کد خبر: 638779
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹
حوادث چهارشنبه سوری در پنج سال گذشته جان چند شهروند را در سراسر ایران گرفته و چند مصدوم برجا گذاشته است؟

 

خبرآنلاین: حوادث چهارشنبه سوری در پنج سال گذشته جان چند شهروند را در سراسر ایران گرفته و چند مصدوم برجا گذاشته است؟

جشن چهارشنبه سوری بنا به اعتقاد ما ایرانیان مظهر پاکیزگی، زندگی، سلامت و نشاط است اما همین جشن با آتش افروزی های مخرب و انفجار ترقه های خطرناک به یک رویداد پر مخاطره و دلهره آور تبدیل شده است.

سوختگی و از بین رفتن چهره در کودکان، نوجوانان و جوانان از عوارض جبران ناپذیر استفاده از مواد محترقه و منفجره در شب چهارشنبه آخر سال است. بروز سکته قلبی در افراد مسن، سقط جنین در زنان باردار، شوک های روانی خطرناک در کودکان که بناگاه در معرض انفجار مواد محترقه و صدای مهیب آن قرار می گیرند، نابینایی و ناشنوایی از دیگر عوارض غیرقابل جبران حوادث مربوط به چهارشنبه سوری است.

حوادثی مانند آتش‌سوزی، قطع عضو و ویرانی اماکن در آستانه سال نو و چهارشنبه سوری، در واقع به سبب غفلت و عدم آگاهی نوجوانان و کودکانی رقم می خورد که برای لحظه ای شادی کاذب بدون در نظر گرفتن عواقب آن جان خود و سلامت دیگران را در بازار خطر به حراج می گذارند.

3 کشته و 1987 مصدوم در چهارشنبه سوری 91


دکتر محمد تقی طالبیان، رئیس اورژانس کشور به خبرآنلاین گفت: در سال گذشته 3 نفر در حوادث چهارشنبه سوری کشته و 1987 نفر دیگر مصدوم شدند که تعداد آقایان مصدوم نسبت به بانوان 3.5 بر یک بود. همچنین 11 نفر دچار معلولیت شدند.

همچنین میانگین سنی مصدومان به ترتیب در گروه سنی 20 تا 24 ساله و 15 تا 19 ساله بودند که گروه دوم شامل دانش آموزان و دانشجویان است.

به گفته طالبیان، در سال 91 ترقه، شایعترین نوع ماده محترقه که منجر به آسیب دیدگی افراد شد بود که پس از انفجار منجر به آسیب نسج نرم می شود در نتیجه از لحاظ فراوانی شایعترین نوع آسیب ها در درجه اول زخم، پارگی و بریدگی بود، سایر موارد نیز به ترتیب سوختگی درجه یک، ساییدگی و خراشیدگی ناشی از افتادن بود.

او گفت: اندام فوقانی که شامل دست، بازو، ساعد و انگشتان است شایعترین نواحی آسیب دیده مصدومان بود، چشم، صورت و اندام تحتانی شامل پا، ساق پا و ران به ترتیب دومین تا چهارمین نواحی آسیب دیده بدن مصدومان بود. همچنین اولین دسته مصدومان در حین آتش بازی آسیب دیدند و افراد عابر پیاده در حال گذر از معابر و خیابانها و افرادی که به تماشای آتش بازی می پرداختند به ترتیب دومین و سومین دسته مصدومان بودند.

9800 مصدوم در چهارشنبه سوری سال 87 تا 91

آرزو دهقانی، مدیر روابط عمومی اورژانس کشور تعداد کل مصدومین چهارشنبه سوری از سال 87 تا 91 را 9800 نفر در سراسر کشور اعلام کرد که جزئیات آن به شرح زیر است:

سال

تعداد کل مصدومین

تعداد قطع عضو

تعداد نقص عضو

91

1987 نفر

8 نفر

1 نفر

90

1980 نفر

17 نفر

3 نفر

89

2088 نفر

12 نفر

6 نفر

88

1928 نفر

8 نفر

2 نفر

87

1817 نفر

14 نفر

2 نفر


خدمات اورژانس به 2 هزار و 344 مصدوم

همچنین آرزو دهقانی، مدیر روابط عمومی اورژانس کشور به خبرآنلاین گفت: طی سه سال گذشته (89، 90 و 91) تیمهای امدادی اورژانس 115 در سراسر کشور بر بالین 2 هزار و 344 مصدوم حوادث ناشی از چهارشنبه آخر سال حاضر شدند که با استفاده از علم و تخصص شان توانستند هزار و 216 نفر را در محل درمان کنند و هزار و 125 نفر را بعد ارائه کمهای اولیه و خدمات پزشکی اولیه، برای دریافت مراقیت های تخصصی بیشتر به مراکز درمانی منتقل کردند.

دهقانی آمار مصدومان ناشی از حوادث چهارشنبه سوری را که در سراسر کشور برای دریافت کمک با اورژانس تماس برقرار کردند به شرح زیر اعلام کرد:

سال

تعداد کل مصدومان

تعداد مصدومان درمان شده در محل

تعداد مصدومان منتقل شده به بیمارستان

91

595 نفر

189 نفر

403 نفر

90

379 نفر

199 نفر

180 نفر

89

1370 نفر

828 نفر

542 نفر

88

1601 نفر

487 نفر

1114 نفر


دهقانی آماری درباره قربانیان حوادث چهارشنبه سوری اعلام نکرد و گقت: براساس قوانین موجود سازمان پزشکی قانونی کشور منبع ارائه آمار فوتی ها است. در تماسی که سازمان پزشکی قانونی کشور داشتیم اعلام شد که این سازمان آماری در خصوص حوادث چهارشنبه آخر سال ندارد.

آمار مصدومان از سال 84 تا 91 در تهران


حسن عباسی، مسئول روابط عمومی اورژانس تهران در گفتگو با خبرآنلاین، آمار مجروحان حوادث چهارشنبه سوری در تهران از سال 84 تا 91 را به شرح زیر اعلام کرد و گفت: آمار قطع عضو معمولا شامل قطع انگشت می شود:

سال

تعداد کشته ها

تعداد مجروحان

قطع عضو(انگشت)

آسیب چشمی

سوختگی

91

کشته نداشت

61 نفر

2 نفر

16 نفر

40 نفر

90

کشته نداشت

65 نفر

2 نفر

7 نفر

33 نفر

89

کشته نداشت

72 نفر

2 نفر

4 نفر

20 نفر

88

کشته نداشت

86 نفر

1 نفر

7 نفر

11 نفر

87

کشته نداشت

70 نفر

قطع عضو نداشتیم

9 نفر

31 نفر

86

کشته نداشت

35 نفر

2 نفر

6 نفر

14 نفر

85

کشته نداشت

81 نفر

2 نفر

14 نفر

51 نفر

84

کشته نداشت

122 نفر

3 نفر

5 نفر

55 نفر

85

کشته نداشت

81 نفر

2 نفر

14 نفر

51 نفر


به گفته عباسی، ارقام فوق به شهروندانی که در چهارشنبه سوری با اورژانس تهران تماس گرفته و تقاضای کمک کرده اند مربوط می شود و شامل مصدومانی که خودشان به بیمارستانها مراجعه کرده اند نمی شود.

حوادث حریق چهارشنبه سوری دوسال قبل

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر داری تهران آمار مصدومان و حوادث حریق چهارشنبه سوری دوسال قبل شهر تهران را به خبرگزاری خبرآنلاین به شرح زیر اعلام کرد:

سال

حریق

تعداد فوتی ها

تعداد مجروحان

تعداد نجات یافته ها

91

171 مورد

فوتی نداشتیم

7 نفر

نجات یافته نداشتیم

90

238 مورد

فوتی نداشتیم

3 نفر

3 نفر


این حوادث از ساعت 5 بعد از ظهر سه شنبه آخرسال تا ساعت 12 شب رخ داده است.

چه نکانی را در چهارشنبه سوری رعایت کنیم؟

در سال گذشته ترقه، آتش و نارنجک بیشترین حوادث را ایجاد کرده اند لذا مواد آتش بازی (محترقه و انفجاری) را از محل هایی که مطمئن هستند خریداری کنید. این مواد را از دست فروش تهیه نفرمایید. همیشه در مواقع آتش بازی جهت اطفاء حریق، آب، کپسول اطفاء حریق و حتی الامکان جعبه کمک‌های اولیه در دسترس باشد. مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشتی نیروی انتظامی و یا پلیس 110 اطلاع دهید.

در سال گذشته 47.9 درصد مصدومان حین بازی با مواد محترقه و 26.2 درصد در حین عبور به صورت عابر پیاده و یا حین تماشا دچار حادثه شده اند. استفاده از مواد آتش بازی هرگز به طور کامل ایمن نیست، حتی در صورتی که مراقبت کامل صورت گیرد.

حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی که از آن استفاده می کنند به وجود آید، بلکه برای کسانی که این مواد را درست می کنند نیز ممکن است اتفاق بیفتد. پس از مکان هایی که از مواد محترقه در آن استفاده می شود دوری کنید.

زخم، پارگی و بریدگی شایع ترین نوع آسیب بود و سوختگی درجه یک و خراشیدگی و ساییدگی در رتبه های بعدی قرار داشتند. بیشترین نواحی آسیب بدن به ترتیب دست (38.3 درصد) و چشم (23.7 درصد) بوده است. شما می توانید از عینک های محافظ یا حداقل عینک های طبی خود استفاده کنید و حتی الامکان در منزل بمانید.

بقایای مواد آتش بازی را سریعاً جمع آوری نکنید. حتماً 15 تا 20 دقیقه صبر کنید. بعد آن را جمع آوری کرده و در یک سطل محتوی آب بریزد و سپس دفع کنید. در صورت امکان یک شیلنگ آب در نزدیکی محوطه آتش آماده شود تا در صورت لزوم، بتوان از آن استفاده کرد. حتماً قبل از ترک محل، از خاموش شدن آتش مطمئن شوید.

کودکان و نوجوانان از اقشار آسیب پذیر هستند، استفاده از این مواد توسط آنان خطرات جدی به همراه داشته، سلامت آنان را به خطر انداخته و مرگ را به دنبال خواهد داشت. لذا از والدین تقاضا می شود در تهیه وسایل آتش‌بازی بی‌خطر فرزندانشان را همراهی نمایند. کودکان به هیچ عنوان شخصاَ نباید از مواد آتش بازی و محترقه استفاده نمایند. از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی به خصوص در منزل،‌ زیر زمین،‌ محل کار و ... جداً جلوگیری کنید. این مواد خاصیت خود به خودی آتش گیری و انفجاری دارند.

از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف جداًً خودداری کنید. مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را به طرف افراد دیگر پرت نکنید. هیچگاه مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید، زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز، به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد.

هیچگاه از الکل برای آتش گیری مواد استفاده نکنید. از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن چه در واحدهای مسکونی و چه در معابر، کوچه و خیابان خودداری نمایید. از پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه و موشک بر روی درخت ها، بام و بالکن منازل که از عوامل عمده بروز آتش سوزی است جداً‌ خودداری کنید. از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین و غیره بر روی مواد آتش گیر جداً خودداری شود.

از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله کپسول، اسپری، حشره کش ها و غیره بر روی آتش خودداری شود. از سوزاندن وسایلی چون کپسول گاز، لاستیک و آمپول و استفاده از مواد آتش‌زا نظیر بنزین، الکل، کاربیت و مانند آن جداً خودداری نمایید. از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست‌های برق یا ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی پرهیز کنید. از برپایی آتش‌های حجیم و غیرقابل مهار خودداری کنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار