کد خبر: 634430
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۹
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جواب سوالی در مورد کتاب «نیمه پنهان»، گفت: این کتاب اشکالات جدی دارد و یکطرفه نوشته شده است و مقامات بالای کشور هم تحلیل‌های روزهای پایانی جنگ آن را قبول ندارند و شاید نویسنده آن قصد دلسوزی داشته اما تخریب زیادی کرده است و حتی شخص امام به طور غیرمستقیم در آن تضعیف شده است.

خبرگزاری ایسنا: محسن رضایی که در دومین همایش علمی و پژوهشی پیشکسوتان دفاع مقدس سخن می‌گفت، به بیان نکاتی از روزهای پایانی جنگ پرداخت و گفت: پایان جنگ از پیچیده‌ترین بخش‌های دفاع مقدس است؛ چرا که در آن روزها بعد نظامی و سیاسی، یعنی دیپلماسی و عملیات نظامی ترکیب شده بود و در این شرایط است که پیچیده‌ترین شرایط جنگی به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: جنگ در کشور ما نه تنها با پیروزی نظامی، بلکه با پیروزی سیاسی به اتمام رسید. چرا عده‌ای به خاطر اغراض سیاسی این بزرگ‌ترین حماسه تاریخی را تضعیف می‌کنند و سوالاتی مطرح می‌کنند مبنی بر این‌که چه کسانی جام زهر را به امام نوشاندند، یا این‌که چرا بعد از فتح خرمشهر جنگ ادامه پیدا کرد، در حالیکه جنگ تنها متعلق به ارتش، سپاه و بسیج نیست، بلکه یک افتخار بزرگ ملی بعد از 300 سال شکست‌های پی در پی ایران است.

رضایی تصریح کرد: دفاع مقدس اولین جنگ بعد از 300 سال بود که ایران تمام سرزمینش را حفظ کرد و پیروزی سیاسی و نظامی را در کنار هم به دست آوردیم و در ادامه آن، کشور را ساختیم و تبدیل به قدرت بازدارنده شدیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که قدرت دفاعی فعلی ایران از دل جنگ بیرون آمده است، گفت: پیروزی سیاسی و دفاعی و دستاورد اقتدار ملی از نتایج نبرد هشت ساله ما بوده است که نمی‌توان آن را تضعیف کرد.

وی با بیان این‌که تمام هشت سال دفاع‌مقدس فراز و نشیب داشته است،توضیح داد:در سال اول،ایران علیرغم تلاش‌های خود نمی‌توانست پیشروی کند و همه روش‌ها تست شد،پس هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که در ابتدای جنگ نظری داشته است که عملی نشده است،چون در سال اول جنگ انضباط سراسری در جبهه‌ها نبود،همه نظرات عملی شد و راهی باز نشد، اما در سال دوم معجزه‌ای رخ داد،ظرف 10 ماه تمام سرزمین‌ها آزاد شد و انقلابی به وقوع پیوست و پس از آن در سال‌های سوم و چهارم جنگ نیز باز شاهد بن‌بست بودیم و ایران هر چه حمله می‌کرد به نتیجه نمی‌رسید، اما در سال‌های پنجم و ششم باز ابتکار به دست ایران افتاد و در نهایت در مرحله آخر جنگ عراق حمله کرد و ماجرای پایان جنگ رخ داد که همه اینها نشان از فراز و نشیب جنگ دارد.

رضایی با اشاره به این‌که عراق فقط در 50 روز اول و در دوره آخر جنگ حالت هجومی داشت، گفت: اگر به هر سال جنگ یک امتیاز بر اساس آفند و نیروی هجوم‌کننده بدهیم ایران نزدیک به هفت امتیاز و عراق یک امتیاز می‌گیرد چون هجوم همیشه با ما بود و رمز پیروزی ما هم همین بود که بهترین دفاع را آفند می‌دانستیم.

وی با اشاره به اهمیت مرحله پایانی جنگ گفت: در آخرین دور جنگ مشکل جدی در جبهه صدام به وجود آوردیم چون در آن شرایط استراتژی‌ای مبنی بر این‌که جنگ نباید برنده داشته باشد در دنیا قالب شده بود و دنیا نمی‌خواست ایران به عراق یعنی دروازه خاورمیانه به عنوان یک کشور انقلابی دست پیدا کند و آن را فتح کند پس تلاش می‌کرد که جلوی سقوط صدام را بگیرد اما وقتی ایران وارد «فاو» عراق شد تکان بزرگی به غرب داده شد و دنیا از خواب بیدار شد پس شاهد کمک‌های عظیم به عراق بودیم.

رضایی اظهار کرد: دو بار به صدام کمک‌های فراوان شد؛ یکی بعد از آزادی خرمشهر و دیگری بعد از عملیات فاو که در نتیجه آن صدام 75 شبانه‌روز به صورت دیوانه‌وار و بدون منطق نظامی به ما حمله کرد و برای اولین بار خستگی را در چهره فرماندهان جنگ دیدم.

رضایی با اشاره به اینکه گاهی اینطور نشان داده می‌شود که فرماندهان و نیروهای عراقی ناتوان بودند،گفت: نیروهای عراقی بسیار توانمند و سخت‌جان بودند و حتی نقل می‌کنند که صدام یک بار برای امام نامه داده بود که اگر شما انقلابی هستید من هم انقلابی ام.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه بعد از شلمچه(عملیات کربلای 5)، قطعنامه 598 صادر شد که بندهای بسیاری از آن به نفع ما بود و اولین قطعنامه‌ای بود که ایران آن را رد نکرد،اظهار کرد:ایران خواست تا در این قطعنامه بند کمیته تامین تجاوز جلوتر از آزادی اسرا بیاید و قرار شد برای تامین نظر ایران بیانیه‌ای صادر شود اما چون صدام موافق این قطعنامه نبود حمله به ایران را شروع کرد و در حالیکه ما قطعنامه را در تیرماه پذیرفته بودیم جنگ در مرداد ماه به پایان رسید چون عراق می‌خواست تلاش کند قطعنامه 599 صادر شود که به نفع آنها باشد اما در نهایت مجبور به پذیرش قطعنامه 598 شد.

  وی  در جواب سوالی در مورد کتاب «نیمه پنهان»، گفت: این کتاب اشکالات جدی دارد و یکطرفه نوشته شده است و مقامات بالای کشور هم تحلیل‌های روزهای پایانی جنگ آن را قبول ندارند و شاید نویسنده آن قصد دلسوزی داشته اما تخریب زیادی کرده است و حتی شخص امام به طور غیرمستقیم در آن تضعیف شده است.

گفتنی است کتاب نیمه پنهان که از انتشارات موسسه کیهان است، به عملکرد فرماندهان نظامی و مسئولان ارشد سیاسی در دوره پایان جنگ حمله کرده و آنها را عامل پذیرش قطعنامه دانسته است.

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
داراب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
0
0
روزهای آخر جنگ که صدام از رویارویی با ایران درمانده بود رو به سلاح های شیمیایی آورده بود این دوره به بعد جنگ عادلانه و رودرو نبودبلکه دشمن نامریی بود و دنیا هم از وی حمایت می کرد ...اگر تدبیر امام ( ره ) نبود و تلاش فرماندهان وقت و دولت وقت شاید طعم پیروزی را که اخراج دشمن از تمام خطوط مرزی شد را نمی کشیدیم
متاسفانه خیلی افراد ...اکنون هست که تحریف دوران دفاع مقدس می کنند و این بر می گردد به کم کاری اسلحه بدستان آن دوران که اکنون می توانند قلم بر گیرند و از دفاع مقدس و دست آوردهای آن و صلح امام ( ره ) دفاع کنند تا نسل های آینده به پدران و برادران شهیدمان در این دوران افتخار کنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار