کد خبر: 639907
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۸

زوميت نوشت: پس از صرف هزینه‌های بسیار، کمپانی Emotient که در زمینه‌ی تشخیص چهره فعالیت می‌کند، از نسخه‌ی بتای خصوصی اپلیکیشن خود برای گوگل گلس رونمایی کرد که قادر است احساسات کاربر را بصورت درلحظه تشخیص دهد. پشتیبانی مالی این پروژه بر عهده‌ی بنگاه سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر Handbag بوده است که در مجموع هزینه‌ای بالغ بر 8 میلیون دلار را متحمل شده است.


تکنولوژی جدید Emotient به‌واسطه‌ی شناسایی الگوهای ظریف تغییر در چهره‌ی شخص فعالیت می‌کند. این نرم‌افزار که می‌تواند به منظور شناسایی حالات احساسی اشخاص بصورت انفرادی یا بصورت جمعی به کار گرفته شود، قادر است تعیین کند که یک شخص در مجموع احساس مثبتی داشته یا نگرشی منفی به موضوع مورد نظر خود دارد یا وارد حالات احساسی دقیق‌تری نظیر احساس لذت، ناراحتی، غافلگیری، خشم، ترس، نفرت یا تحقیر شده است.

اگرچه این کمپانی کاربردهای بسیار وسیعی را برای تکنولوژی جدید خود پیش‌بینی می‌کند، اما یکی از عملکردهای بالقوه‌ی آن را در خرده‌فروشی‌ها می‌داند. با اپلیکیشن گوگل گل Emotient که بزودی در دسترس شرکا و مشتریان از پیش تعیین‌شده قرار خواهد گرفت، کارکنان فروشگاه‌های خرده‌فروشی می‌توانند به خوبی سطح موفقیت یک کمپین یا پیشنهادات تجاری خود به مشتریان را مورد تحلیل قرار دهند. برای حل نگرانی‌های مرتبط با حریم‌خصوصی، کن دنمن مدیرعامل این کمپانی گفته است که آن‌ها داده‌ها را بصورت ناشناس جمع‌آوری کرده و به هیچ عنوان عکس‌ افراد را گردآوری نمی‌کنند. دنمن می‌گوید که در این تکنولوژی اساساً به جمع‌آوری داده‌های پایه‌ای و ترکیب آن‌ها با دیگر اطلاعاتی که از سایر اشخاص گردآوری شده است، پرداخته خواهد شد. این اپلیکیشن می‌تواند به خوبی احساس کاربران را در خصوص محصولات مختلف مورد اندازه‌گیری قرار دهد.

یکی دیگر از زمینه‌هایی که Emotient آن را هدف قرار داده، بخش سلامت و مراقبت‌های پزشکی است. ماریان بارتلت، یکی از مؤسسین این کمپانی می‌گوید که با کمک این تکنولوژی می‌توان به بررسی حالات افسردگی در اشخاص پرداخت که یک معضل روز افزون محسوب شده و هزینه‌های سنگینی را بدلیل ارتباط مستقیم با سایر مشکلات سلامت نظیر بیماری‌های قلبی بر جامعه تحمیل می‌کند. او همچنین بیان نمود که بیمارانی که از افسردگی رنج می‌برند، معمولاً دوره‌ی نقاحت طولانی‌تری را پس از انجام اعمال جراحی پیش رو دارند و روند بهبود آهسته‌ای را تجربه می‌کنند. او در ادامه می‌گوید که در صورت امکان، تشخیص و ریشه‌یابی چنین افسردگی‌هایی با اینگونه تکنولوژی‌ها می‌توان به درمان چنین مواردی پرداخت.

اگر بخواهیم بر اساس پتنت‌های ثبت شده قضاوت کنیم، گوگل و اپل نیز بسیار به تشخیص حالات احساسی افراد از طریق آنالیز حرکات و بازخوردهای چشم علاقمند هستند (البته با هدف عمده‌ی ارائه تبلیغات).  در خصوص گوگل، غول جستجو علاقه داشت که با استفاده از یک نمایشگر که بر روی سر قرار می‌گرفت، به تحلیل واکنش احساسی افراد نسبت به ارائه تبلیغات مختلف بپردازد و بر اساس آن در ازای خیره شدن افراد به تبلیغات، از مالک تبلیغ مورد نظر هزینه دریافت کند. اینتل نیز بعنوان یکی از مشتریان و سرمایه‌گذاران Emotient، کتابخانه‌های این استات‌آپ را به یک کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری افزوده تا توسعه‌دهندگان بتوانند از آن در اپلیکیشن‌های اختصاصی خود بهره ببرند.

فراتر از خود این تکنولوژی، چنین پروژه‌هایی می‌تواند به شدت به کاربردی‌تر شدن عینک گوگل که عرضه‌ی آن بصورت عمومی چندان هم دور نیست، بیافزاید. حیطه‌ی ابزارهای پوشیدنی روز به روز داغ‌تر شده و خود را بعنوان نسل بعدی دنیای پردازش معرفی می‌کند. حوزه‌های جدید فناوری که بر درک و یادگیری سیستم‌های پردازشی از محیط اطراف خود متکی هستند، روز به روز در حال گسترش هستند و با افزایش توان پردازنده‌ها، مرزهای جدیدی برای ارائه تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر به روی توسعه‌دهندگان باز می شود. پروژه‌ی یادگیری عمیق نیز نمونه‌ی دیگری بر اثبات این مدعاست.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار