کد خبر: 639627
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹
این روزها هر پیاده و سوار شدنی در کوتاهترین مسیر هزار تومان برای مسافران آب می خورد. نرخهای جدید را تا ابلاغ نرخهای مصوب کرایه های تاکسی، رانندگان تاکسی مشخص می کنند و مسئولان با تناقض گويي تنها به آشفتگی کرایه‌های تاکسی دامن می‌زنند.

این روزها هر پیاده و سوار شدنی در کوتاهترین مسیر هزار تومان برای مسافران آب می خورد. نرخهای جدید را تا ابلاغ نرخهای مصوب کرایه های تاکسی، رانندگان تاکسی مشخص می کنند و مسئولان با تناقض گويي تنها به آشفتگی کرایه‌های تاکسی دامن می‌زنند.
 
روزهای ابتدایی سال که می شود به رسم سنتی قدیمی کرایه های تاکسی افزایش پیدا می کند . حالا چه پارلمان نشین های تهرانی رای به گرانی ها داده باشند و یا هنوز قیمت های نهایی ابلاغ نشده باشد.نرخ ها را رانندگان مشخص می کنند و مسافرانی که از شلوغی و فشارهای مترو و اتوبوس به تاکسی پناه آورده اند مجبورند نرخ های اجباری رانندگان را بپردازند.
در  بهمن ماه سال گذشته نرخ کرایه های تاکسی با افزایش میانگین 25 درصد به تصویب شورا رسید و رسم هر ساله گراني كرايه هاي تاكسي به جا آمد . مدیران شهری گرانی هر ساله کرایه ها را به دلیل تورم و افزایش هزینه ها می‌دانند.

افزايش كرايه‌ها حق رانندگان تاكسي

ميرزايي يكي از رانندگان تاكسي است كه با وجود آشفته بازار اين روزها همان كرايه اي را مي گيرد كه روي برچسب جلوي تاكسي اش زده است. او درباره اين رسم هر ساله به خبرنگار مهر مي گويد: تاکسی جز حمل و نقل خصوصی به شمار می رود و از منابع دولتی استفاده نمی کند، از این رو افزایش نرخ کرایه تاکسی ها منطقی است. کرایه تاکسی ها باید متناسب با افزایش هزینه های زندگی بیشتر شود به نحوی که تاکسیرانان  از پس هزینه های زندگی خود برآیند.

او ادامه می دهد: تاکسیرانی جز مشاغل سخت است و یک راننده تاکسی سه برابر درآمد ماهیانه خود، هزینه استهلاک و نگهداری خودرو را دارد و همه این مسائل باید در تصویب نرخ کرایه تاکسی ها تاثیرگذار باشد.

اين راننده تاكسي اضافه می کند: هیچ نهاد و سازمانی از نظر مالی تاکسیرانی را حمایت نمی کند. دولت باید منافع تاکسیرانان را تامین کند.

او افزایش 25 درصدی میزان کرایه تاکسی ها را منطقی می داند و می گوید: افزایش نرخ تورم و بروز مشکلات معیشتی تاکسیرانان، افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ را ناگزیر کرده است. همچنین با توجه به هزینه‌های گزاف تعمیر و نگهداری تاکسی، راننده تاکسی باید مبلغی را به عنوان کرایه از مسافران دریافت کند که برای او صرف داشته باشد.

جايگزيني بسته هاي حمايتي به جاي گراني كرايه‌ها

اما گرانی ها دردی از رانندگان تاکسی درمان می کند ؟خاكي يكي ديگر از  رانندگان تاکسی به مهر می گوید: افزايش ميانگين 500تومان کرایه مشکلات ما را حل نمی کند. افزایش لوازم یدکی،هزینه لاستیک،تعویض روغن و... آنقدر بالا است که این میزان بخشی از آن را جبران نمی کند. حالا گرانی هزینه های زندگی که همه مردم درگیر آن هستند موضوعی جداگانه است.

او معتقد است: بهترین کمک به رانندگان تاکسی دادن بسته های حمایتی است که دراین سالها فقط وعده هایش را به رانندگان داده اند.

این راننده تاکسی ادامه می دهد: در تمام دنیا تاکسی یک وسیله حمل و نقل لوکس و گران است. راننده های تاکسی هم وضعیتشان مشخص است اما ما در این جا بازوی کمکی مترو و اتوبوس هستیم و بار کمبود اتوبوس و مینی بوس و تکمیل نبودن شبکه مترو را به دوش می کشیم. در حالی که اگر مانند همه دنیا وظیفه خودمان و مشتریان خود را داشته باشیم هر ساله درگیر کشمکش افزایش کرایه ها نخواهیم بود و در این میان مشکل قدیمی مسافر کش های شخصی هم حل می شود .

نرخ هاي رسمي از مسافران گرفته نمي‌شود

این گرانی ها چه تاثیری بر جیب مسافران دارد ؟محمد مرادي  مسافر خط میدان انقلاب به شهران می گوید: اگر کرایه ها 25 درصد گران شود، کرایه این خط نزدیک به بيش از 2 هزار تومان خواهد شد. در حالیکه اتوبوس و مترو در این منطقه بسیار محدود است و تنها وسیله دردسترس مردم این منطقه تاکسی است.

او ادامه می دهد: خبری از تاکسیها در روزهای برفی و بارانی نیست. روزهای پایانی سال هم که تاکسیها خالی و د ربستی می شوند. می گویند 80 هزار تاکسی در تهران فعالیت می کنند . غروبها نیز کمبود تاکسی در شهر بیداد می کند و صفهای طولانی در حاشیه خیابانها ایجاد می شود.  هیچگاه هم نرخهای رسمی از مسافران گرفته نمی شود.
 
علي حسيني مسافر هميشگي خط خيابان ويلا است او نيز درباره آشفته بازار اين روزهاي كرايه هاي تاكسي مي گويد: تا روز 16 فرودين ماه از ابتداي خيابان ويلا تا انتهايآن كرايه ها 550 تومان بود اما امروز بعد از تناقض در اعلام خبر گراني كرايه هاي تاكسي  برخي از رانندگان 700 تا هزار تومان كرايه مي گيرند . زماني كه به افزايش نرخ ها اعتراض مي كنيم مي گويند گفته اند نرخ هاي جديد گرفته شود تا برچسب ها نصب شود.

 

كرايه اضافه ندهيد

اين در حالي است كه ميثم مظفر مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران تاكيد كرده است تا زمان ابلاغ  نرخ هاي جديد دريافت كرايه اضافه تخلف است.

او ادامه مي دهد:  برچسب‌های جدید پس از تنظیم تاکسی‌مترها بر اساس نرخ‌های جدید بر شیشه جلویی تاکسی‌ها نصب می‌شود که تاکسیرانان و مسافران باید بر اساس آن کرایه را پرداخت و دریافت کنند.

وی همچنین با اشاره به نظارت بازرسان تاکسیرانی برای اجرای نرخهای جدید تاکید کرده  سامانه 1888 برای دریافت و ثبت گزارشهای شهروندان در همین خصوص فعال است و شهروندان می توانند با ارائه شماره پلاک تاکسی متخلف مراتب را برای رسیدگی اطلاع‌رسانی کنند.

تناقض گويي مسئولان و گرفتن ماهي از آب گل آلود !

امسال بر خلاف هر سال فرمانداري با مصوبه شورا در خصوص افزايش 25 در صدي كرايه هاي حمل و نقل عمومي مخالفتي نداشت و در نامه اي با مصوبه شورا موافقت كرده و تنها در خواست کرده که اين مصوبه از اول ارديبهشت ماه اجرايي شود.

غلامحسین آرام معاون عمرانی فرماندار تهران در رابطه به مصوبه شورا در مورد نرخ كرايه هاي حمل و نقل عمومي مي گويد: ما بر اساس بخشنامه ها و نامه های وزارت کشور و استانداری از شورا خواستیم زمان اجرای این مصوبه را از ابتدای اردیبهشت ماه سال 93 تغییر دهد. سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی تا آماده اجرای مصوبه شوند 15 روز زمان لازم است بنابراین چالشی میان دولت و مدیریت شهری در این خصوص وجود ندارد.
اعضاي شوراي شهر نيز با تاييد سخنان مسئولان فرمانداري زمان اجرايي شدن اين مصوبه را ابتداي ارديبهشت ماه اعلام مي كنند. به نظر مي رسيد همه امسال در خصوص گران كردن كرايه ها هم نظر باشند اما استاندار تهران در اظهار نظري همه گفته های ساير مسئولان را تكذيب كرد.

سید حسین هاشمی استاندار تهران با بیان اینکه تا اعلام و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، هیچ گونه افزایش قیمتی در نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی اتفاق نخواهد افتاد، مي گويد: نرخ حمل و نقل عمومی بر اساس سیاست‌های کلی دولت که هدفمندی یارانه‌ها نیز بخشی از این سیاست‌هاست، تعیین و به سازمان‌های حمل و نقل سراسر کشور اعلام خواهد شد.

استاندار تهران مي گويد: تا زمانی که مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرایی نشود، نمی‌توان درباره میزان افزایش نرخ کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی تصمیم‌گیری کرد. بنابراین ابتدا باید منتظر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باشیم و پس از بررسی‌های لازم در این باره به نتیجه نهایی برسیم.

اما سخنان استاندار نه تنها از گراني هاي غير رسمي جلوگيري نكرد بلكه اين تناقض گويي ها فرصت را براي برخي از رانندگان تاكسي و مسافربرهاي شخصي فراهم كرد تا كرايه هاي دلخواه خود را از مسافران بگيرند .

تصميمات خارج از قانون مسئولان

با این حال ابوالفضل قناعتي عضو شوراي شهر تهران هم در واكنش به سخنان استاندار تهران به مهر مي گويد: تا آنجا كه ما از قانون مي دانيم، استاندار به اين موضوعات ورود پيدا نمي كند. بر اساس قانون مصوبات شورا به فرمانداري ارسال و فرمانداري نيز 15 روز مهلت اعتراض دارد كه در اين مصوبه فرمانداري اعتراضي نداشته و اعلام كرده مي توان از اول ارديبهشت مصوبه را اجرايي كرد بنابراين طبق قانون امكان اجرايي مصوبه است مگر آن كه تصميمات خارج از قانون گرفته شود .

هر سال نمایندگان مردم تهران در هنگام تصویب لایحه افزایش کرایه های تاکسی، اتوبوس و مترو وعده می دهند نرخها به گونه ای تصویب شود که هم حقوق مسافران دیده شود و هم رانندگان، در حالی که نرخهای مصوب نه رانندگان را راضی می کند و نه مسافران را. افزایش کرایه ها با افزایش هزینه های رانندگان برابر نیست و اگر قرار باشد تمام هزینه ها هم از جیب مسافران برود تاکسی دیگر وسیله مناسبی برای جا به جایی های هر روز نیست. اما در این سالها هیچ بسته حمایتی جاگزینی نیز برای افزایش کرایه ها پیشنهاد نشده است.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار