کد خبر: 639985
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۸
لغو اكران فيلم ضد فتنه «لكه» در برخي دانشگاه‌ها با فشار وزارت علوم
مصطفي شاه كرمي
 محمدباقر مفيدي كيا، كارگردان اين فيلم سينمايي در گفت و گو با خبرنگار «جوان» درباره ماجراي لغو نمايش اثرش مي‌گويد: در بازه زماني پس از پايان چهارمين دوره جشنواره عمار كه اكران اوليه فيلم با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد، سيل درخواست‌ها براي اكران آن سرازير گرديد. چند وقت پيش و با درخواست برخي از دانشگاه‌هاي سراسر كشور، اكران فيلم نيمه‌بلند داستاني لكه با محوريت فتنه 88 آغاز شد.
 
به همين منظور ما هم با برنامه‌ريزي‌هاي مدون سعي كرديم به تمام درخواست‌ها براي اكران فيلم پاسخ مثبت بدهيم و نسخه‌اي از فيلم را براي نمايش مراكز و افراد درخواست‌كننده ارسال كنيم. اين اتفاق باعث شد فيلم لكه در بسياري از دانشگاه‌ها، مساجد و ديگر اماكن قابل نمايش كشور، اكران شود. اين كارگردان در ادامه اظهار مي‌دارد: چند وقت پيش يك درخواست مشابه از برخي دانشگاه‌ها از جمله دانشكده علوم دانشگاه تهران به منظور اعلام آمادگي براي برگزاري مراسم اكران و نقد و بررسي فيلم لكه به دستمان رسيد. بعد از اين درخواست پوسترهايي به منظور اطلاع‌رساني اكران فيلم در محل دانشكده علوم چاپ و توزيع گرديد. به رغم همه اين تلاش‌ها از دانشكده علوم با ما تماس گرفتند و ضمن عذرخواهي از اينكه نمي‌توانند فيلم را در تاريخ و موعد مقرر به دليل تداخل با برنامه ديگري نمايش بدهند، گفتند ظرف يك هفته آينده براي هماهنگي و تعيين تاريخ اكران جديد فيلم در دانشكده با شما تماس مي‌گيريم!

وي در پايان مي‌افزايد: متأسفانه تا به امروز و به رغم گذشتن چند هفته هيچ تماسي براي اكران فيلم گرفته نشده است. نكته جالب اينكه يكي از دانشگاه‌هاي شهر اصفهان هم كه مايل به نمايش فيلم بود بعد از چند روز بنابر آنچه مخالفت معاونت دانشگاه اعلام كردند، ضمن عذرخواهي از نمايش فيلم انصراف دادند! مسئله ناراحت‌كننده‌تر اين است كه از واحد سمعي و بصري وزارت علوم با دفتر نمايندگي نهاد معظم رهبري در يكي از دانشگاه‌هاي تهران(نام اين دانشگاه‌ها نزد روزنامه محفوظ است) تماس گرفته مي‌شود و چيزي قريب به اين مضمون گفته مي‌شود كه اگر اين فيلم در دانشگاه شما اكران شود رئيس دانشگاه از جانب وزارت علوم عزل مي‌گردد! گفتني است كه موضوع فيلم داستاني نيمه بلند «لكه» درباره يك استاد دانشگاهي است كه شاگردان خود را در جريان برپايي فتنه 88 تحريك كرده بود كه حكومت بايد ابطال انتخابات را بپذيرد وگرنه هيچ انتخاباتي در جمهوري‌اسلامي مشروعيت نخواهد داشت. جملگي اين اتفاقات مؤيد اين مسئله است كه دوستاني در وزارت علوم و برخي دانشگاه‌ها هستند كه از اكران اين فيلم و يادآوري فتنه خائنانه سال 1388 و نيز آگاهي دانشجويان از پشت پرده و واقعيت برخي اتفاقات واهمه بسياري دارند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
مخسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
1
3
آقای کارگردان .ناراحت نباشه فیلمش که حرف نداره...
مطلع
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
1
1
سلام
فیلم همان اوایل بعد از جشنواره عمار، در "دانشکده علوم دانشگاه تهران" پیش از تغییر ریاست، توسط بسیج دانشجویی اکران و با استقبال هم مواجه شد اما این اواخر، برنامه اکران آن در "دانشکده علوم اجتماعی" لغو شد.
لطفا اصلاح بفرمایید.
با تشکر
پاسخ ها
مطلع ثاني
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
آره برادر اما قصه ها بعد از جابجايي و تغيير مديران عوض شده و گرنه منبع خبر اين موضوع را اعلام كرده بود اما چون بلاوجه بود اشاره نشد. چونكه اتفاقات ديگري نيز قبلا افتاده كه ذكر نشده. اما در هر صورت از نكته بيني و اعلام نظرتان بسيار ممنونم. دم شما گرم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار