کد خبر: 635303
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶
با وجو گذشت 6 ماه از عمر دولت یازدهم؛
بیش از شش ماه است که از روی کار آمدن دولت یازدهم می گذرد و در پی آن تمام استانداران کشور به جز استان خراسان رضوی تغییر کرده اند...
حسین قره گوزلویی

بیش از شش ماه است که از روی کار آمدن دولت یازدهم می گذرد و در پی آن تمام استانداران کشور به جز استان خراسان رضوی تغییر کرده اند، اگرچه دکتر روحانی در اولین کنفرانس خبری خود بعد از انتخاب به عنوان رییس جمهور یازدهم ایران عنوان کرده بود که از توان مدیران توانمند و خوب فارغ از هرگونه جهت گیری سیاسی در بدنه دولت استفاده خواهم کرد اما با نگاهی اجمالی به ترکیب وزیران، مشاوران، استانداران، روسای دانشگاه ها و... درمی یابیم که که دندانه های تیز کلید رییس جمهور کار خود را کرده و همه را از دم تیغ گذرانده است! و این طور که به نظر می رسد مدیر توانمند و خوب از نظر دکتر روحانی در دولت گذشته وجود نداشته و اگر هم داشته ایشان هنوز موفق به پیدا کردن آن نشده است.

بعد از روی کار آمدن دولت جدید موجی از عزل و نصب ها در کشور به راه افتاد و هر روز در گوشه ای از کشور جلسه تودیع و معارفه ای برگزار می شد در این بین، تغییر استانداران در اولویت دکتر روحانی قرار گرفت به طوری که در فاصله ای کوتاه بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم به جز خراسان رضوی همه استانداران کشور تغییر کردند.

البته پیش از آغاز روند تغییرات در میان استانداران، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور اعلام کرده بود که کلیه استانداران در دوره جدید جا به جا خواهد شد به گونه ای که هر هفته بعد از اتمام جلسات هیات دولت تعدادی از استانداران جدید معرفی می شدند. اما در این بین خراسان رضوی هیچگاه در میان تغییر کنندگان نبود و این پیش بینی هم می شد انتخاب استاندار خراسان رضوی به دلیل جایگاه ویژه این استان در کشور دارد با حساسیت های زیادی رو به رو باشد اما نه اینکه روند تا این زمان به طول بکشد.

در این بین اما گروه ها ، جریان ها و شخصیت های سیاسی بیکار ننشستند و هر کدام برای سمت استانداری به سلیقه خود اسمس را مطرح می کند و جلب آنکه هر کدام گزینه خود را بهترین فرد برای اداره استان معرفی می کند و در جهت روی کار آمدن آن نیز دست به فضا سازی رسانه ای می زند.

در بین تمام این گزینه های رنگارنگ، هشت گزینه بیش از دیگران اسم شان به میان آمد و حتی در بعضی موارد فرد مورد نظر را انتخاب شده می دانستند که منتظر جلسه تودیع و معارفه و گرفتن حکم خود از وزیر کشور است اما بعد از گذشت چند روز و سکوت هیات دولت این گزینه کنار می رفت و نام دیگری به میان می آمد.

در این بین اما تلاش گروه های اصلاح طلب که بعد از انتخابات سال88 به یک کمای سیاسی فرو رفته بودند کاملا به وضوح قابل مشاهده بود چراکه آنان این احساس را می کردند که در دولت جدید فضا برای رسیدن به افکار آنان مناسب تر است لذا علم افتاده شده خود را دوباره برافراشتند و از طریق تعدادی از رسانه ها، حضور خود در عرصه سیاسی استان را اعلام کردند، این افراد از هیچ کاری کوتاهی نکردند از دیدار با رییس جمهور و جهانگیری معاون اول رییس جمهور گرفته تا دست به دامن شدن بعه هاشمی رفسنجانی و دیگران تا بتوانند پایگاه و جایگاه خود را در خراسان رضوی به تصویب برسانند.

در این گزارش روزنامه جوان سعی دارد تا علاوه بر معرفی گزینه های مطرح برای تصدی استانداری خراسان رضوی به تکاپو و دست و پا زدن اصلاح طلبان برای نقش آفرینی در عرصه سیاسی استان بپردازد

فروزان‌مهر: باید منتظر تصمیم دولت باشیم

در بین گزینه های مطرح شده محمدحسین فروزان‌مهر، استاندار فعلی خراسان رضوی همواره به عنوان یکی از گزینه‌های مطرح و مورد حمایت و تاکید نمایندگان مجلس و جناح اصولگرا در استان بود.

وی درباره ادامه فعالیتش و تاكيد مجمع نمايندگان برای ابقاي وي به عنوان استاندار خراسان رضوي در دولت يازدهم گفت: در اين باره بايد منتظر نظر و تصميم دولت باشيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه عده‌اي معتقدند نماينده دولت قبل، نبايد در این دولت حضور داشته باشد، اظهار كرد: من در همه دولت‌ها بوده‌ام و به نظام خدمت كرده‌ام، اگر از اين به بعد هم نيازي به حضور من در اين دولت باشد به وظيفه خود عمل خواهم كرد.

مظفری:پیشنهاد استانداری قزوین را نپذیرفتم

غلامحسین مظفری هم جزء گزینه‌هایی به‌شمار می‌رود که نامش از همان ابتدا برای استانداری خراسان رضوی مطرح و از سوی اصلاح‌طلبان و گروه‌هایی که معتقد به انتخاب مدیر بومی برای استان بودند، مورد حمایت قرار گرفت.

وی در شهریور ماه، این خبر را که به طور غیر رسمی صحبت‌هایی درباره استانداری خراسان رضوی با وی صورت گرفته تایید کرد، اما اخیرا در گفت‌وگویی با ایسنا به بلاتکلیفی خراسان رضوی با خنده‌ای واکنش نشان داد و گفت: تازگی با من در این زمینه هیچ صحبتی نشده است.

مظفری با تاكيد بر انتخاب استاندار بومي توسط وزارت كشور براي خراسان رضوي، اظهار كرد: گزينه‌هاي مختلفي مطرح است، در مجموعه خراسان نيروهاي توانمندي وجود دارد، من اعتقاد دارم كه براي هر استان بايد از نيروهاي بومي و توانمند خود همان استان استفاده كرد. چنانچه كه خود پيشنهاد وزارت كشور را براي استانداري قزوين را نپذيرفتم، زيرا باور دارم كه استاندار بومي بهتر مي‌تواند عمل كند اميدوارم در خراسان نيز استاندار بومي انتخاب شود.

صلاحی: راغب به بازگت دوباره به استان نیستم

محمود صلاحی، استاندار سابق خراسان رضوی نیز که چهره‌ای معتدل به‌شمار می‌رود در آغاز گمانه‌زنی‌ها، نامش همواره در میان گزینه‌های استانداری به‌چشم می‌خورد.

او در پاسخ به این سوال که آیا از طرف دولت پیشنهادی به شما شده است یا خیر؟ گفت: جسته و گریخته از طرف برخی افراد مرتبط به دولت این موضوع با من مطرح شد و با من صحبت کردند، اما من صلاح می‌دانم دوبار برنگردم، از سوی دولت پیشنهاد رسمی نشده و من خودم هم راغب بودم دوبار سر یک کار نروم.

محسن هاشمی: به هیچ وجه گزینه استانداری خراسان رضوی نیستم

محسن هاشمی نیز در بازه زمانی خاصی نامش میان اصلاح‌طلبان می‌چرخید و گویا تلاش‌هایی هم برای استاندار شدن وی صورت گرفته بود.

وی با بیان اینکه اگر دولت مرا لایق استانداری خراسان رضوی بداند، این پست را قبول می‌کنم، اظهار کرد: بنده به هیچ وجه گزینه استانداری خراسان رضوی نیستم.

هاشمی افزود: اما اگر امام رضا(ع) قبول کند و دولت مرا لایق این پست بداند، نمی‌شود قبول نکرد.

رسولی: خواهان گرفتن سمت دولتی نیستم

حسن رسولی سخنگوی محمدرضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که پس از تقسیم خراسان، اولین استاندار خراسان رضوی به‌شمار می‌رود در پاسخ به این سوال آیا اخیرا از سوی دولت صحبتی با شما صورت گرفته یا خیر، گفت: من از ابتدا در هیچ مقطعی خواهان گرفتن سمت دولتی در هیچ دولتی نبودم و با هیچ کس اعم از شخصیت‌های استانی، ملی و اعضای دولت با اینکه با اکثر آنها رابطه صمیمی دارم در این مورد صحبتی نداشتم.

وی با بیان اینکه البته حسن ظن دوستان مشخصا جریانات سیاسی اصلاح‌طلب، احزاب و شخصیت‌های موثر در رای روحانی در خراسان همواره متوجه من بوده، خاطر نشان کرد: در یک مقطعی احساس کردم مخالفت بیش از حد من ممکن است حمل بر خالی کردن شانه از زیر بار مسئولیت و کم احترامی به نظر دوستان باشد و به همین جهت سکوت کردم و این باعث شد تا نام بنده هم در رسانه‌ها مطرح شود.

البته در این میان نام محسن مهرعلیزاده، نخستین استاندار دولت اصلاحات در خراسان هم همواره بر زبان اصلاح‌طلبان و در لیست‌های پیشنهادی آنان مشاهده می‌شد.

نجار: هرچه خدا بخواهد همان می‌شود

اما در حالیکه فروزان‌مهر همچنان یکی از گزینه‌های جدی برای استانداری بود و عده زیادی گمان می‌کردند که همین روزهاست تا وضعیت خراسان رضوی نهایی شود نخستین سفر هیئت دولت به خوزستان صورت گرفت و در حاشیه این سفر وزیر کشور در جمع خبرنگاران ابقای فروزان‌مهر را برای استانداری خراسان رضوی منتفی اعلام کرد.

با اعلام این خبر از سوی وزیر کشور بلافاصله نام اسماعیل نجار، استاندار سابق کرمان به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی استانداری خراسان رضوی مطرح شد که البته وزیر کشور هم این خبر را تایید کرد.

اسماعیل نجار که جزء گزینه‌های دقیقه نودی حساب می‌شود، در پاسخ به اين سوال كه فكر مي‌كنيد چقدر نامتان در ميان گزينه‌هاي استانداري خراسان رضوي جدي است، گفت: هر چه خدا بخواهد همان مي‌شود، من كاره‌اي نيستم، دولت مختار است هر تصميمي بگيرد و من سرباز نظام هستم.

با قوت گرفتن نام اسمایل نجار برای تصدی استانداری خراسان رضوی اصلاح طلبان به تکاپو افتادند تا هر طور شده مانع از این کار شوند تا جایی که کار به درخواست آنا از یکی از سران فتنه 88 یعنی محمد خاتمی برای جلوگیری از این اتفاق شد به همین دلیل يكي از اصلاح‌طلبان در ديدار با محمد خاتمي از او خواسته است رئيس‌جمهور را در معرفي گزينه مورد نظر دولت براي استانداري خراسان رضوي تحت فشار قرار داده و منصرف كند.

يك منبع مطلع با بيان اين خبر به «جوان» گفت: اين فعال اصلاح‌طلب به خاتمي گفته است:اينكه آقاي روحاني مي‌خواهد نجار را به عنوان استاندار خراسان رضوي معرفي كند، مناسب نيست.

اين فعال اصلاح‌طلب تصريح كرده: اينكه استاندار احمدي نژاد، استاندارخراسان رضوي بشود كه بيشترين رأي را در اين استان داشته براي ما قابل هضم نيست. خاتمي هم پس از اين مشورت با رئيس‌جمهور گفت‌وگو كرده و خواستار تجديد نظر روحاني در اين انتخاب شده است. به نظر مي‌رسد يكي از دلايل تأخير به‌وجود آمده در معرفي استاندار خراسان رضوي ناشي از اين رايزني‌ها بوده است.

عسگری: قول دادم پیشنهاد استانداری را رد نکنم!

قوت گرفتن نام نجار در میان گزینه‌ها مخالفت شدید اصلاح‌طلبان را در پی داشت و باعث شد تا در دقیقه 90 گزینه دیگری نیز از سوی آنان که البته پس از گذشت زمان کوتاهی عده‌ای از اصولگرایان استان نیز به حمایت از وی پرداختند، پررنگ شود.

در این بین اما تلاش حجت‌الاسلام تیمور علی عسگری که علاقه خاصی به استانداری خراسان رضوی دارد را نباید از قلم انداخت وی از ابتدای روی کار آمدن دولت جدید همه جوره تمایل خود برای تصدی این پست اعلام کرد و در این باره گفت: برخی از نزدیکان رئیس‌جمهور مانند آقایان ترکان و اکرمی، صحبت‌هایی را با من در رابطه با استانداری خراسان رضوی کرده‌اند و شنیده‌هایی نیز در این باره وجود دارد. من هم قول دادم در صورت پیشنهاد رسمی، مسئولیت استانداری خراسان رضوی را رد نکنم.

اما معاون پارلمانی دانشگاه آزاد در آخرین اقدام عملی خود از رایزنی محمد هاشمی رفسنجانی با اسحاق جهانگیری برای انتصاب وی به استانداری خراسان‌رضوی خبر داد.

وی در پاسخ به این سؤال که سرانجام انتصاب شما برای استانداری خراسان رضوی به کجا رسید؟ گفت: متأسفانه؛ فعلاً این مباحث در حد رسانه‌ها مطرح است و هنوز چیزی در این باره به صورت رسمی مشخص نیست.

عسگری تصریح کرد در این باره محمد هاشمی نیز با اسحاق جهانگیری رایزنی‌هایی کرده است و دوستان قسم داده‌اند که این پیشنهاد را منتفی نکنم.استان

در این بین اما تلاش بی وقفه اصلاح طلبان برای نقش آفرینی و حضور در عرصه سیاسی استان تنها معطوف به مطرح کردن گزینه های مورد نظر خود نبوده است لذا سعی می کنند با انجام دیدار های مختلف در انتخاب استاندار گزینه ای همسو با تفکرات آنان انتخاب شود به همین دلیل با رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور، هاشمی رفسنجانی و.... دیدار کرده اند.

نکته جالب توجه در این بین اعلام لیست افراد مورد حمایت اصلاح طلبان به دولت است به طوری که ان افراد در آخرین اقدام خود لیستی از افراد مورد نظر خود برای تصدی استانداری خراسان رضوی به دولت تحویل داده اند.

دبير مجمع خط امام(ره) مشهد گفت: در روزهای گذشته طي جلسه‌اي افراد ستاد انتخاباتي دكتر روحاني و ستاد اصلاح‌طلبان بار ديگر ليست پيشنهادي خود را در خصوص استاندار خراسان رضوي به دولت ارايه كردند.

مظفر عليزاده، با اشاره به ليستي كه اصلاح‌طلبان به دولت تقديم كردند، اظهار كرد: علاوه بر شش نفر قبلي كه شامل آقايان مهرعليزاده، مظفري، اميني، پژوهش، رسولي و هاشمي بود، چهار گزینه دیگر نیز به این ليست اضافه گشتند.

وي در ادامه افزود: اين چهار نفر شامل آقايان احمدي، كارانديش، عسگري و نوروززاده می‌باشد. اصلاح طلبان اين 10 نفر را به دولت منعكس كردند تا انتخاب دولت را تسریع بخشند و انتخاب استاندار خراسان رضوی به طور جدي در دستور كار دولت قرار گيرد.

از طرف دیگر این افراد با ناامید شدن از انتخاب گزینه های مورد نظر خود از سوی دولت در تلاش اند این ناامیدی را به کل استان تعمیم دهند لذا قائم مقام ستاد اصلاح‌طلبان روحاني در خراسان رضوي گفت: تاخير هر چه بيشتر در انتخاب استاندار حقيقتا بيشتر باعث سرخوردگي بدنه اجتماعي و نااميدي مردم خراسان رضوي از دولت تدبير و اميد می شود.

آن ها حتی به این اظهار نظرها اکتفا نکرده اند و با انتشار نامه که به دکتر روحانی فرستاده بودند از نگرانی خود مبنی بر بلاتکلیفی استان صحبت به میان آوردند.

حال با تمام این صحبت ها هنوز دولت در جلسات هیات دولت چهارشنبه های خود تصمیمی برای انتخاب استاندار خراسان رضوی ندارد و به نظر می رسد تمایل نداشتن دولت به تن دادن به گروه های فشار و اصلاح طلب در استان نقش مهمی در این تاخیر داشته است.

نویسنده: حسین قره گوزلویی

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار