کد خبر: 634455
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۳
رئیس بیمارستان مطهری نسبت به پُر شدن ظرفیت تخت‌های سوختگی این بیمارستان هشدار داد و گفت: دیگر جا نداریم به طوری که بیماران مرد را در بخش زنان بستری کردیم در حالی که دانشگاه علوم پزشکی تهران مطالبات این بیمارستان را پرداخت نمی‌کند.

به گزارش جهان به نقل از تسنیم، کامران آقاخانی در نشست خبری به مناسبت نزدیک شدن به ایام چهارشنبه پایان سال اظهار داشت: متأسفانه ظرفیت تخت‌های بیمارستان سوختگی مطهری پُر شده است و دیگر تخت خالی نداریم به طوری که از یکشنبه ۲۷ بهمن بیماران مرد را در بخش‌های زنان بستری کردیم و این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی تهران به دلیل مشکلات ادغام دو دانشگاه تهران و ایران مطالبه ۵۰۰ میلیون تومانی این بیمارستان را پرداخت نمی‌کند.

وی افزود: متأسفانه رسانه‌‌ها نیز درباره مشکلات سوختگی آن طور که باید و شاید به مردم اطلاع‌رسانی و آموزش نمی‌دهند در حالی که بیش‌ترین سوختگی مربوطه به برق و در جامعه کارگری است ولی صدا و سیما حاضر نمی‌شود حتی یک تیزر کوتاه در این مورد تولید کند در حالی که شب‌های بسیاری ما شاهد سریال‌های بی‌محتوا هستیم.

آقاخانی به مشکلات اجاق گازهایی که ترموکوبل ندارند و باعث انفجار در منازل می‌شود، اشاره کرد و گفت: متأسفانه بیمارستان‌های سوختگی بسیار مقروضند و وزارت بهداشت باید به آن توجه ویژه‌ای کند مثلا بیمارستان شهید مطهری با قدمتی ۴۷ ساله کاملاً قدیمی و مستهلک شده است و دیگر امکان ارائه خدمات استاندارد و مناسب به بیماران سوختگی را ندارد.

رئیس بیمارستان مطهری ادامه داد: در کشورهای افغانستان و عراق نیز بیماران سوختگی را به این بیمارستان ارجاع می‌دهند زیرا بیمارستان مطهری مرجع بر درمان سوختگی‌ها است و این در شرایطی است که شاید بتوان تخت آی سی یو در بیمارستان‌های مختلف دولتی و خصوصی تهیه کرد ولی تخت سوختگی به سختی پیدا می‌شود و ما نیز همیشه در زمستان‌ها و چهارشنبه پایان سال بحران آتش داریم.

* بیمارستان مطهری دیگر جا ندارد

آقاخانی تصریح کرد: متأسفانه فرهنگ یک بوته آتش زدن تبدیل به ترکاندن نارنجک شده است، بیمارستان مطهری دیگر برای بیماران سوختگی جا ندارد و به خاطر قوانین فعلی نمی‌توانیم نیرو و پرستار استخدام کنیم در حالی که هم‌اینک حدود ۴۰ پرستار به صورت فوری نیاز داریم. همکاران پرستار ما دو شیفت کار می‌کنند و خسته می‌شوند.

* فرق سوختن پنتهاوس‌نشینان با فقرا

وی با اشاره به تفاوت سوختگی در بین پنتهاوس نشینان که بیشتر به خاطر اسکی و لب دریا دچار آفتاب سوختگی می‌شوند و برای درمان به خارج می‌روند نسبت به فقرا اشاره کرد و گفت: متأسفانه کارگرهای بسیاری در آتش می‌سوزند و خانواده‌هایی داریم که با تعداد ۶ نفر عائله به دلیلی استفاده از یک اجاق برای گرم کردن خانه و همچنین پخت و پز دچار سوختگی می‌شوند و این افراد از ضعیف‌ترین قشر جامعه هستند.

آقاخانی ادامه داد: ما به دلیل این‌که بیمارستان مطهری دولتی است در بدو ورود بیمار حق دریافت هزینه ای ندرایم و درمان آنان در طول مراحل درمانی رایگان صورت می‌پذیرد و بارها داشته‌ایم که صدها میلیون تومان هزینه‌های این بیماران توسط مددکاری رایگان شده است ولی متأسفانه بیمه‌ها خوب پوشش نمی‌دهند و بیمارستان به این دلیل مغروض شده است.

وی افزود بنده از ۴ ماه قبل که مدیریت بیمارستان مطهری را برعهده گرفتم این بیمارستان بیش از ۷ میلیارد تومان بدهی داشته است به طوری که شرکت‌های دارویی ما را تهدید کرده‌اند که دیگر به ما دارو ارائه نمی‌دهند و مجبور شدیم با روش‌های مختلفی برای تأمین داروهای بیمارستان تلاش کنیم و باید در ادامه این مشکلات به مسئله بیماران افاغنه نیز اشاره کنم که اصلاً این بیماران پول ندارند همین الآن یک بیمار افغانی داریم که ۳۴ میلیون تومان هزینه درمان آن شده است ولی حتی سفارت افغانستان نیز کاری برای آن‌ها انجام نمی‌دهد و این روند بیمارستان را نابود خواهد کرد.

رئیس بیمارستان مطهری بیان داشت: ما یک رویا داریم و رویای ما آن است که بیماران سوختگی نیز مانند بیماران تصادفی درمان آنان رایگان صورت پذیرد اقدام بزرگی که در دولت قبل صورت پذیرفت بنابراین باید درمان بیماران سوختگی رایگان صورت پذیرد و راه حل این می تواند باشد که مقداری از افزایش هزینه‌های حامل‌های انرژی برای درمان بیماران سوختگی اختصاص یابد.

* زنده ماندن سوختگی بالای ۵۰ درصد در ایران با خداست

وی اظهار داشت: امروز ما شاهد درمان‌های سوختگی در کشور هستیم که روش‌های آن قدیمی است درحالی که درمان بیماری‌های سوختگی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه می‌برد و این در حالی است که در کشور آلمان افرادی با سوختگی ۹۰ درصد جان خود را از دست نمی‌دهند و مداوا می‌شوند ولی در ایران کسی که بالای ۵۰ درصد دچار سوختگی شود زنده ماندنش باخداست.

* مرگ و میر بیماران به دلیل عفونت‌های بیمارستانی بیداد می‌کند

آقاخانی با اشاره به این‌که در بخش‌های بیمارستانیکه بازسازی صورت پذیرفته است آمارهای مرگ و میر نیز کاهش یافت ولی در قسمت‌های دیگر که بازسازی‌ها انجام نشده است مرگ و میر بیماران به دلیل عفونت‌های بیمارستان بیداد می‌کند زیرا بر طبق استاندارد هر بیمار دچار سوختگی باید در یک اتاق مجزا بستری شود ولی ما در این بیمارستان مجبور هستیم در برخی مواقع ۶ بیمار را در یک اتاق جا دهیم.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از معضلات ما در حوزه سوختگی این است که رسانه‌ها در یک زمان‌هایی به سراغ ما می‌آیند و همیشه اطلاع‌رسانی درباره سوختگی به طور مرتب انجام نمی‌شود. بنابراین خیرین نیز برای برطرف کردن معضلات بیمارستان سوختگی مطهری باید به ما کمک کنند.

رئیس بیمارستان مطهری با انتقاد شدید از دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: به دلیل مشکلات ادغام دو دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات بیمارستان سوختگی مطهری توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران بلوکه شده است و هیچ نگرانی از بیان این مسئله ندارم زیرا یک معلم هستم و دغدغه‌ای نسبت به مدیریت پشت میزی ندارم و واهمه ای ندارم که با این صحبت‌ها بنده را از مسئولیت ریاست این بیمارستان برکنار کنند. بارها برای این مشکل با وزارت بهداشت صحبت و نامه‌نگاری کرده‌ایم ولی هنوز این مسئله پابرجاست و شرایط بیمارستان در حالت کابوس است.

آقاخانی با بیان این‌که شاید ما از نظر فضای فیزیکی آمادگی‌هایی را برای حوادث بزرگ آتش‌سوزی داشته باشیم ولی نیرو و پرستار نداریم. بنابراین یکی از مهم‌ترین راهکارها برای برطرف کردن معضلات بیماران سوختگی رایگان شدن درمان آن‌ها‌ست و در گام بعد بیمارستان نیز بازسازی شود و جلوی عفونت‌ها گرفته و مرگ و میر کاهش یابد. البته یک بیمارستان جدید در انتهای اتوبان همت در حال ساختن است ولی تاکنون فقط گودبرداری آن انجام شده است و نیازی به ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان اعتبار است.

* مرگ سه هزار نفر به دلیل سوختگی در کشور

وی با بیان این‌که سالانه دو تا سه هزار نفر به دلیل سوختگی جان خود را از دست می دهند بیان داشت: ما از خیرین عاجزانه درخواست کمک داریم ولی باید این مسئله را در نظر داشته باشیم که یک خیر نمی‌تواند مشکل این بیمارستان را برطرف کند بلکه باید مجمع خیرین برای برطرف کردن این معضلات اقدام کنند. البته بیمارستان نیز دفتر خیرین راه‌اندازی خواهد کرد تا کمک‌های آنان به بیماران تسهیل شود.

* هزینه‌های ۱۵۰ میلیون تومانی درمان سوختگی در بخش‌های خصوصی

رئیس بیمارستان مطهری در پاسخ به پرسش تسنیم درباره چگونگی ارائه خدمات به بیماران سوختگی در بخش‌ها و بیمارستان خصوصی گفت: دو بیمارستان خصوصی در زمینه درمان بیماری‌های سوختگی اقدام می‌کنند ولی هزینه‌های آنان بسیار بالاست و در برخی مواقع حتی به بیش از ۱۵۰ میلیون تومان نیز می رسد و متأسفانه اکثر کسانی که دچار سوختگی می‌شوند از قشر ضعیف و مستضعف جامعه هستند.

آقاخانی با بیان این‌که بسیاری از بخش‌های بیمارستان‌های سوختگی استاندارد نیستند، افزود: شایع‌ترین علت سوختگی حادثه است و در کودکان نیز سهل‌انگاری می‌شود، برق گرفتگی در آقایان بیش‌تر از خانم‌هاست ولی حوادثی مانند اسیدپاشی کم‌تر است. درباره چهارشنبه‌سوری نیز باید با سلاح فرهنگ جلو برویم ولی متأسفانه امروز این سلاح تغییر کرده و به ساختن نارنجک و وارد کردن ترقه با هزینه‌های میلیاردی از کشور چین می‌شود.

وی درباره آمادگی بیمارستانی مطهری برای پاسخگویی به حادثه دیدگان چهارشنبه پایان سال گفت: ما از یک ماه پیش نیروهای انسانی از جمله پزشکان و پرستاران را دو برابر کرده‌ایم و تمهیدات لازم اندیشیده شده است ولی باور کنید دیگر تخت‌های این بیمارستان که بالغ ۱۲۰ تخت مصوب است جا نداریم.

به گزارش تسنیم در بین صحبت‌های رئیس بیمارستان سوختگی شهید مطهری خبری به وی مبنی بر حادثه آتش‌سوزی ارائه شد که رئیس بیمارستان در اقدامی غیرمترقبه بر سر خود کوبید و گفت: اگر این فرد دچار آتش‌سوزی شدید شده باشد ما در بیمارستان اصلاً دیگر تخت آی سی یو و سی سی یو نداریم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار