کد خبر: 638792
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۸
"باید دوران تازه‌ای آغاز شود " این مهمترین و بلندترین حرف حاتمی‌کیا در صحبت‌هایش در خبرگزاری تسنیم بود، صحبت‌هایی که دوباره نشان داد حاتمی‌کیا فعلاً قرار است بدون محافظه‌کاری، عقب‌نشینی و تعلل مسیر تازه‌اش را ادامه دهد.

خبرگزاری تسنیم: سال ۹۲ تسنیم با خاطره خوش ملاقات با یک آرمان‌گرای تمام‌قد در دوران متظاهر به پایان آرمان‌ها تمام شد. ابراهیم حاتمی‌کیا مرد سال سینمای ایران، امروز میهمان خبرگزاری تسنیم بود.

سال شمسی برای همه ایرانی‌هایی که ۱۴ سال پیش، در سالن‌های ملتهب سینمای آن روزها به تماشای فیلم نفس‌گیری نشستند که بلندترین فریاد آرمان‌خواهانه تاریخ سینمای ایران بود همیشه با خاطره غمناک و سلحشور «حاج کاظم» و «عباس» به پایان می‌رسد. ساعت ۱۴ امروز، درست در روزهای پایانی اسفند، خبرگزاری تسنیم یک میهمان ویژه داشت، ابراهیم حاتمی‌کیا مرد اول این روزهای سینمای ایران امروز به خبرگزاری تسنیم آمد و مورد استقبال خبرنگاران و مدیران خبرگزاری قرار گرفت.

"باید دوران تازه‌ای آغاز شود" این مهمترین و بلندترین حرف حاتمی‌کیا در صحبت‌هایش در خبرگزاری تسنیم بود، صحبت‌هایی که دوباره نشان داد حاتمی‌کیا فعلاً قرار است بدون محافظه‌کاری، عقب‌نشینی و تعلل مسیر تازه‌اش را ادامه دهد. مسیری که درست یک ماه پیش در اواسط جشنواره کلید خورد. آغازی بر خروش مرد غیرقابل پیش‌بینی سینمای ایران. روز پنجم سی و دومین جشنواره فیلم فجر، حاتمی‌کیا با چشمان خیس و قرمز از سالن نمایش فیلم برج میلاد خارج شد. سرش را پایین انداخت و به سالن کنفرانس مطبوعاتی فیلم «شیار ۱۴۳» رفت، در حالی که این بار تصمیمی گرفته بود که قرار بود خبرنگاران بی‌خبر از ماجرا ؛ همه کسانی را که دو سال تمام در انتظار گفت‌وگو با مرد جنجالی سینمای ایران بودند به وجد بیاورد. و الآن درست یک ماه است که حاتمی‌کیا بدون محافظه‌کاری در حال طراحی راهی جدید در سینما و فرهنگ ایرانی است، خروشی که ظاهراً همچنان ادامه دارد.

حاتمی‌کیا اعتقاد داشت که باید مسیر جدیدی برای هنر هویتی در دوره جدید آغاز شود. مسیری که نیاز به هوشیاری فوق‌العاده بالاتری نسبت به دوره قبل دارد. گفت‌وگو درباره رابطه مردم، واقعیت و سینما بخش مهمی از گفت‌وگوی تسنیم با حاتمی‌کیا بود و حاتمی‌کیا معتقد بود این پاشنه‌آشیل سینمای ایران نیاز به تمرکز فوق‌العاده‌ای دارد.

مجید قلی‌زاده مدیرعامل خبرگزاری تسنیم در این نشست صمیمانه با تقدیر از حمایت ابراهیم حاتمی‌کیا از فیلم «شیار ۱۴۳» اقدام حاتمی‌کیا را شجاعانه و ایثار نامید. وی در ادامه خطاب به حاتمی‌کیا گفت: ما هنوز از کرخه تا راین را فراموش نکرده‌ایم. این واقعیت زندگی جانبازان بود نه این فیلم را و نه حمله‌های زیادی که به آن می‌کردند. من شما را یک فیلم‌ساز انقلابی و ارزشی می‌دانم چون برای طبقه خاصی فیلم نمی‌سازید؛ همیشه مردم را در نظر دارید و مردم نیز فیلم‌های شما را دوست دارند.

مدیرعامل خبرگزاری تسنیم افزود: به همین دلیل که مردم فیلم‌های شما را می‌بینند و کارهای شما را دنبال می‌کنند، شما زیر ذره‌بین هستید و مسئولیت فوق‌العاده سنگینی را به دوش می‌کشید. موضع ما درباره سینما را امام مشخص کرده است. امام خمینی(ره) در اوایل انقلاب با موضع‌گیری‌ای که در خصوص سینما کرد و  گفت: ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم، نشان داد که سینما ابزاری است که می‌توانیم با استفاده از آنها آرمان‌ها را منتقل کنیم. من این آرمان‌ها را در فیلم‌های شما می‌بینم، آرمان‌گرایی استفاده مطلوب از ابزار سینما است، ما با این کار فکر، ایده و نگاهمان را در قالب پیام‌های انقلاب به جهان صادر می‌کنیم.

قلی‌زاده در ادامه در خصوص حمایت حاتمی‌کیا از فیلم «شیار ۱۴۳» گفت: در حالی که همه عرصه را برای حضور یک فیلم تنگ کرده بودند شما خط را شکستید. و بعد از آن هم در خصوص جشنواره فجر گفتید که بهتر است این جشنواره نامش از فجر تغییر کند زیرا از اهدافش فاصله گرفته است. این واقعیت بزرگی است که فیلم‌سازی در ایران به‌سمتی رفته که به‌جای اینکه نیازهای مردم را برطرف کند جشنواره‌ای شده است. این حرفها نشان از ورود شما به عرصه سخت و حساسی بود. عرصه‌ای که امیدوارم با نگاه خاص شما ادامه پیدا کند.

حاتمی‌کیا بعد از بازدید از بخش‌های مختلف خبرگزاری تسنیم و آشنایی با بخش‌های مختلف خبرگزاری؛ پلاک دو کوچه دوازده خیابان میرزای شیرازی را ترک کرد، در حالی که پژمان لشگری‌پور، مدیر پروژه سینمایی «چ» او را همراهی می‌کرد. خاطره خوش دیدن یک آرمان‌گرا در دنیای متظاهر به پایان آرمان‌گرایی خاطره خوش پایان سال ۹۲ تسنیم بود. ابراهیم حاتمی‌کیا خودش مهترین نشانه برای دوران تازه‌ای است که می‌گوید باید شروع شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار