کد خبر: 635464
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
حكايت اقتصاددان مقيم امريكا ازداستان خطرناك در اقتصاد
هادي صالحي اقتصاددان مقيم امريكا با اشاره به اينكه دولت روحاني نرخ تورم را پايين نياورد و روند كاهشي تورم از پنج ماه قبل از دولت روحاني آغاز شده بود، تصريح كرد: هيچ كشور معقولي تورم را با پايين نگاه داشتن قيمت انرژي كنترل نمي‌كند
هادي صالحي اقتصاددان مقيم امريكا با اشاره به اينكه دولت روحاني نرخ تورم را پايين نياورد و روند كاهشي تورم از پنج ماه قبل از دولت روحاني آغاز شده بود، تصريح كرد: هيچ كشور معقولي تورم را با پايين نگاه داشتن قيمت انرژي كنترل نمي‌كند.
هادي صالحي اصفهاني در تحليلي آورده است: جهش قيمت انرژي، نرخ تورم ماهانه را در بازه نيمه سال 2010 و سه ماهه نخست سال 2011 به سه برابر افزايش داد. نرخ تورم تنها در ماه‌هاي پس از آغاز اجراي برنامه هدفمندي يارانه‌ها شروع به كاهش كرد از آن زمان به بعد عوامل ديگر دوباره نرخ تورم را افزايش داد. نخستين شوك در زمان تشديد تحريم‌ها بود كه به سرعت سبب سقوط ارزش ريال شد؛ ريال در وهله اول بيش از اندازه ارزش‌گذاري شده بود و نتوانست در برابر خسارت حدود 50 ميليارد دلاري درآمد نفتي در سال تاب بياورد.  در بخش ديگري از اين تحليل آمده است:  اين دولت روحاني نبود كه نرخ تورم را پايين آورد؛ افسانه‌اي ديگر كه فهم حركت‌هاي اخير نرخ تورم در ايران را نامشخص مي‌كند. نرخ تورم پنج ماه پيش از آغاز رياست جمهوري روحاني روندي كاهشي را آغاز كرده بود كه اين روند هميشه پس از يك شوك نسبي قيمت‌ها رخ مي‌دهد.
اينكه افزايش نرخ تورم در سال‌هاي 2012 و 2013 نتيجه افزايش قيمت‌هاي انرژي در دو الي سه سال پيش‌تر بوده است، يك داستان خطرناك است، چراكه اين امر سبب مي‌شود تا اين كشور با مسئوليت خود براي استفاده مؤثر و عادلانه از انرژي مواجه نشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار