کد خبر: 638141
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶
بررسی سقف درآمد یارانه بگیران در گفت و گوی هدانا با قاسم عزیزی:
حذف یا عدم حذف یارانه بگیران این روزها به دغدغه اصلی دولتی ها تبدیل شده است.از همان روزی که اسحاق جهانگیری...


حذف یا عدم حذف یارانه بگیران این روزها به  دغدغه اصلی دولتی ها تبدیل شده است.از همان روزی که اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی در صفحه فیس بوک خود درباره سقف درآمدی کسانی که از گردونه یارانه بگیری حذف خواهند شد نظر سنجی کرد، گمانه زنی ها درباره سقف درامدی که باید حذف شوند داغ شده است و هر کس نظری دارد.

برخی از حذف درآمد های بالای 2 میلیون تومان می گویند و برخی معتقدند در آمدهای بالای 1.5 یا 2.5 میلیون تومان باید از دریافت یارانه نقدی محروم شوند.

با این حال اما قاسم عزیزی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نظر دیگری دارد و می گوید باید به دولت فرصت داد تا همه چیز را برنامه ریزی کند.

او معتقد است همه پیز به دولت بستگی دارد و مجلس نمی خواهد در این خصوص دخالت کند.

مشروح گفتگوی این نماینده مجلس با هدانا به شرح زیر است:

آقای عزیزی، اکنون که در آستانه اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی هستیم، طبق قانون دولت مکلف است که یارانه را به متقاضیان نیازمند اختصاص دهد و برای شناسایی آن‌ها سقف درآمدی بگذارد. سقف درآمدی یارانه بگیران از نظر شما چقدر باید باشد؟

در نظرسنجی های اعلام شده سقف درآمد را 2 میلیون تومان اعلام کرده بودند که به این ترتیب حذف یارانه خانوارها با 2 میلیون تومان در آمد محتمل است. در هر حال تعیین سقف درآمدی که مشمول یارانه بشود از اختیارات دولت است. دولت باید کارشناسی کند و دولت در ابتدا همه را ثبت نام می کند و  براساس شرایطی که دولت تعیین می کند .یعنی اگر کسی شرایطی که دولت تعیین خواهد کرد را نداشته باشد از یارانه بگیری حذف می شود. با این وجود  دولت هنوز سقفی برای در آمد یارانه بگیران تعیین نکرده است و مجلس هنوز در انتخاب شرایط، وارد ریز آن نشده است که میزان درآمد را تعیین کند و بگوید که سقف درآمد یارانه بگیران چقدر است.


به  نظر شما چه کسی کسانی باید از گردونه یارانه بگیری حذف شوند؟

حذف این افراد را باید دولت تعیین کند. حذف افراد از گردونه یارانه باید طوری باشد که بتواند به درمان و هم به تولید کمک کند و هم بتواند یارانه را به واجدان شرایط پرداخت کند و هم این که دولت کمبود منابع نداشته باشد که استقراض کند. رقم سطح درآمدش مشخص است. 48 هزار میلیارد تومان است که باید با این سطح درآمد باید به تولید کمک و درمان و ... کمک کند و آنچه که باقی می ماند به عنوان پرداخت نقدی بین یارانه بگیران باید به طوری تقسیم شود که دولت نخواهد از ذخایر بانک مرکزی استفاده کند. همانطور که گفتم  هنوز سقفی برای درآمد یارانه بگیران از سوی دولت تعیین نشده است که بتوان گفت که چه کسانی از گردونه یارانه حذف می شوند.

شناسایی دهک های درآمدی چگونه باید باشد؟

قطعا دولت ابزاری را به کار خواهد گرفت که با توجه به آنها دهک های درآمدی را شناسایی خواهد کرد. این کار براساس دسترسی به اطلاعات درآمدی خواهد بود. مثلا حقوق بگیر بودن یا داشتن املاک . دولت برای شناسایی دهک ها شاخصه های درآمدی را تعیین خواهد کرد. مثلا کسی که 4 واحد مسکونی را اجاره می دهد درآمدش معلوم است. البته دولت ابتدا داوطلبانه در اختیار خود مردم قرار می دهد که منابع درآمدیشان را اظهار کنند. دولت براساس منابع درآمدی که اظهار می کنند کارشناسایی می کند که آیا مشمول دریافت یارانه خواهد بود یا نه .

شما معتقدید، داشتن خانه و ماشین ملاکی برای حذف یارانه نقدی باشد یا خیر؟به عنوان مثال بازنشسته ای که 2 دانگ خانه کوچک دارد باید یارنه نقدی بگیرد یا نه؟

همه این ها را آیین نامه دولت تعیین می کند. دولت فعلا اعلام کرده است که به همه یارانه پرداخت می شود و هنوز شاخصه ای را تعیین نکرده است که بنده اعلام کنم که فرد بازنشسته ای با 2 دانگ خانه از یارانه محروم می شود. شاید بازنشسته ای در شهرستان 2 دانگ خانه داشته باشد که اجاره ی آن 200 تومان باشد و حقوق بازنشستگیش 500 تومان باشد اما بازنشسته ی دیگری حقوقش 5 میلیون تومان باشد.باید به دولت فرصت داد.


منبع: هدانا

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
0
0
ببخشید خیلی ها توی ایران اصلا درامد های پنهان دارند ...ممکنه یک نفر حقوق بگیر باشه 3 تومن بگیره ممکنه دو نفر با هم شاغل باشن زن و شوهر هر کذام 2 ملیون بگیرن یا خیلی از نظر سیستم کارمند و لی ذرامد اصلیشون ماهی 10 ملیونه که شمار این اشخاص بالاست یا اصلا کسی 3 ملیون بگیره ولی 1800 قسط بده اون موقع چطور میشه قضاوت کرد مثل سبد کالا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار