کد خبر: 639159
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۷
كلاه قرمزي و پايتخت محبوب‌هاي نوروزي سيما
اين براي چندمين سال است كه برنامه تلويزيوني كلاه‌قرمزي و سريال پايتخت محبوب‌ترين برنامه‌هاي نوروزي شدند؛ سنتي كه دارد به يك عادت تبديل مي‌شود. هنوز كسي نتوانسته برنامه‌اي بسازد كه توان رقابت با اين دو مجموعه پرطرفدار را داشته باشد.
محمدصادق عابديني

اين براي چندمين سال است كه برنامه تلويزيوني كلاه‌قرمزي و سريال پايتخت محبوب‌ترين برنامه‌هاي نوروزي شدند؛ سنتي كه دارد به يك عادت تبديل مي‌شود. هنوز كسي نتوانسته برنامه‌اي بسازد كه توان رقابت با اين دو مجموعه پرطرفدار را داشته باشد. انتخاب سوژه‌هاي بكر و پرهيز از تكراري بودن باعث شد تا پايتخت 3 هم راه موفقيت‌آميز دو مجموعه قبلي اين سريال را طي كند و انتظار‌ها را براي ادامه اين سريال افزايش دهد.

به گزارش«جوان»، امسال پخش برنامه‌هاي نوروزي سيما كمي پيش از آغاز رسمي سال نو آغاز شد. يكي از دلايل اين تعجيل تقارن روزهاي پاياني تعطيلات نوروز امسال با فاطميه دوم بود. طبق روال هر ساله ويژه برنامه‌هاي مختلفي از سوي سيما براي داشتن يك نوروز مرفه در نظر گرفته شد. برنامه‌هايي كه سريال‌هايش كمي با تعجيل پخش شدند اما شروع رسمي آن بعد از برنامه‌هاي سال تحويل بود.

امسال تلويزيون گويا قصد داشت ركورد‌هاي خودش را بشكند و اين كار را با طراحي برنامه‌هاي سال تحويل به طولاني‌ترين نحو ممكن شروع كرد. برنامه‌هاي چندين ساعته تحويل سال نو همزمان در چند شبكه سيما پخش مي‌شدند و هر شبكه سعي داشت مهمانان خاص‌تري را به استوديوي خود دعوت كند. اين اصرار بيش از حد براي شكستن ركورد طولاني‌ترين برنامه كار را به جايي رساند كه در ساعت‌هاي پاياني چهره‌هاي خسته مجري‌ها و مهمان‌هايي كه از انتظار طولاني كسل شده بودند، كيفيت برنامه را تحت تأثير قرار داده بود. به طور مثال در برنامه سال تحويل شبكه دو كه با اجراي زوج فرزاد حسني و آزاده نامداري اجرا مي‌شد و تا پاسي از شب نيز ادامه داشت بعد از ساعت حدود 23 بود كه تپق‌هاي پي در پي نامداري حتي واكنش حسني را نيز به همراه داشت و آن را نشانه‌ خستگي و گذشتن وقت خواب نامداري اعلام كرد. اما با وجود اين برنامه‌هاي كش دار و طولاني از روز اول فروردين ماه بود كه سيل فيلم‌هاي سينمايي، معادلات نوروزي را به هم ريخت.

جاذبه فيلم‌هاي اسكاري در تلويزيون

چند روز پيش از تعطيلات عيد، برنامه نوروزي سيما اعلام شد كه بخش مهمي از آن را فيلم‌هاي سينمايي تشكيل مي‌داد. در اين بين اسامي فيلم‌هاي اسكاري كاملاً به چشم مي‌آمدند. «جاذبه» و «12 سال بردگي» دو فيلم مطرح اسكار امسال كه بيشترين ميزان كسب جوايز را به خود اختصاص داده بودند، از طريق تلويزيون پخش شدند تا در كنار پخش فيلم بحث‌برانگيز«تايتانيك» امسال تلويزيون نوروز هاليوودي را براي مخاطبان خود به ارمغان بياورد. پخش فيلم‌هاي «سريع و خشن 6»، «رنجر تنها»، «جك غول كش»و«هابيت» از ديگر فيلم‌هايي بودند كه تلويزيون براي نوروز دست‌چينشان كرده بود.

تقريباً هر ساله انتخاب فيلم‌هاي مطرح قابل پخش از تلويزيون يكي از عواملي است كه باعث جذب بيننده پاي برنامه‌هاي سيما مي‌شود. اما در كنار اين فيلم‌هاي سينمايي برنامه‌هاي جذاب ديگري نيز وجود داشت كه هر ساله بيننده‌هاي زيادي منتظر ديدن آنها هستند.

از ديروز تا امروز با كلاه قرمزي

مجموعه تلويزيوني كلاه قرمزي يكي از محبوب‌ترين برنامه‌هاي تلويزيوني امسال بود. توليد مجموعه عروسكي كلاه قرمزي با آنكه به عنوان برنامه كودك از شبكه دوم پخش مي‌شود اما در عمل مخاطبانش را از بين قشر بزرگسال انتخاب كرده است. ايرج طهماسب كه خود از مجري‌هاي قديمي برنامه‌هاي كودك است و در دهه 70 دو عروسك كلاه قرمزي و پسر خاله را به تلويزيون آورد، توانسته است با استفاده از محبوبيت عروسك‌ها در بين مرد و اضافه كردن شخصيت‌هاي جديد به مجموعه كلاه قرمزي هر ساله حرف‌هاي نويي را براي گفتن در تلويزيون داشته باشد.

كلاه قرمزي كه تقريباً هر 10 سال يك بار نيز فيلم سينمايي از آن توليد و پخش مي‌شود، آنقدر مخاطب وفادار و پيگير دارد كه وقتي در زمستان پارسال شايعاتي درباره عدم پخش اين مجموعه پخش شد، فشارهاي زيادي را به صدا و سيما وارد كردند تا بالاخره توانستند پس از چند تأييد و تكذيب قول مساعد پخش اين مجموعه را بگيرند.

مجموعه كلاه قرمزي و عروسك‌هايي مانند فاميل‌دور، آقاي هم‌ساده، پسر عمه‌زا و حتي ببعي هر كدام شخصيت‌هاي مستقلي نه تنها در تلويزيون بلكه در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي نيز طرفداران فراواني دارند. با آنكه هر ساله طهماسب و جبلي سعي مي‌كنند عروسك‌هاي جديدي را به جمع شخصيت‌هاي اين مجموعه اضافه كنند و اين شلوغي گاهي باعث سردرگمي بيننده مي‌شود.

پايتخت كسب سومين مدال بهترين‌ها

اگر قرار بود براي ساخت سريال‌هاي تلويزيوني به كسي مدرك دكترا بدهند مسلماً يكي از نامزد‌هاي دريافت اين عنوان شخص سيروس مقدم بود. اين كارگردان آنقدر براي تلويزيون سريال ساخته و سريال‌هايش نيز پر بيننده بوده است كه تصور يك سال تماشاي تلويزيون بدون ديدن مجموعه‌اي جديد از سيروس مقدم كمي سخت است.

مقدم امسال سومين سري از سريال پايتخت را به شبكه يك آورد. پايتخت سريال دنباله‌داري است با داستان زندگي يك خانواده مازندراني كه زندگي‌شان به انحاي مختلف به پايتخت گره مي‌خورد. مجموعه اول اين سريال كه داستان مهاجرت خانواده «معمولي» به تهران بود يك سورپرايز تلويزيوني براي بينندگان سيما به شمار مي‌رفت. موفقيت خارق العاده اين سريال باعث شد تا مقدم با يك سال تأخير، مجموعه دوم پايتخت را به شبكه يك برساند و امسال نيز مجموعه سوم آن را. داستان زندگي «نقي معمولي» به همراه همسر و دو فرزندش است كه وظيفه نگهداري پدرش «بابا پنجعلي» را بر عهده گرفته و ارتباط نزديكي با پسرخاله‌اش «ارسطو عامل»دارد. اين خانواده مازني با مشكلات به ظاهر معمولي كه ممكن است براي هر خانواده ديگري نيز رخ دهد، مواجه مي‌شوند. اتفاقاتي كه كمتر در سريال‌هاي ديگر آنها را مي‌بينيم. امسال كه شبكه‌هاي ديگر سيما سعي داشتند با داستان‌هاي تكراري چون عشق پسر جنوب شهري به خانم دكتر پولدار يا دردسر‌هاي يك خانواده براي عروسي فرزندشان را به نمايش بگذارند، اين بار پايتخت داستان خود را در سوژه‌هايي مانند خراب شدن خانه به دليل رقص و پايكوبي مراسم عروسي، غرور شكسته يك مرد به خاطر باخت در كشتي و تلاش خانواده براي روحيه دادن به وي، نشان دادن مشكلات محيط‌بانان در كنار آموزش اهميت به حيات وحش و همبستگي يك خانواده براي حل مشكلات به نمايش گذاشت.

پرداختن به مسابقات كشتي كه ورزش اول كشورمان به شمار مي‌رود و در مازندران آنقدر برايش ارزش و اعتبار قائل هستند كه اين خطه به عنوان پايتخت كشتي ايران شناخته مي‌شود، يكي از نقاط قوت پايتخت3 بود. در طول اين سريال به خوبي مي‌شد حسي كه مردم شهرستان علي آباد روي كشتي و كشتي گيران دارند را مشاهده كرد. امسال نيز پايتخت 3 توانست گوشه‌اي از فرهنگ غني مردم مازندران را به نمايش بگذارد.

پايتخت 3، گوشه ديگري از هنر سيروس مقدم در كارگرداني و همچنين قدرت نويسندگي و شخصيت‌پردازي محسن تنابنده را به نمايش گذاشت. حالا مردم با تمامي شخصيت‌هاي اين خانواده مازني آشنا هستند، از نقي، هما، سارا و نيكا، بهبود فريبا تا ارسطو و بابا پنجعلي كاراكتر‌هايي كه در اين سه گانه براي بيننده‌ها به آدم‌هايي آشنا تبديل شده‌اند. مقدم توانسته با اين خانواده و داستان‌هاي آن 3 نوروز را از آن خود كند و اين محبوبيت را براي داستان پايتخت به وجود آورد كه حتي اگر تا سري دهم نيز اين سريال ادامه داشته باشد باز هم براي آن بيننده مشتاق وجود خواهد داشت.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
2
6
واقعا سریال محشری بود دست کارگردان وبازیگران بخصوص هما خانم درد نکنه که اسوه صبر هست
هلیا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
0
0
به نظر من اقای مهران فر نباید از سریال پایتخت دست بکشند چون نقش ایشان پر دیننده ترین نقش در سریال به حساب می اید پس من از اقای مهران فر خواهش می کنم که از سریال پایتخت نروند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار