کد خبر: 639492
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
مديريت جهادي، نقشه راه توسعه حمل و نقل ريلي تهران
تلاش مديريت شهري براي توسعه خطوط مترو و اولويت‌دار بودن توسعه و گسترش اين شبكه حمل‌ونقل عمومي در حالي در ماه‌هاي پاياني سال دنبال شد كه بودجه و اعتبار لازم براي عملياتي كردن خطوط مترو به صورت مشخص و شفاف تعيين نشد تا شرايط لازم براي استفاده از فاينانس فراهم و مشكلات پيش‌رو برداشته شود.

همواره مسائل و مشكلات ترافيكي از بزرگ‌ترين معضلات كلانشهرها به خصوص ابر شهر تهران به حساب مي‌آيد كه مي‌توان اين مشكلات را با توسعه و گسترش خطوط مترو تا حدود زيادي برطرف ساخت، از سوي ديگر به واسطه توسعه خطوط مترو عملاً‌ در مصرف سوخت نيز صرفه‌جويي صورت خواهد گرفت و به تبع آن نيز از بار ترافيكي كاسته شده و به محيط‌زيست شهري هم كمك شاياني صورت خواهد گرفت.

توسعه مترو براي كاهش آلودگي و ترافيك شهري

به گفته حجت‌الله بهروز قائم‌مقام معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران درحال حاضر آلودگي هوا و ترافيك دو معضل مهم شهر تهران است كه ترافيك شهر تهران، وجود خودروهاي بي‌شمار و تعداد سفرهايي كه با حمل‌ونقل اختصاصي انجام مي‌شود، منجر به توقف طولاني شهروندان در شهر شده است، از سوي ديگر اين اقدامات منجر به افزايش آلودگي هوا و ايجاد مشكلات زيست‌محيطي براي پايتخت شده است. بر اين اساس رويكرد شهرداري تهران براي كمك به حل اين معضل، همواره استفاده از تجارب ديگر شهرهاي دنيا و همچنين استفاده از پتانسيل داخلي و شهرداري تهران در برنامه پنج ساله دوم و توجه صورت‌گرفته در اين برنامه به سمت و سوي كاهش آلودگي هوا و افزايش سهم حمل‌ونقل عمومي شهروندان است. به گفته قائم‌مقام معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران اجراي برنامه‌هاي شهرداري تهران در دو حوزه توسعه حمل‌ونقل عمومي و كاهش آلودگي هوا بدون حمايت دولت امكان‌پذير نيست. از آنجا كه مشكلات شهر تهران در برنامه‌هاي دولت قرار گرفته است اميدواريم با حمايت لازم از سوي دولت فعاليت‌ مربوطه را توسعه دهيم. وي با تأكيد بر اينكه يكي از اقدامات ما در دومين برنامه پنج ساله شهرداري محدود كردن ورود خودروها به محدوده مركزي شهر است، تصريح كرد: در برنامه‌هايمان قرار است با نگاه زيست‌محيطي ورود خودروها به محدوده طرح ترافيك‌ را كنترل كنيم و قرار است شهرداري تهران در محدوده مركزي طرح ترافيك توجه ويژه‌اي به كاهش آلاينده‌هاي زيست‌محيطي داشته باشد. استفاده‌ ناوگان تاكسيراني از خودروهاي هيبريدي و برقي و همچنين جايگزين موتورهاي برق نيز پيشنهاد ديگر شهرداري تهران در اين زمينه است. در ادامه برنامه آينده ما اين است كه محدوده مركزي شهر عاري از خودروهاي بنزيني شود چراكه يك موتورسيكلت با سوخت بنزين 30 برابر خودروي پاك و سه برابر خودروي يورو 2 آلودگي دارد.

اختصاص 60درصد بودجه به مأموريت‌‌هاي حمل‌ونقل

همچنين بهروز درباره بودجه حمل‌ونقل عمومي شهر تهران و نحوه اختصاص آن براي توسعه يا نوسازي ناوگان گفت: حدود 60درصد از بودجه شهرداري تهران براي سال آينده به مأموريت‌هاي حمل‌ونقل اختصاص يافته كه اين ميزان اعتبار سهم خوبي است و نشان مي‌دهد حمل‌ونقل بزرگ‌ترين معضل پايتخت است و از سوي ديگر 20 تا 25درصد بودجه سال آينده براي مترو خواهد بود كه بخش عمده‌اي از آن براي توسعه و قسمتي هم براي بازسازي و نوسازي حمل‌ونقل اختصاص پيدا خواهد كرد.

ظرفيت 470 كيلومتري مترو در پايتخت

شهر تهران در برنامه‌ريزي صورت‌گرفته نيازمند توسعه و راه‌اندازي 470 كيلومتر خطوط مترو و توسعه اتوبوسراني است و از آنجا كه در لايحه بودجه دولت سهم حمل‌ونقل عمومي بسيار اندك است، سهم شهرداري از بودجه 2ميليارد دلار در نظر گرفته شده است كه لازم است دولت و مجلس به اين بخش توجه ويژه‌اي داشته باشند. به گفته بهروز قائم‌مقام معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران، قرار است در سال آينده در بخش مترو حداقل 30 كيلومتر خطوط مترو توسعه يابد كه با حمايت دولت قطعاً توسعه مترو به ميزان اعلام شده انجام مي‌گيرد و همچنين ناوگان اتوبوسراني نيز توسعه‌يافته و تعداد اتوبوس‌‌هاي شهر به 10هزار دستگاه افزايش خواهد يافت. وي تأكيد كرد: در سفر به كشور چين دستاوردهاي بسيار خوبي حاصل شد؛ اينكه تمام خطوط مترو از طريق فاينانس كه عمدتاً چين انجام داده توسعه پيدا كند و قرار شده در تفاهم انجام شده 3هزار واگن تا چهار سال آينده به واگن‌‌هاي متروي شهر تهران اضافه شود.

افزايش 3 برابري ظرفيت جابه‌جايي مسافران مترو

همچنين محمدباقر قاليباف شهردار تهران در خصوص تحول در شبكه حمل‌ونقل عمومي افزود: در شهر تهران روزانه 3ميليون نفر با سيستم حمل‌ونقل ريلي جابه‌جا شده و از مترو استفاده مي‌كنند اما مصمم هستيم در پايان دوره، اين رقم را به بيش از 10ميليون نفر در حوزه مترو برسانيم. به اين ترتيب متروي تهران بيش از سه برابر افزايش ظرفيت خواهد داشت. اين افزايش ظرفيت نيز به دو روش توسعه خطوط و بالا بردن تعداد واگن‌ها صورت خواهد گرفت.

وي گفت: بر اين اساس من اين قول را به مردم تهران مي‌دهم كه در پنج سال آينده، بيش از 27 سال گذشته در حوزه توسعه مترو گام برداريم و به اين ترتيب چالش بزرگ آلودگي هوا را حل كنيم. شهردار تهران تأكيد كرد: در قريب به هشت سالي كه در شهرداري تهران توفيق خدمت داشتم، سفر به چين موفق‌ترين سفر در حوزه توافقات و سرمايه‌گذاري بود و توانستيم موفقيت‌هاي قابل قبولي در اين خصوص كسب كنيم. در ادامه نيز مردم تهران ثمرات آن را در ماه‌ها و سال‌هاي آينده خواهند ديد. دكتر قاليباف خاطرنشان كرد: امروز يكي از مشكلات ما اين است كه با اينكه مي‌توانيم ظرفيت فعلي متروي تهران را افزايش دهيم اما كمبود واگن مترو باعث شده سرفاصله حركت قطارهاي مترو پنج و شش دقيقه باشد. اين در حالي است كه تلاش مي‌كنيم اين سرفاصله حركت قطارها را به سه دقيقه كاهش دهيم.

شهردار تهران در خصوص دستاوردهاي سفر به كشور چين گفت: شهرداري تهران و چين يك كارخانه واگن‌سازي را در شهر تهران به صورت مشترك احداث كرده‌اند كه 49درصد آن متعلق به چين و 51درصد اين كارخانه نيز متعلق به شهرداري تهران است. ما درصدد آن هستيم كه واگن‌هاي موجود را به بيش از دو برابر افزايش دهيم، به نحوي كه بخشي از واگن‌ها را در ايران توليد كرده و بخشي را نيز از چين تأمين كنيم. به اين ترتيب در جريان اين سفر توافقات خوبي در اين زمينه صورت گرفت.

قاليباف افزود: همه تلاش ما اين است كه بتوانيم ظرفيت واگن‌هاي مترو را تا مهرماه سال جاري در شهر تهران افزايش دهيم، به حدي كه مردم كاملاً حس كنند قطارها زودتر به ايستگاه‌ها مي‌رسند و مي‌توانند در فاصله كمتري مسافران را جابه‌جا كنند. وي با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته به منظور توسعه سرمايه‌گذاري خارجي در شهر تهران در جريان سفر به چين گفت: در اين سفر جلسه‌اي با تجار چيني و سرمايه‌گذاران ايراني مقيم چين داشتيم. در اين جلسه تجار چيني با سابقه كار در ايران حضور داشتند و بعضاً تجار جديدي نيز حضور پيدا كرده بودند كه آنها نيز تمايل به همكاري داشتند، همچنين تجار و فعالان اقتصادي ايراني مقيم چين نيز حضور پيدا كردند و طي آن مذاكرات خوبي به منظور افزايش حجم سرمايه‌گذاري در تهران صورت گرفت.

تأكيد شهرداري بر اجراي 3 خط مترو در بودجه سال 93

همچنين محمد پورزندي معاون مالي و اداري شهردار تهران در جلسه بررسي تبصره بودجه سال 93 پايتخت در صحن شوراي اسلامي شهر تهران گفت: سه خط مترو اولويت‌هاي شهرداري است كه براي اولين بار پذيرفته شده كه سه فاينانس بدون پيش‌پرداخت محقق شود و ضمانت آن را وزارت نفت انجام داده است. تلاش براي توسعه خطوط مترو در دوره‌هاي اخير مديريت شهري از افزايش چشمگيري برخوردار بوده است، به گونه‌اي كه در حال حاضر خطوط مترو از سه خط به پنج خط افزايش يافته است اما تلاش براي توسعه هر چه بيشتر خطوط مترو در پايتخت نيازمند عزم و هماهنگي لازم ميان مسئولان مديريت شهري، دولت و مجلس است تا بتوان با توسعه هر چه بيشتر و سريع‌تر خطوط مترو ظرفيت جابه‌جايي مسافر را در اين شبكه به 10ميليون نفر رساند؛ اقدامي كه مي‌تواند شبكه حمل‌ونقل عمومي پايتخت را متحول سازد.

همچنين سيدسعيد زمانيان‌دهكردي عضو كميسيون برنامه‌ريزي و بودجه مجلس ضمن اعلام اختصاص اعتبار ويژ‌ه‌اي از محل صندوق توسعه ملي براي حمل‌ونقل عمومي گفت: با وجود چنين اعتباري، شهرداري‌ها مي‌توانند با استفاده از فاينانس به ويژه در بخش قطار شهري اقدامات مؤثري انجام دهند كه اين موضوع مي‌تواند در بحث آلودگي هوا بسيار تأثيرگذار باشد.

گام بلند مترویی شهرداری پایتخت

در سال 93

سیدجعفر تشکری‌هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تکمیل بخش شمالی خط 3 مترو به طول بیش از 17کیلومتر و ساخت 12کیلومتر خط 7 مترو در سال 93 خبر داد و با اشاره به اینکه سال 93 مهم‌ترین سال در سال‌های اخیر برای حمل‌ونقل شهر تهران است، بیان کرد: شهردار تهران برای سال آینده نگاه ویژه‌ای در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی پیشنهاد داده است که در شورای اسلامی شهر هم به تصویب رسید.

وی از تکمیل بخش شمالی خط 3 مترو در سال آینده خبر داد و افزود: مهم‌ترین امری که در دستور کار قرار‌ دارد، تکمیل بخش شمالی خط 3 مترو به طول بیش از 17کیلومتر از حد فاصل بزرگراه شهید صیاد شیرازی و خیابان شهید بهشتی و در ادامه به سمت شمال تا جنوب نوبنیاد و از ارتش تا شهرک قائم است.

احداث 30كيلومتر مترو در سال جاری

همچنين هابيل ‌درويشي مديرعامل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه(مترو) از تعهد اين شركت براي ساخت و تحويل 30 كيلومتر خط مترو براي سال جاری به شرط تأمين اعتبارات خبر داد و گفت: بدون هيچ ترديدي اتمام پروژه بزرگ شهري سال(بخش جنوبي خط 3 مترو) جز با عنايت الهي، همت جهادي و ايثار ميسر و ممكن نمي‌شد. وي افزود: در سه سال مسئوليتم در شركت متروي تهران كه با شرايط خاص ناشي از فشارهاي اقتصادي دشمنان نظام به كشور قرين بود، به اتكاي فرهنگ جهادي و ايثار اجازه ندادم كار و تلاش در اين شركت متوقف شود كه يكي از مصاديق بارز آن بخش مياني و جنوبي خط 3 مترو به عنوان پيچيده‌ترين و سخت‌ترين پروژه متروي تهران است كه در آينده نزديك به عنوان يك وظيفه از خدمتگزاران مردم در مترو تقديم شهروندان خواهد شد. وي افزود: تعهد داريم در سال جاری طبق برنامه و برآورد بودجه ارائه شده،30 كيلومتر ديگر شامل نيمه شمالي و پاياني خط 3 و بخش‌هايي از خط 6 و خط 7 را تكميل و براي بهره‌برداري تحويل دهيم و اعلام مي‌كنيم در صورت اختصاص اعتبار و بودجه كافي حتي توان اين را داريم كه بيشتر از اين ميزان در سال به شبكه متروي كشور بيفزاييم. درويشي با اعلام اينكه در ايام تعطيلات، كارگاه‌هاي مترو تعطيل نبود، گفت: شركت مترو مطابق برنامه بايد پروژه‌هاي خطوط3، 6 و 7 و تهران- پرند و تهران- ورامين را پيش ببرد و براي تحقق اين مهم نبايد حتي يك روز هم تعطيل بود. مديرعامل شركت مترو تأكيد كرد: نيمه جنوبي خط 3 متروي تهران به خاطر عبور از مسيرهاي فرسوده شهري به اذعان برخي كارشناسان امر امكان پيشرفت و تحقق نداشت اما با اتمام و آماده‌سازي آن براي بهره‌برداري آن هم در كمترين زمان ممكن در تاريخ ساخت مترو در كشور ثابت كرديم براي هر كار عمراني و تجهيزاتي سخت‌تر از اين پروژه نيز آمادگي داريم، به شرطي كه اعتبارات موردنياز تأمين و حمايت‌هاي لازم انجام شود چراکه ساخت و توسعه مترو آن هم در تهران به خاطر بافت و تأسيسات فرسوده شهري به هيچ عنوان قابل قياس با هيچ پروژه عمراني نيست و تنها مختص و منحصر به جنس خود است و مي‌طلبد مسئولان ذيربط بيش از پيش خدمتگزاران مردم در اين عرصه را حمايت و پشتيباني كنند. مديرعامل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه(مترو) در بخش ديگري از سخنان خود در جمع مديران اين شركت و در تشريح برنامه‌هاي سال 1393 و سه سال آينده توسعه مترو تهران و حومه، برنامه‌محوري، روحيه مشاركت و همكاري، به كارگيري بهينه امكانات و منابع انساني را از مقدمات و ملزومات پيشرفت كار برشمرد و گفت: نقشه راه ما در مترو مديريت جهادي براي رسيدن به اهداف مدنظر مقام معظم رهبري در سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
0
0
الان حدود 10 ماه است که پله های برقی ایستگاه حبیب اله کار نمی کند . یک روز به 22 بهمن سال گذشته به مدت یک روز کار کرد بعد از آن دوباره قطع شد. مسئولان اول امور جاری مترو را انجام دهند ، وعده نسیه ندهند اگر راست می گویند اولا زمان حرکت قطارهای ایستگاهها را کم کنند ک. ثانیاً پله های برقی مترو را درست کنند . بعد به سراغ کارهای دیگر بروند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار