کد خبر: 634180
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در مذاکرات روزهای آینده ایران و 1+5 در وین، روش پیگیری موضوع و دستور کار مذاکرات مشخص می‌شود، تاکید کرد: امکان رسیدن به تفاهم از نظر ما در 6 ماه اول کاملا وجود دارد؛ در صورتی که طرف مقابل از خود حسن نیت نشان دهد.

خبرگزاری ایسنا: وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در مذاکرات روزهای آینده ایران و 1+5 در وین، روش پیگیری موضوع و دستور کار مذاکرات مشخص می‌شود، تاکید کرد: امکان رسیدن به تفاهم از نظر ما در 6 ماه اول کاملا وجود دارد؛ در صورتی که طرف مقابل از خود حسن نیت نشان دهد.

محمدجواد ظریف که شامگاه فردا برای انجام دور اول مذاکرات مربوط به گام نهایی اجرای توافقنامه ژنو در راس هیاتی عازم وین می‌شود، تصریح کرد: مذاکرات سخت و فشرده‌ای پیش رو داریم. البته با توجه به اینکه هدف تعیین‌شده در برنامه اقدام مشترک، ادامه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران همراه با ایجاد اعتماد و اطمینان لازم از غیرنظامی بودن آن است، علی‌القاعده نباید کار دشواری داشته باشیم و این هدف ایران است.

وی با بیان اینکه مشکل بی‌اعتمادی مردم ایران نسبت به رفتار و برخورد کشورهای غربی به خصوص آمریکا در طول چند دهه گذشته وجود داشته است، افزود: برنامه اقدام مشترک فرصتی را برای آنها فراهم کرده بود و هنوز هم از این فرصت چند ماهی باقی است که تلاش کنند مقداری از این بی‌اعتمادی کاسته شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: صحبت‌هایی که از صبح سه‌شنبه در وین آغاز خواهیم کرد، شروع مذاکراتی است که بر اساس تفاهم ژنو باید ظرف حداکثر یک سال و البته در مرحله اول 6 ماه به برنامه اقدام نهایی منتهی شود. ما قصد داریم با دقت و با در نظر گرفتن حقوق و منافع مردم ایران وارد مذاکرات شویم.

ظریف خاطرنشان کرد: دستور کار مذاکرات و روش پیگیری موضوع، یکی از محورهایی است که در همین جلسه اول باید درباره آن صحبت کنیم. همچنین از نظر ما چارچوبی که برای مذاکرات سازنده ضروری است باید مورد تاکید قرار گیرد؛ مثلا اقداماتی صورت نگیرد که باعث بیشتر شدن شکاف بی‌اعتمادی در ذهن مردم ایران نسبت به غرب شود و یا اینکه روش‌هایی که برای اجرای توافق‌هایی که صورت گرفته پیگیری می‌شود، مورد قبول باشد و از نظر مردم ما و مذاکراه‌کنندگان راه را برای رسیدن به تفاهم آماده کند.

وی با بیان اینکه موضوعاتی کلی وجود دارد که در این دور از مذاکرات باید درباره آن بحث شود، تاکید کرد: اقدامات نامناسب و صحبت‌های بی‌معنی که صورت گرفته است باید در این گفتگوها مورد بحث قرار گیرد. نمی‌دانم آمریکایی‌ها از این گزینه (نظامی) چه نفعی در عراق و افعانستان برده‌اند که کماکان اصرار دارند به روش قرن پیش این اظهارات را تکرار کنند. ضمن اینکه این‌گونه ادعاها هیچ تاثیری در اراده مردم ایران برای دفاع از حقوقشان نداشته و نخواهد داشت اما به هر حال آمریکایی‌ها این حرف‌های بی‌مورد را زده‌اند و باید از گفتن این اظهارات بیهوده‌ دست بردارند زیرا این اظهارات هیچ فایده‌ای برای آنها نداشته است و فقط مانع از این می‌شود که مقداری از بی‌اعتمادی که در طول سه دهه گذشته در مردم ایران نسبت به آمریکایی‌ها شکل گرفته است، رفع شود.

وی گفت: باید در وین موضوعاتی که در برنامه اقدام ژنو مشخص شده است و همچنین موضوعاتی که درباره آن توضیح داده شد را دسته‌بندی کنیم و برای بحث کردن درباره آن برنامه‌ریزی کنیم تا در طول چند ماه آینده که این مذاکرات به صورت فشرده ادامه خواهد داشت، مورد بحث قرار گیرند. از دیدگاه ما در صورتی که طرف مقابل از خود حسن نیت نشان دهد امکان رسیدن به تفاهم در طول 6 ماه وجود دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان که با بخش خبری ساعت 21 شبکه اول سیما گفت‌وگو می‌کرد، درباره اظهارات اخیر مقامات آمریکایی و بیانیه مداخله‌جویانه این کشور نیز گفت: این‌گونه موضع‌گیری‌ها از سوی آمریکایی‌ها جدید نیست. در طول 30 سال گذشته آمریکایی‌ها همواره این اظهارات بی‌مورد را مطرح کرده‌اند و مردم و مسئولان ایران همیشه نشان داده‌اند که این اظهارات جایگاهی ندارد و ما حاضر نیستیم این‌گونه حرف‌ها را بپذیریم.

ظریف تاکید کرد: مهم این است که بیش از حد لازم به این حرف‌ها توجه نشود. آمریکایی‌ها همیشه از این حرف‌های بی‌مورد زده‌اند اما متاسفانه دیده می‌شود که اخیرا مقداری زیاده از حد به این حرف‌ها توجه می‌شود. پیشنهاد می‌کنم در همان حدی که در خور این حرف‌های بی‌محتوا و بی‌معناست به آن پرداخته شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار