کد خبر: 630192
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۴
دبیرکل سازمان ملل متحد بطور رسمی از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست ژنو دو با هدف حل بحران سوریه دعوت کرد.

جوان آنلاين: بان کی مون امروز دعوت ایران را در جمع خبرنگاران مستقر در سازمان ملل متحد اعلام کرد. بان کی مون در نشست خبری خود تصریح کرد همانطور که بارها گفته ام، باور من این است که ایران باید بخشی از راه حل بحران سوریه باشد.

اعلام  دعوت رسمی از ایران برای شرکت در نشست ژنو 2 به سرعت به خبر اول شبکه های خبری جهان تبدیل شد .
پس از انتشار خبر دعوت از ایران ، گروه موسوم به ائتلاف ملی سوریه بلافاصله اعلام کرد از حضور در نشست ژنو 2 کناره گیری می کند .
 
ائتلاف مخالفان سوریه که روزهای گذشته پس از چند نشست بی نتیجه و استعفای تعداد زیادی از نمایندگان از این ائتلاف، سرانجام در اوج اختلافات داخلی تصمیم گرفته بود که در نشست ژنو 2 شرکت کند ، نتوانست بیش از یک روز در این تصمیم خود پایدار بماند .
 
سخنگوی ائتلاف مخالفان ، با موضع گیری در برابر سخنان دبیر کل سازمان ملل، از تعلیق مشارکت این ائتلاف در نشست ژنو 2 خبر داد و گفت: اگر بان کی مون از دعوت ایران به نشست ژنو 2 عقب نشینی نکند ، این ائتلاف از حضور در این نشست خودداری خواهد کرد .
در همین حال امریکا با گذاشتن پیش‌شرط‌‌ هایی برای حضور ایران در نشست ژنو ۲ به اعلام دبیرکل سازمان ملل واکنش نشان داده است.
جی پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا با انتشار بیانیه‌ای گفته است که تصمیم به دعوت ایران باید تغییر کند مگر آن که تهران به طور عمومی از توافق سال ۲۰۱۲ میلادی برای ایجاد دولت انتقالی حمایت کند.
پیش از ایران گفته بود که اگر برای مشارکت در نشست ژنو ۲ شروطی گذاشته شود، تهران در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز روز شنبه گفته بود که اگر دعوت از ایران بدون پیش شرط صورت گیرد جمهوری اسلامی در این مذاکرات شرکت می‌کند.
بان کی مون روز یکشنبه گفته بود که تهران این دعوت را پذیرفته است؛ این در حالی است که تا کنون هیچ بیانیه رسمی دراین باره از سوی مقامات ایرانی منتشر نشده است.


حسین امیر عبداللهیان معاون امور عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران دعوتنامه شرکت در نشست ژنو 2 درباره سوریه را دریافت کرده است اما به این پرسش که آیا ایران در این نشست شرکت خواهد کرد، پاسخی نداد.
نشست ژنو ۲ با هدف یافتن راه‌حلی برای برون رفت سوریه از بحران از روز چهارشنبه ۲۲ ژانویه در شهر مونترو سوئیس برگزار می شود ، همچنین این نشست میزبان نمایندگان دولت بشار اسد، رییس جمهور سوریه خواهد بود.


منبع: شبکه خبر

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار