کد خبر: 639384
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
آزمایش‌ها نشان داده‌اند که میزان سکته قلبی در افراد در سه روز اول تغییر ساعات تابستانی و زمستانی حدود ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.
 آزمایش‌ها نشان داده‌اند که میزان سکته قلبی در افراد در سه روز اول تغییر ساعات تابستانی و زمستانی حدود ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.این تغییرات می‌تواند به دلیل برهم خوردن تعادل هورمونی باشد.
 زمان در ایران از هفته گذشته به ساعت تابستانی تغییر کرد و در اروپا از روز یک‌شنبه (۳۰ مارس/ ۱۰ فروردین) تغییر می‌کند. زمان تنها یک ساعت در شبانه‌روز جلو یا عقب کشیده می‌شود، اما تاثیرش روی افراد حساس می‌تواند غیرمترقبه و حتی بسیار شدید باشد؛ مثلا موجب سکته قلبی شود.

نتایج یک پژوهش از سوئد نیز با تحقیقات یادشده مشابه است. یکی از علل می‌تواند دچار شدن افراد حساس به بی‌خوابی باشد. خواب این افراد پس از تغییر ساعت روزانه مختل می‌شود، وضعیت هورمونی ‌آن‌ها بهم می‌ریزد و احتمال ابتلا به سکته قلبی افزایش می‌یابد.

یک شرکت بیمه درمانی در آلمان متوجه شده که درصد افرادی که به دلیل سکته قلبی پس از تغییر ساعت به بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند، به شکل بارزی بالاتر از سایر وقت‌هاست. این نتیجه پس از یک تحقیق درازمدت که از سال ۲۰۰۶ شروع شده، به دست آمده است.

برای کسانی که پوست چندان کلفتی ندارند، تغییر یک ساعت در شبانه‌روز می‌تواند به اختلال در ساعت درونی‌شان بیانجامد، بسیاری از آن‌ها دچار بدخوابی می‌شوند و از خستگی و نداشتن تمرکز شکایت می‌کنند. این نشانه در میان زنان بیشتر دیده می‌شود.
 
پژوهش‌های دیگر نشان می‌دهند که کودکان نیز در روزهای اول تغییر ساعت بدخلق و بهانه‌گیر می‌شوند. نتیجه تحقیق دانشکده روانشناسی هایدلبرگ روی ۵۰۰ کودک و نوجوان نشان می‌دهد که بدن نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال سه هفته وقت لازم دارد تا به ساعت جدید عادت کند.

جالب است که ۷۰ درصد مردم آلمان با تغییر ساعت تابستانی یا زمستانی مخالفند، این کار که با هدف صرفه‌جویی در برق انجام می‌شود، اصلا به مذاق مردم خوش نمی‌‌آید و بارها برای از میان برداشتن‌اش تلاش شده است.
 
کارشناسان برای افراد حساس راهنمایی دیگری دارند: از چند روز قبل از تغییر ساعت، کمی زودتر به رختخواب بروید و سعی کنید بدن‌تان را کم کم به این تغییر عادت دهید؛ از مواد طبیعی آرامش‌بخش هم می‌توانید استفاده کنید. اما دور قرص‌های خواب آور را بهتر است خط بکشید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار