کد خبر: 631360
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
نتایج تحقیقات جدید بین جوانان 15 تا 29 سال شهر تهران نشان می دهد کسب شادمانی، غلبه بر تنهایی، مهیج بودن فضا و پیدا کردن دوست مهترین انگیزه های جوانان پایتخت برای استفاده از بلوتوث و چت است.

خبرگزاری مهر: نتایج تحقیقات جدید بین جوانان 15 تا 29 سال شهر تهران  نشان می دهد کسب شادمانی، غلبه بر تنهایی، مهیج بودن فضا و پیدا کردن دوست مهترین انگیزه های جوانان پایتخت برای استفاده از بلوتوث و چت است.

نتایج یک پژوهش انجام شده با جامعه آماری 800 نفر از جوانان مناطق مختلف شهر تهران با موضوع بلوتوث و چت توسط وزارت ورزش و جوانان نشان می‌دهد که 43.4 درصد پاسخگویان علاقه کم و خیلی کم به بلوتوث دارند، اما 19 درصد از پاسخگویان علاقه زیاد به بلوتوث و 27 درصد در حد متوسط از بلوتوث استفاده می کنند.

میزان سواد و تحصیلات افراد در این تحقیق شامل 36.8 درصد دیپلم، 23 درصد زیر دیپلم تا مقطع ابتدایی و 35.1 درصد بالای دیپلم تا سطح دکترا هستند. همچنین 24.1 درصد پاسخگویان شاغل، 18.4 درصد دانش آموز ، 21.7 درصد دانشجو، 9.5 درصد خانه‌دار و 6.5 درصد بیکار هستند. نتایج این تحقیق که در بین 800 نفر از جوانان 15 تا 29 سال که 49 درصد آنها را مردان و 45 درصد آنها را زنان تشکیل می دهد نشان می دهد: میزان علاقه به بلوتوث بازی در افراد کم سن و سال نسبت به افراد با سن بالاتر بیشتر است. ضمن آنکه علاقه افراد مجرد نسبت به افراد متاهل و بدون همسر در موضوع بلوتوث بیسیار بیشتر است.

جوانان همجنس بیشترین استفاده کنندگان بلوتوث هستند

بلوتوث در میان 28 درصد جوانان از طریق دوستان همجنس، 21.5 درصد بین افراد فامیل و آشنایان، 19 درصد افراد خانواده و 10 درصد دوستان غیرهمجنس رد و بدل می شود. دو درصد از مخاطبانی با افراد ناشناس بلوتوث بازی می کنند.

کسب نشاط و شادمانی، غلبه بر تنهایی و سرگرمی و مهیج بودن از انگیزه های اصلی بلوتوث بازی است. پنج درصد مخاطبان این تحقیق انگیزه خود را از بلوتوث بازی، اذیت دیگران عنوان کردند. همچنین بیشترین مکانی که افراد اقدام به ارسال و یا دریافت بلوتوث می کنند، به ترتیب داخل خانه (28 درصد)، میهمانی ها (25.5 درصد) و اماکن عمومی (13.5 درصد) است.

موسیقی، کلیپ و جوک بیشترین بلوتوث های ارسالی جوانان تهرانی

ارسال و دریافت موسیقی و کلیپ های روز، جوک و طنز، عشقی و عاطفی، هنری و ورزشی بیشترین موضوعاتی است که بین طرفداران بلوتوث، رد و بدل می شود به گونه ای که 23.5 درصد موسیقی و کلیپ‌های روز را برای یکدیگر ارسال می کنند، جوک و طنز هم 21.5 درصد، عشقی و عاطفی 16.4 درصد، هنری 8.9 درصد و ورزشی 7.4 درصد در رده های دوم تا پنجم است.

یکی از سوالات این تحقیق میدانی درباره میزان موافقت جوانان برای روشن کردن بلوتوث به منظور دریافت پیام افراد ناشناس بود که تحقیقات نشان می دهد: 64.2 درصد پاسخگویان تمایل خیلی کمی  9.1 درصد میزان تمایل  زیاد و خیلی زیاد و 12.3 درصد تمایل در حد متوسط برای  روشن کردن بلوتوث داشته اند.

35 درصد افراد از بلوتوث استفاده نادرست می کنند

یافته های تحقیق فوق نشان می دهد که 35.5 درصد پاسخگویان معتقدند از بلوتوث استفاده نادرستی می شود، 62.1 درصد هم مخالف این موضوع هستند که بلوتوث بازی سبب تقویت دوستی ها می شود. 63.5 درصد بلوتوث بازی را سبب هدر رفتن زمان می دانند، 64.7 درصد نیز استفاده از بلوتوث را سبب اختلال در امنیت فردی و 59.2 درصد آن را سبب بی ارزش شدن اصول دینی و مذهبی می‌دانند.

27 درصد از استفاده کنندگان اینترنت چت می کنند

در این تحقیق همچنین دلایل استفاده از اینترنت و چت کردن میان جوانان نیز بررسی شده است. نتایج نشان می دهد 56.1 درصد از جوانان از اینترنت استفاده می کنند که از میان آنها  27.8 درصد هنگام استفاده از اینترنت چت می کنند. ضمن آنکه میزان چت کردن در بین مردها به طرز معناداری بیش از زنان است.

این تحقیقات با اعلام آنکه میزان استفاده از چت در بین مذهبی‌ها یا جوانان مذهبی به طرز معناداری کمتر است، نشان می دهد: 23.7 درصد از پاسخگویان علاقه زیاد و خیلی زیاد، 42 درصد علاقه کم و 10.7 درصد علاقه متوسطی به چت کردن دارند.

12 درصد افراد در چت خود را با نام مستعار معرفی می کنند

در میان افرادی که چت می کنند نیز سرگرمی، پیدا کردن دوست، غلبه بر تنهایی و مهیج بودن فضای چت بیشترین دلایل و انگیزه است. این در حالی است که 12.7 درصد خود را با نام واقعی و 14 درصد خود را با نام مستعار در چت معرفی می کنند.

نتایج این تحقیق درباره کاربردهای چت نشان می دهد: 53 درصد از پاسخگویان معتقدند در محیط چت اطلاعات غلط سیاسی تبادل می شود، 76 درصد آن را سبب اشتغال قسمت عمده‌ای از جوانان می دانند، 58 درصد معتقدند چت سبب افزایش دانش و معلومات می شود و 68.8 درصد معتقدند معتقدند محیط چت زمینه ارتباط با جنس مخالف را برقرار می کند، 64.9 درصد چت را سبب رهایی از تنهایی می دانند، 75.5 درصد معتقدند چت باعث گسترش شبکه روابط انسان ها می شود، 65 درصد چت را عاملی برای آگاهی جوانان از مسائل جنسیتی دانسته و 73.5 درصد آن را اثر مخربی برای روح و روان جوانان و 57 درصد نیز چت را وسیله ای برای پر کردن اوقات فراغت جوانان می دانند.

پیشنهادات و راهکارها

محققان این پیمایش پیشنهاد داده اند با توجه به گستردگی ارتباطات مجازی و تاثیرگذاری این نوع ارتباطات در تغییرات اجتماعی و نوع تفکرات جوانان بهتر است سرمایه های اجتماعی و ارتباطات در میان جوانان به طرق مختلف از قبیل مشارکت قرار دادن آنها در امور مربوط به خود، گسترش فعالیت‌های کلی و گروهی تقویت شود تا روابط مجازی جوانان کاهش یابد.

همچنین ارائه آموزشهای لازم به خانواده، آموزش نحوه صحیح استفاده از تکنولوژی های ارتباطی، درونی کردن ارزش های دینی و اخلاقیات، ترویج فرهنگ مطالعه و بازنمایی الگوهای مثبت از دیگر راهکارهای پیشنهادی در این تحقیق است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار