کد خبر: 637115
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
وزير اقتصاد:
وزير اقتصاد ضمن ابراز نگراني در رابطه با وضعيت اشتغال به ويژه متقاضيان جوان جوياي كار...
وزير اقتصاد ضمن ابراز نگراني در رابطه با وضعيت اشتغال به ويژه متقاضيان جوان جوياي كار، عدم بازگشت تعادل به بازار كار را بزرگ‌ترين تهديد عليه امنيت ملي برشمرد و افزود: آمار ايجاد اشتغال در سال‌هاي 90و 91 منفي 400هزار نفر بوده است(بيكار شدن 400هزار نفر نيروي كار شاغل)، اين در حالي است كه در سال 1391ميزان سرمايه‌گذاري در كشور 22 درصد كاهش پيدا كرده است. بد‌ين ترتيب در چنين شرايطي اشتغال وضع نامطلوبي خواهد داشت.
به گزارش «جوان»، علي طيب‌نيا، وزير امور اقتصادي و دارايي طي سخناني در جمع نمايندگان مجلس خبرگان رهبري با اشاره به كاهش ميزان تورم 5/5 درصدي در بهمن ماه سال گذشته به 4/0 درصد در بهمن ماه امسال، اين امر را نمايانگر موفقيت دولت در مهار تورم دانست. اين در حالي است كه وي ابراز اميدواري كرد تورم سال آينده به زير ۱۵ درصد برسيد.
   
   عكس سياست‌هاي اقتصادمقاومتي عمل شد
طيب‌نيا با ابراز تأسف از سياست‌هاي اقتصادي اعمال شده در ساليان اخير كه منجر به تشديد اثرات مخرب اقتصادي تحريم‌هاي قدرت‌هاي بزرگ شد، گفت كه به باور وي بين سياست خارجي دولت در ساليان اخير با سياست داخلي و به ويژه سياست‌هاي اقتصادي كشور طي اين مدت، به نوعي منافات وجود داشته است.
وي با بيان اينكه طي اين سال‌ها در جهت عكس سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، كه به منظور كاهش آسيب پذيري‌هاي نظام طراحي شده بود، حركت كرديم افزود: از يك سو در حوزه سياست خارجي به جاي تعامل سازنده، رويكرد تقابل‌جويي به تشديد تحريم‌ها انجاميد و در سياستگذاري‌هاي داخلي به ويژه سياست‌هاي اقتصادي به نوعي رفتار مي‌شد كه عملاً اقتصاد ما در جهت افزايش وابستگي بودجه‌هاي ساليانه كشور به منابع نفتي حركت مي‌كرد.
 
    كاهش 7 درصدي درآمد ايراني‌ها
طيب‌نيا با بيان اينكه ميزان درآمد متوسط شهروندان ايراني حدود 7 درصد طي يك سال كاهش پيدا كرده است، افزود: مجموعه كل توليد كالا و خدمات جامعه در سال 1391، نه تنها افزايش پيدا نكرد، بلكه 8/5 درصد كاهش يافت.
طيب‌نيا با بيان اينكه رشد منفي 8/5 درصدي اقتصاد كشور در شرايطي رخ داده كه ما با يك جمعيت جوان و نوعاً جوياي كار روبه‌رو هستيم، گفت: بر اساس آمار رسمي بانك مركزي، در طول فاصله سال‌هاي 1385 تا 1390 سالانه حدود 14 هزار نفر به تعداد شاغلين اضافه شده‌اند و اين در حالي است كه طي سال‌هاي 1380 تا 1385 سالانه 695 هزار نفر به تعداد شاغلين افزوده مي‌شده است.  وي گفت: همه اينها در حالي است كه آمار ايجاد شغل در سال 1390 منفي 200 هزار نفر بوده است، يعني در آن سال نه تنها شغل جديدي ايجاد نشده، بلكه 200 هزار نفر از شاغلين هم شغل خود را از دست داده‌اند و اين وضعيت در سال 1391 از اين هم بدتر شده است.
    
بيكاري بزرگ‌ترين تهديد امنيتي
وزير اقتصاد تصريح كرد: اين مهم‌ترين آسيب به امينت ملي است، به خصوص اگر بدانيم كه نرخ بيكاري در بين جوانان به مراتب از نرخ بيكاري عمومي فراتر بوده و اين شاخص در بين جوانان تحصيلكرده افزايش بيشتري هم مي‌يابد.
   
  هزينه را با سوء‌مديريت رشد داديم
وي ادامه داد: در شرايطي كه شغلي نبوده تا نيروي كار درآمد داشته باشد با سوء مديريت، هزينه‌هاي زندگي نيز رشد پيدا كرده است به طوري كه سطح عمومي قيمت‌ها در خرداد سال 1392 نسبت به خرداد سال 1391 معادل 42 درصد افزايش پيدا كرده است.
    
 كاهش 22 درصد‌ي سرمايه‌گذاري
طيب‌نيا با بيان اينكه در سال 1391 ميزان سرمايه‌گذاري در كشور 22 درصد كاهش پيدا كرده است، اظهار داشت:‌ در اين سال سرمايه‌گذاري در حوزه ساختمان 32 درصد و در حوزه ماشين‌آلات و تجهيزات 14درصد كاهش داشته است و مجموعاً در همه بخش‌ها، به جز بخش كشاورزي كه رشد مثبت اندكي داشته، با كاهش مواجه بوده‌ايم كه اين وضعيت در بخش صنعت بحراني‌تر از بقيه است.
   
  مذاكرات جواب ندهد هم مشكلي نداريم
وزير اقتصاد گفت: اگر‌چه دولت توفيقاتي در مذاكرات هسته‌اي به دست آورد و ما اميدواريم كه دشمني بيگانگان و فشارهاي وارده بر ما كاهش پيدا كند، اما در مقام برنامه‌ريزي، دولت هرگز خوشبينانه عمل نكرده و نخواهد كرد و ما بناي خود را برآن گذاشته‌ايم كه براي شرايط سخت‌تر نيز آمادگي كامل داشته باشيم و بايد بتوانيم در هر شرايطي مشكلات خود را در داخل و با تكيه بر قابليت‌هاي موجود در كشور حل و فصل كنيم.
وزير اقتصاد اظهار داشت: نخستين اقدام دولت جديد براي كنترل تورم، ايجاد انضباط مالي و تلاش براي كاهش هزينه‌ها و سپس اصلاحيه قانون بودجه سال 1392 دولت بود، به طوري كه به ياري خدا، امروز در يكي از معدود سال‌هايي به سر مي‌بريم كه كسري بودجه دولت برابر صفر و بودجه كاملاً متعادل است.
   
  روحاني با تورم مشكل دارد
وي ادامه داد: من به عنوان كسي كه در اغلب دولت‌هاي بعد از انقلاب در نهاد رياست جمهوري بوده‌ام، به صراحت مي‌گويم كه بسيار سخت است در شرايطي كه دولت درآمد ندارد و با مطالبات جدي مردم مواجه است، در مقابل وسوسه استفاده از منابع بانك مركزي ايستادگي كند.
وزير اقتصاد افزود: همه مي‌دانند كه من اهل تملق نيستم اما شهادت مي‌دهم اين مقاومت عمدتاً مديون پافشاري شخص رئيس‌جمهور است. بر‌خلاف رويه سياسيون و دولتمردان كه در چنين مواقعي نوعاً به منابع بانك مركزي متوسل مي‌شوند، آقاي روحاني محكم‌تر از همه ما در اين حوزه ايستادند.
وزير اقتصاد گفت: در حالي كه خود ما نرخ تورم سال آينده را 25 درصد پيش بيني مي‌كرديم، كارشناسان صندوق بين‌المللي پول در گزارش رسمي خود، تورم سال آينده ايران را بين 15 تا 20 درصد پيش بيني كرده‌اند.
 
    97درصد از كل واگذاري‌ها غير‌واقعي بوده است
وي با بيان اينكه ما به دنبال زمينه دادن به بخش خصوصي از طريق واگذاري فعاليت‌هاي اقتصادي به آن هستيم، گفت: با اين حال متأسفم كه بايد عرض كنم، فقط 13 درصد از واگذاري‌هاي ساليان اخير ما به بخش خصوصي واقعي بوده است كه در صورت تعمق بيشتر در مي‌يابيم از اين رقم نيز تنها 3 درصد واگذاري‌ها كاملاً واقعي بوده است.
  
   رشد اقتصادي صفردرصدي
وي در ادامه سخنان خود با يادآوري وضعيت نامناسب ضريب رشد اقتصادي كشور در ساليان اخير گفت: خوشبختانه آمار و ارقام منتشره بانك مركزي و مركز آمار ايران حاكي است، رشد اقتصادي منفي 8/5 درصدي كشور در سال 1391 دارد به سمت صفر گرايش پيدا مي‌كند.
  
   سال آينده رشد اقتصادي مناسبي خواهيم داشت
وزيراقتصاد در عين حال گفت: البته هم كارشناسان خارجي و هم كارشناسان داخلي معتقدند كه سال آينده رشد اقتصادي مناسبي را خواهيم داشت و ما هم اميدواريم در سه ماهه آينده بتوانيم اين روند اميد بخش تسريع بخشيم.
طيب‌نيا در ادامه اظهارات خود خطاب به اعضاي مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: شما بزرگواران حبل‌المتين جامعه هستيد، مردم به شما اعتماد دارند و اگر مجموعه خبرگان و روحانيت معظم از سياست‌هاي دولت كه در راستاي سياست‌هاي مقام معظم رهبري است، حمايت كنند مي‌توانند مطمئن باشند كه اعضاي دولت هم با قوت و تلاش مجدانه، همه اهتمام خود را به منظور رشد و شكوفايي همه‌جانبه اقتصاد ايران اسلامي مصروف خواهند داشت.
   
  نياز امروز اقتصاد، آرامش و گسترش روحيه اميد است
وي در خاتمه، اصلي‌ترين نياز امروز اقتصاد ايران را آرامش، ثبات و گسترش روحيه اميد به آينده در ميان فعالان اقتصادي دانست و اظهار اميدواري كرد كه در حاضر كه همه شرايط مهياي آن است كه ايران اسلامي را با استفاده از تجارب گرانسنگ به دست آمده از فشار تحريم‌ها و با تكيه بر ظرفيت‌هاي دروني كشور و با الهام از رهنمود‌هاي راهگشاي اقتصاد مقاومتي مورد نظر مقام معظم رهبري در آستانه يك جهش بزرگ و تاريخي قرار دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار