روز نخست ثبتنام براي دريافت يارانهها در شرايطي به پايان رسيد كه متقاضيان از اختلال بالاي سايت رفاهي ميگفتند و در مقابل وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي با رد اين ادعا، همه چيز را عادي ارزيابي كرد. البته يك دليل اختلال هم ميتواند كنجكاوي مردم و سر كشيدن كساني كه نوبتشان نبوده است، باشد.
به گزارش «جوان»، سايت رفاهي با اندكي تأخير نسبت به سايتهاي ديگر در دسترس بود ولي پس از درج كدملي، شماره حساب و ميزان درآمد، خطا در ارتباط ثبت ميشد و متقاضي را به تلاشي ديگر راهنمايي ميكرد. با اين وجود علي ربيعي وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي در حاشيه جلسه هيئت دولت با بيان اينكه مشكلي در ثبت نام هدفمندي وجود ندارد، گفت: ثبت نام مرحله دوم هدفمندي يارانهها از ديروز آغاز شد و ما اميدواريم سرانجام اين ثبتنام به اين منجر شود كه غيرنيازمندان به نفع موارد اساسي كشور از جمله اشتغال، درمان، محيط زيست و امنيت غذايي از حضور در سايت رفاهي و ثبت اطلاعات خود انصراف دهند.
از سوي ديگر، وزير ارتباطات با بيان اينكه 10 برابر ميزان ثبت نام روزانه براي هدفمندي يارانهها، پهناي باند وامكانات در نظر گرفتهايم، گفت: در حال حاضر بيش از 10 هزار دفتر پست بانك در شهرها و روستاها در خدمت نامنويسي مردم خواهند بود و براي روستاهايي كه جمعيت كمتري دارند و فاقد اين دفاتر هستند نيز تيمهايي به اين روستاها مراجعه خواهند كرد تا به نامنويسي مردم بپردازند.
وي در عين حال از فعاليت 6 هزار و 200 دفتر پيشخوان دولت ياد كرد و گفت: اين دفاتر نيز در مدت 10 روزنامنويسي هدفمندي يارانهها در خدمت مردم خواهند بود و علاوه بر آنها حدود هزار و 100 دفتر پستي در شهرهاي مختلف كشور مجهز شدهاند تا به ارائه خدمات به مردم بپردازند، علاوه بر اين هماهنگيهاي لازم صورت گرفته تا افرادي كه به هر دليلي دسترسي به اينترنت ندارند از طريق پست يا پست بانك نامنويسي خود را انجام دهند.
جزئيات اختلال
طبق بررسيهاي به عمل آمده و مراجعه پياپي مردم از دو شب گذشته و در نخستين دقايق ثبتنام اين سامانه با اختلالي مواجه شده كه ثبت نام و تأييد نهايي را غيرقابل امكان ميكند و مراجعه كنندگان با اين پيام «سامانه در حال بروزرساني است بعداً مراجعه كنيد» مواجه ميشوند. در اين رابطه مسئولان سازمان هدفمندي يارانهها نيز از ارائه هرگونه پاسخ شفاف طفره ميروند اما به صورت تلويحي ايجاد اختلال در سايت رفاهي را تأييد ميكنند. با توجه به شلوغي بسيار بالاي سايت رفاهي در طول روز اول در بسياري از موارد حتي صفحه اصلي اين سامانه نيز قابل رويت نيست، اما در زمانهايي كه صفحه اصلي آن بالا ميآيد در مراحل مختلف نامنويسي با مشكلات و ايرادهاي مختلفي از نامنويسي مراجعان جلوگيري ميكند. يكي از اصليترين اين ايرادها در ارائه كد امنيتي موجود در صفحه دوم فرمهاي ثبتنامي است. در اين حالت وقتي كه مراجعان قصد واردكردن كد امنيتي را دارند هيچ صفحهاي نمايش داده نميشود و سامانه ايراد غلط بودن خود را ميدهد. يكي ديگر از اصليترين ايرادهاي گزارش شده مربوط به ثبت نشدن شماره ملي تمام اعضاي خانواده در بخش سوم فرم ثبتنام است كه بهرغم وارد كردن تمام شمارههاي ملي اعضاي خانوار سامانه ايراد كافينبودن نام اعضا را ميدهد و به اين ترتيب از ثبتنام نهايي جلوگيري ميكند. سومين ايراد نيز مربوط به انتخاب نام شهرستان محل زندگي است كه سايت در بسياري از موارد در بازكردن شهرستانهاي استان محل زندگي هيچگونه واكنشي نشان نداده و پنجره مربوط به شهرستانهاي استان محل زندگي را باز نميكند.
برخي از مراجعه كنندگان به سايت رفاهي در تماس با «جوان» يادآور شدند در مرحله تأييد نهايي با جمله «سايت در حال به روز رساني است روبهرو ميشوند» و هنگام رجوع مجدد به آنها گفته ميشود كه قبلاً ثبت نام كردهاند!
يكي ديگر از خطاهاي سايت رفاهي پيامي به اين مضمون است:« لطفاً ساعت و تاريخ دستگاه خود را تصحيح بفرماييد و سپس مجدداً صفحه را بارگذاري نماييد. » اين پيام در حالي روي صفحه سايت قرار ميگيرد كه ساعت و تاريخ رايانهها مشكلي نداشته و كاملاً به روز است. در برخي ديگر از مراجعهها، كد رهگيري براي متقاضي ثبت نميشود و مراجعهكننده بدون كد رهگيري بايد به آينده اميدوار باشد. در اختلالي ديگر متقاضي پس از ثبت اطلاعات خود با اين پيام مواجه ميشود:«لطفاً اطلاعات را تكميل فرماييد.» اختلالات موجود در حالي رخ داد كه به گفته اكبر ايزدي، رئيس سازمان هدفمندي يارانهها سرپرستاني كه رقم سمت راست كد ملي آنها صفر است، حدود 1/2 ميليون نفر و آنهايي كه رقم سمت راست كد مليشان يك است، حدود 4/2 ميليون نفر هستند، اما پهناي باند به گونهاي طراحي شده كه اگر 75 ميليون ايراني يك روز مراجعه كنند، مشكلي پيش نميآيد. طبق گزارش مسئولان فني سايت رفاهي، پهناي باند 312 برابر آنچه كه مورد نياز است، گسترش يافته و 20 هزار نفر سرپرست خانوار در يك ثانيه ميتوانند ثبتنام كنند اما اختلالهاي مكرر و تشكيل صفهاي بلند مقابل كافينتها و مراكز ثبت نام مويد گلايههاي مردمي است. اما نجفي سخنگوي سازمان هدفمندي يارانهها در گفتوگو با ايلنا اختلالها را قبول كرد و گفت: مراجعه افراد فاقد شرايط به سايت www. refahi. ir موجب ايجاد اختلال و كندي شده است.
بازار پرسود
صفهاي طولاني در مراكز پيشخوان دولت، پليس 10+ و كافي نتها و دكانهاي تغيير كاربري داده روز گذشته در شهرها خودنمايي ميكردند.
بازار پرسود ثبتنام در سايت رفاهي موجب شده است تا برخي از مغازهها كه هيچ ارتباطي با تارنما ندارند با مستقر كردن يك دستگاه كامپيوتر در دكانهاي خود براي ثبت نام كسب درآمد كنند. يكي از مراجعه كنندگان به سايت با بيان اينكه براي ثبت نام چندين ساعت را در قصابي سپري كرده است، گفت: اين قصابي براي ثبت اطلاعات متقاضيان 5 هزار تومان طلب ميكند و كار اصلي خود را فعلاً تعطيل كرده است.
همچنين گزارشها نشان ميدهد هزينهاي 3 هزار و 500 توماني كه از سوي وزارت ارتباطات براي ثبتنام متقاضيان در مراكز تعيين شده، پيشبيني شده بود در كافينتها و برخي مراكز آزاد رعايت نشده و بازار سياهي در اين زمينه ايجاد شده است و براساس مدت زمان ثبت نام حداقل از ۵ هزار تومان به بالا هزينه از متقاضيان دريافت ميشود.
گفته ميشود شعبههاي مختلف پليس 10+ نيز همين اقدام را انجام دادهاند كه البته در برخي از اين شعبهها علاوه بر هزينه 3 هزار و 500 توماني كه از سوي وزارت كشور براي ثبت نام خانوادهها اعلام شده، هزينهاي ۵۰۰ توماني هم به عنوان هزينه فرم از مراجعان دريافت ميشود.
سرپرستاني كه يارانه نميگيرند
تلاشهاي مردمي براي ثبت نام در سايت رفاهي در حالي ادامه دارد كه معاون سازمان هدفمندي يارانهها از راستي آزمايي دقيق براي پرداخت يارانه نقدي ميگويد. به گفته مهدي فغاني، حدود ۴۰ دستگاه اجرايي، ۲۴ پايگاه اطلاعاتي را در اختيار سامانه رفاهي قرار دادهاند كه اطلاعات خانوار در اين سازمان وجود دارد. وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا در جريان راستيآزمايي حسابهاي بانكي افراد نيز بررسي خواهد شد، گفت: يكي از پايگاههاي اطلاعاتي حسابهاي بانكي است و در صورت نياز در راستيآزمايي از اين پايگاه اطلاعاتي و ديگر بانكهاي اطلاعاتي استفاده خواهد شد و اين موضوع يك تكليف قانوني براي دولت است و در صورتي كه افراد اطلاعات نادرست ارائه كنند دولت به موجب قانون ميتواند آنها را جريمه كند. معاون برنامهريزي و پشتيباني سازمان هدفمندي يارانهها در پاسخ به اين سؤال كه آيا در مراحل بعدي اطلاعات جديدي از بعد خانوار دريافت خواهد شد، عنوان كرد: فعلاً هيچ مبنايي براي اين موضوع وجود ندارد و در حال حاضر با استفاده از دو معيار مجموع درآمد خانوار و نيز مالكيت مسكن سرپرستان خانوار ميتوانند با استفاده از كد ملي خود و زيرمجموعه به همراه شماره حساب خانوار و محل سكونت ثبت نام كنند. وي تأكيد كرد: در صورتي كه شرايط فردي براي يارانه نقدي احراز نشود ميتواند در كميسيونهاي ماده ۱۰ كه مستقر در فرمانداريها و استانداريهاي كشور مستقر هستند اعتراض خود را ثبت كند.
فغاني در پاسخ به اين سؤال كه آيا افرادي كه تاكنون يارانه نگرفتهاند نيز ميتوانند در اين مرحله ثبتنام كنند، گفت: فقط افرادي ميتوانند ثبتنام كنند كه تاكنون يارانه گرفته باشند و مبناي محاسبه آخرين يارانه واريزي مربوط به ۲۲ اسفند سال گذشته است. معاون برنامهريزي و پشتيباني سازمان هدفمندي يارانهها در خصوص افرادي كه قصد تغيير بعد خانوار را دارند نيز تصريح كرد: در اين مرحله افرادي كه ميخواهند خانوار جديد تشكيل دهند امكان ثبتنام جداگانه براي آنها وجود ندارد و ميتوانند طبق گذشته زيرمجموعه سرپرست خود ثبتنام كنند و پس از آن براي اين افراد فرصت و زمان مناسب در نظر گرفته خواهد شد.
اين توصيه را جدي بگيريد
بنابر گفته مسئولان سازمان هدفمندي ثبتنام در صورتي محقق ميشود كه سه صفحه فرم تقاضا براي دريافت يارانه به طور كامل تكميل و تأييد شود، در غير اين صورت به منزله انصراف از دريافت يارانه خواهد بود.