کد خبر: 638835
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۷
مدير توليد فيلم:
فيلم تحسين شده «چ» كه با به تصور كشيدن حماسه مقاومت شهر پاوه، 48 ساعت از زندگي شهيد چمران را به نمايش گذاشته است، هفته اول اكران خود را پشت سر گذاشت. اين فيلم كه بالاترين استقبال از آن در اكران‌هاي دانشگاهي شده است، در فضايي اكران مي‌شود كه عده‌اي به خاطر اظهارات صريح ابراهيم حاتمي‌كيا درباره برخي از مسائل پشت پرده جشنواره فيلم فجر از وي ناراضي‌اند.
هادي عسگري
به طوري كه برخي تلاش كردند به خاطر اعلام نارضايتي از حاتمي‌كيا ارزش‌هاي فني فيلم را تحت‌الشعاع قرار دهند و نسبت به داستان «چ» ابراز ترديد كنند. سيد علي قائم مقامي، مدير توليد «چ» در گفت‌وگويي به نحوه ساخت اين فيلم اشاره مي‌كند كه در خلال آن به برخي از ايرادات مطرح شده به فيلم پاسخ مي‌دهد.
 
قائم مقامي مي‌گويد: بعد از پايان «رستاخيز» در فروردين ماه 91 طي ملاقاتي با مهدي كريمي تهيه‌كننده وقت فيلم قرار بر اين شد كه در «چ» به عنوان مدير توليد همكاري كنم، البته سابقه همكاري من با آقاي حاتمي‌كيا به قبل از «چ» بازمي‌گردد و در پنج فيلم سينمايي با ايشان همكاري كردم. جا دارد از آقاي مهدي كريمي كه در مقطع ابتدايي تهيه‌كننده فيلم بودند و زحمت بسياري كشيدند ياد كنم.
 
وي مي‌افزايد: در همان ابتدا كه فيلمنامه را خواندم متوجه شدم كه اين فيلم از لحاظ تداركات، پشتيباني نظامي و توليد پروژه بسيار سنگين و در بسياري از بخش‌ها فراتر از سينماي ايران است و همين موضوع سختي توليد اين فيلم را چندين برابر كرده است و به همين دليل از همان روزهاي آغاز پيش توليد، مذاكراتمان را با مسئولان مربوطه نظامي آغاز كرديم تا به لحاظ امكانات توليد هيچ مشكلي نداشته باشيم.
 
مدير توليد «چ» ادامه مي‌دهد: پس از پنج ماه پيش توليد سنگين در ابتداي تابستان 91 فيلمبرداري در شهر پاوه آغاز شد و صحنه اول فيلمبرداري مربوط به پرواز هليكوپتر بر فراز شهر پاوه است كه اتفاقاً همين صحنه سكانس ابتدايي فيلم نيز است. در مجموع حدود دو ماه در پاوه و در روستاي خانقاه از توابع اين شهر بوديم. همزمان با فيلمبرداري در پاوه، گروه صحنه و دكور در پادگاني واقع در شرق تهران مشغول ساخت دكور شهر پاوه شامل مقر بهداري، بيمارستان، ميدان اصلي و پادگان بودند كه با جزئيات كامل اين دكور بسيار سخت ساخته شد.
 
وي درباره انتخاب بازيگر نقش شهيد اصغر وصالي مي‌گويد: من قبل از شروع پيش‌توليد «چ» در پروژه «رستاخيز» با بابك حميديان كار كرده بودم كه بسيار بازيگر منضبط، دقيق و بدون حاشيه‌اي است اما پيشنهاد حضور او در اين فيلم به گروه كارگرداني مربوط مي‌شد كه در نهايت آقاي حاتمي‌كيا نيز قبول كرد و خوشبختانه بابك حميديان به خوبي توانست اين نقش را بازي كند. بابك حميديان جزو بازيگراني است كه هيچ وقت موقع قرارداد نوشتن با گروه توليد مسئله ندارد و آدم بسيار خوش‌اخلاق و منطقي است كه همين رفتار او در بازي‌هايش تأثير مي‌گذارد.
 
قائم مقامي درباره جايگاه «چ» در سينماي ايران معتقد است: «چ» جزو پروژه‌هاي بسيار سنگين و سخت ايران است. به خصوص در بخش نظامي به طوري كه در مدت فيلمبرداري‌ بيش از دو هفته به طور كامل هليكوپتر در اختيار داشتيم كه شامل سكانس‌هاي پاوه، بهداري و ميدان اصلي شهر بود و حجم سلاح‌، مهمات و ادوات مورد استفاده در اين فيلم نيز بسيار زياد است و در واقع اگر همكاري سپاه نبود، هرگز اين فيلم ساخته نمي‌شد و به اين دليل كه مسئولان ارتش علاقه‌اي به مشاركت در اين پروژه نداشتند به صراحت اعلام كردند كه ما با اين فيلم همكاري نمي‌كنيم. مسئولان ارتش به خود من اعلام كردند كه بنا به دلايلي با اين فيلم همكاري نمي‌كنند.
 
مديرتوليد فيلم «چ» درباره اينكه مي‌گويند محوريت نقش اصغر وصالي در فيلم بيشتر از چمران است، مي‌گويد: به اعتقاد من اين صحبت‌ها به هيچ‌وجه درست نيست و ديدگاهي كه آقاي حاتمي‌كيا داشت از ابتدا براي ساخت فيلم به همين شكل بود و چيزي كه ما در مرحله تحقيق و ساخت به آن رسيديم نيز همين بود و از عنوان كردن اين مطالب كه چمران در فيلم نقش محوري ندارد، واقعاً تعجب مي‌كنم. حاتمي‌كيا سال‌ها براي ساخت اين فيلم زحمت كشيده است و از سال 86 به دنبال تحقيق بود و در خصوص تمامي جزئيات فيلم تحقيق كرده بود و حتي همزمان با فيلمبرداري نيز هر موقع نكته‌اي به او عنوان مي‌شد، سعي مي‌كرد به طور كامل رعايت كند. اما اين را بايد در نظر بگيريم كه «چ» تنها برشي 48 ساعته از غائله پاوه است و طبيعتاً در اين 48 ساعت تمامي اتفاقات مربوط به آن نمي‌توانست عنوان شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار