کد خبر: 633234
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۱
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان :
مدير كل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: بيش از 700 اثر تاريخي، طبيعي و معنوي اين استان در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

 «محمدحسين بحرالعلومي» اظهار داشت: از بيش از يك هزار اثر تاريخي شناسايي شده در استان، تا كنون 711 اثر تاريخي، طبيعي و معنوي به ثبت ملي رسيده است.

وي با اشاره به اينكه تا كنون 642 اثر تاريخي استان شامل بنا، محوطه و تپه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است، گفت: دروازه ارگ سمنان، مسجد تاريخانه دامغان، مجموعه تاريخي بسطام، آرامگاه شيخ ابوالحسن خرقاني، مجموعه قصر بهرام گرمسار، بازار آرادان، كاروانسراي دهنمك و .... از جمله آثار تاريخي ثبت شده در فهرست ملي است.

بحرالعلومي با بيان اينكه تا كنون هشت اثر طبيعي استان نيز در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است، افزود: اين آثار شامل درخت كهنسال چنار سوخته صح، درخت گردوي كهنسال تويه و درخت ارس كهنسال ديباج در دامغان، غار افتر در سرخه، جنگل ابر در شاهرود، درخت چنار كهنسال امامزاده يحيي(ع)، درخت چنار دوقلوي چاشم و درخت گردوي كهنسال كمان رستم در مهديشهر است.

وي گفت: 61 اثر معنوي استان شامل مراسم معنوي، صنايع دستي، فنون سنتي و ... نيز در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان گفت: مراسم گل غلتان نوزاد در دامغان، نذر سمنو پزان در سمنان، تهيه آب دعا در شاهرود، آئين‌هاي مرتبط با ازدواج در استان، نخل‌گرداني در مهديشهر و شهميرزاد از جمله مراسم معنوي ثبت شده در فهرست ملي است.

بحرالعلومي افزود: مفرش‌بافي پاده، دست‌بافته هاي سنتي اميريه، نظام آبياري دامغان و سمنان، جاجيم‌بافي در سمنان، مهارت شماره‌دوزي سنگسري، مهارت فن لاك‌تراشي كالپوش و ... نيز از جمله صنايع دستي و فنون سنتي استان سمنان است كه به ثبت آثار ملي رسيده است.

فرايند ثبت آثار تاريخي از سال 1310 در كشور آغاز شده است و هرگونه تعرض، تصرف يا تخريب آثاري که در فهرست آثار ملي به ثبت مي رسد ممنوع است و با متخلفان حقيقي و حقوقي بر اساس قانون برخورد مي شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر