کد خبر: 639717
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۵
بيم و اميد‌هاي دولت و ملت در گام دوم هدفمندي
از فردا 10 روز ‌« تصميم‌گيري هدفمند»‌ مردم براي گذشت از يارانه آغاز مي‌شود و دولت در اين راه با بيم‌هاي اجرايي مواجه است و از سوي ديگر مردم كه خود را مستحق دريافت يارانه مي‌دانند اميد به دريافت آن دارند.
به گزارش «جوان» عطش مردم نسبت به تغييرات قيمتي و اجرايي باعث شده تا بسياري از مسئولان به اظهارنظرهاي مختلف بپردازند.

بنابراين گزارش ‌درحالي كه قرار بود قيمت بنزين، يك شب قبل از آغاز فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها اعلام شود، اما روز گذشته معاون اجرايي رئيس‌جمهور در اظهاراتي از افزايش قيمت بنزين نيمه يارانه‌اي به 520 تومان و آزاد به 910 تومان خبر داد. همين اظهار نظر از سوي سايت اطلاع‌رساني نسيم 700 تومان براي نيمه يارانه‌اي و 1000 تومان براي بنزين آزاد اعلام شد.

بنابراين گزارش، با نزديك شدن به روزهاي پاياني فروردين ماه، انتشار خبرهاي مربوط به اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها و افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي وكالاهاي اساسي به اوج خود رسيده و دولتمردان با حضور در رسانه ملي و گفت و گو با سايت‌هاي خبري تلاش مي‌كنند با شفاف كردن موضوع ثبت نام دريافت يارانه نقدي، با وعده شيب ملايم افزايش قيمت كالاها فضاي جامعه را براي آغاز فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها آماده كنند.

از اين رو روز گذشته معاون اول و معاون اجرايي رئيس‌جمهور به جمع استانداران و فرمانداران سراسر كشور رفتند تا با ارائه توضيحاتي درباره نحوه اجراي فاز دوم، ابهامات موجود را تا حدودي برطرف كنند. همچنين رئيس‌جمهور نيز در ديدار نوروزي خود با نمايندگان با كمك خواستن از مجلس براي شفاف‌سازي و تشويق مردم به انصراف از دريافت يارانه افزود: اگر تعداد قابل ملاحظه‌اي در اين مرحله براي دريافت يارانه ثبت‌نام نكنند، منابع بيشتري در اختيار دولت براي دستيابي به اهداف عالي نظام و كمك به افراد نيازمند قرار مي‌گيرد و وظيفه همه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌، افراد صاحب‌نظر و اصحاب رسانه‌ است كه در اين روزها واقعيت مسائل را توضيح دهند.

ميوه ممنوعه دولت!

حسن روحاني با بيان اينكه در ماه‌هاي پاياني سال 1392 شاهد كاهش تورم بوديم، اظهار كرد: «ميوه ممنوعه» در دولت يازدهم استقراض از بانك مركزي و جلوگيري از افزايش پايه پولي كشور بوده است و اميدواريم امسال مردم ايران شاهد آرامش، رفاه و عزت بيشتر در همه حوزه‌ها به ويژه در بخش اقتصادي باشند.

اسحاق جهانگيري نيز در نشست فرمانداران و استانداران با تأكيد بر اينكه بنزين و گازوئيل جزو كالاهايي هستند كه اگر در مقطعي بخواهيم قيمت آنها را افزايش دهيم شب قبل از آن قيمت‌ها را اعلام مي‌كنيم ، گفت: مردم انتخاب مي‌كنند كه در كدام گروه درآمدي هستند و علتش اين است كه دولت تلاش دارد در مرحله اول با اعتمادي كه به مردم دارد آنها احساس كنند كه يارانه نقش تعيين‌كننده‌اي در زندگي شان ندارد و بايد انصراف دهند.

وي در نشست استانداران و فرمانداران سراسر كشور اظهار داشت: قانون به ما گفته است كه نيازمند را مشخص كنيم و بعد از آنكه مردم سطح درآمدي خود را اعلام كردند دولت تصميم مي‌گيرد كه نيازمند كدام يك از سطوح هستند.

جهانگيري گفت: از روز 20 فروردين ثبت نام آغاز خواهد شد و بعد از ثبت نام فرصت ديگري براي كساني كه ثبت نام نكرده‌اند در نظر گرفته شده و بعد از آن اجراي فاز دوم ادامه مي‌يابد.

افزايش 24 درصد يا 66 درصدي !

شريعتمداري، معاون اجرايي رئيس‌جمهور نيز درباره آخرين وضعيت قيمت‌گذاري و ساز و كار عرضه انرژي با اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه‌ها گفت: دولت به دنبال آن است كه با يك شيب بسيار ملايم نرخ حامل‌هاي انرژي حداكثر تا سقف 24 درصد افزايش يابد.

به گزارش مهر، با اظهارات روز گذشته معاون اجرايي رئيس‌جمهوري، قيمت اين سه فرآورده نفت و گاز را با حداكثر 24 درصد افزايش به علاوه 5 درصد عوارض فروش فرآورده‌هاي نفتي مصوب مجلس مي‌توان محاسبه كرد.

بر اين اساس، با احتساب 24 درصد افزايش قيمت اعلام شده از سوي معاون رئيس‌جمهور و احتساب 5 درصد عوارض فروش فرآورده‌هاي نفتي مصوب مجلس شوراي اسلامي بهاي بنزين، گازوئيل و سي. ان. جي با اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها افزايش حداكثر 24 و 5 درصدي را تجربه خواهد كرد. محاسبات انجام شده، نشان مي‌دهد با اين افزايش قيمت بهاي هر ليتر بنزين معمولي نيمه يارانه‌اي از 400 به حدود 520 تومان، بنزين سوپر نيمه‌يارانه‌اي حدود 650 تومان، قيمت هر ليتر بنزين معمولي آزاد حدود 910 تومان و قيمت هر ليتر بنزين سوپر آزاد حدود هزار و 50 تومان خواهد بود.

از سوي ديگر قيمت هر ليتر گازوئيل نيمه‌يارانه‌اي از 150تومان فعلي به حدود 200 تومان و قيمت هر ليتر گازوئيل آزاد به حدود 450 تومان به ازاي هر ليتر افزايش مي‌يابد.

معاون اجرايي رئيس‌جمهور افزود: 30فروردين يا اول ارديبهشت نرخ حامل‌هاي انرژي از سوي دولت اعلام مي‌شود و دولت در اين باره تصميم‌گيري خواهد كرد.

اما بر اساس اظهار نظر مشاور رئيس‌جمهور كه گفته بود يك ششم افزايش قيمت‌هاي دوره قبل حامل‌هاي انرژي افزايش خواهند يافت، افزايش 66 درصدي بنزين و گازوئيل را شاهد خواهيم بود.

(به گفته نيلي در دور قبلي بنزين از 100 تومان به 400 تومان افزايش يافت كه افزايشي 400درصدي داشت كه محاسبه يك ششم 400درصد حدود 66 درصد مي‌شود).

ممنوعيت هرگونه افزايش قيمت در زمان اجراي هدفمندي

همچنين معاون اجرايي رئيس‌جمهور در اين نشست گفت: بخشي از افزايش حامل‌هاي انرژي از قبل اعلام شده و دولت طي بخشنامه‌اي هرگونه افزايش قيمت را در زمان اجراي هدفمندي يارانه‌ها ممنوع اعلام كرده است.

اين عضو كابينه دولت همچنين با تأكيد بر اينكه در صورت هرگونه افزايش قيمت، بنزين 400 توماني ذخيره‌سازي شده در كارت‌هاي هوشمند سوخت مردم همچون گذشته به قوت خود باقي مي‌ماند، تصريح كرد: پس از ثبت‌نام افراد از طريق فرم‌هاي خوداظهاري كه در اواخر فروردين انجام مي‌شود، قيمت نهايي بنزين اعلام خواهد شد.

شريعتمداري درباره اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها گفت: نگراني ما اين است كه مبادا نيازمندان از قلم بيفتند. از اين رو با تبليغات درست از ثبت‌نام افراد متمكن جلوگيري مي‌كنيم و اين موضوع را هم پنهان نمي‌كنيم.

معاون اجرايي رئيس‌جمهور با بيان اينكه ستادهاي استاني هدفمندي يارانه‌ها بر اساس قانون تشكيل شده است، خطاب به استانداران دولت يازدهم اظهار داشت: تقاضاي ما از شما اين است كه جلسات ستادها تشكيل شود و تا پايان عمليات به صورت منظم تشكيل شود.

شريعتمداري با تأكيد بر اينكه ما اصلاً به اين معتقد نيستيم كه آنهايي كه اعلام نياز به يارانه مي‌كنند جزو فقرا هستند و آنهايي كه ثبت‌نام نمي‌كنند جزو اغنيا، تصريح كرد: ما خط فقري تعيين نكرده‌ايم.

وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا بنزين امسال تك‌نرخي مي‌شود يا دونرخي گفت: اين دو ديدگاه است؛ برخي معتقدند تك‌نرخي باشد و برخي معتقدند كه دو نرخي باشد اما كارت سوخت‌هاي شهروندان همچنان معتبر است.

شريعتمداري در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه درآمد همه اعضاي خانوار لحاظ شده است اما اين در حالي است كه طبق موازين شرعي حقوق زن به خود او تعلق دارد، گفت: ما مداخله در شرع مقدس نداريم و اين براي اطلاعات و آمار درآمد خانوار است.

انصرافي‌ها از ارديبهشت يارانه نمي‌گيرند

معاون وزير اقتصاد نيز با بيان اينكه انصرافي‌هاي يارانه از ارديبهشت سال جاري يارانه نمي‌گيرند، گفت: وقتي مردم متقاضي باشند يعني اجازه ورود به اطلاعات اقتصادي توسط دولت داده شده است.

به گزارش «جوان» همچنين شاپور محمدي در برنامه تلويزيوني پايش شبكه يك اظهار داشت: همانطور كه قانون تعيين كرده مردم مي‌توانند از يارانه استفاده كنند اما در مرحله جديد طبق قانون يارانه به افراد نيازمند كه به تشخيص دولت است پرداخت خواهد شد و اگر كسي نيازمند است بايد متقاضي باشد و فرم‌هاي مربوطه را پر كند. وي گفت: همه كساني كه خود را متقاضي معرفي كنند، تا زمان غربالگري يارانه دريافت خواهند كرد و افراد جديدي هم كه تاكنون يارانه نگرفته‌اند مي‌توانند در اين مرحله ثبت‌نام كنند.

به گفته معاون وزير اقتصاد، دولت قصد ندارد تا زماني كه افراد متقاضي نشده‌اند و مردم نيز اجازه ندهند، به اطلاعات اقتصادي آنها دست پيدا كند و وقتي مردم متقاضي باشند يعني اجازه ورود به اين اطلاعات توسط دولت داده شده است و در عين حال دولت اختيار قانوني نسبت به اين موضوع دارد.

نيلي: انصراف خيرخواهانه از يارانه

مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور با بيان اينكه شيب افزايش قيمت‌ها در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها ملايم خواهد بود، گفت: انصراف از دريافت يارانه‌ كاري خيرخواهانه خواهد بود.

مسعود نيلي با اشاره به اينكه افزايش قيمت‌ها به معناي خيز دوباره قيمت نخواهد بود، گفت: در مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها بايد بتوانيم از شرايط ركود خارج شويم.

نيلي در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري با بيان اينكه شرايط به لحاظ ركود تورم مساعد نيست، خاطرنشان كرد: اگر وضعيت بازار انرژي و آلودگي هوا را در نظر بگيريم، بايد بگوييم كه حتماً بايد فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها عملياتي و اجرايي شود.

وي انصراف‌دهندگان از دريافت يارانه را قهرمانان اقتصادي كشور دانست و گفت: اين افراد بايد مورد سپاس قرار بگيرند.

 

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
FRANCE
|
۰۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
0
4
نصف املاک مسکونی وغیرمسکونی شهری ، تمامی املاک مسکونی و زراعی وباغات روستایی فاقد سند ثبتی هستند، چگونه می خواهید کنترل کنید؟ مشاغل آزاد و دلالها را چطور؟
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
0
5
بسمه تعالی
با سلام به عرض برسانم دولت محترم چه گذشته و چه حال خودشان همه چیز را گران می کنند . و از ملت هم درخواست می کنند که از دریافت یارانه انصراف دهید . آقایان ، باید به این گرانی گزاف که کمر مردم را شکسته است پایان بدهند . ای مسئولین کشور کاری نکنید که ما بیشتر از این شرمنده اهل و عیال خود باشیم . اکثر مردم الان شرمنده اهل و عیال خود هستند . لطفا بجای ترسیدن مردم . به رفاه و راحتی ملت چاره اندیش کنید .!!
قادر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
0
5
سلام ، آقای دکتر روحانی شما مدیران ارشد دولتی وزارت خانه ها،استاندارها ، فرماندارها ، و ... وهمچنین رانت خوارها را بصورت خودکار حذف نمایید - آقایان لاریجانی ها شما هم با اطلاعات مربوطه نمایندگان مجلس ، قضات کشور و مدیران میانی و... را فشار آورده تا انصراف نمایند ، و همچنین مدیران شرکت های نیمه دولتی و خصوصی هم بصورت سلامت کنترل شوند ، تا کارگران و کارمندان بدبخت جامعه زنده بمانند .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
0
2
سلام لطفا موارد ذیل به به اطلاع مقامات برسانید:
اینکه سقف درآمدی برای استحقاق دریافت یارانه اعلام شده است امر خوبی است اما عادلانه نیست زیرا درآمد خانواده ای ممکنست از سقف درآمدی بالاتر باشد اما :
1-در تهران ساکن باشد و مخارجش از کسی که در شهرستان ساکن است بیشتر باشد
2- مستاجر باشد و فاقد خانه شخصی و مجبور است 50 درصد یا بیشتر از درآمدش را هزینه اجاره بها نماید
3- تعداد عائله اش از کسی که تعداد عائله اش کمتر ولی زیر سقف درآمدی است ، بیشتر باشد.
4- مخارج خورد و خوراک‌، پوشاک و تحصیل و آموزشهای ورزشی و فرهنگی فرزندان بزرگتر یک خانواده از خانواده هایی که فرزندان خردسال دارند بیشتر است .
پس صرف اینکه سقف درآمدی ملاک در یافت یا عدم دریافت یارانه قرار گیرد عادلانه و صحیح نیست . و باید متغیر های فوق در تصمیم گیری لحاظ شود.
لطفا منعکس فرمایید.
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
0
6
بررسی حساب های بانکی افراد توسط دولت ؛ نوعی ... و خیانت محسوب می گردد.
دولت محترم باید صداقت داشته باشد کیاست

چودزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا.
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
0
3
اگه سرپرست خانوار دریافتی حقوق ماهانه اش 2 ونیم میلیون باشد وقبلا"ازدوسه بانک وموسسه قرض الحسنه برا تهییه جهیزیه دخترش و عروسی پسرش و هزینه دانشگاه فرزندش وام گرفته ودرحال پرداخت اقساط است .آیا چاره ای اندیشیده شده است ؟ مالکینی باداشتن ده ها هکتار زمین مزروعی را چگونه میتوان شناسایی کرد. متاسفانه دولت فقط کارگران وکارمندان را می تواند شناسایی واز دریافت حق طبیعیشان محروم سازد.
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
0
3
حقوق بگيران هميشه محكوم بوده اند حقوق بگيران هستند كه دولت ها زورشان به آنها مي رسد مشاغل ازاد كه فاقد اطلاعات دقيق و صحيح در دستگاههاي دولتي است.
علي
|
ROMANIA
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
1
5
اينقدر جوش نزنيد، كلك خوبي زدند! سايت اصلا باز نميشود!!!
رودست خورديد! بعد از 10 روز ميگويند مردم همه انصراف داده‌اند. كسي فرم را پر نكرده است(چون اصلا سايت باز نشد)!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
0
0
اقایان عقلا و معتدلین مدبر چرا از سبد کالای دور اول عبرت نمیگیرید؟ آیا خوشتان میآید که ملت غیور و انقلابی ایران را ملتی فقیر و مفلوک و گرسنه و درمانده یک سبد کالا به جهانان معرفی نمایید؟
اولاً چه اجباری دارید که سبدکالا بدهید با وجود التماسها و ناله هایتان از نبود بودجه و اعتبار؟
دوماً اگر بودجه دارید همان یارانه های نقدی را بدهید و اینهمه تنش و تحقیر و فقر و فلاکت در مملکت ایجاد نکنید.
سوماً به جای اینکه یک سازمان عریض و طویل با هزینه های گزاف و ... را راه بیاندازی تا کالاهای سبد ی را تامین و توزیع کنید و مردم هم با خفت و زحمت و ... کالاهایی را بگیرند که بعضاً مورد نیازشان نیست.
بیایید پول هر سبد را به حساب افراد واریز کنید و مقرر کنید که از فروشگاههای زنجیره ای و مشخص کالاهای مورد نیازشان را خودشان تامین کنند. تا بدینوسیله هم هزینه گزافی و نیروی انسانی زیادی را صرف نکنید و هم راههای سوءاستفاده و ... حتمی این روش را از بین ببرید. و هم مردم با احترام و آبرو مندی و بدون زحمت و ناراحتی حضور در صفهای طویل آنچه را که نیاز حقیقی شان است را دریافت نمایند. و هم چرخ اقتصاد داخلی کشور بخوبی بچرخد و تقویت گردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار