کد خبر: 635778
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵
سلسله انفجارها و اقدامات تروریستی علیه سفارتخانه‌های و دیپلمات‌های ایرانی در لبنان، یمن و حال پاکستان طی چند ماه گذشته و در یک بازه زمانی کوتاه زنگ خطر را برای دستگاه دیپلماسی کشور به صدا درآورده است.

 

سلسله انفجارها و اقدامات تروریستی علیه سفارتخانه‌های و دیپلمات‌های ایرانی در لبنان، یمن و حال پاکستان طی چند ماه گذشته و در یک بازه زمانی کوتاه زنگ خطر را برای دستگاه دیپلماسی کشور به صدا درآورده است.
هشداری که امنیت مقامات ایرانی از یک سو و منافع ملی ایران در همین کشورهای همسایه و بعضا دوست را تحت الشعاع خود قرار داده است.

به عقیده کارشناسان این خطر از آن جهت باید جدی گرفته شود که از یک سو ظهور شاخه‌های القاعده که مسئولیت اصلی در این اقدامات تروریستی را داشته‌اند در یکی دوسال اخیر در منطقه حالت قارچ گونه داشته و در سویی دیگر پیوستگی عملیات تروریستی علیه منافع جمهوری اسلامی در منطقه نشان می‌دهد که القاعده از حمایت دستگاه‌های اطلاعاتی چند کشور عربی و اسرائیل بهره برده است. چه آنکه تنها در یک مورد و در انفجار در مقابل سفارت ایران در لبنان که در جریان آن رایزن فرهنگی ایران به شهادت رسید ردپای نیروهای تروریستی القاعده که تحت حمایت دستگاه های اطلاعاتی عربستان سعودی و اسرائیل این حمله را انجام داده بودند تا حد زیادی روشن گردید

روزهای متشنج روابط ایران - پاکستان

در همین راستا و در روزهایی که ایران و پاکستان درگیر ربوده شدن 5 سرباز ایرانی توسط گروه تروریستی جیش العدل هستند، روز گذشته نیروهای پلیس پاکستان یک بمب را در نزدیکی ساختمان کنسولگری ایران در پیشاور کشف و خنثی کردند. آنگونه که رسانه‌های محلی پاکستان گزارش دادند یک بمب کنار خطوط راه‌آهن و نزدیک ساختمان کنسولگری ایران کار گذاشته شده بود که نیروهای پلیس پاکستان آن را کشف و خنثی کردند. در همین راستا در ساعت اولیه دوشنبه شب هم انفجار انتحاری مقابل ساختمان کنسولگری ایران در پیشاور سبب کشته شدن 3 نفر از نیروهای حفاظتی کنسولگری و زخمی شدن 10 نفر دیگر شد. در این حادثه، به دیپلمات و کارکنان کشورمان آسیبی نرسید.

خشم عربستان و اسرائیل از دوستی ایران و حزب الله!

28 آبان 92؛ خبر کوتاه اما نگران کننده بود. انفجار بمب توسط دو بمب‌گذار انتحاری در مقابل سفارت ایران با 25 کشته و 146 زخمی. اخبار متناقض درباره به شهادت رسیدن کارکنان سفارت ایران یکی بعد از دیگری مخابره می‌شد. گزارش‌ها حاکی از آن بود که یک عامل انتحاری که قصد داشت وارد سفارت ایران در بیروت شود، با محافظان سفارت درگیر شده و پس از آنکه نتوانسته وارد سفارت شود، در مقابل در ورودی خود را منفجر کرده است. به دنبال این انفجار، تروریست‌ها خودرو بمب گذاری شده‌ای را در همان حوالی منفجر کردند. در نتیجه همین عملیات تروریستی که در نهایت وزارتخارجه از شهادت حجت الاسلام و المسلمین « ابراهیم انصاری» رایزن فرهنگی ایران در لبنان، همسر یکی از دیپلمات های ایرانی و 4 تن از محافظان سفارت خبر داد.

گروه تروریستی - تکفیری گردان‌های عبدالله عزام، مسئولیت این جنایت تروریستی را برعهده گرفت. این گروه در پیام ویدئوئی که منتشر کرد این بمب گذاری‌ها را اقدامی تلافی‌جویانه دانست و هشدار داد که حملات در لبنان تا زمانی که ایران نیروهای خود را از سوریه خارج نکرده ادامه خواهد داشت.

گرچه گروهک تروریستی «عبدالله اعزام» وابسته به القاعده مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت اما کارشناسان بین‌الملل معتقد به نقش پشت پرده عربستان و رژیم صهیونیستی در این حادثه تروریستی بودند. چه آنکه به عقیده آنان این انفجار که به دنبال سفر محرمانه بندر بن سلطان رئیس سازمان امنیت عربستان به تل‌آ‌ویو و گفت‌وگوی وی با مقامات رژیم صهیونیستی صورت گرفت، نتیجه تحرکات موفق‌آمیز دیپلماتیک ایران در حوزه هسته‌ای و منطقه‌ای بود و باتوجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات ‍ژنو توانسته بود اعتماد کشورهای 1+5 را پیرامون موضوع هسته ای جلب کند، این تحرکات برای اثرگذاری بر روی دیپلماسی ایران و منحرف کردن روند مذاکرات انجام شده بود.

بنا به عقیده تحلیلگران حوزه منطقه خاورمیانه از سوی دیگر تحولات میدانی سوریه و پیروزی ارتش سوریه بر گروه‌های تروریستی موجب خشم ر‍ژیم صهیونیستی و عربستان شده است. لذا عربستان و ر‍ژیم صهیونیستی با تشکیل یک جبهه عربی- عبری تلاش کردند تا از تحرک دیپلماتیک ایران و نقش تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در حل بحران‌های منطقه ای جلوگیری کنند. و انفجار در مقابل سفارت ایران در ادامه این سیاست انجام گرفته بود.

در همین راستا سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در یک گفتگوی تلویزیونی صراحتا از عربستان سعودی به عنوان عامل پشت پرده انفجارها در مقابل سفارت ایران در بیروت نام برد. «حسن روحانی»، رئیس جمهوری ایران هم در تماس‌های تلفنی با برخی مسئولان و مقامات بین المللی پس از این انفجار، بر این نکته تأکید کرد که انفجار تروریستی در نزدیکی سفارت ایران در لبنان ،‌ خطری بزرگ و عبور از خطوط قرمز است. دولت سوریه نیز این انفجارها را به شدت محکوم کرد و سازمان اطلاعات رژیم اسرائیل و عربستان را عوامل آن معرفی کرد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم در سفری دو روزه به لبنان مستقیما در جریان پیگیری این حمله تروریستی قرار گرفت.

گمانه‌زنی‌هایی که با دستگیری ماجدالماجد فرمانده سعودی‌تبار گردان‌ عبدالله عزام نزدیک به واقعیت شد. بعد از آن بود که بلافاصله عربستان خواهان استرداد وی به ریاض شد. مقامات سعودی با توجه به این که وی شهروند سعودی است و از چند سال پیش از طرف دستگاه های اطلاعاتی این کشور تحت تعقیب بوده خواهان بازگرداندن وی به عربستان و محاکمه وی در این کشور شدند. این در حالی بود که ایران نیز در سویی دیگر خواستار حضور در جلسات بازجویی از الماجد شده بود. درخواستی که با مخالفت جدی عربستان روبرو شد.

در میانه کش و قوس‌ها بر سر این مساله بود که یکباره خبر مرگ الماجد به عنوان جعبه اسرار حمله تروریستی لبنان منتشر شد تا گره کور دیگری بر این پرونده بیفتد. عده ای این مرگ را کاملا طبیعی و ناشی از نارسایی های کلیوی دانسته و عده ای دیگر آن را توسط عامل های نفوذی سعودی ها می دانند که ترس از افشا شدن برنامه های آل سعود و به ویژه اقدامات بندر بن سلطان، رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان، را مهم ترین عامل آن محسوب می کنند.

دردسرهای دیپلمات‌های ایرانی در یمن!
در حالیکه با گذشت بیش از 7 ماه هنوز سرنوشت دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن مشخص نشده، خبر ترور و به شهادت رسیدن یک دیپلمات دیگر ایرانی در صنعا رسانه ای شد. شنبه 28دی ماه سال جاری بود که شش فرد مسلح در یکی از خیابان های مرکزی صنعا پایتخت یمن، به قصد ربایش وابسته اقتصادی سفارت ایران در یمن به او حمله کردند. گفته می شود گروه مهاجم از گروه های وابسته به «القاعده» است. در همین راستا «حسین امیرعبداللهیان»، معاون عربی- آفریقایی وزارت خارجه کشورمان عنوان کرد که پس از حمله مهاجمان به «ابوالقاسم اسدی» که به قصد ربایش او صورت گرفت ، وقتی با مقاومت او روبه رو شدند با شلیک‌های متعدد او را به شدت زخمی کردند. پس از این حادثه، دیپلمات ایرانی را جهت مداوا به بیمارستانی منتقل کردند که بعد از سه ساعت تلاش تیم پزشکی، به دلیل شدت جراحات وارده، درگذشت.

پس از این حادثه و اعلام خبر شهادت دیپلمات ایرانی، کاردار یمن در تهران برای چندمین بار در ماه‌های اخیر به وزارت خارجه احضار شد و مراتب اعتراض شدید ایران نسبت به این اقدام تروریستی به او اعلام شد. طی احضار کاردار یمن، با یادآوری مسوولیت‌های دولت میزبان در حفظ و تامین امنیت دیپلمات های مقیم، بر ضرورت اقدام عاجل و سریع دولت یمن و همچنین پیگرد، محاکمه و مجازات عاملان حادثه تاکید شد. در همین حال «محمدجواد ظریف»، وزیرخارجه ایران در گفت وگوی تلفنی با همتای یمنی خود« ابوبکر القربی»، با محکوم کردن این اقدام تروریستی، گفت: «دولت ایران بر لزوم معرفی و محاکمه عاملین این حادثه در اسرع وقت اصرار دارد و کماکان در انتظار آزادی و تعیین سرنوشت نوراحمد نیکبخت، دیپلمات ربوده شده است.» ظریف همچنین در مطلبی در فیس بوک خود نوشت: «اسناد متقن نقش خطرناک گروه‌های تروریستی و تکفیری در جنایات شان در عراق و یمن و لنبان و سوریه و... را در اختیار نهادهای جهانی قرار خواهیم داد.»

اما این اولین بار نبود که دیپلمات های ایرانی در یمن مورد تهاجم قرار می گرفتند. اواخر تیرماه سال جاری، «نور احمد نیکبخت»، وابسته اداری سفارت ایران در صنعا، به دست افراد مسلح ربوده شد. افراد مسلحی که وزیرخارجه یمن آنها را «القاعده» می داند. چندی پیش نیز اخباری در مورد سرنوشت دیپلمات ربوده شده ایرانی منتشر شد که حاکی از کشته شدن او بود، اما این خبر توسط سخنگوی وزارت خارجه تکذیب شد. با این وجود همچنان خبری از آزادی این دیپلمات مفقودشده در صنعا نیست.

در راستای این قسم اقدامات تروریستی است که کارشناسان و تحلیلگران براین اعتقادند که دستگاه دیپلماسی باید تحرکات جدی تر و پویایی تری را در بحث منطقه ای برای خنثی سازی تحرکات سعودی - اسرائیلی که مخالف تبدیل شدن ایران به قدرت منطقه هستند در پیش گیرد. اقداماتی که ضمن متشنج نکردن روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس که بعضا تحت الشعاع سیاست‌های عربستان قرار دارند، منافع خود در این کشورها را به دور از هرگونه فضای متشنج ناشی از اقدامات تروریستی و فراهم سازی فضای امن برای دیپلمات‌هایش فراهم سازد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار