کد خبر: 640207
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳
رئیس سابق «سیا» در مقاله روزنامه «واشنگتن‌پست» تصریح کرد آمریکا حتی در صورت توافق جامع با ایران نباید حضور خود در خاورمیانه را کاهش دهد و حتی می‌بایست حضور نظامی، دیپلماتیکی و اطلاعاتی در منطقه را افزایش دهد.
فارس: «دیوید پترائوس»، رئیس سابق سیا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، در یادداشتی در روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست درباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس،روسیه،فرانسه،چین بعلاوه آلمان) نوشت: بحثی که در این مذاکرات به طرز وسیعی به آن پرداخته نمی‌شود، بررسی کامل‌تر مفاهیم استراتژیکی که یک توافق هسته‌ای می‌تواند بر جایگاه آمریکا در خاورمیانه داشته باشد، است.
 
وی افزود:چنین ارزیابی می‌بایست با بررسی پیامدهای لغو اکثر تحریم‌های ایران و از سرگرفته شدن روابط تجاری عادی ایران با اقتصادهای مهم جهان آغاز شود و همین چشم‌انداز، محکم‌ترین اهرم ما برای متقاعد کردن دولت ایران برای رها کردن بخش‌های کلیدی از برنامه‌ هسته‌ای‌اش می‌باشد.
 
مسیر این گزارش سپس به سمت ادعاهای حمایت ایران از تروریسم منحرف شد و پترائوس گفت که با این حال لغو تحریم‌ها، به تقویت اقتصادی دولت ایران نیز منجر می‌شود. از طرف دیگر ایران خود حامی مهم تروریسم است و حتی در زمان تحریم‌های فلج‌کننده‌ای که به این کشور تحمیل شده بود، ایران به عنوان بخشی از دستورکار ژئوپلتیکی گسترده‌تر خود در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن، از گروههای افراطی حمایت می‌کرد که این اقدامات در تضاد با منافع آمریکا و نزدیک‌ترین همپیمانان آن به حساب می‌آید.
 
طبق این گزارش، احتمال می‌رود توافق هسته‌ای راه را برای بهبود روابط ایران و آمریکا و همسایگانش هموار کند و همچنین احتمال می‌رود لغو تحریم‌ها، توانمندی تهران برای افزایش نفوذ در کشورهای سوریه، لبنان، عراق و شبه‌جزیره عربستان و قلمرو فلسطینیان را افزایش دهد.
 
پترائوس در ادامه این یادداشت با اشاره به این موارد گفت که این فرضیات نباید موجب شود که دیپلماسی با تهران را رها کنیم. جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای باید اولویت برتر ما باشد و بعلاوه، گزینه نظامی هزینه‌ها و خطراتی را برای ثبات منطقه و اقتصاد جهان به همراه دارد و همچنین اقدام نظامی به اندازه یک توافق خوب که از راه مذاکره به دست آمده نمی‌تواند تضمین پایان دادن به تهدید هسته‌ای را بدهد.
 
وی تأکید کرد که واشنگتن حتی در صورت توافق جامع با ایران نباید حضور خود در خاورمیانه را کاهش دهد و حتی می‌بایست حضور نظامی، دیپلماتیکی و اطلاعاتی در منطقه را افزایش دهد تا به این طریق به شرکای خود کمک کند بتوانند علیه قدرت ایران توازن پیدا کنند.
 
رئیس سابق سیا ادامه داد که در صورت لغو تحریم‌ها، جلوگیری از جریان پول به ایران اجتناب ناپذیر است اما واشنگتن می‌بایست تحریم‌های مرتبط با تروریسم را همچنان علیه شرکت‌ها، بانک‌ها و افراد ایرانی که با فعالیت‌های مخربانه در منطقه ارتباط دارند، همچنان حفظ کند. برنامه‌ریزی برای چنین تحریم‌هایی باید پیش از توافق هسته‌ای صورت گیرد و همچنین باید تحریم‌های فلج‌کننده‌ای برای مواقعی که ایران به درستی توافق با 1+5 را اجرا نکرد، معین شود.
 
واشنگتن‌پست در پایان اینگونه نتیجه‌گیری کرد: در حالی که هنوز تحقق و رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با ایران مشخص نیست اما هم‌اکنون زمان آن است که به مفاهیم ضمنی این توافق فکر کنیم و خود را برای آن آماده کنیم. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار