کد خبر: 638763
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱
ناپدید شدن هواپیمای مالزیایی با 239 سرنشین، اتفاقی نیست که تنها باعث نگرانی کشورهای مالزی و چین باشد، بلکه مانند واقعه 11 سپتامبر 2001، تمام جهان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
خبرگزاری برنا: ناپدید شدن هواپیمای مالزیایی با 239 سرنشین، اتفاقی نیست که تنها باعث نگرانی کشورهای مالزی و چین باشد، بلکه مانند واقعه 11 سپتامبر 2001، تمام جهان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. 
 
همان‌طور که به دنبال حمله‌های تروریستی همزمان به برج‌های تجارت جهانی و ساختمان پنتاگون اتفاقات بزرگی در دنیا رخ داد و بسیاری از قوانین امنیتی و مهاجرتی کشورها تغییر کرد، اکنون هر اتفاقی که برای پرواز MH370 رخ داده باشد نیز جهان را وارد مرحله‌ای جدید خواهد کرد. 
 
با توجه به رخدادهای یک هفته گذشته، حتی اگر مشخص شود که هواپیمای بوئینگ 777 مالزی و همه سرنشین‌های آن سالم هستند، باز هم تغییرات جدیدی در صنعت هوایی جهان و همچنین قوانین بین‌المللی پرواز رخ خواهد داد. 
 
از آنجایی که حضور دو مسافر با هویت جعلی در هواپیما و کشف این موضوع برای مدت کوتاهی مسیر تحقیقات را به سوی بیراهه کشاند و از مسیر اصلی دور کرد، اینترپل با هدف پیشگیری از تکرار این نقص امنیتی، بار دیگر با جدیت دولت‌ها را مجبور خواهد کرد تا اطلاعات پاسپورت‌های مسروقه را در یک پایگاه واحد بین‌المللی به اشتراک بگذارند و خود نیز به آن توجه کنند. 
 
یکی از قوی‌ترین فرضیه‌های مطرح شده، ناپدید شدن پرواز MH370 را طعمه‌ای برای دولت خلق چین می‌داند تا مجبور شود قدرت ماهواره‌ای خود را به جهان معرفی کند.
 
چین از زمان جدی‌تر شدن ماجرای جزیره‌های مورد اختلاف با ژاپن، تمرکز بیشتری بر منطقه دارد و قادر است تا معمای پیش روی خود را حل کند، اما اکنون اگر مسیری که بوئینگ 777 پس از محو شدن از روی صفحه رادار طی کرده را اعلام کند، در حقیقت به قدرت ماهواره‌ای خود اعتراف کرده است. 
 
از سوی دیگر کاخ سفید نیز تمایلی ندارد تا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما روی جزئیات تکنولوژی ماهواره‌های تحت اختیار این کشور مانور دهد و تمرکز افکار عمومی ایالات متحده و جهان را از روی پیشرفت‌های دیپلماتیکی که به آن دست یافته، منحرف سازد و به سوی تجهیزات فضایی که می‌تواند کاربری نظامی داشته باشد، هدایت کند. 
 
اکنون براساس قوی‌ترین نظریه‌ها، با آن که ایالات متحده و چین از محل فرود یا سقوط MH370 اطلاع دارند، اما نمی‌توانند آن را به صورت غیر رسمی به گروه‌های جست‌وجوگر اعلام کنند؛ زیرا این گروه بزرگ بر اساس اطلاعات تایید نشده وارد یک موقعیت جغرافیایی جدید نمی‌شوند و باید منبع سرنخ مشخص باشد تا به رسانه‌ها نیز اعلام شود. 
 
قوی‌ترین فرضیه‌ این است که چین از ابتدا می‌دانست بوئینگ 777 ربوده شده و تنها یک حادثه هوایی مطرح نیست، اما ترجیح داد تا این نکته مهم را در فاصله چند روز و آهسته اعلام کند تا از شدت هیجان عمومی ناشی از بزرگی شوک منفی آن، کاسته شود. 
 
اکنون دولت مالزی به دلیل ربوده شدن یکی از هواپیمای خود مورد توجه جهان قرار گرفته، اما محافظه‌کاری‌های احتمالی چین و ایالات متحده، مسؤولان این کشور را عصبی و کلافه ساخته، زیرا دو قدرت بزرگ نظامی جهان دانسته‌های خود را با قطره‌چکان عرضه می‌کنند.
 
 
ناپدید شدن هواپیمای مالزیایی، دلیلی بزرگ است تا دانش فضایی دو قدرت بزرگ نظامی جهان را افشا کند و آنها در برابر این اتفاق مقاومت می‌کنند، زیرا مطمئن هستند که اگر توان ماهواره‌ای خود را افشا کنند، از آن پس جامعه بین‌الملل روی این موضوع تمرکز بیشتری خواهد کرد و نتیجه آن دردسرساز خواهد بود. 
 
اگر چین تحت تاثیر فشار افکار عمومی که نگران سرنوشت 153 مسافر چینی سرنشین پرواز MH370 به تبلیغ ناخواسته دانش ماهواره‌ای خود بپردازد، از این پس هر اتفاقی در دنیا رخ دهد، افکار جهانی از این کشور انتظار دارند تا با استفاده از تکنولوژی فضایی که در اختیار دارد، به ابهامات پایان دهد. 
 
از سوی دیگر چین و ایالات متحده نگران هستند جهان آنها را متهم کند که پیش از این می‌توانستند بسیاری از معماهای هوایی و دریایی حل نشده در دو دهه گذشته را با کمک ماهواره‌های خود حل کنند، اما این کار را نکرده‌اند. 
 
علاوه بر مسئله ماهواره‌ها، اکنون سازمان‌ها و شرکت‌های هواپیمایی جهان با چالشی جدید مواجه شده‌اند، زیرا از این پس مسافران هواپیماها نگران این موضوع خواهند بود که خلبان می‌تواند با اختیار خود، سیستم‌های ارتباطی پرواز را خاموش کند و به سوی هر مقصد جدیدی که می‌خواهد، ادامه مسیر دهد.
 
 
اکنون انتظار می‌رود در صورتی که مشخص شود «ظاهر احمد شاه»، خلبان مالزیایی در ربایش هواپیما نقشی داشته است، کشور مالزی با چالشی بسیار بزرگ در عرصه بین‌الملل مواجه خواهد شد و می‌بایست تاوان آن را پس دهد؛ اما در هر صورت بیشتر قربانیان 11 سپتامبر 2014، اتباع چینی بوده‌اند و ممکن است در آینده روابط دیپلماتیک میان چین و مالزی تحت تاثیر این واقعه قرار گیرد. 
 
در شرایطی که هر روز از حجم خبرهای رسمی منتشر شده درباره پرواز MH370 کاسته می‌شود، همزمان شایعات و خرافات با دامنه بزرگ‌تری گسترش می‌یابد و هر لحظه ابهامات بیشتری درباره علت ناپدید شدن بوئینگ 777 مالزی مطرح می‌شود. 
 
اکنون بخشی از افکار عمومی امیدوار است که مسافران و خدمه پرواز MH370 زنده باشند، اما این فرضیه در صورتی باورپذیر است که خلبان هواپیما فرودگاهی متروکه در منطقه‌ای خارج از محدوده رادار را انتخاب کرده و در امنیت و سلامت کامل فرود آمده باشد. 
 
همچنین این که با گذشت یک هفته، 239 مسافر بوئینگ 777 مالزی در چه شرایطی به سر می‌برند، چه می‌خورند و چه کسانی آنها را از هواپیما پیاده کرده‌اند یا داخل کابین نگاه داشته‌اند و مراقب بوده‌اند تا هیچ ارتباط مخابراتی یا اینترنتی با دنیای بیرون برقرار نکنند، پرسش‌هایی است که یک احتمال بسیار ضعیف را مطرح می‌کند. این که یک کشور دیگر در ربایش هواپیما مشارکت داشته و اکنون پس از در اختیار گرفتن جعبه سیاه هواپیما، خدمه و مسافران را به گروگان گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار