کد خبر: 639629
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳
از نگاه معاون سیما؛
مجموعه پايتخت 3 كه در نوروز امسال پخش شد بيش از ديگر برنامه هاي سيما نظر مخاطب را جلب كرد. معاون سيما در يادداشتي پيام هاي اين طنز اجتماعي را بررسي كرده است.

روابط عمومی رسانه ملی؛ مجموعه پايتخت 3 كه در نوروز امسال پخش شد بيش از ديگر برنامه هاي سيما نظر مخاطب را جلب كرد. "علی دارابی" معاون سيما در يادداشتي پيام هاي اين طنز اجتماعي را بررسي كرده است .

سريال پايتخت 3 در نوروز 93 از سيماي رسانه ملي برابر نظرسنجي ها و ارزيابي ها، همچنان در صدر مجموعه هاي نمايشي و ويژه برنامه هاي سيما و نوروز بوده است. يك دغدغه مهم براي معاونت سيما و دست اندركاران سريال در خصوص سري سازي پايتخت وجود داشت كه آيا بيننده و رضايتمندي مخاطب در پايتخت 1 و 2 در پايتخت 3 هم تكرار خواهد شد؟ دستيابي به پاسخ اين پرسش و برطرف شدن نگراني ها، مطالعه، بررسي و زمان زيادي را به خود اختصاص داد و در يك اقدام هماهنگ، معاونت سيما و تيم توليد (نويسنده، تهيه كننده، كارگردان، بازيگران و ...) تصميم به توليد پايتخت گرفتند كه اقبال و رضايت عمومي مردم، حكايت از درستي اين تصميم بوده است. اما براستي دلايل موفقيت، محبوبيت، پيشتازي و رضايتمندي پايتخت 3 نزد بينندگان ميليوني در چه مواردي نهفته است؟
 
در يك دسته بندي كامل اهم اين دلايل عبارت است از:
 
    يكم) صيانت از زبان و گويش هاي محلي. يكي از نگراني هاي بزرگ سازمان علمي، فرهنگي، آموزشي يونسكو وابسته به سازمان ملل متحد آن است كه در روند جهاني سازي و جهاني شدن بيش از 2700 زبان، گويش و لهجه هاي محلي در حال نابودي است، زيرا زبان هاي مسلط و غالب بين المللي در حال هضم و بلعيدن همه گويش ها، لهجه ها و زبان هاي دنيا به نفع خود هستند.
 
   اگر بزرگ ترين پيام و دستاورد سريال پايتخت را حفظ، ترويج و صيانت از زبان، گويش و لهجه خطه شمال كشور بدانيم، سخن به گزاف نگفته ايم و اين نكته مهم را بايد بيش از همه اقوام ايراني قدر بدانند و خود بزرگ ترين حامي توليد اين قبيل مجموعه ها باشند.
 
دوم) اهتمام بايسته به مسائل اصلي كشور. هدفمندسازي يارانه ها يكي از بزرگ ترين اقدامات كشور براي اصلاح وضع اقتصادي كشور است. به ويژه آن كه در اواخر فروردين 93 دولت درصدد ثبت نام از واجدان شرايط يارانه است. وقتي در پربيننده ترين برنامه تلويزيوني به موضوع هدفمندسازي به صورت هنرمندانه و حرفه اي پرداخته مي شود اين يعني در متن سياست هاي نظام حركت كردن و تلاش براي اجراي موفق سياست هاي دولت محسوب مي گردد. افزون بر اين مساله محيط زيست كه امروزه به مثابه يك بحران جهاني است و در كشور كم آب و خشك ايران، حفظ محيط زيست و حمايت از دست اندركاران آن در يك سريال تلويزيوني مثال زدني است. و بالاخره مساله افزايش جمعيت را كه از راهبردهاي كشور است در سكانس ها، پلان ها و قسمت هاي مختلف پايتخت مي توان ديد كه اين اهتمام و توجه ستودني است.
 
    سوم) ترويج معنويت و ارزش ها. پايتخت در اين بخش كاري كرد كارستان. ترويج روزي حلال، مذمت دروغگويي و غيبت و سوءظن، نامگذاري فرزند به نام اهل بيت عليهم السلام، بخصوص انتخاب هوشمندانه نام فاطمه(س) در ايام شهادت حضرت زهرا(س)، تاثير دعاي والدين در موفقيت فرزند (درخواست نقي از مادر مرحومش براي پيروزي او در مسابقه كشتي)، تجلي مناسب رفتار و اعمال مذهبي (نماز نقي، ارسطو و همسر چيني او)، استعانت نقي از قرآن و بخصوص امام رضا(ع) و توسل به امام رئوف، بخش هايي از جلوه ها و نمادهاي ديني، ارزشي و مذهبي در پايتخت به حساب مي آيد.
 
 
 
چهارم) خانواده محوري. بي ترديد پايتخت نمونه اي موفق از الگوي زندگي ايراني اسلامي است. تكريم والدين (بابا پنجعلي)، احترام به بزرگ ترها، تشخص و منزلت زن در خانواده و ايفاي مقام مشورت و تصميم گيري آنان در عرصه هاي مختلف، همدلي، تعاون و معاضدت همه اعضا نسبت به سرنوشت يكديگر (عمل جراحي بهبود و گذشت سخاوتمندانه همسر ارسطو از اندوخته مالي براي مخارج عروسي و به صورت داوطلبانه آن را صرف عمل جراحي بهبود كردن)، زندگي ساده، بي پيرايه در عين قناعت و بي آلايشي و ارائه تصويري شايسته از زن مسلمان ايراني (هما، فهيمه و ...) را كه در همه شرايط در كنار همسر و اعضاي خانواده هستند بايد از ويژگي هاي سريال پايتخت برشمرد.
 
 
 
    پنجم) اميد و غرور ملي. قهرمان پايتخت (نقي) نماد يك انسان سختكوش، پرتلاش و مصمم براي رسيدن به هدف است. هدف او كسب مقام قهرماني در كشتي و افتخارآفريني براي مردم منطقه (علي آباد، مازندران به عنوان پايتخت كشتي ايران) و به اهتزاز درآوردن پرچم پرافتخار ايران است. قهرمان براي رسيدن به اين اهداف از هيچ تلاشي فروگذار نمي كند و تمام سختي ها را به جان مي خرد تا به پيروزي دست يابد.
 
 
 
    اين همان الگوي يك پهلوان و قهرمان ايراني است. و چه زيبا و هنرمندانه كارگردان در قسمت پاياني و در شب 12 فروردين (روز جمهوري اسلامي) به امام(ره)، شهيدان و نظام جمهوري اسلامي اداي دين مي كند و پيروزي ايران بر آمريكا، روسيه و چين و برافراشته شدن پرچم مقدس جمهوري اسلامي را با اجراي سرود دسته جمعي مردم (همبستگي ملي) در استاديوم ورزشي به نمايش درمي آورد. پايتخت يكسره غرور ملي، عرق ملي، همبستگي اجتماعي، وحدت اقوام (مشهدي، مازني و ...) را به رخ بيننده مي كشد و مخاطب از اين وحدت ملي احساس افتخار مي كند. و از رهگذر همين رخدادهاست كه دو ورزش مهم و پرطرفدار فوتبال و كشتي كه دومي به عنوان ورزش ملي و افتخار ايراني به حساب مي آيد، براي مردم و ورزش دوستان بازخواني مي شود. و لحظات غرور آفرين پيروزي قهرمان ايراني اشك شوق هر ايراني را در نوروز جاري مي سازد و هيچ حسي برتر از برانگيختن حس غرور ملي و وحدت ملي نياز مبرم امروز جامعه ما نيست.
 
    پايتخت، پيام هاي فراواني دارد كه بايد نويسندگان، هنرمندان و ديگر اصحاب قلم و هنر به آن بپردازند. استفاده از هنروران به صورت سنجيده (در ورزشگاه ها، تماشاگران، جلوه هاي ويژه، طراحي صحنه، لوكيشن هاي متعدد و جذاب، بازي هاي اثرگذار و به يادماندني هنرمندان، بهره گيري از موسيقي محلي و سنتي، تهيه كننده باسابقه و بالاخره كارگردان كاربلد، متعهد و وفادار به ارزش هاي جامعه را بايد از ديگر ويژگي هاي اين سريال برشمرد. پايتخت، طبق نظرسنجي ها بالاي 90 درصد بيننده داشت.
 
    پايتخت، سريال و مجموعه اي نمايشي اجتماعي با درونمايه طنز و كمدي بود كه زندگي يك خانواده ايراني را روايت مي كرد. پايتخت 1 با مهاجرت سازنده به تهران آغاز شد، پايتخت 2 به مساله اقوام ايراني و لزوم وحدت ملي و مذهبي پرداخت و در پايتخت 3 اميد و تلاش و افتخار ملي را مشاهده كرديم. آيا نبايد از اين تيم همدل و همراه انتظار ادامه كارهاي بيشتري داشته باشيم؟ راه قدرشناسي از آنان چيست؟ هر كسي بايد به وظيفه خود عمل كند. پايتخت سريالي بود كه خانه ها را گرم و ماهواره ها را خاموش كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار