کد خبر: 639592
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷
امروزه مد ومدگرایی نه تنها در نوع پوشش جوانان، بلکه در بخش‌های مختلفی از زندگی آنها تاثیرگذار بوده و دغدغه اصلی جوانان است.

خبرگزاری ایسنا: امروزه مد ومدگرایی نه تنها در نوع پوشش جوانان، بلکه در بخش‌های مختلفی از زندگی آنها تاثیرگذار بوده و دغدغه اصلی جوانان است.

 یکی از معضلات امروز جوامع بشری، بحث مد و مدگرایی و تطبیق دادن خود با شرایط هر روزه مدل لباس، آرایش موی سر و نوع پوشش است که متأسفانه در جامعه خودمان نیز با مصادیق زیادی از این پدیده روبرو هستیم. ترویج مد و پوشش‌های غیراسلامی یکی از برنامه‌های جنگ نرم از سوی کشورهای استعمارگر غربی است. گرایش به پوشش غربی به این دلیل است که جوانان را در شرایط تحریک و تهییج توسط رسانه‌های خارجی رها شده و از سوی دیگر در داخل کشور هیچ اقدامی در راستای الگوسازی برای آن‌ها، انجام نمی‌شود.

علیرضا 28 ساله یک فروشنده لباس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، گفت: بیشتر افرادی که به سراغ مدل‌های جدید و مد روز می‌آیند، از طبقه مرفه جامعه هستند و برایشان قیمت بالای آن کالا اهمیت ندارد، چراکه بیشتر آنها جوانانی هستند که به دنبال اجناس مارک دار و خاص می‌آیند.

وی افزود: بعد از مدتی که یک مد در جامعه جا می‌افتد قیمت‌های آن کالا به خاطر کپی‌برداری تولیدکنندگان داخلی پایین می‌آید و افراد متوسط و قشر پایین‌تر جامعه هم به سراغ همان مدها می‌روند.

این فروشنده لباس گفت: افرادی، مد را به بازار معرفی می‌کنند که این کار برایشان منافع اقتصادی دارد و آن را بسرعت در جامعه گسترش می‌دهند.

محمد فاروق صادقی، کارشناس ارشد روانشناسی در خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: مد، اشاعه سریع کالا یا گرایش یک رفتار در میان افراد جامعه است و به دلیل رابطه مستقیمی ‌که با حس تنوع‌طلبی دارد، بین نوجوانان و جوانان بیشتر دیده می‌شود.

صادقی با بیان اینکه توجه به مدگرایی گاهی مانند سیلی عظیم جامعه را فرا می‌گیرد و پس از مدتی کوتاه تغییر می‌کند، گفت: توجه به منشاء تغییر و تحولات و ریشه‌های آن قابل بررسی است.

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد مد و مدگرایی را یک امر کاملاً شخصی و سلیقه‌ای می‌دانند و معتقدند نمی‌توان افراد جامعه را مجبور کرد که برخلاف آنچه انتخاب می‌کنند و دوست دارند عمل کنند.

کارشناس ارشد روانشناسی در خراسان جنوبی گفت: انتخاب هرگونه لباس و آرایشی برای هر جامعه و فرهنگی مناسب نیست.

تنوع‌طلبی یا خودنمایی‌

این استاد دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی تصریح کرد: تنوع‌طلبی و نوگرایی از خصایص انسان است و همیشه او را به سمت نوشدن برای یک زندگی بهتر سوق می‌دهد. این نیاز از تغییرات اساسی دوران بلوغ و نوجوانی است که به شکل‌های مختلف در نوع رفتار، صحبت کردن و پوشش دیده می‌شود.

صادقی با بیان اینکه یکی از دلایل گرایش جوانان به مد به خاطر مورد توجه قرار گرفتن و پاسخگویی به نیازهای روانی آنها است، گفت: جوانان به دلیل داشتن روحیه تأثیرپذیر آمادگی بیشتری برای پدیده‌های نو دارند.

وی ادامه داد: دلیل دیگر می‌تواند سرخوردگی‌ها و نداشتن اعتماد به‌نفس و چشم و همچشمی‌ باشد که افراد را به سوی مدهای مختلف می‌کشاند.

این استاد دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: البته عده‌ای هم هستند که هیچ دلیل خاصی برای تبعیت از مد ندارند و فقط به خاطر این که این پدیده در جامعه رواج پیدا کرده از آن استقبال می‌کنند.

سید محمد حسینی، جامعه شناس واستاد دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه همیشه مد را طبقه مرفه جامعه تعیین می‌کند، گفت: آنها به دلیل داشتن منابع مالی و امکانات بیشتر می‌توانند از مدهای جدید استفاده کنند.

حسینی با اشاره به اینکه طبقه دیگر جامعه نیز این گروه را برتر از خود می‌داند و سعی دارد خود را با آن هماهنگ کنند، گفت: جوانان نیز به دلیل حس تنوع‌طلبی و زیاده خواهی نسبت به گروه‌های سنی دیگر بیشتر سعی دارند، خود را به این طبقه برسانند.

این استاد دانشگاه، مد را یک نوع خودنمایی در محیط اجتماعی می‌داند که مختص به جوانان نیست، بلکه همه رده‌های سنی را شامل می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار