کد خبر: 637641
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲
بعد از دیدار پرسروصدایی که هیات پارلمانی اروپا در سفارت یونان با دو تن از محکومان قضایی ایران داشتند، دیدار کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با نرگس محمدی هم حاشیه ساز شده است. این دیدار در سفارت اتریش انجام شده است.
مجله مهر: بعد از دیدار پرسروصدایی که هیات پارلمانی اروپا در سفارت یونان با دو تن از محکومان قضایی ایران داشتند، دیدار کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با نرگس محمدی هم حاشیه ساز شده است. این دیدار در سفارت اتریش انجام شده است.

اواخر آذرماه سال جاری یک هیات پارلمانی از اروپا به ایران آمد که حضور این هیات پارلمانی دو حاشیه پررنگ داشت. ابتدا دیدار پنهانی این هیات با نسرین ستوده و جعفر پناهی دو تن از محکومان قضایی ایران پس از اتفاقات سال 88 موجب اعتراض به عملکرد این هیات شد. وزارت خارجه سفیر یونان در تهران را احضار کرد و انگشت اتهام به سمت مجلس، کمیته حقوق بشر قوه قضائیه و وزارت خارجه گرفته شد و از هر کدام پرسیده شد که چه کسی اجازه این دیدار را به آن هیات پارلمانی داده است.



آذرماه امسال سفارت یونان میزبان دیدار هماهنگ نشده و پنهانی هیات پارلمانی اروپا با ستوده و پناهی بود

برخی نمایندگان مجلس این اقدام را نقض آشکار قوانین ایران و توهین به دستگاه دیپلماسی کشور عنوان کردند. نهایتا کاظم جلالی، رييس گروه روابط با پارلمان اروپا در مجلس، گفت که‌ معاون قوه قضائيه در پاسخ به سوال هیات پارلمانی گفته است از نظر اين قوه « هيچ مشکلی» برای ديدار نسرين ستوده و جعفر پناهی با افراد ديگری که می آيند، وجود ندارد اما این به معنای صدور مجوز برای انجام دیدار نبود.

 اتفاق حاشیه ای دوم در جریان دیدار این هیات با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام رخ داد. فیلمی که از این دیدار منتشر شد نشان می داد تاریا کرونبرگ رئیس دانمارکی هیات پارلمانی اروپا هنگام ورود آیت الله به اتاق از جای خود بلند نمی شود که این تعبیر به توهین شد. کرونبرک بعدا توضیح داد که به پروتکل آشنایی نداشته است.



سفارت اتریش میزبان دیدار هماهنگ نشده اشتون با نرگس محمدی و مادر ستار بهشتی بود



قاب عکس کوچکی که در پس زمینه تصویر دیدار اشتون با محمدی دیده می شود، مربوط به تقدیم استوارنامه سفیر اتریش به روحانی است

اما مشابه اتفاق اول در جریان سفر کاترین اشتون به ایران رخ داد. جایی که اشتون با برخی فعالان حقوق زن از جمله با نرگس محمدی از محکومان قضایی کشور دیدار کرد. این بار دیدار در سفارت یونان نبود. قاب عکسی که در پس زمینه تصویر منتشر شده از این دیدار دیده می شد، نشانه ای بود بر اینکه این دیدار هم در یکی از سفارتخانه های کشورهای اروپایی انجام شده است.

 اتریش، آلمان یا هلند؟ یکی از این کشورها میزبان دیدار اشتون با فعالان حقوق زن بودند. دیداری که به گفته مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه هماهنگ نشده و بدون هماهنگی انجام شده بود. سفیر اتریش در آبان ماه امسال استوارنامه خود را تقدیم رئیس جمهور کرد و با حسن روحانی دیدار داشت. تصویر ملاقات سفیر اتریش با حسن روحانی در پس زمینه یکی از عکس هایی که از دیدار اشتون با نرگس محمدی منتشر شده است دیده می شود.

کاترین اشتون در پایان سفر خود به تهران به این دیدارش اشاره کرده و گفته است «کسی نباید تعجب کند که در سفر من تمرکز زیادی بر موضوع حقوق بشر بود، با فعالان زن درباره شرایط زنان در ایران گفت‌وگو کردم، فعالیت‌هایی که از روزنامه‌نگاری تا کمک به پناهندگان افغان، بخش‌های مختلف جامعه مدنی را در بر می‌گیرد.»



برخی سفارت ها از جمله سفارت انگلیس در جریان حوادث پس از انتخابات قوانین بین المللی را زیرپا گذاشتند

مرضیه افخم گفته که سفارت اتریش به خاطر میزبانی از این دیدار از دستگاه دیپلماسی کشور تذکر گرفته است. اتریش و یونان تنها کشورهایی نیستند که سفارتشان در ایران قوانین کشورمان را زیرپا می گذارند. در جریان حوادث پس از انتخاب برخی از این سفارتخانه ها مستقیم و غیرمستقیم درگیر این حوادث شده بودند. رد پای کارمندان برخی سفارت ها در اغتشاشات دیده می شد. از جمله آنها سفارت بریتانیا بود.

 سایمون گس سفیر وقت انگلیس در آن مقطع به خاطر دخالت هایش در امور داخلی ایران از سوی علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عنصر نامطلوب خوانده شد. گس با انتشار مطلبی موهن درباره حقوق بشر بر روی سایت وزارت خارجه این کشور اتهاماتی را علیه ایران متوجه کرد.

سفارت فرانسه درتهران هم نقش پررنگی در حوادث پس از انتخابات داشنازک افشار، کارمند مرکز فرهنگی سفارت فرانسه که دربخش فرهنگی سفارت فرانسه به مدت 18 سال مشغول فعالیت بوده است، در این باره میگوید: مسئولان بخش فرهنگی این سفارتخانه ازشرکتش دربرخی تجمع های پس از انتخابات خبر داشتند. کلوتیدریس،تبعه کشورفرانسه هم از جمله کسانی بود که در این حوادث دستگیر شد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار