کد خبر: 639844
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
اواسط هفته آینده موعدی است که رئیس شورای رقابت آن را برای اعلام فرمول نهایی قیمت‌گذاری خودرو تعیین کرده است.
دنیای اقتصاد: رضا شیوا در همین رابطه روند تهیه فرمول جدید شورا برای قیمت‌گذاری خودرو را خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: با آغاز جلسات شورای رقابت در سال جدید توافقات خوبی بر سر تعیین فرمول نهایی قیمت خودرو صورت گرفته است که اواسط هفته آینده از سوی شورای رقابت اعلام خواهد شد.
 
شیوا از ارائه هر اطلاعات دیگری خودداری می‌کند و تاکید دارد گفته‌هایی که از گوشه و کنار در رابطه با فرمول جدید شورای رقابت شنیده می‌شود قابل‌استناد نیست. اشاره شیوا به صحبت‌های یکی از اعضای شورای رقابت است که روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس کاهش 4 تا 5 درصدی تورم بخشی برای برخی از خودروها با توجه به کاهش نرخ رسمی و آزاد ارز را پیش‌بینی کرده بود.
 
کاهش 4 تا 5 درصدی تورم بخشی برخی خودروها که یک عضو شورای رقابت آن را پیش‌بینی کرده است، از نگاه مشتریان بازار خودرو می‌تواند به معنای کاهش قیمت این دست خودروها باشد؛ درحالی‌که رئیس شورای رقابت تکیه بر نرخ تورم بخشی را برای تعیین قیمت خودرو کافی نمی‌داند.
 
رئیس شورای رقابت در توضیح مطالب عنوان شده عقیده دارد نمی‌توان برای تعیین قیمت خودرو تنها به نرخ تورم بخشی اتکا کرد. او در ادامه می‌گوید: درست است که روند رشد نرخ تورم در دولت تدبیر و امید کاهشی بوده است، اما برای تعیین قیمت خودرو نمی‌توانیم فقط به این فاکتور توجه داشته باشیم و بگوییم چون رشد تورم منفی بوده پس قیمت خودرو هم کاهشی خواهد بود.
 
رئیس شورای رقابت که عقیده دارد صنعت خودرو انحصاری است، پیش از این از در نظر گرفتن استانداردهای هزینه‌ای به عنوان یکی از الگوهای رسمی تعیین قیمت خودرو سخن گفته بود. بر همین اساس به نظر می‌رسد یکی از برنامه‌های اصلی کارشناسان شورا این است که با در نظر گرفتن هزینه‌های استاندارد تولید یک خودرو در دنیا به عنوان الگو، هزینه‌های اضافی تولید یک خودرو در کشورمان را مشخص و آنها را از قیمت نهایی حذف کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار