کد خبر: 640314
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۶
هتاكي و توهين به ملت به بهانه فروش فيلم ده‌نمكي و پرمخاطب بودن «پايتخت»
مسعود ده‌نمكي و سيروس مقدم اگرچه از نظر سبك كاري و افكار و عقايد اجتماعي با هم تفاوت‌هاي بسياري دارند، اما يك نقطه اشتراك مهم در كارنامه آنها وجود دارد و آن، اقبال مردمي به آثار اين دو كارگردان است.
داوود مراديان
مسعود ده‌نمكي و سيروس مقدم اگرچه از نظر سبك كاري و افكار و عقايد اجتماعي با هم تفاوت‌هاي بسياري دارند، اما يك نقطه اشتراك مهم در كارنامه آنها وجود دارد و آن، اقبال مردمي به آثار اين دو كارگردان است. نوروز مردم در بين فيلم‌هاي در حال اكران بيشتر سراغ «معراجي‌ها»ي ده‌نمكي رفتند و در بين سريال‌ها هم «پايتخت 3» سيروس مقدم بيشتر از بقيه مشتري داشت. اينكه چرا بايد ده‌نمكي و مقدم در جذب مخاطب از سايرين جلوتر باشند، باعث شده تا به حال چندين نقد و گزارش در رسانه‌ها منتشر شود.

سوا از اينكه ده‌نمكي را شيفته آثارش بدانيم يا ندانيم آيا واقعاً مسئله اين طايفه روشنفكري فيلم‌هاي ده‌نمكي است؟ اين اظهارات «يكي از نويسندگان سايت خبر آنلاين» را بخوانيد: «آيا مي‌دانيد كه فروش «معراجي‌ها»، بردن بچه‌هاي مدارس ابتدايي براي ديدن «معراجي‌ها» و تبليغات شبانه‌روزي تلويزيون براي «معراجي‌ها»، به معناي رأي مثبت شما به نگرفتن يارانه است؟ هموطن! اگر يارانه نگيري تلويزيون به سينماي ايران هم در حد اطلس مال و پريل احترام مي‌گذارد و تبليغات «طبقه حساس» را درست مثل «معراجي‌ها» پخش مي‌كند. شاعر مي‌فرمايد: من نمي‌گم تموم دنيا ميگن!» حالا اين يادداشت را كه در سايت «پارسينه» نوشته شده است، بخوانيد: «حدود 10 سال بعد اين جوان بعد از ساختن چندمستند به اصطلاح جنجالي تصميم به ورود به عرصه‌ سينماي داستاني گرفت. هجو ماجرا آنجا بود كه اين جوان (كه به قول خود در دهه‌ 80 احساس كرده بود تكليف در ورود به جبهه‌ سينماست) براي يكي از اصلي‌ترين شخصيت‌هاي پروژه‌ سينمايي خود از همان بازيگري استفاده كردكه 10 سال پيش فيلمش را از پرده پايين مي‌كشيد!»

نويسنده اين يادداشت مي‌كوشد ده‌نمكي را آدمي نشان دهد كه با «اكبر عبدي» مشكل داشته و استفاده از وي در چهار فيلم ساخته خودش «هجو ماجراست!» و البته طرفداران استاد سينما (وقتي در فيلم‌هاي روشنفكري بازي مي‌كرد) به خاطر نمي‌آورند كه اگر مسعود ده‌نمكي نبود و اكبر عبدي را «احيا» نمي‌كرد، احتمالاً شاهد حضور اين بازيگر در سريال‌هاي طنز رو حوضي‌اي مانند «زير آسمان شهر 3» بوديم وگرنه چه كسي است كه نداند عبدي تقريباً از سينما كنار گذاشته شده بود.

باز نويسنده انگار دلش خنك نشده، بالاخره درد اصلي جريان روشنفكري را كه تحت لواي كوبيدن ده‌نمكي صورت مي‌گيرد، عيان مي‌كند و ياد زخم رأي روشنفكرشكن تيرماه 84 افتاده و مي‌نويسد: «امثال خانواده نقي معمولي در جامعه ما فراوانند! آنها كه حسب تقدير به «پايتخت»كشيده شدند و به‌رغم شهرستاني بودن‌شان در نهادهاي قدرتمند اقتصادي (اطلس مال) مورد حمايت قرار گرفته‌اند. مخاطبان سينماي ده‌نمكي را مي‌توان همان كساني دانست كه به مديريت امام زماني احمدي‌نژاد باور داشتند. بخشي از طبقات كم‌درآمد و اقشار ضعيف جامعه. اين طيف مخاطب هدف ده‌نمكي هستند. كساني كه مي‌توانند با سينماي ده‌نمكي و امثال وي ساعاتي خوش باشند و ملال فقر و اختلاف طبقاتي را فراموش كنند.»

نكته ماجرا مشخص شد؟ روشنفكران(!) معتقدند: رأي‌دهندگان به احمدي‌نژاد يعني 17 ميليون نفر دوره اول و 63 درصد دوره دوم همگي افرادي «شهرستاني»‌اند (آلمان شهرستاني كه بر حسب اتفاق پايش به شهر رسيده، ناشي از همان تفاخر مضحك شهري و دهاتي دوران طاغوت است) كه خيلي هم معمولي‌اند! و مورد حمايت سرمايه‌داري در شهر مستقر شده‌اند. تفريح اين افراد ديدن فيلم ده‌نمكي است. اگر به خاطر داشته باشيم، نشريه «محمد قوچاني» نيز فردا روز انتخاب احمدي‌نژاد در دور نخست تيتر زد: «قيام فرودستان» اين تعريف چرك از رأي‌دهندگان را گوشه ذهن نگه داريد.

مخاطبان ده‌نمكي علاوه بر شهرستاني بودن، بي‌سواد، بي‌تخصص و بي‌درك از هنرند كه اگر جز اين بود، طبعاً به تماشاي آثار روشنفكري مي‌رفتند!

مخاطبان ده‌نمكي و تمام رأي‌دهندگان به احمدي‌نژاد آدم‌هاي فقير و بيچاره‌اي هستند كه با ديدن كارهاي ده‌نمكي قدري از درد فقر خود را فراموش مي‌كنند. نتيجه گيري: بيش از 22 ميليون نفر از جمعيت رأي‌دهنده كشور بي‌سواد، بي‌فرهنگ، فقير، حاشيه‌نشين، معمولي، شهرستاني و فرودست!هستند. يعني همان‌هايي كه بخش اندكي‌شان مخاطب ده‌نمكي‌هايند! اما ناقض اين يادداشت چيست؟ قطعاً رأي 51 درصدي رئيس محترم جمهور رأيي نيست كه بشود همه‌اش را به روشنفكري نسبت داد اما به فرض چنين هم باشد رأي 21 ميليوني خاتمي چطور قابل تعريف است؟ براساس آمار چند درصد از آراي خاتمي و آراي احمدي‌نژاد مشترك بوده‌اند؟ در اين صورت دقيقاً چه اتفاقي افتاده است؟ مطابق اين تحليل مضحك كه حقيقت محض طرز تفكر روشنفكري است بايد بپذيريم پس تمام رأي دهندگان به خاتمي كساني هستند كه (روشنفكر، فرهيخته، قشر متوسط شهري و غير شهرستاني! خيلي ويژه- و نه معمولي- بالادستي، با فرهنگ و... ) بودند كه ماحصل رأي آنها خاتمي را بر كرسي رياست جمهور ايران نشاند. در اين صورت چگونه است كه ده‌نمكي يا احمدي‌نژاد و امثالهم توانسته‌اند تنها بعد از هشت سال از رياست جمهوري خاتمي بر فرهيختگان، بخش بزرگي از اين آرا را جذب نمايند؟ در اينجا تنها و تنها چنين احتمالاتي قابل بررسي است:

كليه رأي‌دهندگان فرهيخته و فرهنگي بودند اما بخش بزرگي از آن بر اثر مديريت دولت تبديل به رأي‌دهندگاني غير معمولي و بي‌سواد شدند. كليه افراد رأي‌دهنده به خاتمي، افرادي اهل سينماي روشنفكري بودند كه بر اثر وزارت فرهنگ دولت تبديل به طرفداران فيلم‌هاي امثال ده‌نمكي شدند.

واقعيت ده‌نمكي اينهاست. مسعود خان برعكس آنكه فكر مي‌كند چهار موتورش روشن است الحمدلله هنوز در همان موتور غريزه باقي است و به طور غريزي، آثار ده‌نمكي گرمند و اثر مقطعي دارند. اينها دقيقاً چيزي است كه جريان روشنفكري را مي‌آزارد. روشنفكري عقب‌مانده ايراني، درد بزرگش ده‌نمكي نيست. بلكه ورود جريان مسلمان و انقلابي به پيكره سينماست. آنقدر كه حتي ده‌نمكي را كه با عموم همين بدنه سينما كار مي‌كند، بر نمي‌تابد. حال فكر كنيد سينمايي كه از نويسنده تا تدوينگرش متعهد باشند. دست برقضا فيلم‌ها هم بفروشد...

روشنفكري عقب‌مانده ايراني، درد بزرگش احمدي‌نژاد نيست. هراس از هشياري و بيداري توده مردم مستضعفي دارد كه به ضرب و زور واژه «فرودست» و «آسيب‌پذير» در زير چرخ‌هاي اقتصاد مريض مبتني بر سوداگري‌شان له مي‌شدند. هراس روشنفكري از «نه دي»هاست وخواهيد پرسيد وزارت ارشادي كه نه دي را توقيف كرد، كوچك‌ترين برخوردي با چنين هتاكاني به ساحت ملت شريف خواهد كرد؟

روشنفكري عقب‌مانده ايراني، درد بزرگش انتخابات است! اين حق رأي لعنتي كه باعث مي‌شود شهرستاني و دهاتي و حاشيه‌نشين و كلاً «نقي‌هاي معمولي» همانقدر در سرنوشت كشور دخالت داشته باشند كه اين هنرشناسان! اگزوتيست و اين با هر تعريفي يعني «ديكتاتوري»؛ يعني حقي كه او دارد و من ندارم! حق برتري، حق توحش. حق تعيين تكليف بدون پاسخگويي؛ حق زير سؤال بردن همه مقدسات بدون زير سؤال رفتن؛ حق كثيف احياي «اربابي و رعيتي». حالا روشن شد روشنفكري ما سر در كدام آخور دارد و چقدر واپسگراست؟ پس از كدام مدرنيسم حرف مي‌زند؟ به هر تقدير شاكريم به درگاه احديت كه عواميم و هنوز لباس روحمان به چرك حسادت و مرض ديكتاتوري آغشته نشده و به قول جناب مولانا نصيحت‌شان مي‌كنيم به بازگشت به دامن مردم پيش از آنكه همين «نقي‌هاي معمولي» قي‌كنندشان بر سر و صورت برلين و لندن و كن.

غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۷
امیرهادی بابایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
2
12
درود بر هنرمندان متعهد و انقلابی ایران اسلامی مخصوصا ده نمکی و حاتمی کیا.مرگ بر فتنه گران و جریان غرب زده به اصطلاح روشن فکر و اسلام آمریکایی
نرگس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
2
8
ممنون دست مريزاد.
احمد
|
-
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
2
8
مرگ بر فتنه گر روشن فكر
میترا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
2
6
واقعا"هنوزاین طرز فکرپوسیده که مخالفین مابی سوادندتوجامعه امروزماطرفداردارد؟! بعیدمیدانم چون وقتی ازازاین افرادنسبتا"روان روشن سوال میشودکه منطق تان ازاین اظهارات ... چیست؟!باعصبانیت وحسادت فراوان می گویندنداشتن ویلای میلیاردی وماشین لوکس ونرفتن به سفراروپاراملاک نظرخودمیدانند؟!این افرادروان روشن خودکه ازدارائی نه مادی ونه فرهنگی چیزی ندارندوباآویزان شدن از بعضی ازسرمایه داران تازه به دوران رسیده رانتی وطرفداری ازاین طیف به زندگی قارچی خود ادامه داده وهرازچندگاهی برای دل خوشی ارباب خود قلم میزنند وحتی خانواده خودرا زیرپای اربابشان ذلیل وخارمیکنندتااموراتشان وسوروسازشان برقرارباشدو نه ازافرادی هستند که ازبازوی خود نان بخورندچون مصداق شعر :مکساننددورشیرینی حال این افراد آیاقابل اعتناهستند ؟!!
محمد
|
-
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
0
2
از نظر این آقایون مثلا منور الفکر (؟؟؟؟!!!!!) انتخاباتی درست است که نمایندگان خودشان رای بیاورند در غیر اینصورت تقلب صورت گرفته و دموکراسی وجود ندارد ....فیلمی یا اثر هنری خوب می باشد که سبک غربی را تبلیغ کند و بیگانه پرستی و اجنوی پرستی را ترویج دهد و در نهایت هرکسی که با این موجودات مخلف باشد نفهم دهاتی و ... می باشد!!!!!
خدایی چرا انقدر سینمای دفاع مقدس مظلوم ؟ چرا انقدر شهدا مظلوم هستند و آیا این افراد واقعا می توانند به خودشان انسان یا حتی ایرانی بگویند ؟
آذری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
0
3
کافر همه را به کیش خود داند(بی سواد همه را بی سواند می داند)
آذری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
0
2
کافر همه را به کیش خود داند(بی سواد همه را بی سواند می داند)
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
1
0
در جواب میترا خانم
حال که می خواهی از نوشته فوق دفاع کنی و بگویی که ما بیسواد نیستیم حداقل غلط املایی نداشته باش و ذلیل و خوار را «خار» ننویس
همین کارهای را می کنید بهتون میگن بیسواد
پاسخ ها
میترا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
ناشناس محترم ازتوجه تان خیلی ممنونم امااین غلط املائی ازنظرشمابی سوادیست یا موافقت ژنوکه اشتباهاتش یک مملکتی رابه بادمیدهدولی برای افکارمحترم مردمم عرض میکنم منظورم همان خاروخاشاکی بود که به دروغ ازانتخابات 40میلیونی دولت دهم عصبانی بودیدوچیزی نداشتید آبروداری کنیدرئیس کل فتنه تان دربیانیه اش آقای دکترمهندستان نگارش نمودند(خوارخاشاک)اگریادت امدبی خیال...چون ارباب هایتان حتی اشتباهات بزرگشان نیز مهم نیست لطفا" جنبه داشته باشید
کاهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
0
0
ای کاش قبل از هرگونه اظهار نظر همه از همه چیز آگاهی داشتند و کسی به نفع عده ای و به ضرر عده دیگر اظهار نظر بدون تفکر یا عجولانه نمی کردند.
هر کس باید اول عادل باشه بعد قاضی.
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
0
2
سلام . با عرض معذرت. آنهایی که چنین نقدهایی می نوسیند بشدت از مکانسیم دفاعی فرافکنی استفاده می کنند. یعنی این بی سواد بودن و بی فرهنگ بودن و بی ریشه بودن خودشان را به مردمی که سینمای ایرانی و با فرهنگ ایرانی را می پسندد نسبت می دهند.عقده و ناراحتی این گروه بخاطر دشمنی با توده های مسلمان مردم ایران و شهدای ولامقام آنها است. چشم این گروه منتقد به بیرون از مرزها و فرهنگ وارداتی غربی بوده و آرزویشان این است که از سر تا پا غربی شوند و ارزشهای غربی درسیمنا ایران حاکم شود بجای ارزشهای اصیل ایرانی اسلامی.
فرهاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
3
1
طرفداران ده نمکی مثل میترا خانم خوار و ذلیل را می نویسند خار و ذلیل
خودتان نشان دادید چقدر باسوادی هستید
پاسخ ها
میترا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
داداش فرهادمن دختر 9ساله ام که بابام بعلت دفاع از شماوخانواده هایمان درجنگ دودستش ازکارافتاده وازمن خواهش میکندبرایش بنویسم وپس از نوشتنم اوخوابیدومن هم نمی دونستم که خانم معلممان بجای توجه روی نوشته غلطای من رامیگیردوآبروی من راجلوی بابام می بره راستی ازبابام خواهش کردم که این جوابتون رابدم ومن بهترین وباسوادترین بابارادارم وامیدوارم دستاش خوب بشه تا .....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
0
3
آقاي ده نمكي خسته نباشي
بهلول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
0
0
هتاكي رفتار پسنديده اي نيست . اما اينكه اگر كسي مثلا سر خيابان به من گفت بي سواد ! شايد در آن شرايط به او بگويم بيسواد خودتي ! اما در سطح نشريات چنين رفتاري صحيح نيست . وقتي كسي رفتار اهانت آميزي دارد نبايد آن را سطح كل جامعه تسري داد و كل جامعه را به دو گروه متخاصم تقسيم كرد كه در مقابل يكديگر ايستاده اند .رفتن به سينماو ديدن فيلم بسته به سليقه و هدف افراد از ديدن فيلم دارد . من شخصا به فيلمهايي با مزامين فلسفي يا علمي علاقه دارم اما خيلي وقتها فيلمي را با هدف سرگرمي ميبينم كه شايد محتواي خاصي هم نداشته باشد از ديدن آن هم لذت مي برم زيرا هدف من سرگرمي بوده است . سينما رفتن با هدف سرگرمي بيشترين آمار انگيزه سينما رفتن در دنيا است . لذا اينكه كسي فيلم الف را برود يا فيلم ب را برود دليلي بر بيسوادي يا روشنفكر بودن نيست . انتظار داشتم جوان بجاي جبهه گيري برروي اين اصل تاكيد مي كرد .
اذر عسکری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
0
2
واقعا حسادت کردن بد چیزیه باعث میشه قوه دماغی انسان خوب کار نکند ,باشد ما روستایی و بیسواد هستیم ,اما انسانهای بی غرض و مرضی هستیم که از توفیق دیگران اتش به جانمان نمیفتد
سیدجلال
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
0
1
واقعا برای بعضی سینما گران وفیلمسازان که تعهد کاری واخلاقی ندارند ونتوانسنتندفیلمی بسازند که مورد توجه مردم قرار بگیره خیلی سخت که یک حزب الهی که کارش چیز دیگه ای بوده بیا وجندتا فیلم بسازه که همشون را حیرون کنه همانطور که تعدادی بسیجی جوان کارشناسان نظامی غرب وشرق رامات کرد وهمانطوری که جوانان گمنام دانشمندان اتمی دنیارامبهوت نمود وانشاله اینجریان ادامه داره
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار