کد خبر: 634620
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۰
مومنی شریف در دیدار با هنرمندان تجسمی:
نشست صمیمانه هنرمندان تجسمی با رئیس حوزه هنری صبح امروز سه شنبه، 29 بهمن ماه با حضور محسن مومنی شریف، مرتضی گودرزی دیباج و هنرمندان تجسمی استان ها برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، سخنان خود را با بیان مفهوم آیه 10 سوره فاطر شروع كرد و گفت: این آیه می تواند شعار یك هنرمند مسلمان متعهد باشد. كلام پاكی كه در قرآن كریم آمده است، كلامی است كه به سوی خداوند صعود می یابد. كلام پاك در قرآن كریم به خیلی معناها آمده اما می تواند به معنای هر نوع اثر و پدیده ای باشد كه از یك عقیده و اندیشه سالم نشات می گیرد. هرچند هیچ اندیشه پاكی به تنهایی كارساز نیست مگر به شرط همراهی عمل پاك.
وی با تاكید بر تفاوت هنرمند ارزشی و هنرمند غیر متعهد و بیان این تمایز در قرآن كریم، اظهار داشت: فرق میان هنرمند ارزشی و هنرمند غیر متعهد همراهی ایمان با عمل صالح است كه در كلام حق نیز آمده است. این دو (ایمان و عمل صالح) همیشه همراه یكدیگرند و بودن هریك بدون دیگری بی فایده است.
مومنی شریف به واژه «سبك هنری ادبی انقلاب اسلامی» اشاره كرد و توضیح داد: واژه «مكتب» به نظر مناسب تر می آید. چرا كه سبك به تبحر و مهارت بیشتر برمی گردد اما مكتب فراتر رفته و به بینش و ایدئولوژی هنرمند اشاره دارد.
وی در ادامه به مصاحبه امام خمینی با خبرنگار تایمز در 9 آذر سال 58، حدود 10 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره كرد و گفت: در این مصاحبه سوالی مطرح شد مبنی بر  اینكه شما یك زندگی جدا از دنیای جدید داشته اید، مباحث مربوط به اقتصاد مدرن، حقوق و روابط جدید بین الملل را مطالعه نكرده اید، تحصیلات شما در علوم اسلامی است و با دنیای كنونی سیاست و معاملات جاری آن در زندگی اجتماعی درگیر نبوده اید، با این وجود آیا احساس نمی كنید كه در راهی كه اعلام كرده اید باید تجدید نظر كنید؟ امام (ره) نیز اینگونه جواب می دهند: ما معادلات جهانی و معیارهای سیاسی و اجتماعی را كه تا به حال به واسطه آن تمامی مسائل جهان سنجیده می شده است را شكسته ایم . ما خود چارچوب جدیدی ساخته ایم كه در آن عقل را ملاك دفاع و ظلم را ملاك حمله گرفته ایم. از هر عادلی دفاع و بر هر ظالمی می تازیم. حالا شما اسمش را هر چه می خواهید بگذارید، ما این سنگ را بنا خواهیم گذاشت. امید است كسانی پیدا شوند كه ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمان ها را بر این پایه بنا نهند نه بر پایه نفوذ سرمایه داران و قدرتمندان كه هر موقع خواستند هر كسی را محكوم كنند. آری؛ با ضوابط شما من هیچ نمی دانم و بهتر است كه هیچ ندانم.
مومنی گفت: با توجه به واقعه 17 شهریور 57، حضور مردم در نماز عید فطر قیطریه و كشتار مردم در میدان ژاله ، بین وزارت خارجه و سازمان امنیت ملی آمریكا(سیا) اختلاف افتاد كه آیا آنچه در ایران اتفاق افتاده اساسا انقلاب بوده است؟ با توجه به اهمیتی كه ایران به لحاظ موقعیت استراتژیكی حساسش در آن سالها برای آمریكا داشت، در خصوص ماهیت انقلاب ایران در تردید بودند و باورشان این بود كه دین نمی تواند در قرن بیستم انقلابی ایجاد كند.
مومنی شریف افزود: پس از انقلاب اسلامی و در این رهگذر در حوزه ادب و هنر اتفاقات نوینی افتاد. هر تحول اجتماعی به دنبال خود انقلابی در حوزه های مختلف پدید می آورد و معتقدیم این اتفاق كم و بیش در هنر و ادب هم افتاده است.
رئیس حوزه هنری، هنرهای تجسمی را به عنوان نخستین هنرهای متحول شده به واسطه انقلاب دانست و اظهار داشت: از نخستین بخش های هنری كه این تحول را شاهد بود، آثار هنرمندان تجسمی بود. حضور هنرهای تجسمی در انقلاب اسلامی به لحاظ آنچه در تظاهرات ها بوده، دیوارنوشته ها، كلیشه های ساخته شده و حتی كاریكاتورها دیده می شود و می توان گفت تجسمی جزو نخستین هنرهای متحول شده ای است كه تحت تاثیر این دیدگاه جدید انقلابی قرار گرفت.
مومنی به یكی از عناصر مكتب هنری ادبی انقلاب اسلامی اشاره كرد و گفت:  پس از انقلاب اسلامی از رئالیسم مادی متریالیسمی بعدها به رئالیسمی می رسیم كه خیلی فراگیر نبود و ما آن را رئالیسم دینی نامیدیم. این واقع گرایی از محسوسات فراتر می رود و به مرزهای غیب و ماورا می رسد.
این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینكه  در بخش های نظری هنر باید بیشتر كار شود، اضافه كرد: آنچه نقطه تمایز ما با دنیای هنر امروزی است، مساله ای است كه باید بیشتر بدان پرداخته شود. هرچند این وظیفه دانشگاه ها است. البته اتفاق های خوبی هم در این زمینه افتاده كه ایجاد رشته ادب انقلاب اسلامی به عنوان یك رشته دانشگاهی از آن دست است.
این امر در مورد هنرهای تجسمی به نظرم وضعیت بهتری دارد، از این جهت كه اساتید تجسمی كه دستی در هنر انقلاب داشته اند امروزه در دانشگاه ها و مراكز علمی و هنری صاحب كرسی هستند.
گزارش پایگاه خبری حوزه هنری حاكی است، در ادامه این نشست هنرمندان به بیان مسائل و دغدغه های خود پرداختند و از گنجینه انقلاب و كارگاه مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری بازدید كردند.
 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار