کد خبر: 637861
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۶
روز گذشته و ساعاتی پس از انتشار خبر ارتباط یک یا چند ایرانی با هواپیمای ناپدید شده مالزیایی، شایعات مختلفی از سوی برخی رسانه های غربی و صهیونیستی درباره احتمال در جریان بودن واقعه ای تروریستی شکل گرفت.

 در پی انتشار خبر حضور دو مسافر ایرانی با پاسپورت های جعلی در هواپیمای ناپدید شده خطوط هوایی مالزی، انتظار می رفت بار دیگر جو رسانه ای سنگینی از سوی رسانه های صهیونیستی علیه ایران آغاز شود. با این حال، با تأکید پلیس مالزی مبنی بر تروریست نبودن دو فرد مذکور، جلوی این روند گرفته شد. اما سوال اینجاست که پاسپورت های جعلی، چگونه به دست دو مسافر مذکور افتاده است؟


به گزارش ایسنا، «تابناک» در ادامه نوشت: روز گذشته و ساعاتی پس از انتشار خبر ارتباط یک یا چند ایرانی با هواپیمای ناپدید شده مالزیایی، شایعات مختلفی از سوی برخی رسانه های غربی و صهیونیستی درباره احتمال در جریان بودن واقعه ای تروریستی شکل گرفت. با این حال، پلیس مالزی به سرعت اعلام کرد که دو ایرانی سوار شده به هواپیمای مذکور، افرادی بوده اند که با هدف مهاجرت به اروپا در این کشور حضور داشته اند.


بر همین اساس، خبرگزاری فرانسه به جنبه ای کمتر مورد بحث قرار گرفته از واقعه اخیر پرداخته و می نویسد موضوع این دو مسافر ایرانی، می تواند سبب جلب توجه به دنیای تیره و تار قاچاق انسان، به ویژه در منطقه شرق آسیا شود. منطقه ای که مدت هاست به عوان مرکزی برای مهاجرت غیرقانونی و قاچاق انسان شناخته می شود.


اینترپل اعلام کرده که دو ایرانی مذکور با نام های «سید محمدرضا دلاور»، 29 ساله و «پوریا نورمحمدی»، 18 ساله، از طریق دوحه و پاسپورت های ایرانی خود به کوالالامپور سفر کرده بودند. در این شهر، آن ها ضمن استفاده از پاسپورت های جعلی، خود را به عنوان افرادی اتریشی و ایتالیایی تبار جا شده و سوار هواپیمای شماره 370 به مقصد پکن می شوند.


رونالد نوبل، دبیرکل اینترپل اظهار داشت می توان با قاطعیت فزاینده ای گفت که این دو فرد، تروریست نبوده و صرفاً افرادی بوده که در معرض قاچاق انسان قرار گرفته اند. با این حال، وی ابراز نگرانی کرد که سالانه بیش از یک میلیارد بار، مواردی رخ می دهد که افراد بدون ارائه پاسپورت های معتبر از نظر اینترپل، به سفرهای خارجی می روند.


در همین حال، پلیس تایلند اعلام کرده فرد ایرانی دیگری که در روند سفر غیرقانونی این دو تن نقش داشته، از طریق یک آژانس مسافرتی در «پاتایا» برای آن ها بلیت تهیه کرده است. این فرد که تنها نام کوچک وی (علی) اعلام شده، از پاسپورت های جعلی اروپایی بدین منظور استفاده کرده است.


یکی از مقامات ارشد پلیس تایلند در این زمینه گفته: «ما معتقدیم که این دو پاسپورت، از سوی یک باند تبهکار قاچاق انسان به سرقت رفته بوده که افراد را برای کار در کشورهای ثالث، به ویژه کشورهای اروپایی، به خارج انتقال می دهند». به گفته وی، «علی» در مالزی زندگی می کند و با باند تبهکاری که تخصصش قاچاق انسان از خاورمیانه به کشورهای اروپایی از طریق کشورهای ثالث است، ارتباط دارد. این حلقه، رابطینی در شهرهای پاتایا و فوکت در تایلند دارد.


این مقام تایلندی همچنین گفته که بر اساس برآوردها، سالانه حدود 2000 پاسپورت در تایلند مفقود شده و یا به سرقت می رود.


در ادامه، رئیس پلیس شهر پاتایا گفته که «علی»، خرید بلیت برای دو مسافر ایرانی مذکور را در تاریخ اول مارس و از طریق تلفن انجام داده است. وی در تماس با آژانس «گرند هوریزون تراول»، درخواست خرید ارزان ترین بلیت به مقصد اروپا را کرده است. چند روز بعد، این آژانس از موسسه بالادستی خود با نام «شش ستاره» درخواست می کند این بلیت ها را صادر نماید. یکی از دوستان علی، بهای بلیت ها را به صورت حضوری به گرند هوریزون می پردازد.


بلیت های مذکور بر اساس پاسپورت های جعلی با نام های «لوئیجی مارالدی» ایتالیایی و «کریستین کوزل» اتریشی صادر شده است. پروازی که برای کوزل رزرو شده بود، از کوالالامپور به پکن و سپس به فرانکفورت و آمستردام می رفت و مقصد نهایی پرواز مارالدی نیز کپنهاگ بود.


گفتنی است هر دو فرد اروپایی مذکور، اعلام کردند که طی سال های اخیر، پاسپورت هایشان در سفر به تایلند ربوده شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار