کد خبر: 632164
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۲
شکرخدا گودرزی نقش امام(ره) را در سریال «معمای شاه» بازی می‌کند. او که پس از جمشید هاشم‌پور، ولی‌الله مومنی، محمد آزادی و عبدالرضا اکبری، ایفاگر نقش امام خمینی (ره) است، می‌گوید: من نقش متفاوتی را بازی می‌کنم که تا الان می‌شود گفت در عرصه بازیگری کمتر به آن پرداخته شده است.
خبرگزاری ایسنا: شکرخدا گودرزی نقش امام(ره) را در سریال «معمای شاه» بازی می‌کند. او که پس از جمشید هاشم‌پور، ولی‌الله مومنی، محمد آزادی و عبدالرضا اکبری، ایفاگر نقش امام خمینی (ره) است، می‌گوید: من نقش متفاوتی را بازی می‌کنم که تا الان می‌شود گفت در عرصه بازیگری کمتر به آن پرداخته شده است.

جایی برای زیرآبی رفتن نداریم

این بازیگر تصریح کرد: کارهایی که پیش از این با محوریت شخصیت امام(ره) ساخته شده، عبوری و گذرا بوده و یا شاید ماکتی از آن اتفاق بوده است ولی در این سریال یک شخصیت است با حدود 80 الی 90 سکانس که طراحی بازی خاصی را می‌خواهد و از جهت دیگر هم مردم با شخصیت حضرت امام (ره) آشنایی دارند؛ بنابراین جایی برای اینکه بتوانیم تقلب کنیم یا زیرآبی برویم نداریم.



گودرزی در ادامه گفت‌وگوی خود درباره‌ی نقش خود در «معمای شاه» افزود: از آنجا که همه این شخصیت را می‌شناسند باید بتوانیم به روح نقش نزدیک شویم تا آن تصویری که مردم از حضرت امام (ره) دارند در ذهنشان خدشه‌دار نشود. به نظرم باید هم بخش تکنیک بازیگری و هم بخش شناخت مردم برای باورپذیری نقش طوری در کنار هم قرار گیرند که نقش باورپذیر شود؛ امام (ره) یک شخصیت تاریخ‌ساز دوران معاصر است و نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا همه از ایشان شناخت دارند؛ بنابراین ایفای چنین نقشی برای هر بازیگری می‌تواند یک آرزو باشد.

این بازیگر ادامه داد: شاید قیاس مع‌الفارغ باشد ولی وقتی دنیل دی لوئیس در نقش لینکلن بازی می‌کند، شاید این برایش یک توفیق است، نقش حضرت امام (ره) فراتر و گسترده‌تر است چون لینکلن فقط یک شخصیت سیاسی است اما حضرت امام (ره) علاوه بر اینکه یک شخصیت سیاسی است، یک رهبر مذهبی است و به نوعی تاریخ‌ساز است.

قرعه‌ی فال به نام من دیوانه زدند


او با اشاره به اینکه با محمدرضا ورزی، کارگردان معمای شاه رابطه‌ی خوب و صمیمانه‌ای دارد، عنوان کرد: ایشان هم کارگردان دقیقی است و هم شناخت دقیقی از امام(ره)، حالات و سکناتش دارد؛ البته ناگفته نماند که خود من نزدیک به یک سال و اندی است که دارم روی نقش کار می‌کنم، بیشتر فیلم‌ها و سخنرانی‌های امام (ره) را دیده‌ام؛ ضمن اینکه زمانی که من برای این نقش انتخاب شدم، حداقل روی پنج - شش نفر دیگر تست زده بودند و به نوعی قرار بود افراد دیگری این نقش را بازی کنند اما قرعه‌ی فال به نام من دیوانه زدند، تبعا آنچه که از آب درآمده به خاطر ارتباطی است که بین من، آقای ورزی و آقای خلج، گریمور کار به وجود آمد.

گودرزی همچنین بیان کرد: در وهله‌ی اول برای اینکه بتوانیم شکل و شمایل مرا را به شخصیت مورد نظر نزدیک کنیم، ارتباط بسیار خوبی با یکدیگر داشتیم. در مراحل بعدی باید به سمت درون‌مایه می‌رفتیم که آن خود مراحل دیگری داشت ولی آقای ورزی بسیار دقیق و کاربلد است و از قبل می‌داند که مثلا دوربین کجا باید قرار بگیرد و تا جایی که من دیدم به این موارد اشراف دارد.

وی ادامه داد: کار کردن با آقای ورزی راحت است و او بازیگر را اذیت نمی‌کند، کار فضای خیلی خوبی دارد و همه دوستان این سریال به من کمک می‌کنند تا نقشم را خوب ایفا کنم.

با همسر حاج احمدآقا دیدار کردم

گودرزی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا برای بازی در نقش حضرت امام (ره) با خانواده ایشان هم دیدار کرده‌ است؟ عنوان کرد: بله؛ من با همسر حاج احمدآقا، آقای صادق طباطبایی و با برخی از شخصیت‌هایی که در نشر افکار و آثار امام(ره) فعال بودند دیدار داشتم؛ ضمن اینکه از یکسری تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای هم بهره بردم. همچنین برای رسیدن به اینکه نقش را پیدا کنم مداوم کار کردم.

 شرط گودرزی برای ایفای نقش حضرت امام(ره)

این بازیگر، بازی کردن در نقش امام خمینی(ره) را بسیار سخت دانست و گفت: بازی در نقش امام (ره) تمرکز بسیار بالایی می‌خواهد و یک حس و حالی دارد که آدم از بیانش قاصر است و بیان کردن آن حس و حال دشوار است. باید با این نقش به شکل بسیار جزیی شده و مینی‌مالیستی برخورد کرد، حتی یکی از شرط‌های من برای بازی در این نقش، این بود که کار دوبله شود. من همه‌ی حالات و حرکات را می‌توانم ایفا کنم ولی اگر سخن گفتنم به این حرکات شبیه نباشد، مردم قبولش نمی‌کنند.

او افزود: آقای ورزی گفتند که یکی از دوستان، دوبلور هستند که سه مقطع زندگی امام (ره) را کاملا شبیه به ایشان حرف می‌زنند و بیت حضرت امام (ره) هم ایشان را دیده و تایید کرده است؛ اولین سکانسی را که بازی کردم گفتم اگر تدوین نشود و آن را نبینم بقیه‌اش را بازی نمی‌کنم بنابراین یک روز به کاخ ملت رفتم و تدوین را دیدم. نه اینکه به آقای ورزی اعتماد نداشتم بلکه به خودم کمی شک داشتم و خواستم ببینم آیا بعد از یک سال کار کردن می‌توانم این نقش را بازی کنم یا نمی‌توانم؟ اما دیدم خدا کمک کرد و این اتفاق افتاد.

 امیدوارم مردم حس نکنند وقتشان تلف شده


این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون اظهار کرد: خوشبختانه کاری شد که هم کارگردان، هم گروه و هم من راضی هستیم و امیدوارم هر چقدر پبش‌تر می‌رویم، بهتر شود یکی از امیدهایی که دارم این است که هر چه جلوتر می‌رویم، روح و درون‌مایه‌ی نقش را بهتر بتوانم درک کنم و باید اعتراف کرد که دریافت درونیات شخصیت بزرگی مثل امام(ره) برای هر کسی سخت است؛ امیدواریم که از طرف مردم مورد قبول واقع شود.

گودرزی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه با وجودی که آثاری با مضمون «معمای شاه» تاکنون زیاد تولید و پخش شده آیا «معمای شاه» می‌تواند مخاطب جذب کند؟ گفت: به نظرم «معمای شاه» روایت خیلی درست‌تر و جذاب‌تری دارد، یک کار تلویزیونی فقط قصه‌اش نیست که باید جذاب باشد، ضمن اینکه قصه باید دراماتیک باشد تصویر هم حرف دارد در این سریال تصاویر خیلی خوبی گرفته شده است. آنچه که لازمه این است که ذوق بصری بیننده را ارضاء کند تصویر است و امیدوارم با فضایی که برای ساخت این سریال ایجاد می‌شود، مردم شاهد یک کار خوب باشند و احساس نکنند که وقتشان را تلف کرده‌اند.



او درباره‌ی اینکه تحقیق و نگارش «معمای شاه» از ساخت آن بیشتر زمان برده نیز بیان کرد: «معمای شاه» کار تحقیقی و پژوهشی زیاد داشته است؛ چون در این کار تطبیق‌های تاریخی باید خیلی عمیق انجام می‌گرفت و خوشبختانه خوب بوده چون مشاوران کار مشاوران دقیقی بودند. آقای دکتر موسی حقانی که مشاور تاریخی کار است، بسیار آدم دقیقی است.

این بازیگر ضمن بیان اینکه تولید «معمای شاه» از سال گذشته شروع شده و احتمالا تا نیمه تابستان سال آینده طول می‌کشد، خاطرنشان کرد: گاهی آقای ورزی و برخی از عوامل 24 ساعته کار می‌کنند، همه با سرعت و ریتمی دارند کار می‌کنند که غیرقابل‌باور است اما این سرعت هیچ مشکلی در کار ایجاد نمی‌کند چون فضا آماده است و همه روی غلتک هستند؛ فکر نکنید اگر کاری زمان بیشتری طول کشید طبعا کار بهتری است و آن کاری که کمتر زمان می‌برد و با سرعت کار می‌کند کار بدتری است.

فی سبیل‌الله نمی‌شود کار کرد

بازیگر سریال «معمای شاه» درباره‌ی تامین مالی بازیگران در پروژه‌های سنگین گفت: فی سبیل‌الله نمی‌شود کار کرد، با عشق سبزی فروش سر محله هم یک کیلو سبزی گندیده به ما نمی‌دهد.

شکرخدا گودرزی در ادامه‌ی مطلب بالا بیان کرد: بازیگران نیز سر ماه کرایه خانه دارند، بچه‌شان مدرسه یا دانشگاه می‌رود و در اصل زندگی دارند، فی سبیل‌الله نمی‌شود کار کرد. درست است که می‌گوییم بخشی از کار به خاطر عشق است اما با عشق، سبزی فروش سر محله هم یک کیلو سبزی گندیده به ما نمی‌دهد.

 غم نان را کمتر حس کنیم

وی افزود: هر چقدر هم که بگوییم ما عاشقیم و با عشق کار ارزشی می‌کنیم، هیچکس ما را تحویل نمی‌گیرد. مسوولان بدانند ما که زندگی‌مان به هنر بسته شده است باید تامین باشیم اگر تامین نباشیم نمی‌توانیم کاری را با آرامش تولید کنیم. نمی‌گویم دغدغه نداشته باشیم اما کمتر داشته باشیم و غم نان را کمتر حس کنیم. مسولان به گوششان برسد که ما خیلی عاشقانه کار می‌کنیم اما زندگی خرج دارد و برای همه هم خرج دارد و اینطور نیست که برای هنرمندان کمتر باشد و یا از آنها پول نگیرند. اتفاقا می‌گیرند و خیلی خوب هم می‌گیرند چون ما مجبوریم لباس نوتر بپوشیم.

این بازیگر گفت: حداقل‌ها را به موقع بدهند چون زندگی ما وصله به هنر است و نمی‌شود با دغدغه کار کرد. من وقتی درگیر کاری هستم نمی‌توانم به کار دیگری فکر کنم، تاکنون نیز سه، چهار کار از تئاتر و سینما پیشنهاد شد که رد کردم. نقش این اجازه را به من نمی‌دهد که به بازی در کار دیگری فکر کنم و من اینگونه تربیت نشدم که همزمان بر سر چند کار باشم. امیدوارم در «معمای شاه» نیز از نظر مالی تامین شویم.

شکرخدا گودرزی - بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، مدرس، کارگردان و نویسنده تئاتر - در سریال 45 قسمتی «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی علی لدنی در نقش امام خمینی (ره) بازی می‌کند.

او تاکنون در سریال‌های «شب دهم»، «حلقه سبز» و «همسایه‌ها» و در سینمایی‌های «جایی برای زندگی» و «معبد جان» بازی کرده است. او بیشتر در حوزه‌ی تئاتر فعالیت می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار