کد خبر: 638773
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱
جمعی از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور این کشور طرح کلی مورد قبول‌شان برای توافق نهایی با ایران در خصوص برنامه‌های هسته‌ای این کشور را مشخص کردند.

خبرگزاری ایسنا: جمعی از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور این کشور طرح کلی مورد قبول‌شان برای توافق نهایی با ایران در خصوص برنامه‌های هسته‌ای این کشور را مشخص کردند.

به گزارش روزنامه اورشلیم پست، 82 سناتور آمریکایی شامل 41 سناتور دموکرات‌ و 41 جمهوری‌خواه در نامه خود خطاب به باراک اوباما رییس جمهور آمریکا ابراز امیدواری کردند که تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی توافق با ایران طی 4ماه آینده در وین به نتیجه برسد.

آنها همچنین در نامه خود خواستار گسترش فوری تحریم‌ها علیه ایران در صورت عدم موفقیت این مذاکرات شدند.

جمع‌آوری امضا از سوی سناتورهای آمریکایی از دو هفته پیش تاکنون آغاز شده است که به نوشته اورشلیم پست این نامه طی این هفته به کاخ سفید فرستاده خواهد شد.

یک منبع نزدیک به لابی صهیونیستی در آمریکا گفت که این نامه حامل یک بیانیه بسیار مهم در خصوص سیاست‌های سنا است که قواعد اصلی در توافق نهایی با ایران را مشخص می‌کند.

کشورهای عضو گروه 1+5 شامل (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) تلاش می‌کنند تا برای بر طرف کردن نگرانی‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به یک راه‌حل جامع نهایی دست پیدا کنند.

آمریکا اخیرا بر لزوم مذاکرات با ایران تاکید می‌کند. رییس جمهور این کشور و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا این مذاکرات را بهترین شانس برای حل مسئله هسته ای ایران می دانند.

به نوشته اورشلیم پست حامیان اصلی نامه ای که قرار است به کاخ سفید فرستاده شود لابی صهیونیستی آیپک است که همواره سنا را برای تحریم ایران و اعمال فشار بر این کشور تحت فشار قرار داده است.

براساس آمارهای وب‌سایت رسمی آیپک این لابی صهیونیستی مسوول بیش از 10 تحریم و قعطنامه‌ای است که آمریکا علیه ایران تصویب کرده است.

این سناتورها در نامه خود آورده‌اند که آنها هیچ حقی برای ایران در خصوص غنی سازی اورانیوم براساس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نمی‌شناسند. از این رو هرگونه توافق با ایران باید از امکان دستیابی این کشور به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

همچنین در این نامه تعطیلی سایت فردو،‌ تاسیسات آب سنگین اراک و سایت پارچین که از تاسیسات اصلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند خواستار شده است.

ایران همواره تاکید کرده است که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش کاملا صلح آمیز، مطابق با معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و این کشور اهداف نظامی را دنبال نمی‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار