کد خبر: 637715
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
سيد محمد حسيني در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
وزير ارشاد دولت دهم گفت: از ديد دولت هنرمندان يكسان هستند و اولويت براي حمايت از هنرمند متعهد و ارزشي و آثار هنري ارزشمند وجود ندارد.

جوان‌آنلاين: سيد محمد حسيني، وزير ارشاد در دولت دهم در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»‌ با اشاره به نگراني‌هاي مقام معظم رهبري نسبت به وضعيت فرهنگي اظهار داشت: اهتمام به مسائل فرهنگي، همواره از سوي مقام معظم رهبري وجود داشته و ايشان به عنوان خبره‌ترين فرد در حوزه فرهنگ و هنر نكات دقيق و ظريفي را بيان فرموده‌اند كه مورد استفاده مسئولين و فعالان فرهنگي بوده است، اما با وجود اينكه مواضع و نقطه‌نظرات خيلي شفاف و روشني دارند، ظاهرا به توصيه‌هاي مكرر ايشان توجه چنداني نشده است.


حسيني افزود: مقام معظم رهبري در جلسه‌اي كه با اعضاي مجلس خبرگان داشتند، نگراني‌هاي اعضاي خبرگان را تاييد كردند كه در رويكرد فرهنگي نگراني‌هايي وجود دارد.


وي ادامه داد: وقتي گفته مي‌شود كه تقسيم‌بندي هنرمند ارزشي و غير ارزشي نداريم، تلقي كه در جامعه هنري كشور صورت مي‌گيرد، اين است كه از ديد دولت هنرمندان يكسان هستند و اولويت براي حمايت از هنرمند متعهد و ارزشي و آثار هنري ارزشمند وجود ندارد.


وزير ارشاد سابق با بيان اينكه در طول اين مدت دغدغه مسئولان فرهنگي دولت يازدهم بيشتر متوجه افراد شبه روشنفكر و دگرانديش بوده، گفت: به جاي آنكه چتر حمايتي بر سر همه هنرمندان به ويژه نيروهاي ارزشي باشد، مسئله اول اين مي‌شود كه مركز نشري با تخلفات فراوان، كارش را مجدد آغاز كند، يا به روزنامه‌هايي مجوز داده مي‌شود كه سابقه افراد و دست‌اندركارانش معلوم است و ديديم كه روزنامه آسمان حتي به يك هفته نرسيد با آن مواضع تند و افراطي، يك فرمان الهي را به عنوان يك امر غير انساني قلمداد كرد و در نتيجه توقيف شد.


وي با اشاره به تلاش براي احياي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران كه سال‌هاست منحل شده، عنوان كرد: دبير اين انجمن و برخي از اعضاي آن به خارج از كشور پناهنده يا فراري شده اند و بعضي از فعالان آن همكاران رسانه‌هاي بيگانه هستند، آن گاه اين مي‌شود مسئله مهم در حوزه كاري وزرات ارشاد.


حسيني همچنين به فيلم‌هاي جشنواره فيلم فجر اشاره كرد: در اين دوره به فيلم‌هايي مجوز داده شد كه برخي از آنها در توجيه فتنه 88 است؛ مثل فيلم «عصباني نيستم» و «قصه‌ها». اگر يك مورد بود مي‌گفتند اشتباهي رخ داده اما به نظر مي‌رسد رويكرد اين است. وقتي همه اين موارد دست به دست هم مي‌دهند طبيعي است كه علما و بزرگان ناراحت و نگران شوند.


وي ادامه داد: اين قضايا دست به دست هم داد تا اينكه مقام معظم رهبري نگراني‌هاي خود را در خصوص حوزه فرهنگ ابراز كردند و بعد هم آقاي رئيس جمهور در سخنراني خود به فعاليت ديگر دستگاه‌ها اشاره كردند و به نوعي خواستند بار مسئوليت دولت را كاهش دهند. در حالي كه گلايه‌ها و نگراني‌ها از دولت است نه از ديگر نهادهايي كه كار فرهنگي انجام مي‌دهند.


حسيني تصريح كرد: در جلسه خبرگان اينگونه اقدامات، محتواي‌ كتاب‌ها، فيلم‌ها و روزنامه‌ها  باعث نگراني شده است و نكته ديگر هم اين است كه ده‌ها دستگاه و نهاد فرهنگي هم كه فعاليت كنند، به هر حال مجوزها از سوي وزارت ارشاد صادر مي‌شود و هيئت نظارت كه اكثرا دولتي هستند كار نظارت را انجام مي‌دهند. بنابراين نمي‌توان ديگران را هم سهيم كرد و مسئوليت دولت را در اين باره كم‌رنگ ساخت.


اين استاد دانشگاه تهران تاكيد كرد: به نظر مي‌رسد كه بايد يك بازنگري صورت گيرد. فعاليت‌هايي كه در ماه‌هاي اخير بوده، در دوره سازندگي هم وجود داشته، با توجه به حساسيت‌هايي كه در كشور وجود دارد، اگر اين دولت هم بخواهد راه دولت سازندگي و دولت اصلاحات را در پيش بگيرد و اين خطوط قرمز ناديده گرفته شود و به دنبال راضي كردن افراد خاصي باشند بايد بداند كه آنها هيچ‌گاه هم راضي نخواهند شد و هميشه توقعات بيشتري دارند، بلكه دولت بايد با قاطعيت از مواضع و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و رهنمودهاي امام(ره) و مقام معظم رهبري تبعيت كند.


حسيني يادآور شد: در حوزه‌هاي مختلف نشانه‌هايي ديده مي‌شود كه موجب نگراني شده است. حتي برخي از كارهاي خوبي هم كه در گذشته بوده متوقف شده؛ مثلا در مناسبت‌هاي مختلف ما برنامه داشتيم، هر ساله در 9 دي جشنواره هنري برگزار مي‌شد، در مناسبت «قربان تا غدير» برنامه‌هايي بر پا مي‌شد يا جشنواره‌هاي قرآني راه‌اندازي مي‌كردند اما امسال از آنها خبري نيست و ظاهرا اعتبار چنداني به حوزه قرآن و حتي كانون‌هاي مساجد تخصيص پيدا نكرده است. در حالي كه مي‌بينيم به يك روزنامه دولتي يك جا هفت ميليارد تومان كمك مي‌شود.


وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر اين عوامل دست به دست هم داده و اين نگراني‌ها را موجب شده و اميدواريم تغييري در اين مسير صورت گيرد و دولت بتواند به وظايف خود كه در قانون اساسي آمده و در واقع رشد فضائل اخلاقي كه از وظايف جدي دولت است، توجه جدي شود. در اين زمينه نه تنها بايد موارد نظارتي و سلبي را مد نظر داشته باشد كه فرهنگ بيگانه در كشور ما تسري پيدا نكند بلكه بايد فعاليت‌هاي ايجابي هم از سوي دولت مورد حمايت قرار گيرد و ما شاهد رشد معنويت، اخلاق و ارتقاي آگاهي مردم نسبت به فرهنگ اصيل اسلامي باشيم.  

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
-
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
0
0
کی استاد دانشگاه تهران شد؟!
رضا قمى
|
-
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
0
0
من سال ٧٢ شاگرد دكتر بودم ، ايشان از سال ٦٩ عضو هيات علمى دانشگاه تهران بودند و در رشته فقه و حقوق داراى تاليفات ارزنده اى هستند كه جز منابع درسى نيز بشمار ميرود.
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
0
0
چرا...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار