کد خبر: 635126
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
محسن رضایی در گفت وگوی اختصاصی با خط خبر:
نباید «اقتصاد مقاومتی» را «اقتصاد ریاضتی» دانست . در نظام اقتصاد مقاومتی ، مردم مشارکت و سهم بیشتری در چرخه اقتصاد کشور خواهند داشت و اقتصاد به سمت مردمی شدن حرکت خواهد کرد و از اقتصاد دولتی فاصله می گیرد و در این تغییر وضعیت قرار نیست زندگی مردم به سختی بیفتد بلکه باید با نگاه به سرمایه های داخلی در کسب و کار و زندگی مردم گشایش و رونق ایجاد شود.
هفته نامه خط خبر | ناصر خوئینی: محسن رضایی را این روزها با عنوان اقتصاددان می شناسند. مرد روزهای سخت جبهه و جنگ این بار در سنگر اقتصادی به کشور خدمت می کند. حضور در جایگاه دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام و آشنایی با مشکلات اقتصادی کشور از او کارشناسی برجسته و صاحب نظر در این حوزه ساخته است.در چند دوره ای هم که به عنوان نامزد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بیشتر با نظرات اقتصادی پا به عرصه رقابت با دیگران گذاشته و حرفهای زیادی برای گفتن دارد.علی الخصوص در تدوین برنامه اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر فرزانه انقلاب نیز نظرات کارشناسانه ای داشت . برای آشنایی با نقطه نظرات وی در خصوص این برنامه گفت و گویی صورت داده ایم که در ادامه می خوانید.
 
 
آقای دکتر به نظر شما ضرورت ابلاغیه ای با عنوان اقتصاد مقاومتی در شرایط فعلی کشور توسط مقام معظم رهبری چیست؟
اساس «اقتصاد مقاومتی» بر پایه نگاه به ظرفیت ها و توانمندی های داخلی طراحی و تدوین شده است و هدف نهایی اقتصاد مقاومتی  احیای اقتصاد ملی و رفع وابستگی است.
 با تحقق استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی سیاست ملی درانقلاب شکل گرفت و دفاع ملی ما درجنگ تحمیلی تحقق یافت و امروز نیز اقتصاد ملی ما باید در شرایط تحریم با «اقتصاد مقاومتی» احیاء شود .
همانطور که می دانید کشور امروز در شرایط حساس تاریخی و مردم ایران در آستانه آزمونی بزرگ قرار دارند به همین سبب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که برپایه حکمت ، درایت و آینده نگری تدوین شده یک الگو و سبک مدیریتی با اتکا به توانمندی و پتانسیل درونی و هدف نهایی آن تحقق چشم اندازهای رشد و توسعه ملی است .
جنابعالی قبلا درخصوص اقتصاد مقاومتی و چگونگی اجرای آن چندین مرتبه نکاتی را مطرح کرده بودید که شاید یکی از مهمترین نکات آن هشدار درباره تفاوت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی بود ،دراین باره بیشتر توضیح می دهید.
 نباید «اقتصاد مقاومتی» را «اقتصاد ریاضتی» دانست . در نظام اقتصاد مقاومتی ، مردم مشارکت و سهم بیشتری در چرخه اقتصاد کشور خواهند داشت و اقتصاد به سمت مردمی شدن حرکت خواهد کرد و از اقتصاد دولتی فاصله می گیرد و در این تغییر وضعیت قرار نیست زندگی مردم به سختی بیفتد بلکه باید با نگاه به سرمایه های داخلی در کسب و کار و زندگی مردم گشایش و رونق ایجاد شود.
با در نظر گرفتن شرایط کنونی کشوردر مواجهه با بسیاری از فشارها ،اجرای درست سیاست های اقتصاد مقاومتی تاچه اندازه در مقابله با تحریم ها ورویکرد کشورهای غربی موثر است؟
مطمئنا اجرای درست سیاست های اقتصاد مقاومتی  راهبردی موثر و کارساز در مقابله با تحریم ها و فشارهای اقتصادی غرب است .برای از بین بردن تحریم ها ساختار دولتی نمی تواند جوابگو باشد و ما نیازمند مردمی کردن اقتصاد هستیم . در واقع اگر اقتصاد ایران تغییر مسیر داده و خودكفا و مردمی شود نوع مذاكرات دشمنان با ایران نیز تغییر خواهد كرد و آنها در می یابند كه به جای حذف قطره چکانی تحریم ها ، ناگزیر هستند یكباره آنها را حذف كنند .
 این نوع اقتصاد، مردمی است و از ظرفیت های مردم و نخبگان و بخش خصوصی در آن استفاده می شود ضمن اینکه تکیه گاه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر دانش و فناوری استوار است و سهم تولید علم در پیشرفت های داخلی جایگاه بالایی دارد. 
 در حال حاضر بین دانشگاه و صنعت شکاف و فاصله معنی داری وجود دارد و در این شرایط نیازمند قرار گرفتن علم و عمل در کنار یکدیگر برای تحقق شکوفایی و توسعه اقتصادی کشور هستیم . 
آیا می توان با اجرای ابلاغیه اقتصاد مقاومتی بالاخره بعد از سال ها صحبت از قطع وابستگی به نفت به عملی شدن آن امیدوار بود؟
اصولا قطع وابستگی به درآمد نفت یکی از مهمترین اهداف و برکات اقتصاد مقاومتی است. اگر امروز اقتصاد ایران تا این اندازه به درآمدهای نفت وابستگی نداشت ، اقتصاد ایران اینگونه بواسطه تحریم ها آسیب پذیر نبود و دشمن نمی توانست به مطامع خود دست یابد . 
تک محصولی بودن ، اتكا به نفت و سوء مدیریت عواملی هستند كه موجب بروز تحریم اقتصادی شدند . اقتصادی كه تک محصولی نباشد ، از حالت دولتی خارج شود و متكی بر مردم باشد آن اقتصاد تحریم پذیر نمی شود و باید با تغییر ریل اقتصاد ایران به سمت چند محصولی و اقتصاد مردمی حركت كرد .
خب هم اکنون  دستگاه دیپلماسی کشور در حال مذاکرات هسته ای با آمریکا و کشور های اروپایی است ، به اعتقاد شما در این شرایط این ابلاغیه چه تاثیرات مثبتی در تقویت قدرت ملی در مذاکرات و اینگونه صحنه های بین المللی می تواند داشته باشد؟
کشور در وضعیت خاصی قرار دارد و با یک جنگ تمام عیار اقتصادی مواجه هستیم ،ما باید مذاکره کنیم و نمی دانم چرا عده ای با مذاکره مخالفند . ما از مذاکرات مستقیم حمایت می کنیم و اعتقاد داریم در این مسیر پیشرفت های اقتصادی در چارچوب اقتصاد مقاومتی می تواند پشتوانه خوبی برای حضور قدرتمندتر ما در صحنه مذاکرات باشد .
 روشن است که غرب حاضر نمی شود در شمال خلیج فارس و در این منطقه حساس یک بار دیگر یک قدرت بزرگ اقتصادی ، علمی و فناوری به صورت مستقل در کانون انرژی دنیا را به این سادگی تحمل کند لذا ما باید خودمان را تحمیل کنیم نه اینکه بخواهیم با آنها بجنگیم .  
 در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی ، نسل سوم و چهارم وبه صورت کلی جوانان باید فعالاتر وارد عرصه شوند و در صحنه های علمی ، تحقیقاتی ، مهارت اندوزی و ... اقتصاد ایران را شكوفا كنند.  
در شرایط کنونی همه باید بپذیرندکه  امروز توسعه کشور، با الگوهای محافظه کارانه پیش نمی رود. تحریم های ظالمانه و تحمیلی برای ملت ما یک فرصت بود تا علاوه بر خنثی سازی آنها با کمک متخصصین و نخبگان و آحاد مردم، اقتصاد ملی شکوفا شود و اقتصاد مقاومتی در راستای همین نگاه تبیین شده است . 
به اعتقاد شما با نگاهی به ابلاغیه رهبر معظم انقلاب مشکل اصلی در معضلات اقتصادی کشور چیست؟
به نظر من مدیریت گمشده اصلی کشور است. در کشور علم و عالم و منابع وجود دارد ولی مدیریتی که به خوبی این ها را ترکیب کرده و با کمترین هزینه بیشترین سود را بدست آورد کمتر داریم که باید به این سمت و همچنین رسیدن به مدیریت یکپارچه، عملیاتی و هوشمند حرکت کنیم .
 امروز نوبت جهاد اقتصادی است. اگر ما دیروز قدرت ملی و سیاست ملی را بوجود آوردیم امروز می توانیم تولید ثروت داشته باشیم و من معتقدم موفقیت ما در شکوفایی اقتصاد ملی می تواند حتی بیشتر از سیاست و دفاع مقدس جلوه کند.
با شعار دادن نمی توان مشکلات کشور را حل کرد و باید برای حل مشکلات برنامه و ایده های جدید داشت . اقتصاد مقاومتی الگوی مدیریتی برای برون رفت از بن بست های اقتصادی با اتکا به ظرفیت های داخلی است و در این راه باید با اعتماد به مردم ، نخبگان و پژوهشگران جامعه به سوی شکوفایی اقتصادی پیش برویم تا بار دیگر از این آزمایش نیز سربلند بیرون بیاییم .
 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
داود سجادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
0
0
اقتصاد مقاومتي

تحريم
فرصت يا تحديد
پيشگفتار

اوايل دفاع مقدس هنگاميكه امام خميني فرمودنند جنگ نعمت است ما كه جوان بوديم حيرت زده وهاج وواج چشم بدهان ان پير فرزانه دوخته بوديم واين جمله را تكرار ميكرديم تا معني انرا درك كنيم .از يك سو باور داشتيم كه امام اشتباه نمي كند واز سوي ديگر هنوز نظريه پردازان تفكر استراتژيك پايه هاي استراتژي تبديل تهديد به فرصت در صورت بسترسازي را تبيين نكرده بودنند.
سالها طول كشيد تا فهميديم هنگاميكه جنگي به ملتي تحميل ميشود اگر ان ملت بستر سازي كرده باشند ميتوانند پديده جنگ را بفرصت تبديل تبديل نمايند واگر بستر اماده نباشد اين پديده تبديل به تهديد ميگردد.
درحال حاضر دنياي غرب با تحمل هزينه دارد بما فشار وارد ميكند اگر بسترسازي نمايم اين فشار نعمت است وهديه است وميتوان از ان سود برد وبعبارت ديگر تهديد را به فرصت تبديل كرد واگر نتوانيم بستر سازي نمايم اين پديده تبديل به تهديد ميگردد.
براي روشن شدن موضوع مثالي ذكر ميكنيم:
پديده باران را با علم ابخيز داري و تاسيس سد ميتوان مورد بهره برداري قرار داد وانرا تبديل به نعمت خداوند نمود واگر محيط زيست را تخريب كنيم ودرختان را بي ظابطه وقاعده قطع كنيم وسد سازي نكنيم واب را بمنابع زير زميني ترزيق نكنيم اين پديده تبديل به سيل ويران گري ميگردد كه باعث تخريب ميگردد.
حالا سوال ميكنيم كه پديده باران فرصت است يا تهديد؟
پاسخ اينست كه اگر بسترسازي كرده باشيم فرصت است واگر بسترسازي نكرده باشيم تهديد است.
مقدمه

در اقتصاد مقاومتي هسته اصلي بحث تحريم است وتحريم دستمايه ماست واگر در تمام حوزه ها ي اقتصادي بسترسازي نمايم اين پديده تبديل به فرصت ونعمت ميگردد واگر نتوانيم بستر سازي كنيم وانرا مديريت كنيم تبديل به تهديد ميگردد.
بديهيست بستر سازي در هر حوزه اقتصادي مخصوص خودش است وتمام حوزه هاي اقتصادي داراي بستر هاي يكسان نيستند.
اينك اقتصاد مقاومتي را در سه بخش تبيين ميكنيم:
بخش نخست:تحت تاثير قرار دادن مركز عامل فشار
بخش دوم:بسترسازي براي تبديل تهديد به فرصت
بخش سوم: مبارزه با فساد براي بسيج توده ها

بخش نخست:تحت تاثير قرار دادن مركز عامل فشار
پديده تحريم عليه ما از يك مركزي مديريت ميگردد كه همه ميدانيم امريكا است وامريكا براي اعمال تحريم عليه ما از يكسري عواملي بهربرداري ميكند بايد او را خلع سلاح كرد ودرمرحله اول عوامل دست او را خنثي كرد وبعدا كنترل او را بدست گرفت.
حوزه هاي كه بايد در اين زمينه عمل نمايند در مرحله اول در داخل وزارت ارشاد است كه بايد نويسندگان ومورخين را بسيج نمايد تا ستم گري كانون عامل فشار را عليه ما وتمام ملتهاي ازادي خواه منطقه تبين نمايند ودر مرحله بعدي وخارج بعهده وزارت خارجه است كه اين حاصل را به اطلاع نمايندگان كشورها در سازمان ملل ومجامع بين المللي وملت امريكا برساند.
اگر ما تاريخ ستم گري امريكا در منطقه را بصورت كتابي در اختيار سربازان امريكا در جبهه هاي مختلف قرار دهيم ديگر ان سرباز مثل قبل نخواهد جنگيد واگر ارتش امريكا خواندن انرا ممنوع كند ما جنگ را برده ايم.
اگر ما تاريخ مداخله امريكا در ايران را براي جهان تبين كنيم و علت حركت خودجوش دانشجويان خط امام در تسخير لانه جاسوسي را بيان كنيم تبليغات امريكا را خنثي كرده ايم.
اگر فيلم ارگو را عليه ما ميسازند بايد هنگام خروج از سينما ما يك كتاب در مورد دخالت امريكا در ايران را بگذاريم كف دست نماشاچي سينما بگزاريم ما اين مرحله جنگ را برده ايم.
بخش دوم:بسترسازي
از انجاييكه برپايي اقتصاد مقاومتي بر محور تفكر استراتژيك امكان پذير است بايد رياست جمهوري معاونت تفكر استراتژيك را تشكيل داده وانرا در هر وزارت ايجاد كرده تا هر حوزه اقتصادي مستقل وهر بنگاه اقتصادي امتداد دهد.
همانگونه كه بعرض رسيد ايجاد بستر در هر حوزه اقتصادي مخصوص خودش است مثلا در حوزه وزارت نفت اگر ما نعداد انبار هايمان را در امستردام به اندازه عربستان وروسيه برسانيم به اساني ميتوانيم به اتحاديه اروپا نفت بفروشيم واگر در كشورهاي خارج از اتحاديه اروپا در پالايشگاها مشاركت كنيم به اساني ميتوانيم نفت بفروشيم واگر در سفارتخانه هامان رايزن بازرگاني قوي داشته باشيم ميتوانيم به خود اتحاديه اروپا نفت بفروشيم اين رايزن هاي بازرگاني نه تنها حقوق لازم ندارند بلكه ميتوانند براي هر سفارت خانه اي در امد زايي نمايند.
ببينيم كه نخست وزير انگليس بعد از اتمام دوره نخست وزيري بعنوان مشاور با تشكيلات قذافي كار ميكرد .ايا اين فرصت نيست؟
حدود400 پالايشگاه در جهان داريم بايد در تمام اين پايشكاهها يك نماينده داشته باشيم براي فروش نفت الان بايد شيوه فروش نفت را متحول كنيم ديگر نميتوان مثل سابق منتظر مشتريهاي ريجستر شده بنشينيم.
همانطور كه ميدانيم اخيرا بانكهاي خصوصي قارچ گونه در كشور ايجاد شده اند و براحتي ميشود درك كرد ظرفيت عملياتي اين بانكها بيش از نياز اقتصاد كشور است كه هم مفيد نيست وهم ايجاد فساد ميكند.بايد بانك مركزي اين سرمايه گذاريها را بخارج سوق ميداد تا پايگاه بانكي بيشتري در خارج داشته باشيم وبتوانيم تحريم ها را بهتر دور بزنيم.
در مثا ل فوق معاونت استراتژيك وزارت نفت بايد شيوه فروش نفت را تغيير دهد ومعاونت استراتژيك وزارت خارجه بايد رايزني هاي بازرگاني را گسترش دهد.معاونت استراتژيك وزارت داريي بانكهاي خصوصي بيشتري در خارج ايجاد كند.
بنابر اين يكي از الزمات ريس جمهور اينده اجراي اقتصاد مقاومتي است كه براي ان بايد اصلاح ساختار نمايد.
بخش سوم:بسيج توده ها
دردفاع مقدس توده ها خوب بسيج شدنند وخوب دفاع كرديم و در حال حاضر براي دفاع از دستاورد هاي انقلاب هم بسيج داريم ولي منظور ما بسيج تمام اقشار جامعه براي اجراي اقتصاد مقاومتي است مثلا با بسيج نويسندگان ومورخين بتوانيم ستم غرب بر ملل ازاديخواه را تبين كنيم وبا بسيج اقتصاددانان واساتيد ومتخصصين تفكر استراتژيك بتوانيم اساس اين نظريه را تبيين نمايم وراي دهندگان انتخابات پيش رو انرا درك واز رييس جمهور اينده مطالبه نمايند ومتقابلا رييس جمهور اينده موظف با پاسخ گويي به اين نياز باشد وبرراي اجراي ان ساختار خويش را سازگار نمايد.
ميدانيم اين بسيج در اين مرحله بسيار دشوار است وشكا ف طبقاتي ايجاد شده وفشار ناشي از تبديل تحريم به تهديد واز دست دادن فرصت بر مردم زياد است ودر اين كاروان انقلاب بعضي جان دادند ،بعضي عضوبدن دادند ،بعضي ابرو دادند،وبعضي مال دادند وبراثر غفلت سيستم نظارتي بعضي به ثروت هاي نجومي دست يافتند و الان قوه قضاييه درگير رسيدگي به مفاسدي است كه گروه اخير ايجاد كرده اند ورسيدگي به انها هم انتهايي ندارد.
الان اين گروه اخير يا ايثار ميكنند وانچه انباشد كرده اند روي ميز ميگذارند ودل هم وطنان محروم خويش را بدست مياورند يا همراه جانشان وابرويشان با خغت از انان باز پس گرفته خواهد شد كافيست چشم باز كنند و جهت گيري رهبر انقلاب راببينند ودستورات مبارزه با فساد را درك كنند . اين قانون خداوند است كه هم با مطالعه تاريخ كشورمان ديده ايم وهم بچشم خودمان ديده ايم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار