستی، پلیس 10+، پیشخوان دولت و دیگر مراکز ثبت نام دریافت یارانه نقدی تعطیل باشند، متقاضیان چه کنند؟

ج- 6 درگاه معرفی شده آمادگی انجام ثبت نام را دارد و با هماهنگی های انجام شده در روزهای تعطیل هم این درگاه ها به صورت شبانه روزی فعال است و مردم دغدغه و نگرانی از این بابت نداشته باشند.

2- زوج های جوان که می خواهند مستقل ثبت نام کنند آیا به مشکل برخورد می کنند؟

ج- در این 10 روز ثبت نام، فضایی برای جداسازی اطلاعات اعضای خانوار از خانوار اصلی نداریم. آن دسته از خانوارهایی که به خاطر تغییرات ناشی از 4 واقعه حیاتی اعم از تولد، ازدواج، فوت و طلاق، اطلاعات خود را تا 22 اسفند در سامانه رفاهی و مرکز آمار از طریق پلیس 10+ درج کردند می توانند در قالب خانوار جدید ثبت نام خود را به عمل آورند. اما اگر این اطلاعات تا 22 اسفند در سامانه ها درج نشده باشد اکنون این خانوارها در قالب خانوار قبلی خود همچنان باید ثبت نام کنند. بعد از این 10 روز به آنها فرصت داده می شود که جداسازی اعضای خانوار را انجام دهند.

3- اگر شخصی بخواهد به هر دلیلی در زمره خانواده اصلی نباشد و مستقل ثبت نام کند ، امکان ثبت نام وجود دارد؟

ج- در حال حاضر چنین امکانی نیست. فقط آن دسته از سرپرستان خانوار می توانند مراجعه کنند که یارانه اسفند سال گذشته و فروردین امسال را با آن عنوان سرپرست دریافت کرده اند یعنی در این مرحله، سرپرست جدید ثبت نام نمی کنیم.

4- آیا شماره تلفنی برای پاسخگویی به پرسش های مردم معرفی نمی کنید؟

ج- سامانه را طوری طراحی کردیم که با حداقل سواد اینترنتی هم ثبت نام امکان پذیر باشد و اطلاعات پیچیده ای از افراد خواسته نشده است.

شماره ملی، شماره حساب یارانه، درآمد و اینکه ملک مسکونی دارند یا خیر ، را بنویسند، اطلاعات خارق العاده ای از مردم نخواستیم که مشکلات خاصی پیش بیاید. اما به هر حال در سامانه برای پرسش های متداول که ممکن است پیش بیاید بخشی را در نظر گرفتیم با عنوان «پرسش های متداول» که مردم اگر سؤالی داشتند می توانند به آن قسمت مراجعه و پاسخ پرسش خود را پیدا کنند.

احیاناً اگر هم در آن بخش نتوانستند به پاسخ پرسش خود برسند ، استانداری ها در ارتباط مستمر با سازمان هدفمندی یارانه ها هستند و به طور مستمر مشکلاتی که در هر نقطه از کشور برای مردم پیش می آید از طریق سازمان هدفمندی و استانداری های مربوط رفع می شود. فعلاً شماره تلفنی نداریم.

5- برخی از آنهایی که رقم سمت راست شماره ملی آنها صفر بوده است شاید نتوانستند روز اول ثبت نام کنند آیا به منزله انصراف است در حالی که نمی خواستند انصراف دهند؟

ج- وضعی که روز اول به وجود آمد به دلیل حجم بالای مراجعه غیرضروری دو ساعت اولیه روز بود و سامانه را با ترافیک بالا مواجه کرد، توصیه ما به مردم این است تا حدی که ممکن است از مراجعه غیرضرور به سامانه خودداری کنند تا فضا برای هموطنانی که موعد ثبت نامشان است ، باز باشد.

مردم مطمئن باشد که اگر در موعد مقرر نتوانستند ثبت نام کنند روز 30 و 31 فروردین را برای افراد جا مانده در نظر گرفتیم.

دولت هیچ بنایی بر این ندارد که خانوارهای متقاضی دریافت یارانه، به دلیل محدودیت زمانی و کندی سامانه، از ثبت نام و دریافت یارانه جا بمانند بلکه دولت شرایطی را در نظر می گیرد تا این خانوارها با آرامش کامل ثبت نام کنند.

6- بعضی ها یک تا دو صفحه را پیش رفتند اما ثبت نام به مشکل برخورده است یا حتی 3 صفحه را پر کردند اما موقع تأیید، پیغام خطا آمده است؟

ج- اگر این پیغام را داده است که ثبت نام شما با موفقیت انجام شد و کد پیگیری پیامک می شد، مردم مطمئن باشند که ثبت نام نهایی شده است ، هر چند پیامک همان لحظه برایشان ارسال نشود. مشکل اپراتوری برای ارسال پیامک داشتیم که در دست بررسی است و پیامک کد به زودی برای افراد ارسال می شود. اگر پیام خطا در میانه راه داده می شود، ثبت نام انجام نشده است و افراد باید دوباره در مقاطع زمانی بعدی مراجعه و ثبت نام کنند.

7- پیغامی به این مضمون گزارش شده است که تعداد یارانه بگیران بیش از افراد خانواده است ، چه کار باید کرد؟

ج- چنین پیغامی نداریم، تعداد اعضای خانوار را در سامانه می خواهیم و در صفحه دوم سامانه، افراد می توانند اگر خانوارشان 5 نفره است، می توانند 5 نفر یا کمتر از 5 نفر را وارد کنند اما بیشتر از این عدد پذیرفته نمی شود زیرا اطلاعات ما بر اساس اطلاعات اسفند سال گذشته و فروردین امسال است که یارانه را بر آن اساس گرفته اند. یعنی الآن افراد نمی توانند افراد جدیدی را به زیرمجموعه خود اضافه کنند با همان تعداد افرادی که یارانه مرحله قبلی را دریافت کرده اند یا تعداد کمتر می توانند ثبت نام کنند. احتمالاً تعداد بیشتر از افراد خانواده درج شده است که چنین پیغامی داده شد.

8- شرایط سامانه رفاهی ثبت نام چگونه است؟

ج- مشکلی در هیچ یک از استان ها گزارش نشده و رویه ثبت نام تا کنون معمول و عادی بوده است که مشکلی هم نداشت.

9- آیا خرید و فروش کاغذ فرم های ثبت نام یارانه را تأیید می کنید؟

ج- متأسفانه به ما هم گزارش شده که فرم های کاغذی به قیمت های بالا ممکن است خرید و فروش شود، توصیه ام به مردم این است ثبت نام ما در این مرحله صرفاً اینترنتی است و اگر بعضی ها فرم کاغذی به فروش می رسانند، فرم های کاغذی مد نظر ما نیست اما اگر آن افراد آمدند از این روش استفاده کردند مطمئن باشند کافی نت مربوط اقدامات مربوط به ثبت نام را نهایی کرده و انجام داده است.

طوری نشود که مهلت تمام شود و ثبت نامی صورت نگرفته باشد، مسئولیت به عهده خود افراد و کافی نت مربوط است. توصیه ما این است افراد حتی المقدور در موقع ثبت نام حضور داشته باشند و به صورت اینترنتی، ثبت نام نهایی شده باشد.

10- هزینه های مردم شامل اقساط و بدهی ها مورد سؤال است توضیح می دهید؟

ج- مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند که دولت هزینه هایشان را در نظر می گیرد. دولت این اقدام را انجام می دهد برای اینکه رفاه مردم را در نظر گرفته باشد صرفاً در این مرحله از ثبت نام اطلاعات مربوط به درآمد خانوار، دارا بودن ملک مسکونی را دریافت می کنیم اما سایر اطلاعات در پایگاه های اطلاعاتی تجمیع شده در سازمان هدفمندی یارانه ها موجود است و هزینه های خانوار را لحاظ می کنیم.

24 پایگاه اطلاعاتی داریم که در دو تا سه سال اخیر از دستگاه های مربوط جمع آوری کردیم و با استفاده از این پایگاه های اطلاعاتی، عملیات راستی آزمایی را روی اطلاعات ثبت شده انجام می دهیم.

11- اگر چنانچه کسی سهواً اطلاعات اشتباه وارد کرد تکلیف او چیست؟

ج- اطلاعات خواسته شده از مردم در سامانه رفاهی ، ساده است و به نظر می رسد دلیلی برای بروز اشتباه وجود ندارد. اولین اطلاعات کد ملی است که اگر کد ملی سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل اشتباه وارد شود پیغام خطا داده می شود و سامانه این کد ملی را نمی پذیرد.

اطلاعات دیگری مانند اینکه ملک مسکونی از خود دارند یا خیر که با علامت زدن ساده است و دوم اینکه در حدود درآمدشان علامت بزنند که کدامیک از سطح درآمدی را دارند.

12- اگر مثلاً شماره تلفن همراه را سهواً اشتباه وارد کنند؟

ج- توصیه ما این است که مردم تا جایی که ممکن است فرم را با آرامش پر کنند تا اشتباهی رخ ندهد. اما اگر سهواً اشتباهی رخ داد و در این ده روز فرصتی برای اصلاح نیست اما در مراحل بعدی قابل اصلاح است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار