کد خبر: 639527
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۴
تعطيلات نوروزي و آمار و حوادث سفر روي ميز معاونت گردشگري
به گفته سلطاني‌فر در تهران نيز كاخ موزه‌هاي گلستان، نياوران و سعدآباد روزانه به ترتيب 5 تا 7 هزار، 18 تا 22 هزار و نيز بالاي 50 هزار نفر بازديدكننده داشته‌اند.
الناز خمامي‌زاده

با اتمام تعطيلات نوروز و سفرهاي نوروزي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي پس از ماه‌ها اولين نشست خبري خود را برگزار كرد و موضوع آن را به ارائه آمار سفر در ايام نوروز اختصاص داد؛ هر چند محتواي اين نشست از اعلام خبر تحقق 57 ميليون اقامت در شب و 14 ميليون سفر در طول تعطيلات به فاجعه كشته شدن يك گردشگر نوروزي بر اثر مين، معضل كمبود سرويس‌هاي بهداشتي و سرانجام درخواست از ايرانيان مقيم داخل و خارج كشور براي كمك جهت شناسايي اشياي تاريخي قاچاق شده از ايران نيز كشيده شد.

به گزارش «جوان»، مسعود سلطاني‌فر در نخستين نشست خبري خود كه روز گذشته در معاونت گردشگري برگزار شد به تشريح اقدامات ستاد هماهنگي خدمات سفر پرداخت و آمار تعداد سفرها و اقامت‌ها در اين ايام را اعلام كرد؛ اعداد و ارقامي كه به گفته وي برخلاف آمارهاي نجومي و غيرواقعي سال‌هاي گذشته بر مبناي تعاريف سازمان‌هاي بين‌المللي گردشگري به دست آمده است. رئيس سازمان ميراث فرهنگي تعداد اقامت در شب مسافران نوروزي سرتاسر كشور در فاصله زماني 29 اسفند تا 15 فروردين را 57 ميليون نفر اعلام كرد و اين را هم گفت كه طبيعتاً تعداد سفرها و اقامت‌ها از اين رقم بيشتر بوده است. به گفته سلطاني‌فر از اين تعداد اقامت 14 درصد به اماكن اقامتي آموزش و پرورش، 8 درصد به هتل آپارتمان‌ها و مهمانپذيرها، 17 درصد به مناطق استيجاري و خانه مسافرها و نيز حدود 18 درصد به مراكز اقامتي اعم از خوابگاه‌هاي دانشجويي، سالن‌هاي ورزشي، اماكن اقامتي ادارات و غيره اختصاص داشته است. رئيس سازمان ميراث فرهنگي همچنين با در نظر‌گيري 4 روز براي هر سفر از تحقق 14 ميليون سفر در ايام نوروز امسال خبر داد.

سلطاني‌فر در ادامه علاقه‌مندي سازمان به اطلاع از مشكلات واقعي عرصه گردشگري و شناخت نيازها و رغبت‌هاي مردم را دليل پرهيز مؤكد اين سازمان از آمارسازي كاذب دانست و تعداد كل بازديدكننده‌هاي اماكن تاريخي، فرهنگي و گردشگري ثبت شده در ايام نوروز را رقم قابل توجه 30 ميليون و 9 هزار و 500 نفر اعلام كرد.

همچنين به گفته او در تهران نيز كاخ موزه‌هاي گلستان، نياوران و سعدآباد روزانه به ترتيب 5 تا 7 هزار، 18 تا 22 هزار و نيز بالاي 50 هزار نفر بازديدكننده داشته‌اند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي در كنار اعلام آمار سفرهاي داخلي نوروزي به يك نكته تلخ هم اشاره كرد كه آن عدم تناسب نسبت گردشگر خروجي و گردشگر ورودي به كشور بود؛ اتفاقي كه منجر به منفي شدن تراز گردشگري ايران شده است. وي گفت: «آمار گردشگران خروجي در ايام نوروز و تورهاي نوروزي را در تاريخ 20 فروردين اعلام خواهم كرد چراكه تورهاي نوروزي تا 22 فروردين ادامه دارد و در اين مدت تعداد قابل توجهي گردشگر خروجي به كشورهاي همسايه داشته‌ايم كه اين يك معضل است چراكه تعداد گردشگر خروجي حدود دو برابر گردشگر ورودي است و اين موضوع در حيطه درآمد حاصل از ورود گردشگر به كشورمان نيز صدق مي‌كند.»

سلطاني‌فر البته به اين موضوع نيز اشاره كرد كه هزينه سفر داخلي در ايران در مقايسه با هزينه سفرهاي خارجي بالا است و ممكن است برخي گردشگران در مواجهه با تور يك ميليون و 500 هزار توماني كشور همسايه و تور 2 ميليون توماني داخل كشور سفر خارجي را ترجيح دهند! رئيس سازمان ميراث فرهنگي، بهتر خواندن وضعيت كشور و نتايج مذاكرات 1+5 را دليل رغبت تورهاي مختلف خارجي براي ورود به ايران دانست و از تلاش اين سازمان براي اقتدا به شعار سال جاري براي كسب درآمد و اشتغالزايي از محل جذب گردشگر به كشور، نمايش توانمندي‌هاي فرهنگي كشورمان به دنيا و گسترش آن و نيز تشكيل كميته‌اي وي‍ژه در سازمان جهت تحقق فرامين مقام معظم رهبري خبر داد. در بخش ديگري از اين نشست خبري، سلطاني‌فر همچنين به ارائه پاره‌اي توضيحات درباره انفجار مين زير چرخ خودروي حامل گردشگران در منطقه كوير شهداد و كشته شدن يك گردشگر و نيز كمبود سرويس بهداشتي پرداخت.

وي با قبول وجود مشكلات در حوزه گردشگري در سخناني نااميدكننده گفت كه سازمان ميراث فرهنگي نمي‌تواند بر بوم گردي و سفرهايي كه در طبيعت انجام مي‌شود، نظارت داشته باشد. وي كسب اطلاع درباره اين گونه مناطق را به شخص گردشگران سپرد و گفت: «‌بهتر است گردشگران قبل از سفر به مناطق طبيعي در خصوص مسائل آن منطقه اطلاع كسب كنند. مخصوصاً در خصوص مناطقي كه از قبل با مسائل و خبرهايي همراه بوده است. بايد با مديريت تورها و كسب اطلاع بروند.»

سلطاني‌فر در ادامه توضيحاتش به سفر اخيرش به اين منطقه اشاره كرد و گفت كه در اين سفر با مشكلي مواجه نشده است هر چند خبرنگاران حاضر در نشست در واكنش به اين سخن گفتند: «شايد زماني كه شما رفتيد آن محدوده هنوز مين‌گذاري نشده بود و بهتر است حالا به اين منطقه سري بزنيد!» رئيس سازمان ميراث فرهنگي درباره معضل كمبود سرويس بهداشتي نيز سخن گفت؛ معضلي كه قرار بود در سال‌هاي گذشته طي طرحي كه برخي آن را مضحك و طنزآميز مي‌خواندند، مرتفع شود اما هيچ‌گاه محقق نشد. سلطاني‌فر اما با اعتراف به وجود چنين مشكلي در حوزه گردشگري از مكان‌يابي مناسب براي تأسيس سرويس‌هاي بهداشتي سنتي و فرنگي براي گردشگران داخلي و خارجي خبر داد.

ادامه سخنان رئيس سازمان ميراث فرهنگي از دايره نوروز و تعطيلات نوروزي خارج و به تشكيل گروه كارشناسي و حقوقي «استرداد اشياي تاريخي ايران» كشيده شد. سلطاني‌فر در اين نشست خبري دو ساعته با اعلام خبر تشكيل گروه كارشناسي و حقوقي «استرداد اشياي تاريخي ايران» از هموطنان در داخل كشور و نيز ايرانيان مقيم خارج از كشور خواست كه در صورت اطلاع از وضعيت آثاري كه در دهه‌ها و حتي يك قرن گذشته به شكل غير قانوني از ايران خارج شده‌اند، مراتب آن را از طريق پورتال سازمان ميراث فرهنگي با مسئولان اين سازمان در ميان بگذارند تا توسط اين گروه، گنجينه‌هاي نفيس به كشور بازگردانده شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار