کد خبر: 630448
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۹
قلیان‌کده‌ها مثل قارچ سمی از همه جا سر بر می‌آورند
با وجود آنكه اين روزها در كوچه‌ها و خيابان‌هاي اغلب شهرهاي كشور مانند قارچ قهوه‌خانه سبز مي‌شود اما رسانه‌اي شدن قليان‌كشي برخي ورزشكاران در كنار نظر موافق رئيس سازمان گردشگري درباره قليان، دوباره غلغله قليان و جمع‌كردن بساط قهوه‌خانه‌داران را بر سر زبان‌ها انداخت.
زهرا چيذري

با وجود آنكه اين روزها در كوچه‌ها و خيابان‌هاي اغلب شهرهاي كشور مانند قارچ قهوه‌خانه سبز مي‌شود اما رسانه‌اي شدن قليان‌كشي برخي ورزشكاران در كنار نظر موافق رئيس سازمان گردشگري درباره قليان، دوباره غلغله قليان و جمع‌كردن بساط قهوه‌خانه‌داران را بر سر زبان‌ها انداخت. اين در حالي است كه بنا به تأكيد رئيس اتحاديه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌هاي سنتي، تنباكو داراي مافياي خاص است اما دخانيات خرج چهار وزارتخانه را مي‌دهد و به نظر مي‌رسد گردش مالي خريد تنباكو در روز به 005 ميليون تومان برسد.

عباس علائي، رئيس اتحاديه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌هاي سنتي با اعلام نان خوردن 250 هزار سرپرست خانوار به صورت مستقيم و 4 ميليون نفر هم به صورت غيرمستقيم از قهوه‌خانه‌داري و قليان، ‌از اجراي طرح‌هاي ضربتي و بيكاري اين افراد اظهار نگراني كرد.

رونق بازار قليان

قليان اينجا، قليان آنجا، قليان همه جا؛‌ خلاصه اينكه اگر قديم‌ها فقط برخي از مناطق شهرها و روستاها بساط قليان و قهوه‌خانه برپا بود، ‌اين روزها كمتر خياباني را پيدا مي‌كنيد كه لااقل يك قهوه‌خانه نداشته باشد و زنان و مردان قليان به دست در ميان هاله‌اي از دود و صداي قل‌قل تصويري است كه كم‌كم چشمانمان به ديدنش عادت كرده است. جمع شدن بساط قليان از قهوه‌خانه‌ها هم يك روز ابلاغ مي‌شود و روز ديگر نقض. با وجود تمام اينها صنف قهوه‌خانه‌داران روز به روز پر رونق‌تر مي‌شوند و دود قليان قهوه‌خانه‌ها به چشم اعضاي جامعه به خصوص 25ميليون جوان كشورمان فرو مي‌رود.

نگاهي به مصوبه‌هاي قلياني

انگار بخت و اقبال قليان در تاريخ كشورمان به هياهو گره خورده؛‌يك روز شكستن قليان مي‌شود مظهري از قدرت مرجعيت شيعه و وفاق ملي و حالا هم همين قليان به سراغ سلامت و هنجارهاي اجتماعي جامعه آمده است. سال 86 بود كه دولت طي مصوبه‌اي قهوه‌خانه‌ها را از فهرست اماكن عمومي خارج كرد تا اين صنف براي عرضه قليان جوازي بيابند اما ديوان عدالت اداري به ميدان آمد و اين مصوبه را ابطال كرد. پشتوانه ديوان عدالت اداري به قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات گرم بود كه عرضه مواد دخاني را در اماكن عمومي ممنوع مي‌داند.

اين قانون، قهوه‎خانه‎ها را در زمره اماكن عمومي قلمداد كرده است. اما دوباره دولت به مدد قهوه‌خانه‌داران و حمايت از قليان برخاست و قهوه‌خانه‌ها را از اماكن عمومي خارج كرد. خلاصه اينكه هر چند وزارت بهداشت در اين باره موضع‌گيري‌هايي داشت اما در نهايت اوضاع بر وفق مراد صنف قهوه‌خانه‌داران تمام شد و با توجه به قبح‌زدايي از قليان نسبت به ديگر مواد دخاني و استقبال جوانان از اين تفريح پر دود و مرض، هر روز تعداد بيشتري قهوه‌خانه باز مي‌شود و به قول عباس علائي، ‌نان 4 ميليون و 250 نفر از قل‌قل قليان در مي‌آيد.

نان‌داني يا پاتوق افراد شرور!

رئيس اتحاديه قهوه‌خانه‌داران با انتقاد از پرداختن رسانه‌ها به موضوع قليان افزود: افرادي كه در قهوه‌خانه‌ها كار مي‌كنند، قشر ضعيف جامعه هستند كه از 7 صبح تا 12 شب براي 30 هزار تومان كار مي‌كنند و به طور ميانگين كارگران قهوه‌خانه روزي 50 كيلومتر راه مي‌روند. پس اگر قهوه‌خانه‌اي بسته شود و تعدادي كارگر از نان خوردن بيفتند، همه مسئول هستند.

اين گفته علائي در حالي است كه قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌هاي سنتي فقط محلي براي عرضه قليان نيست اما انگار سود فروش دود و مرض بر سود چاي و ديزي مي‌چربد؛ ‌سودي كه به جيب صاحبان قهوه‌خانه‌ها مي‌رود و حالا آقاي رئيس را اينگونه به واكنش وا داشته است. علاوه بر اين حتي اگر سودهاي آنچناني قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌هاي سنتي را از فهرست اماكن عمومي خارج كند اما اين مكان‌ها در حقيقت مكان‌هايي عمومي هستند؛ اگرچه عرضه قليان در اين مكان‌ها موجب شده تا پاتوقي براي برخي افراد شرور شوند و فضاي عمومي و خانوادگي سفره‌خانه‌هاي سنتي هم برچيده شده است.

مظلوميت مضرات سيگار در برابر قليان!

دكتر مسعود حاجي رسولي، كارشناس اعتياد در گفت‌وگو با «جوان»‌درباره مضرات قليان مي‌گويد:‌آمارها نشان مي‌دهد ميزان زيان ناشي از مصرف قليان 40 برابر سيگار و خطر يك ساعت استعمال قليان 200 برابر سيگار است. همچنين مصرف قليان از نظر رفتاري هم مضر است زيرا افراد را به سمت رفتار نامتعادلي به نام مصرف دخانيات سوق مي‌دهد. بنا به تأكيد وي استفاده از مواد شيميايي خطرناك در تنباكوهاي ميوه‌اي را هم بايد به تمامي زيان‌هايي كه قليان دارد، اضافه كرد زيرا توتون و تنباكوي ميوه‌اي يك فريب و دروغ ترسناك است. اين كارشناس با اشاره به فاش شدن افزودن تفاله‌هاي انگور به سيگار وينيستون تصريح مي‌كند: در تحقيقات اثبات شد دود ناشي از سوختن اين تفاله‌ها كه براي افزايش حجم توتون به سيگار اضافه مي‌شدند، موادي به مراتب خطرناك‌تر از سوختن توتون توليد مي‌كرد و اين مسئله درباره تنباكوهاي ميوه‌اي هم صادق است.

حاجي رسولي همچنين مواد دخاني همچون سيگار يا قليان را دروازه‌اي براي ورود به اعتياد مي‌داند و تأكيد مي‌كند: مطابق تحقيقي در امريكا، كساني كه سيگار مي‌كشند 65 برابر بيش ازافراد غير سيگاري در دام مواد مخدر مي‌افتند و اين مسئله به نوعي درباره قليان نيز قابل تعميم است. با وجود تمام اينها قبح قليان‌كشي همانند برخي از چالش‌هاي ديگر در جامعه شكسته است و حتي برخي بانوان هم به راحتي در مكان‌هاي عمومي و برخي سفره‌خانه‌هاي سنتي بر تخت‌ها تكيه زده و حلقه‌هاي دود قليان را به آسمان مي‌فرستند.

زنان قلياني

به باور علائي ما قانوني نداريم كه مانع حضور زنان در قهوه‌خانه‌ها شود. آنچه مانع ورود زنان است، عرف جامعه و تفكرات خود قهوه‌خانه‌چي‌هاست. وي در ادامه به نقش اداره اماكن در منع ورود زنان به قهوه‌خانه‌ها هم اشاره كرد و افزود: البته در بعضي موارد و بر حسب مكان قهوه‌خانه يا اشخاصي كه در آن حاضر مي‌شوند نيز اماكن خود اجازه حضور زنان را نمي‌دهد. رئيس اتحاديه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌هاي سنتي با انتقاد از حضور جوانان زير 18 سال در قهوه‌خانه‌ها گفت: ضوابطي وجود دارد كه جوانان زير 18 سال نبايد به قهوه‌خانه‌ها بيايند. در گذشته ما حرمت‌ها را رعايت مي‌كرديم اما امروز برخي جوانان زير ابرو بر مي‌دارند و به قهوه‌خانه مي‌آيند.

180 ميليارد تومان گردش مالي تنباكو

اگر مافياي تنباكو و دخانيات خرج چهار وزارتخانه را مي‌دهد و گردش مالي خريد تنباكو در روز به 500 ميليون تومان يعني 081ميليارد تومان در سال برسد، پس از همين‌روست كه اگر يك روز مردم ما قليان‌ها را شكستند حالا روز به روز بر تعداد قهوه‌خانه‌ها و قليان‌ها افزوده مي‌شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
اسلامی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
0
1
خدا گواه است که این شدت و گستردگی رواج قلیان از دولت نهم و دهم است با دادن گسترده مجوز به مغازه های عرضه آلات و ادوات قلیان کشی و واردات گسترده انواع تنباکوهای طعم دار از امارات و..... آغاز شد و خدا گواه است اگر مسئولان امنیتی دلسوزانه ردپا و سرنخ گسترش شدید قلیان کشی را در سالهای اخیر را دنبال و ردگیری کنند بی شک و به یقین به لیدر حلقه انحرافی جناب... خواهند رسید ! که بافریب رئیس دولت.... به بهانه اینکه صنف قلیانی (قهوه خانه دار ) 2 میلیون رای در انتخابات ها دارند !!! و فلان مبلغ مالیات به دولت خواهند داد ! مجوز آزادی عمل آنها را در نابود کردن سلامت جوانان ایران صادر کرد ! حال آنکه هزینه های در مانی انواع سرطان های ناشی از دود قلیان هزاران برابر سود احتمالی رواج آن است !و هر بار پک زدن به قلیان برابر 20 نخ سیگار است و خود سیگار هم که باز در این سالها از همه مدل به وفور وارد می شود هم خطرناک ترین نوع دود است که 4000 نوع سم دارد و حتی باقیمانده خاکستر سیگار خاموش شده در یک محیط سرطان زا ست ! چه رسد به دود آن و چه رسد به دود قلیان !که پس از انک مدتی سالم ترین جوانان را هم از نفس می اندازد !
بهلول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
0
2
جوانها از لحاظ روحي و سني نياز به تفريح دارند . وقتي امكان تفريح سالم براي آنها وجود ندارد مسلما تفريح آنها ميشود قليان و قهوه خانه و مواد مخدر و سوار ماشين شدن و ويراژ دادن در خيابان و مزاحمت براي ديگران . چندي پيش در يكي از ورزشگاه هاي وابسته به شهرداري در رشته بدنسازي ثبت نام كردم. اما دستگاه هاي خراب و تعداد زياد كساني كه آنجا آمده بودند عملا استفاده از دستگاه ها را ناممكن كرده بود . ورزشگاه هاي خصوصي هم گران هستند و در توان همه نيستند . همه اينها جوانها را راهي قهوه خانه ها وقليان و مواد مخدر ميكند . در همين مغازه ها و فروشگاه ها بسياري از فروشندگان قليان دم دستشان است .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
0
2
این گفته های سردار مقدم را من در روزنامه اطلاعات در نزدیکی های انتخابات سال88 خواندم که فرمودند ما بشدت سر گرم پلمپ کردن قلیان خانه ها بودیم که یکوقت از مقامات بالا دستور آمد که این کار را متوقف کنیم پر واضح است که این دستور از کجا و به چه منظور صادر شده. افسوس که من شماره روزنامه اطلاعات مورد نظر را ندارم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار