کد خبر: 636815
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴
عراقچی در پاسخ به سوال دیگری درباره خنده های وزیر امور خارجه در مقابل دوربین ها در جریان مذاکرات گفت: باید بگویم که کس دیگری اندازه ایشان در طول مذاکرات با عصبانیت و تحکم صحبت نمی کند، اما جلوی دوربین ها فرق دارد.

خبرگزاری مهر: عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته ای کشورمان در نشست پرسش و پاسخ بعد از ظهر امروز که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، درباره پرونده و مذاکرات هسته ای کشورمان و روند شکل‌گیری توافق ژنو گفت: بحث هسته ای بستگی به این امر دارد که از چه زاویه ای به آن نگاه کنیم. باید صحنه مبارزه هسته ای را از ابتدا به درستی درک کنیم.

وی با اشاره به اینکه نگاه هسته ای را باید یک موضوع ملی بدانیم و اینکه مجموعه نظام چگونه در این مسیر حرکت کرده است، بیان کرد: تجربه تعلیق غنی سازی در آن زمان تجربه خوبی نبود، اما لازم بود تعبیر مقام معظم رهبری نیز همین بود که ما باید این تجربه را می کردیم. دلیل ناموفق بودن آن تجربه نیز این بود که دستمان در آن زمان پر نبود. فرق آن زمان و شرایط فعلی این است که در آن زمان دست خالی بودیم و اکنون دستمان پر است در زمینه فن آوری، تجهیزات، مواد و نیروی انسانی اکنون دست جمهوری اسلامی باز است.

عراقچی با اشاره به اینکه تحریم ها ما را مجبور به مذاکره نکرده، بیان کرد: اما باید پذیرفت که هزینه‌هایی برای کشور داشته است، طبیعی است زمانیکه دستمان پر است باید مذاکره کنیم و نباید هزینه های بیشتری را پرداخت کنیم.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه موضوع هسته ای را باید از موضع عزت و اقتدار کشور نگاه کرد و در آن صورت ارزش پیدا می کند، گفت: غنی سازی خیلی مهم است، اما آنچه ما تا آخر برای آن می ایستیم عزت و استقلال است. از ابتدا دعوا بر سر این بوده که آنها می خواستند چیزی را به ما تحمیل کنند و ما قبول نکردیم که زیر بار زور برویم. قدرت ایران به تعداد سانتریفیوژ نیست بلکه به توانایی برای نه گفتن و ایستادگی است.

دانشجویان در میان این صحبت های عراقچی وی را تشویق کردند و معاون وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشریح بندهای توافق ژنو ادامه داد: بین حق و اجرای حق تفاوت وجود دارد. ما قرار نیست حق خود را از آمریکا و 1+5 بگیریم، حق ما را NPT مشخص کرده و بعضی ها حتی فراتر از آن معتقدند این یک حق ذاتی است.

وی گفت: اگر موضوع هسته ای را از سطح ملی وارد مسائل جناحی کنیم، مسائلی پیش می آید که در چند ماه گذشته پیش آمده است.

در ادامه این نشست معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه به سوالات کتبی و شفاهی دانشجویان پاسخ داد.

عراقچی در پاسخ به این سوال که گزینه روی میز ما در مقابل گزینه های روی میز آمریکا چیست؟، توضیح داد: گزینه های ما مردم هستند که در سی و پنج سال گذشته پشتیبان نظام بوده اند. دیپلماسی ما متکی بر نیروی عظیم مردمی و توکل به خداوند است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که آیا توافق صورت گرفته در ژنو نباید به تصویب مجلس برسد، بیان کرد: توافقنامه ژنو معروف به توافق ژنو است، اسم آن برنامه اقدام مشترک است که امضا هم نشده و تنها مورد توافق قرار گرفته است. برنامه اقدام مشترک بعضی اقداماتی است که دو طرف تصمیم می گیرند داوطلبانه انجام دهند.

معاون وزیر امور خارجه افزود: بر اساس قانون کشور، این قبیل توافقات احتیاجی به تدبیر مجلس ندارد، چون توافق برای مقدمه مذاکرات است، راه را برای مذاکرات باز می کند و با تصمیم دولت می تواند اجرایی شود. این مجموعه اقدامات طبق قانون ضرورتی برای ارسال به مجلس ندارد و نباید با ارسال آن به مجلس وجهه حقوقی پیدا کند.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که منظورتان از اینکه می گویید صحبت های مقامات آمریکایی مصرف داخلی دارد، چیست؟، گفت: توافق ژنو مخالفینی دارد که در راس آن صهیونیست ها هستند. آنها کماکان سیاست غنی‌سازی صفر را که برای آمریکا شکست خورده است، دنبال می کنند و به دنبال برهم زدن توافق نهایی هستند و تاثیر صهیونیست ها بر کنگره آمریکا نیز شکی وجود ندارد و مقامات آمریکایی در سیاست داخلی خود مجبورند حرف هایی بزنند که مخالفان توافق ژنو را کنترل کنند.

وی با اشاره به اینکه حرف های مذکور بی اساس، غلط و فضاسازی روانی است، اظهار داشت: ما در طول مذاکرات به آمریکایی ها گفتیم که شما حق ندارید مشکل داخلی خود را به هزینه ما و دیگران انجام دهید. این کاری است که آمریکایی ها انجام داده اند. ما هر بار پاسخ قاطع داده ایم و هیچ چیز را فروگذار نکردیم.

دانشجویی ضمن انتقاد از صحبت های وزیر امور خارجه درباره تسلیحات نظامی ایران و همچنین رئیس جمهور درباره خالی ماندن صندوق ذخیره ارزی سوال کرد و عراقچی گفت: باید دید صحبت های رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در چه زمان و مکانی بوده این صحبت ها در دست آویز مسائل داخلی صورت گرفته و منظور آن چیزی که تبلیغ می شود، نبوده است. صحبت آقای ظریف بر توانایی جمهوری اسلامی ایران بوده که فراتر از سلاح است. روحیه شهادت و ایثار مردم که توانایی ما را ایجاد می کند طرف مقابل ما می داند که آنچه ما را به مذاکرات آورد، علی رغم ادعاها، تحریم ها نبود بلکه پشتوانه عظیم مردمی بود.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه درباره تناسب بین تعهدات اظهار داشت: ما غنی سازی را گرفته ایم و اراده را تحمیل کردیم در مقابل اطمینان سازی می کنیم که سلاح هسته ای وجود ندارد این امتیازی است که به غربی ها می‌دهیم.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که در مصاحبه ای اعلام کره است که به مذاکرات خوشبین نیست، گفت: ما به مذاکرات خوشبین نیستیم. این یک واقعیت است. مذاکرات در صورتی موفق خواهد بود که طرف مقابل از اراده برای پیشبرد مذاکرات برخوردار باشد. ما به آنها خوشبین نیستیم که مذاکرات را با حسن نیت ادامه دهند. البته اصولا دیپلمات هیچ گاه نباید ناامید باشد. ما به دشمنان خوشبین نیستیم. در شرایطی وارد مذاکرات می شویم که به دشمن اطمینان نداریم، ولی به سرانجام رسیدن مذاکرات امیدوار هستیم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در این باره که آیا توافق های شفاهی دیگری بین طرفین جدا از توافق های کتبی صورت گرفته است؟، توضیح داد: اینگونه صحبت ها بازی های روانی است. پس از توافق ژنو مذاکرات کارشناسی را برای نحوه اجرای توافق داشتیم؛ چراکه بعضی از بندها نیاز به جزئیات دارند. نتیجه مذاکرات فنی یک متن 9 صفحه ای شد که به عنوان Non Paper مورد توافق واقع شد، هیچ چیز عجیب و فوق العاده ای نیست، محرمانه هم نیست، ولی بالای متن نوشته شده است که غیررسمی و مانند یک توافق شفاهی که برای عدم فراموشی نوشته شده است، چون نمی‌خواهیم جنبه رسمی پیدا کند، توافق کردیم که منتشر نشود.

وی با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه اگر متن را منتشر کند به آن جنبه رسمی داده است، اظهار داشت: جزئیات را بارها در مصاحبه ها اعلام کردیم، به مقامات ذیربط نیز متن ارائه شده، از همه مهمتر به آقای لاریجانی داده شده است؛ چراکه نماینده ها دائم می گویند از ما مخفی شده، از آنها مخفی نشده است، می توانند از آقای لاریجانی متن را بگیرند و بخوانند این همان کاری است که آمریکایی ها نیز انجام داده اند، متن را در اختیار کنگره گذاشته و نمایندگان کنگره بدون تصویربرداری می توانند متن را مطالعه کنند. غیر از این یک متن و یک توضیح متن هیچ چیز دیگری وجود ندارد.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری درباره جایگاه حقوقی 1+5 بیان کرد: 1+5 بر طبق قطعنامه های شورای امنیت مامور شدند که با ایران مذاکره کنند خانم اشتون نیز طبق قعطنامه مامور شده با ایران مذاکره کنند. آنها یک Mane Date بین المللی برای مذاکره با ایران دارند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که چرا مذاکرات مخالفینی دارد، خاطر نشان کرد: از خودشان بپرسید یکی از نکات مورد تاسف ما این است که چرا یک موضوع ملی تبدیل به مساله جناحی شده است؟ چرا موفقیت هسته ای را موفقیت دولت می دانند، نه نظام؟ موفقیت توافق ژنو مربوط به 10 سال مقاومت و دستاورد مردم و مقام معظم رهبری است نه ربطی به عراقچی، نه ظریف و نه دولت دارد. دولت توانست از تیم مذاکره کننده و شرایط استفاده کرده و تلاش ها را به نتیجه برساند. دستاورد برای مردم است نباید موضوع هسته ای را در سطح مسائل فروملی و خطی قرار دهیم.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در این باره که کشورهای اروپایی پس از توافق پشت درهای ایران صف کشیده اند، گفت: مگر بد است که همه در صف انتظار باشند آمریکایی ها هستند که به دست و پا افتاده و به فرانسه تذکر می‌دهند هنوز توافق جامع امضا نشده، اما توانسته ایم بین غربی‌ها شکاف ایجاد کنیم. آنها می دانند ظرفیت های ایران چقدر قوی است و می خواهند فرصت را از دست ندهند.

معاون وزیر امور خارجه درباره دانشجویی که گفت از بی مهری ها دلسرد نشوید، بیان کرد: از بی مهری های داخلی هیچوقت دلسرد نمی شویم. بی مهری در مقابل مهر زیادی که توسط مردم به ما داده شد وجود ندارد. ما راه را با انگیزه و اعتقاد بالا برای منافع ملی کشور در پیش گرفته ایم.

عراقچی درباره دیدار با آیت الله مصباح یزدی نیز گفت: این توفیق را داشتم که در چند هفته اخیر سفرهایی به قم داشته باشم و از محافل مذهبی و آیات عظام دیدار کنم. فکر می کنم در راستای روشنگری و رفع دغدغه های موجود این امر لازم بوده خدمت حضرات زیادی رسیده ام، در جمع های طلبگی و علمایی در جلسات خصوصی و عمومی صحبت کردم، فکر می کنم وظیفه ما است درباره روند مذاکرات هسته ای بخصوص برای کسانیکه دغدغه دارند مانند علما و دانشجویان توضیح دهیم. در همین راستا با آیت الله مصباح یزدی نیز دیدار و بحث هایی داشتیم.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره پنج سرباز ربوده شده ایرانی در مرز پاکستان با بیان اینکه این موضوع مربوط به حوزه کاری من نیست، بیان کرد: سربازان ربوده شده در مرز پاکستان و درگیری با اشراف از موضوعات اصلی در وزارت خارجه است. متاسفانه تامین امنیت در مرزهای پاکستان از سوی طرف مقابل به صورت کامل انجام نمی شود در تماس مستمر با مقامات پاکستانی هستیم و روز گذشته نیز آقای ظریف با وزیر امور خارجه پاکستان صحبت کرد. مقامات وزارت کشور و مرزی نیز در تماس هستند، گروه های تکفیری از معضلات بین المللی است، عملکرد وحشیانه آنها را در سوریه دیده ایم و امیدواریم با رایزنی ها شاهد آزادی مرزبانان باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره خنده های وزیر امور خارجه در مقابل دوربین ها در جریان مذاکرات بیان کرد: خندیدن حداقل در جلوی دوربین ها از لوازم است اگر جلوی دوربین بخندی یک مفهوم و اگر عصبانی باشی مفهوم دیگری دارد. مردم از چهره قضاوت می کنند و بعد از جمع شدن دوربین ها، قیافه ها عوض و همه جدی می شوند، چون بعضا به خنده های آقای ظریف ایراد گرفته می شود باید بگویم که کس دیگری اندازه ایشان در طول مذاکرات با عصبانیت و تحکم صحبت نمی کند، اما جلوی دوربین ها فرق دارد.

عراقچی همچنین درباره اظهارات اوباما مبنی بر اینکه 95 درصد تحریم های ایران ادامه خواهد داشت، گفت: این ترجمه غلطی است که امروز روزنامه ها منتشر کرده اند، اوباما گفته است 95 درصد تحریم ها جاری است و به هر حال نیز اگر تحریم ها برداشته نشود، توافقی شکل نمی گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار